Kajaki Aleutów.pdf

(1573 KB) Pobierz
Kajaki Aleutów
Kajaki Aleutw
Do polowaÄ na otwartym oceanie
Aleuci budowali ¸odzie, ktrych wyrafinowanej
konstrukcji do dziæ nie potrafimy poj
George B. Dyson
62 å WIAT N AUKI Lipiec 2000
108019548.003.png
iedy Rosjanie w XVIII wieku jako pierw-
si dotarli do Wysp Aleuckich i wybrzeýy
Alaski, po tamtejszych wodach p¸ywa¸y
ma¸e, zwinne ¸odzie o rozszczepionych
dziobach, ktre odkrywcy nazwali ãbajdarkamiÓ. Wykonane z drewna wyrzuconego na
brzeg przez fale, powizane pasmami fiszbinu i pokryte przeæwitujcymi skrami mor-
skich ssakw, ca¸e by¸y tworami morza. Aleuci poruszali si« w tych lekkich, gi«tkich ka-
jakach po wzburzonych tamtejszych wodach z duý pr«dkoæci, polujc na walenie, wy-
dry morskie, foki, uchatki i inne stworzenia ýyjce w morzu. Uýywali r«cznie miotanych
oszczepw, w¸czni i harpunw.
Jednak z biegiem czasu kszta¸t bajdarki zmieniano tak, aby dostosowa j do potrzeb
przybyszw. Jej niektre formy Ð na przyk¸ad wska, szybka wersja z rozwartymi ãszcz«-
kamiÓ Ð przesta¸y istnie. Poniewaý tradycja budowy tych kajakw w przewaýajcej mierze
nie zosta¸a utrwalona, wsp¸czesnych badaczy, kajakarzy i samych Aleutw intryguj licz-
ne pytania pozostajce bez odpowiedzi. Jak pr«dkoæ rozwija¸y bajdarki? Skd wzi«¸y si«
rozwidlony dzib i osobliwie æci«ta rufa? Czy aleuccy myæliwi intuicyjnie posiedli zasady
projektowania ¸odzi, ktre jeszcze do dzisiaj wymykaj si« inýynierom i matematykom?
Pomimo ýe niewiele oryginalnych bajdarek przetrwa¸o do naszych czasw, dwustulet-
nie szkice, dzienniki podrýne, przekazy ustne oraz pojedyncze zabytkowe wyroby po-
zwalaj dzisiaj na rekonstruowanie niektrych ich wersji.
Proces rekonstrukcji pomg¸ zarwno mi, jak i innym budowniczym Ð w¸czajc w to
uczniw kilku szk¸ na wyspie Kodiak i wyspach Archipelagu Aleuckiego Ð wnikliwie spoj-
rze na zwizek pomi«dzy kszta¸tem a funkcjonalnoæci kajaka. Wiele aspektw doty-
czcych konstrukcji pozostaje nie wyjaænionych i by moýe juý nigdy nie poznamy zna-
czenia niektrych z nich. Niemniej jednak jasne jest, ýe kajaki te by¸y doskonale
przystosowane do pokonywania duýych odleg¸oæci na wzburzonym morzu oraz ýe baj-
ALEUCCY MYåLIWI p¸yncy w baj-
darkach u wybrzeýy Unalaski. Lito-
grafia z 1827 roku, autorstwa Friedri-
cha H. von Kittlitza, podrýujcego
na pok¸adzie rosyjskiego jednomasz-
towca Seniawin, ukazuje dwch my-
æliwych: jeden z nich stabilizuje swj
kajak za pomoc zanurzonego wio-
s¸a, wyrzucajc w¸czni« drug r«k.
å WIAT N AUKI Lipiec 2000 63
K
108019548.004.png 108019548.005.png
nocy. Dzisiejsza Cieænina Beringa by¸a wwczas szerokim na
1600 km pasmem ldu. Wraz ze zmian klimatu i topnieniem
lodowcw wody oceanu podnios¸y si« o oko¸o 100 m w krt-
kim przedziale czasu Ð pomi«dzy 12 a 8 tys. lat temu.
Wi« z morzem
KOå RAMIENNA aleuckiego myæliwego ( na dole ) jest wi«ksza
i bardziej masywna niý koæ Rosjanina, ktry nie wios¸owa¸. Jej silnie
rozbudowane guzki wskazuj na to, ýe przyczepy mi«æniowe by¸y
znacznie wi«ksze niý na koæci ramiennej Rosjanina. Duýa masa mi«-
æniowa jest typowa dla myæliwych z Wysp Aleuckich i t¸umaczy
ogromn si¸«, wytrzyma¸oæ i pr«dkoæ, jak osigali w swoich ka-
jakach; niektrzy z nich byli w stanie wios¸owa na d¸ugich dystan-
sach z pr«dkoæci przekraczajc osiem w«z¸w.
Nie ma pewnoæci, kiedy Aleuci przybyli na wyspy, ale zna-
leziska archeologiczne wskazuj, ýe zamieszkiwali w Anan-
gula na wyspie Umnak (wschodnie Aleuty) i na wyspie Hog
w Zatoce Unalaska juý 9 tys. lat temu [ mapa na stronie obok ].
Czy przeszli pieszo przez Przesmyk Beringa, czy dokonali
tego jako morscy odkrywcy, docierajc na kajakach lub in-
nych ¸odziach ze skrzanym poszyciem, jest kwesti, ktra
by moýe pozostanie nie rozwizana. Niezaleýnie jednak od
tego, kiedy i jak dotarli, æwiadectwa archeologiczne w Anan-
gula wskazuj, ýe byli w pe¸ni przysposobieni do polowaÄ
na morskie ssaki juý 7 tys. lat p.n.e.
Jak stwierdza profesor honorowy antropologii William S.
Laughlin z University of Connecticut, fizyczne i umys¸owe
umiej«tnoæci potrzebne podczas polowaÄ na morzu wymusi-
¸y duýy skok w rozwoju cywilizacyjnym. Dwa najznaczniej-
sze osigni«cia techniczne Aleutw Ð na wp¸ podziemne do-
mostwa i na wp¸ zanurzone ¸odzie Ð powsta¸y, aby sprosta
nieustajcym wiatrom. Z jednej strony poszczeglne wyspy
by¸y od siebie wystarczajco odleg¸e, by mog¸y powsta rýne
konkurencyjne typy kajakw. Z drugiej Ð te wyspy by¸y na
tyle blisko, ýe nowatorskie rozwizania w konstrukcji ¸odzi
szybko rozprzestrzenia¸y si« z jednej wyspy na drug.
Osigni«cia techniczne Aleutw zosta¸y natychmiast do-
cenione przez rosyjskich handlarzy przybywajcych w swo-
darka stanowi wysoko zaawansowane stadium rozwizywa-
nia problemu zmniejszenia oporw p¸yni«cia i osigania mak-
symalnych pr«dkoæci.
Wyspy Aleuckie rozcigaj si« szerokim ¸ukiem na prze-
strzeni 2300 km pomi«dzy P¸wyspem Kamczackim,
naleýcym do Rosji, i wybrzeýem Alaski. Rozgraniczaj one
ciep¸y Pacyfik i zimne wody Morza Beringa. Na ich granicy
wok¸ wulkanicznych gr oraz we wzburzonych prdami
p¸ywowymi cieæninach pomi«dzy wyspami nieustannie snu-
j si« mg¸y i szalej sztormowe wiatry. Pomimo umiarkowa-
nego klimatu ze æredni temperatur +4.5¡C i szerokoæci geo-
graficznej zbliýonej do tej, na ktrej leýy Wielka Brytania, ca¸y
¸aÄcuch wysp jest ja¸owy i pozbawiony drzew, w¸aænie z po-
wodu nieustajcych wiatrw.
Oko¸o 15 tys. lat temu, u schy¸ku ostatniego zlodowacenia,
Wyspy Aleuckie zajmowa¸y o wiele wi«ksz powierzchni«
niý obecnie. Lodowce spowodowa¸y obniýenie si« poziomu
morza, ods¸aniajc ¸aÄcuch wysp i Przesmyk Beringa na p¸-
WYSPY ALEUCKIE s urwiste i wietrzne, co utrudnia rozwj cy-
wilizacji na wi«ksz skal«. Jednak Aleuci zaadaptowali si« w tym
ærodowisku. Budujc ziemianki, chronili si« przed hulajcymi wia-
trami, jak to ukazuje akwarela Johna Webbera z roku 1778, przed-
stawiajca Unalask«. Niskokad¸ubowe bajdarki konstruowano tak,
aby zmniejszy dzia¸anie wiatru nad otwartym morzem.
108019548.006.png
ALEUTY rozcigaj
si« od Alaski po Ro-
sj«. Wulkaniczne wy-
spy archipelagu mo-
g¸y by pierwotnie
zamieszkane przez
przemierzajcych mo-
rza w skrzanych ¸o-
dziach osadnikw lub
koczownikw wedru-
jcych wzd¸uý Prze-
smyku Beringa 15 tys.
lat temu. W czasie os-
tatniej epoki lodowco-
wej Cieænina Beringa
by¸a obszarem ldu
szerokim na 1600 km.
ROSJA
ALASKA
CIEåNINA
BERINGA
MORZE
OCHOCKIE
WYSPA
åW. WAWRZYÁCA
PîüWYSEP
KAMCZATKA
MORZE
BERINGA
WYSPY
PRIBYüOWA
WYSPY
KOMANDORSKIE
ZATOKA
UNALASKA
KODIAK
ich niekszta¸tnych i kiep-
sko wyposaýonych statkach z
Kamczatki i Ochocka. Nazywajc
wszystkie kajaki ãbajdarkamiÓ, Rosja-
nie zarekwirowali znalezione jednostki
i ustanowili monopol na konstruowanie nowych
Ð powi«kszyli aleuckie konstrukcje i uczynili bar-
dziej jednorodnymi. Czasem dodawano trzeci kokpit 1
dla pasaýera, co pozwala¸o podrýowa nie wprawionym do
wios¸owania. Czynic tak, zapewnili sobie niemal wy¸cz-
noæ na polowanie na wydry morskie, ktrych futra by¸y war-
te fortun« w handlu z ChiÄczykami. Pod auspicjami Kompa-
nii Rosyjsko-AmerykaÄskiej, ktra w roku 1799 sta¸a si«
jedynym zarzdc alaskich kolonii, flotylla co najmniej 700
bajdarek wyp¸ywa¸a corocznie z Aleutw i wyspy Kodiak na
przybrzeýne wody po¸udniowo-wschodniej Alaski, otacza-
jc i wybijajc ca¸e populacje wydr morskich.
Na pocztku XIX wieku pozyskiwano oko¸o 10 tys. wy-
drzych futer rocznie Ð wygini«cie tych ssakw by¸o nieunik-
nione. Wprowadzone, spnione zreszt, pewne ogranicze-
nia zmierzajce do ochrony tych zwierzt zosta¸y zniesione
w 1867 roku, kiedy to Stany Zjednoczone zakupi¸y Alask«.
Polowania na wydry morskie kontynuowano aý do roku 1911,
kiedy rzd amerykaÄski ustanowi¸ ca¸kowity zakaz polowaÄ.
Najbardziej powszechnego zastosowania aleuckiej bajdarki
zaprzestano. Jednak Aleuci budowali bajdarki i uýywali ich
aý do II wojny æwiatowej, kiedy przesiedlono ich do tymcza-
sowych obozw na po¸udniowo-wschodniej Alasce lub teý
zostali uwi«zieni przez JapoÄczykw. Nieliczne bajdarki i ich
twrcy przetrwali wojenn zawieruch«, po ktrej pozwolono
Aleutom powrci do domu.
UNIMAK
ATKA
UNALASKA
ATTU
UNALGA
ANANGULA
AMCHITKA
UMNAK
WYSPY ALEUCKIE
cu 1778 roku. Inny obserwator zanotowa¸ w roku 1820, ýe
bajdarki obciýone ¸adunkiem z¸owionych dorszy bez trudu
wyprzedzi¸y statek przemieszczajcy si« z pr«dkoæci 7.5 w«-
z¸a. Dla porwnania: kajakarze klasy olimpijskiej potrafi p¸y-
n z pr«dkoæci nawet dziewi«ciu w«z¸w, ale tylko na krt-
kim dystansie i na spokojnej wodzie.
Naleýy zauwaýy, ýe nie wiemy, czy duýa pr«dkoæ bajdar-
ki by¸a wynikiem doskona¸oæci jej konstrukcji, znajomoæci lo-
kalnych prdw morskich przez Aleutw czy po prostu ich
sprawnoæci fizycznej. üowcy ci znani byli z podziwu godnej
si¸y grnej cz«æci cia¸a. Laughlin przywo¸uje fakt, gdy Steve
Bezezekoff, myæliwy z wyspy Umnak, æcisn¸ tak mocno dyna-
mometr (przyrzd do pomiaru si¸y), iý ten po prostu si« z¸ama¸.
Rwnieý koæci myæliwych æwiadcz o ich sile. Laughlin za-
uwaýa, ýe koæci ramienne wykopane w roku 1950 stanowi
przyk¸ad najlepiej rozwini«tej guzkowatoæci, jak kiedy-
kolwiek zaobserwowano u ludzi [ fotografia na stronie obok ].
Guzki to miejsca na koæciach, do ktrych przyczepione s
mi«ænie. ãKiedy ludzie tak duýo p¸ywaj kajakami Ð wyja-
ænia Laughlin Ð powinno to odbi si« na ich szkielecie, co
zreszt si« dzieje.Ó Silnie rozbudowane miejsca przyczepu
mi«æni widoczne na koæciach ramiennych aleuckich kajakarzy
oznaczaj, ýe mieli oni znacznie wi«ksz muskulatur« niý in-
ne ludy. I rzeczywiæcie, koæci ramienne wczesnych Rosjan
w porwnaniu z nimi wygldaj jak ãcybuchy fajekÓ. Z dru-
giej strony, tak rozwini«ta muskulatura wskazuje, ýe Aleuci
zapewne cechowali si« nadzwyczajn wytrzyma¸oæci, po-
niewaý pewne partie mi«æni mog¸y by aktywne, podczas
gdy inne odpoczywa¸y i to nawet wtedy gdy wios¸ujcy nie
zwalnia¸ tempa. Pozwala¸o to na wios¸owanie bez zatrzymy-
wania na odpoczynek.
Wytrwa¸oæ, co jest oczywiste, nie wynika z si¸y samych
mi«æni, ale i z wydolnoæci uk¸adw krwionoænego i oddecho-
wego. Wyglda na to, ýe Aleuci mieli odpowiednio duý
pojemnoæ p¸uc i dobre krýenie, co umoýliwia¸o im wios¸o-
wanie na d¸ugich dystansach, chociaý czasem i im zdarza¸o si«
przeholowa z wysi¸kiem. Iwan Jewsiejewicz Weniaminow
Ð misjonarz i jeden z pierwszych etnologw na Alasce Ð opi-
sa¸ na pocztku XIX wieku tragiczn æmier aleuckiego po-
Szybkoæ i wytrzyma¸oæ
Dla Rosjan decydujc zalet bajdarki Ð ale i bolczk
w pierwszych i wrogich kontaktach z tubylcami Ð by¸a jej
pr«dkoæ. Zgodnie z obserwacjami europejskich nawiga-
torw, ktrych ýycie zaleýa¸o przecieý od dok¸adnego okre-
ælania pr«dkoæci przy okreælaniu pozycji, bajdarki by¸y w sta-
nie porusza si« przeciw najszybszym na tych akwenach
prdom morskim, osigajcym pr«dkoæ oko¸o 6.5 w«z¸a
(12 km/h). P¸yni«cie z pr«dkoæci jednego w«z¸a oznacza po-
konywanie 1 mili morskiej, czyli 1852 m, w cigu godziny.
ãP¸yn«liæmy z pr«dkoæci przewyýszajc szeæ w«z¸w,
ale... Indianie w swoich kanoe z foczych skr z ¸atwoæci nam
towarzyszyliÓ Ð pisa¸ James Trevenen, asystent nawigatora
na pok¸adzie Resolution, jednego ze statkw ekspedycji Ja-
mesa Cooka, przep¸ywajcej przez Cieænin« Unalga w czerw-
å WIAT N AUKI Lipiec 2000 65
108019548.001.png
s¸aÄca, ktry pokonawszy 135 mil na otwartym morzu w cza-
sie 27 godz., zmar¸ wkrtce po przybyciu do celu wskutek
krwotoku z klatki piersiowej.
Niecodzienny kszta¸t kad¸uba kajaka pozwala¸ Aleutom
na pe¸ne korzystanie z si¸y i wytrzyma¸oæci, a wysoka ela-
stycznoæ konstrukcji ¸odzi umoýliwia¸a sprostanie obciýe-
niom wynikajcym z cig¸ego uderzania o fale. Ta nadzwy-
czajna gi«tkoæ bajdarki zwrci¸a uwag« Rosjan, prawie tak
samo, jak jej zwinnoæ. ãNa pocztku nie lubi¸em tych sk-
rzanych kanoe z powodu ich wyginania si« na wodzie Ð pi-
sa¸ Jurij Lisjansk, kapitan floty rosyjskiej, po zakoÄczeniu
300-milowej podrýy kajakiem w 1805 roku. Ð Ale kiedy przy-
wyk¸em do nich, myæla¸em o nich raczej z luboæci.Ó
Gi«tkoæ kad¸uba uzyskiwano dzi«ki koæcianym z¸czkom
poælizgowym, wykonywanym z k¸w (ciosw) morsa i na-
zywanym przez Rosjan ãkostoczkamiÓ. Stosowano je we wcze-
snych wersjach bajdarek. Kilkanaæcie lat temu Joseph Lubi-
scher, wtedy student ostatniego roku antropologii, Chris
Cunningham, obecnie redaktor naczelny magazynu Sea
Kayaker , i ja mieliæmy okazj« przyjrze si« kilku kostoczkom
po udzieleniu nam zezwolenia na przebadanie bajdarki z 1826
roku pochodzcej z Unalaski. Przeæwietlenie rentgenowskie
uwidoczni¸o te z¸czki w wielu po¸czeniach poszczeglnych
elementw szkieletu [ ilustracja poniýej ]. Odkryliæmy rwnieý
cienkie pasmo fiszbinu biegnce pomi«dzy kilem a ýebrami
na ca¸ej d¸ugoæci ¸odzi. Jednak jego przeznaczenie pozostaje
nadal nieznane.
Wi«kszoæ wczesnych bajdarek Ð i wiele pniejszych Ð
mia¸o kil dzielony na trzy cz«æci. Poszczeglne sekcje by¸y
po¸czone w taki sposb, ýe kil mg¸ swobodnie wyd¸uýa
si« i wygina, co pozwala¸o na swobodn prac« ca¸ego ka-
d¸uba, ograniczon wy¸cznie sztywnoæci listew kraw«dzio-
wych biegncych wzd¸uý burt. To jest podejæcie kraÄcowo
rýne od szkutnictwa tradycyjnego, w ktrym jednolity
i sztywny kil stanowi kr«gos¸up kad¸uba. W bajdarce podzie-
lenie kilu nadawa¸o jej gi«tkoæ podobn do gi«tkoæci narty,
co jest przeciwieÄstwem sztywnej konstrukcji skrzynkowej.
Szczeglna w¸aæciwoæ bajdarki polega na tym, ýe dyna-
miczna gi«tkoæ mog¸a w pewnych przypadkach zmniejsza
opory ruchu Ð tzn. redukowa iloæ energii wydatkowanej
na rozpychanie na boki fal nadchodzcych od dziobu. Ide«
t« ¸atwiej zrozumie, gdy zauwaýymy, ýe energia fali prze-
chodzi ãelastycznieÓ przez szkielet ¸odzi. Gi«tki kajak prze-
mieszczajcy si« w poprzek fal podlega drganiom zgodnym
z ich okresem. Najprostszym rodzajem drgaÄ mechanicznych
s drgania z dwoma w«z¸ami. KoÄce kajaka wyginaj si« do
gry, podczas gdy jego ærodek Ð w d¸, i odwrotnie. Dwa
punkty, ktre nie ulegaj przemieszczeniu, stanowi tzw. w«-
z¸y. Takie drgania s wysoce zaleýne od sposobu rozmieszcze-
nia masy w kajaku i maj znaczcy wp¸yw na oddzia¸ywa-
nie pomi«dzy kad¸ubem bajdarki i nadchodzc fal.
Przyk¸adowo: drgania niezgodne z faz daj taki sam efekt jak
wjazd samochodem na poprzeczne garby na jezdni s¸uýce do
ograniczenia pr«dkoæci lub na odcinek drogi przypominaj-
cy tar« do prania.
Ze wzgl«du na to, ýe kajakarz nie moýe zmieni okresu fal
morskich, najlepszym rozwizaniem jest dostrojenie drgaÄ
w¸asnych ¸odzi. Rzeczywiæcie, jak zanotowali obserwatorzy
z wyprawy Vitusa Beringa w roku 1741, kajaki aleuckie
mia¸y kamienny balast rozmieszczony na dziobie i na rufie.
Poniewaý doæwiadczeni kajakarze nie potrzebuj balastu, aby
uzyska statecznoæ poprzeczn, moýliwe, ýe masy te po-
zwala¸y im na dostrojenie okresu dwuw«z¸owych drgaÄ
kajaka do warunkw panujcych na morzu. Innymi s¸owy,
poprzez zmian« rozmieszczenia kamieni, wios¸ujcy mg¸
wp¸ywa na ko¸ysanie pionowe kajaka, synchronizujc je
z cz«stoæci fal i w ten sposb zmniejszajc swj wysi¸ek.
JEDNOOSOBOWA BAJDARKA na rysunku an-
gielskiego nawigatora Jamesa Shieldsa z lat dzie-
wi«dziesitych XVIII stulecia, z charakterystycz-
nym rozdwojonym dziobem rozcinajcym wod«
grn cz«æci nad, a doln pod jej powierzchni.
Taki przypominajcy otwarte usta kszta¸t mg¸
wp¸ywa na zwi«kszenie pr«dkoæci bajdarki po-
przez redukowanie oporu falowego i wykorzysta-
nie si¸y noænej, podobnie jak w przypadku nart
wodnych. Elementy ælizgowe z k¸w morsa ( zdj«-
cia rentgenowskie ) zwi«ksza¸y gi«tkoæ bajdar-
ki, ale powody ich stosowania nie s znane. Od-
mienny typ rozdwojonego dziobu Ð majcy
zagi«t doln cz«æ do gry w miejsce kszta¸tu
prostego Ð zastpi¸ po latach oryginalny pozio-
my pierwowzr. Doskona¸ym przyk¸adem tej
pniejszej konstrukcji jest 5.4-metrowa baj-
darka, znajdujca si« w zbiorach Muzeum
Narodowego Finlandii w Helsinkach,
ktrego dyrekcja zezwoli¸a autoro-
wi i jego wsp¸pracownikom na
badania rentgenowskie ¸dki
w celu uwidocznienia jej kon-
strukcji i koæcianych ele-
mentw ælizgowych.
108019548.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin