Jak Dotrzeć Na Marsa.pdf

(492 KB) Pobierz
JAK DOTRZEÆ NA MARSA
JAK DOTRZE
NA MARSA
Dziennikarze Scientific
American George Musser
i Mark Alpert przedstawiaj projekty wyprawy za¸ogowej
yprawa na Marsa Ð to nie brzmi zbyt zach«caj-
co. Planeta rzadko zbliýa si« do nas na mniej niý
80 mln km (to ærednia odleg¸oæ pomi«dzy Zie-
mi a Marsem podczas opozycji; w tzw. wielkich opozycjach
jest ona znacznie mniejsza, np. w roku 1924 i 1971 wynosi¸a
zaledwie 56 mln km, podobnie b«dzie w roku 2003 Ð przyp.
t¸um.). Podrý tam i z powrotem musi zaj lata. Naukowcy
i inýynierowie twierdz, ýe potrafi rozwiza g¸wne proble-
my techniczne, przed ktrymi stoi ekspedycja za¸ogowa. Naj-
wi«ksz przeszkod« stanowi ogromne koszty.
Szacowania kosztw marsjaÄskiej misji sprowadzaj si« do
jednej kluczowej wielkoæci: masy pojazdu. Lýejszy pojazd po-
trzebuje mniejszej iloæci paliwa, a to decyduje o kosztach lotu
kosmicznego. Historia planowania wyprawy marsjaÄskiej to
w duýej mierze prby zminimalizowania masy bez nadmier-
nego uszczerbku dla bezpieczeÄstwa i zadaÄ naukowych mi-
sji. W 1952 roku pionier techniki rakietowej Wernher von
Braun przedstawi¸ projekt armady statkw kosmicznych na-
p«dzanych konwencjonalnymi silnikami na paliwo chemicz-
ne Ð startujc z orbity wok¸ziemskiej, mia¸yby ¸czn mas« 37
200 t. Juý samo wyniesienie na orbit« takiej flotylli kosztowa-
¸oby setki miliardw dolarw. Od tego czasu planiæci poszu-
kuj oszcz«dnoæci, proponujc uýycie sprawniejszych silni-
kw jdrowych lub elektromagnetycznych, zmniejszenie liczby
cz¸onkw za¸ogi lub dublowanych systemw, a takýe produk-
cj« paliwa na samym Marsie [ wykres z prawej ].
Wed¸ug najoszcz«dniejszego dzisiaj planu Mars Direct (Bez-
poærednio na Marsa) pocztkowy koszt wynis¸by 20 mld do-
larw Ð roz¸oýone na 10 lat plus 2 mld na kaýdy lot [patrz:
ãNajtaÄszy: lot bezpoæredniÓ, strona 36]. Opracowany przez
NASA tzw. projekt wzorcowej misji odniesienia (design refe-
rence mission) w duýej mierze wzorowany jest na planie Mars
Direct, jednak koszty jego realizacji s w przybliýeniu dwu-
krotnie wyýsze z powodu zwi«kszonych ærodkw bezpieczeÄ-
stwa i za¸ogi liczcej szeæciu zamiast czterech astronautw.
W najnowszej wersji planu NASA przewiduje si« uýycie
trzech pojazdw: bezza¸ogowego ldownika towarowego, kt-
ry dostarczy na powierzchni« Marsa statek powrotny i urz-
dzenia do produkcji paliwa, ldownika mieszkalnego bez za¸o-
Masa na niskiej orbicie wok¸ Ziemi (tony)
0 1000 2000 3000
von Braun (1952)
Stuhlinger i in. (1966)
Boeing (1968)
von Braun (1969)
Jenkins (1971)
90-dniowe studium NASA (1989)
Radziecki plan, nap«d s¸oneczny (1989)
Mars Direct, nap«d chemiczny (1990)
Mars Direct, nap«d jdrowy (1990)
Misja wzorcowa NASA, wersja 1 (1993)
Misja wzorcowa NASA, wersja 4 (1999)
Nap«d VASIMR (2000)
3
2788
1670
1455
1771
980
355
280
280
645
437
388
Paliwo na dotarcie do Marsa
Masa netto po wyldowaniu
na Marsie
MASY pojazdw w misjach marsjaÄskich przed startem z orbity wo-
k¸ziemskiej Ð wyznacznik kosztw wyprawy Ð powoli si« zmniej-
szaj. Kaýde oszacowanie obejmuje przewz ¸adunku i jednej za¸ogi.
Podzia¸ nie podany
START I MONTAû
obecnych kosztach transportu na orbit«
(20 mln dolarw za ton«) wys¸anie marsjaÄ-
skiego statku by¸oby zbyt kosztowne.
Przedsi«biorstwa lotniczo-kosmiczne pra-
cuj nad projektami efektywniejszych ra-
kiet, na przyk¸ad Delty 4, i pojazdw no-
ænych wielokrotnego uýytku, jak Venture-
Star. A jednak ýadna z tych maszyn nie zdo-
¸a udwign 130-tonowego ¸adunku. Sa-
turn 5 z czasw programu Apollo wyko-
na¸by to zadanie, podobnie jak Energia, zbu-
dowana w by¸ym Zwizku Radzieckim.
Wznowienie produkcji obu tych rakiet jest
jednak nieekonomiczne. A zatem statek
marsjaÄski najprawdopodobniej b«dzie wy-
s¸any w cz«æciach i z¸oýony na orbicie za
pomoc automatycznego dokowania pod
kontrol z Ziemi. Montaý statku na Mi«-
dzynarodowej Stacji Kosmicznej by¸by nie-
efektywny, gdyý jej orbita ma nachyle-
nie 51.6¡ (pierwotnie 28.5¡,
zmienione nast«pnie, tak by
wy za¸ogowej na Marsa pierwsz i
zarazem najwaýniejsz rzecz jest wys¸a-
nie statku na nisk orbit« wok¸ Ziemi
(200Ð500 km nad powierzchni). Zasadni-
czy problem polega na tym, ýe kaýdy sta-
tek za¸ogowy wykorzystujcy obecn tech-
nik« nap«du potrzebowa¸by ogromne-
go zapasu paliwa na po-
drý do Marsa i w efek-
cie mia¸by ogromn ma-
s«: co najmniej 130 t, a
prawdopodobnie dwu-
krotnie wi«cej. To za du-
ýo dla obecnych rakiet.
Dzisiejsze wahad¸owce
i rakiety o duýym ud-
wigu, jak Tytan 4B mo-
g wynieæ najwyýej 25 t
¸adunku. Ponadto przy
RAKIETY WSPOMAGAJCE
NA PALIWO STAüE
SILNIK GîRNEGO
STOPNIA
PRZESTRZEÁ
üADUNKOWA
üCZNIK
RAKIETA MAGNUM po-
zwoli stosunkowo niedrogo
wys¸a na Marsa pojazd z
pierwszymi astronautami.
Uýywajc tych samych co
wahad¸owiec wyrzutni i ra-
kiet wspomagajcych na pa-
liwo sta¸e, Magnum mog¸a-
by wynieæ 80 t ¸adunku na
orbit« wok¸ziemsk.
SILNIKI
RD-120
ZBIORNIK
CIEKüEGO WODORU
ZBIORNIK
CIEKüEGO TLENU
OSüONA PRZESTRZENI
üADUNKOWEJ
28 å WIAT N AUKI Czerwiec 2000
W
W e wszystkich propozycjach wypra-
108014485.076.png 108014485.086.png 108014485.097.png 108014485.107.png 108014485.001.png 108014485.012.png 108014485.023.png 108014485.030.png 108014485.031.png 108014485.032.png 108014485.033.png 108014485.034.png 108014485.035.png 108014485.036.png 108014485.037.png 108014485.038.png 108014485.039.png 108014485.040.png 108014485.041.png 108014485.042.png 108014485.043.png 108014485.044.png
gi, ktry wejdzie na orbit« wok¸ Marsa, oraz za¸ogowego stat-
ku podrýnego (CTV Ð crew transfer vehicle). Jeýeli dwa pierw-
sze pomyælnie dotr do celu, to CTV wyruszy 26 miesi«cy po
starcie obu ldownikw Ð w nast«pnym oknie startowym, gdy
obie planety ponownie zbliý si« do siebie. CTV wyniesie astro-
nautw w rejon Marsa i po¸czy si« z ldownikiem mieszkal-
nym. Ludzie przesid si« do niego, wylduj na powierzchni
planety i sp«dz tam 500 dni. Nast«pnie wystartuj w statku
powrotnym, a CTV oczekujcy na orbicie zabierze ich na Zie-
mi«. Co 26 miesi«cy b«d wyrusza kolejno po trzy pojazdy aý
do utworzenia infrastruktury sta¸ej bazy.
Szacunkowe koszty misji realizowanych wed¸ug tych pla-
nw b«d niýsze niý Mi«dzynarodowej Stacji Kosmicznej czy
programu Apollo. Wydatki NASA cz«sto przekraczaj ustalo-
ne kosztorysy. Dlatego wielu entuzjastw eksploracji Marsa
z takich organizacji, jak Mars Society (Towarzystwo MarsjaÄskie)
i National Space Society (Narodowe Towarzystwo Kosmiczne)
poszukuje nowych sposobw zorganizowania wyprawy.
Najlepiej opracowany projekt ThinkMars (Myæl MarsjaÄska)
przedstawi¸a grupa studentw z Massachusetts Institute of Tech-
nology i Harvard Business School. Proponuj oni utworzenie
dochodowej korporacji do zarzdzania projektem misji mar-
sjaÄskiej Ð zawiera¸aby ona kontrakty na wykonanie poszcze-
glnych zadaÄ z prywatnymi przedsi«biorstwami i oærodkami
badawczymi NASA. Rzd Stanw Zjednoczonych i rzdy in-
nych paÄstw kupowa¸yby miejsca za¸ogowe lub ¸adunkowe na
statku marsjaÄskim po obniýonej cenie. Pozosta¸e potrzebne fun-
dusze uzyskiwano by ze sprzedaýy akcji promocyjnych, praw do
relacji medialnych i licencji na rozwizania technologiczne.
Badacze wykazali, ýe wyprawa za¸ogowa jest technicznie
wykonalna. Teraz entuzjaæci musz wygra z podatnikami, po-
litykami i szefami biznesu, ktrym przyjdzie p¸aci rachunki.
MISJA WZORCOWA NASA
1 Startuj dwa bezza¸ogowe
statki, s montowane
na orbicie i wys¸ane
na Marsa.
5. CTV powraca na Ziemi«
w cigu szeæciu miesi«cy.
Astronauci przesiadaj si«
do kapsu¸y powrotnej i woduj.
KAPSUüA
POWROTNA
ZAüOGOWY
STATEK
PODRîûNY (CTV)
LDOWNIK TOWAROWY
4. Po 500 dniach astronauci startuj
w statku powrotnym i ¸cz si«
z czekajcym na nich CTV.
LDOWNIK ZAüOGOWY
LDOWNIK
ZAüOGOWY
ZAüOGOWY
STATEK
PODRîûNY (CTV)
2. Za¸ogowy statek
CTV startuje
26 miesi«cy
po statkach
bezza¸ogowych.
Podrý trwa
6 miesi«cy.
ZAüOGOWY
STATEK
PODRîûNY (CTV)
3. Po dotarciu na orbit« wok¸ Marsa
astronauci przechodz do krýcego
tam juý ldownika mieszkalnego.
Opuszczaj si« w nim na powierzchni«
w ssiedztwie ldownika towarowego.
STATEK POWROTNY
odpowiada¸o po¸oýeniu rosyjskiego kosmo-
dromu Bajkonur Ð przyp. t¸um.), tymcza-
sem startujc z kosmodromu na przyldku
Canaveral na Florydzie ¸atwiej jest wynieæ
¸adunek na orbit« o nachyleniu 28.5¡. Wa-
had¸owiec dostarczy za¸og« na statek mar-
sjaÄski, gdy tylko zostanie on ukoÄczony.
Aby uproæci montaý, naleýy
zminimalizowa liczb« startw
i po¸czeÄ na orbicie. Inýynierowie
z NASA Marshall Space Flight
Center w Huntsville w Alabamie
zaprojektowali rakiet« o nazwie Magnum,
ktra moýe wynosi oko¸o 80 t na orbit«.
Umoýliwi ona zbudowanie 130-tonowego
statku marsjaÄskiego po zaledwie dwch
startach. Magnum jest przystosowana do
tych samych wyrzutni i rakiet wspomagaj-
cych na paliwo sta¸e co obecne wahad¸ow-
ce. Rakiety wspomagajce taki prom b«d
do¸czane do nowej dwustopniowej rakiety
nap«dzanej trzema silnikami rosyjskiej kon-
strukcji RD-120. Magnum moýe wynieæ ¸a-
dunek o d¸ugoæci 28 m, a pokrywa jej grne-
go stopnia pos¸uýy jako os¸ona termiczna
statku marsjaÄskiego.
Poniewaý Magnum wykorzysta istnie-
jce rakiety wspomagajce i wyrzutnie,
poniesione koszty b«d stosunkowo nie-
duýe: oko¸o 2 mld dolarw na skonstru-
owanie rakiety i 2 mln za ton« ¸adunku
przy kaýdym starcie, czyli 10-krotnie
mniej niý w przypadku wahad¸owca.
Moýna teý zbudowa z podzespo¸w wa-
had¸owca jeszcze pot«ýniejsz rakiet« we-
d¸ug projektu inýyniera Roberta Zubri-
na. W tej rakiecie o nazwie Ares pra-
cowa¸by bardziej wydajny silnik trzecie-
go stopnia, ktry pozwoli¸by wys¸a sta-
tek za¸ogowy bezpoærednio na trajektori«
ku Marsowi.
Udwig na nisk orbit«
(tony)
0 20 40 60 80 100
OBECNE åRODKI WYNOSZENIA
WSPîüCZESNE åRODKI wyno-
szenia s niewystarczajce dla
za¸ogowej wyprawy na Marsa.
Wys¸anie 130-tonowego statku
marsjaÄskiego na orbit« wok¸
Ziemi wymaga¸oby szeæciu star-
tw Tytana 4B, wahad¸owca, ra-
kiety Delta 4 Heavy lub pojazdu
VentureStar Ð ale tylko dwch
startw Magnum.
Tytan 4B
Wahad¸owiec
22
23
PROPONOWANE åRODKI WYNOSZENIA
Delta 4 Heavy
VentureStar
Magnum
23
25
80
å WIAT N AUKI Czerwiec 2000 29
108014485.045.png
SYSTEM NAP¢DOWY
poleci z orbity oko¸oziemskiej na Marsa? Projek-
tanci rozwaýaj kilka rozwizaÄ Ð kaýde ma swoje
zalety i wady. Zasadnicz kwesti jest wymiennoæ
si¸y cigu rakiety i sprawnoæci paliwowej. Systemy
o duýym cigu s niczym zajce Ð przyspieszaj
szybciej, ale zuýywaj wi«cej paliwa. Systemy o ma-
¸ym cigu to ý¸wie Ð d¸uýej si« rozp«dzaj, ale
oszcz«dzaj paliwo. Oba mog znale zastosowa-
nie w rýnych fazach tej samej misji. Rakiety o du-
ýym cigu pozwalaj szybko przetransportowa lu-
dzi, podczas gdy pojazdy o ma¸ym cigu s
przydatne do wolnego przewoýenia ¸adunkw lub
statkw bez za¸ogi.
LEGENDA
DO ILUSTRACJI
PALIWO
PRD ELEKTRYCZNY
POLE MAGNETYCZNE
TLEN
SILNIKI CHEMICZNE
Niemal wszystkie wystrzelone dotd pojazdy kosmiczne mia¸y rakietowe silniki chemiczne, kt-
re zwykle spalaj wodr w tlenie, wykorzystujc rozpr«ýajce si« gazy spalinowe do wytworze-
nia cigu (nadal jeszcze stosuje si« znacznie ¸atwiejsze do przechowywania, cho mniej wydaj-
ne paliwa w«glowodorowe, np. naft«, dwumetylohydrazyn« itp. Ð przyp. t¸um.). Ta sprawdzona
technologia gwarantuje najwi«kszy cig, ale
jest ma¸o wydajna. Rakieta z silnikami chemicznymi potrzebowa¸aby olbrzymich ilo-
æci paliwa, aby wynieæ za¸ogowy statek na Marsa. Jeden z projektw zak¸ada wy-
korzystanie 233-tonowego statku, ktry mia¸by rozpocz podrý ze 166 t ciek¸ego
wodoru i tlenu. W trzech stopniach rakiety zastosowano by siedem silnikw RL-10 (wy-
s¸uýony model uýywany w wielu amerykaÄskich rakietach). Pierwszy stopieÄ wpro-
wadzi¸by statek na silnie wyd¸uýon orbit« eliptyczn wok¸ Ziemi, drugi umieæci¸by
go na trajektorii ku Marsowi, a trzeci umoýliwi¸by powrt na Ziemi« po zakoÄczeniu
misji. Kaýdy stopieÄ dzia¸a¸by kilka minut, po czym by¸by odrzucany.
Cig: 110 000 N
Pr«dkoæ wyrzutu spalin: 4.5 km/s
Przyk¸adowy czas dzia¸ania: 21 min
Przyk¸adowy udzia¸ masy paliwa: 55%
PALIWO
WYRZUT
GAZîW
TLEN
CHRISTOPH BLUMRICH
KOMORA SPALANIA
TERMICZNE SILNIKI JDROWE
Rakiety o termicznym nap«dzie jdrowym (NTR Ð Nuclear Thermal Rocket) zbudo-
wano i poddano testom naziemnym w latach szeædziesitych w ramach programu
Rover/NERVA finansowanego przez rzd Stanw Zjednoczonych. Wytwarzaj one cig
dzi«ki przep¸ywowi ciek¸ego wodoru przez reaktor jdrowy na paliwo sta¸e; wodr
podgrzany do temperatury powyýej 2500¡C wyp¸ywa z wielk pr«dkoæci przez dy-
sz« rakiety. Nap«d jdrowy pozwala uzyska dwukrotnie wi«kszy p«d z kilograma
paliwa niý najlepsze silniki chemiczne, a reaktor moýe by wykorzystany rwnieý do
produkcji energii elektrycznej na statku kosmicznym. 170-tonowy statek za¸ogowy
z trzema termicznymi silnikami jdrowymi i za-
pasem oko¸o 90 t ciek¸ego wodoru mg¸by dotrze na Marsa w cigu 6Ð7 miesi«cy. Najwi«ksz
przeszkod« stanowi jednak sprzeciw opinii publicznej wobec umieszczania reaktorw jdrowych
w kosmosie Ð dotyczy to rwnieý wielu innych systemw nap«dowych. NASA nie finansowa¸a ba-
daÄ nad reaktorami do pojazdw kosmicznych przez blisko 10 lat.
WODîR
PR¢T PALIWOWY REAKTORA
Cig: 67 000 N
Pr«dkoæ wyrzutu: 9 km/s
Przyk¸adowy czas dzia¸ania: 27 min
Przyk¸adowy udzia¸ masy paliwa: 32%
CHRISTOPH BLUMRICH
SILNIKI JONOWE
Zaproponowany po raz pierwszy w latach pi«dziesitych nap«d jonowy stanowi jedn z wie-
lu technologii wykorzystujcych pole elektryczne zamiast ciep¸a do odrzucenia czynnika robo-
czego. Paliwo w postaci gazowej, na przyk¸ad pary cezu, lub ksenon, dostaje si« do komory,
gdzie jest jonizowane przez dzia¸o elektronowe podobne do tych w kineskopach telewizyjnych.
Napi«cie przy¸oýone do pary metalowych siatek (ujemne potencja¸y na kaýdej z nich) oddzie-
la dodatnio na¸adowane jony, ktre zostaj przyspieszone i wystrzelone przez
siatk« na zewntrz silnika. Rwnoczeænie katoda w tylnej cz«æci silnika wprowa-
dza elektrony do wizki jonw Ð pojazd nie gromadzi wi«c ujemnego ¸adunku. Po-
nad rok temu sonda Deep Space 1 rozpocz«¸a pierwszy mi«dzyplanetarny test
takiego silnika. Zuýywa on 2.5 kW energii s¸onecznej i wytwarza ma¸y, lecz sta¸y
cig 0.1 N. Niestety, siatki przyspieszajce czstki, ale rwnoczeænie stajce im
na drodze, nie pozwalaj osign mocy rz«du megawatw, potrzebnej do reali-
zacji marsjaÄskich wypraw za¸ogowych. Ponadto wielki silnik musia¸by czerpa
energi« z reaktorw jdrowych Ð baterie s¸oneczne o mocy ponad 100 kW s zbyt
duýe dla statku kosmicznego.
Cig: 30 N
Pr«dkoæ wyrzutu: 30 km/s
Przyk¸adowy czas dzia¸ania: 79 dni
Przyk¸adowy udzia¸ masy paliwa: 22%
ELEKTRON
JON
SIATKI
KATODA
CHRISTPH BLUMRICH; RîDüO: JAMES S. SOVEY NASA Glenn Research Center
SILNIKI MAGNETOHYDRODYNAMICZNE
Silniki MHD przyspieszaj na¸adowane czstki za pomoc pola magnetycznego, a nie elek-
trycznego. Urzdzenie ma kszta¸t tunelu Ð uformowanego przez zewn«trzn powierzchni«
stoýkow anody oraz osiowy pr«t katody. Napi«cie pomi«dzy dwiema elektrodami jonizuje
czynnik roboczy, powodujc radialny przep¸yw silnego prdu przez gaz i dalej wzd¸uý kato-
dy. Prd p¸yncy katod generuje ko¸owe pole magnetyczne, ktre oddzia¸uje z radialnym
prdem w gazie, przyspieszajc czstki w kierunku prostopad¸ym do obu kierunkw Ð czy-
li osiowo. Czynnikiem roboczym moýe by (wed¸ug rosncej efektywnoæci): argon, lit lub
wodr. Po dziesi«cioleciach zmiennego zaintereso-
wania NASA wznowi¸a w ubieg¸ym roku prace nad
silnikami MHD. W wyniku prb dokonanych w Prin-
ceton University oraz w instytutach badawczych w Rosji, Niemczech i Japonii zbudowano pro-
totyp silnika o mocy 1 MW, w ktrym zastosowano 2-milisekundowe impulsy prdu.
KATODA
Cig: 100 N
Pr«dkoæ wyrzutu: 20Ð100 km/s
Przyk¸adowy czas dzia¸ania: 21Ð25 dni
Przyk¸adowy udzia¸ masy paliwa: 6.7Ð31%
ANODA
30 å WIAT N AUKI Czerwiec 2000
J aki nap«d powinien mie statek za¸ogowy, ktry
108014485.046.png 108014485.047.png 108014485.048.png 108014485.049.png 108014485.050.png 108014485.051.png 108014485.052.png 108014485.053.png 108014485.054.png 108014485.055.png 108014485.056.png 108014485.057.png 108014485.058.png 108014485.059.png 108014485.060.png 108014485.061.png 108014485.062.png 108014485.063.png 108014485.064.png 108014485.065.png 108014485.066.png 108014485.067.png 108014485.068.png 108014485.069.png 108014485.070.png 108014485.071.png 108014485.072.png 108014485.073.png 108014485.074.png 108014485.075.png 108014485.077.png 108014485.078.png 108014485.079.png 108014485.080.png 108014485.081.png 108014485.082.png 108014485.083.png 108014485.084.png 108014485.085.png
 
108014485.087.png 108014485.088.png 108014485.089.png 108014485.090.png 108014485.091.png 108014485.092.png 108014485.093.png 108014485.094.png 108014485.095.png 108014485.096.png
SILNIKI HALLA
Podobnie jak przy nap«dzie jonowym, silnik oparty na efekcie Halla wykorzystu-
je pole elektryczne do wyrzucenia dodatnio na¸adowanych czstek (najcz«æciej jo-
nw ksenonu). Rýnica polega na sposobie wytwarzania pola. PieræcieÄ magne-
sw wytwarza radialne pole magnetyczne, ktre zmusza elektrony do krýenia
wewntrz pieræcienia. Ruch elektronw wzbudza z kolei osiowe pole elektryczne
przyspieszajce jony. Zalet tego systemu jest brak siatek Ð jego powi«kszanie
b«dzie ¸atwiejsze niý w przypadku silnika jonowego. Sprawnoæ jest mniejsza,
ale moýna j zwi«kszy przez dodanie drugiego stopnia. Silniki, w ktrych wy-
korzystano efekt Halla, by¸y stosowane w ro-
syjskich satelitach od pocztku lat siedem-
dziesitych, a ostatnio technologia ta po-
wraca do ¸ask w Stanach Zjednoczonych. Najnowsza wersja silnika, efekt wsp¸pracy rosyjsko-
-amerykaÄskiej, zuýywa oko¸o 5 kW i wytwarza cig 0.2 N.
MAGNES PIERåCIENIOWY
Cig: 30 N
Pr«dkoæ wyrzutu: 15 km/s
Przyk¸adowy czas dzia¸ania: 90 dni
Przyk¸adowy udzia¸ masy paliwa: 38%
RDZEÁ MAGNETYCZNY
SILNIKI INDUKCYJNE
KONDENSATOR CEWKA
ETAP 1
ETAP 2
Silniki tego typu to kolejna technologia ponownie rozpatrywana przez
NASA. Urzdzenie dzia¸a na zasadzie sekwencji gwa¸townie zmienia-
jcych si« wydarzeÄ, ktre podobnie jak w silniku MHD wytwarzaj prosto-
pad¸e pola elektryczne i magnetyczne. Proces ten rozpoczyna si«, gdy
dysza wyrzuca strumieÄ gazu (zwykle argonu), ktry rozpr«ýa si« na
powierzchni p¸askiej cewki elektrycznej o ærednicy oko¸o 1 m. Nast«p-
nie bateria kondensatorw wy¸adowuje si«, wytwarzajc impuls prdu
w cewce trwajcy oko¸o 10
s. Radialne pole magnetyczne generowa-
ne przez impuls indukuje ko¸owe pole elektryczne w gazie, jonizujc go i
zmuszajc czstki do ruchu obrotowego w kierunku przeciwnym do
wymuszonego przez impuls prdu.
Poniewaý ich ruch jest prostopad¸y do pola magnetycznego, zostaj one wypchni«te na ze-
wntrz. W odrýnieniu od innych silnikw elektromagnetycznych silnik indukcyjny nie potrze-
buje elektrod, ktre po prostu zuýywaj si«, a jego moc moýe by podnoszona dzi«ki proste-
mu zwi«kszaniu cz«stoæci impulsw. W systemie o mocy 1 MW impulsy powinny nast«powa
200 razy na sekund«.
H
DYSZA
Cig: 20 N
Pr«dkoæ wyrzutu: 50 km/s
Przyk¸adowy czas dzia¸ania: 110 dni
Przyk¸adowy udzia¸ masy paliwa: 14%
SILNIK VASIMR
Silnik plazmowy o zmiennym impulsie w¸aæciwym (VASIMR
Ð Variable Specific Impulse Magnetoplasma Rocket) stano-
wi pomost mi«dzy systemami o duýym i ma¸ym cigu. Pali-
wo tego silnika Ð g¸wnie wodr Ð najpierw zostaje zjonizowa-
ne za pomoc fal radiowych, a nast«pnie w«druje do centralnej
komory, ktr przenika pole magnetyczne. Tu czstki zaczy-
naj wirowa wok¸ linii si¸ pola magnetycznego z pewn na-
turaln cz«stoæci. Bombardujc czstki falami radiowymi o tej samej cz«stoæci, silnik podgrzewa je do temperatury 10 mln stopni. Dy-
sza magnetyczna przekszta¸ca ruch wirowy w osiowy i wytwarza cig. Regulujc tryb nagrzewania i magnetyczny d¸awik, pilot moýe
kontrolowa wielkoæ odrzutu Ð mechanizm dzia¸a analogicznie do samochodowej skrzyni biegw. Przymykajc d¸awik, uzyskujemy
wysoki bieg: redukuje on liczb« wylatujcych czstek (a wi«c cig), ale utrzy-
muje ich wysok temperatur« (a wi«c pr«dkoæ wylotu). Otwarcie d¸awika od-
powiada niskiemu biegowi: wysoki cig, ale niska wydajnoæ. W pojedzie
kosmicznym b«dzie si« uýywa niskiego biegu i dopalaczy, aby oderwa si«
od orbity wok¸ziemskiej, po czym wysokiego biegu do podrýy mi«dzyplane-
tarnej. NASA zamierza przetestowa w kosmosie silnik o mocy 10 kW w ro-
ku 2004, jednak wyprawa marsjaÄska wymaga 10 MW.
MAGNES
CENTRALNA KOMORA GRZEWCZA
ANTENA RADIOWA
DüAWIK
Niski bieg Wysoki bieg
Cig:
1200 N
40 N
Pr«dkoæ wyrzutu:
10 km/s
300 km/s
Przyk¸adowy czas dzia¸ania:
2.1 dnia
53 dni
Przyk¸adowy udzia¸ masy paliwa: 46%
2.4%
ûAGLOWCE SüONECZNE
W s¸onecznych ýaglowcach Ð pojazdach niczym z literatury fanta-
stycznonaukowej Ð wymiennoæ mi«dzy cigiem a sprawnoæci do-
prowadzona jest do maksimum. Popychane s delikatnym ciænie-
niem æwiat¸a s¸onecznego, s¸abym lecz darmowym. ûagiel powinien
mie co najmniej 4 km 2 powierzchni, aby przewie 25 t z orbity
oko¸oziemskiej na Marsa w cigu roku. Musi by wykonany z ma-
teria¸u o g«stoæci powierzchniowej nie przekraczajcej 1 g/m 2 (dzi-
siejsze w¸kna w«glowe s prawie tak cienkie). Nast«pnym wyzwa-
niem b«dzie rozwini«cie tak wielkiej i jednoczeænie delikatnej
struktury. W roku 1993 rosyjskie konsorcjum Regatta dokona¸o roz-
wini«cia w kosmosie zwierciad¸a Znamia o powierzchni 300 m 2 , jed-
nak podczas drugiej prby w ubieg¸ym roku zwierciad¸o splta¸o
si«. NASA niedawno podj«¸a si« finansowania analogicznego pro-
jektu ýagla magnetycznego,
wykorzystujcego wiatr s¸o-
neczny (na¸adowane czstki
p¸ynce ze S¸oÄca) zamiast
æwiat¸a s¸onecznego.
SüOWNIK TERMINîW RAKIETOWYCH
Cig: si¸a, ktr silnik rakietowy danego typu wytwarza
w czasie lotu, wyraýona w newtonach (N).
Pr«dkoæ wyrzutu: pr«dkoæ, z jak czynnik roboczy
opuszcza silnik, miara wydajnoæci paliwa.
Przyk¸adowy czas dzia¸ania: czas, przez ktry silnik mu-
si pracowa, by nada pr«dkoæ ucieczki ¸adunkowi o ma-
sie 25 t umieszczonemu na orbicie wok¸ Ziemi. Jest on
odwrotnie proporcjonalny do cigu.
Cig: 9 N/km 2 (w odleg¸oæci Ziemi
od S¸oÄca)
Pr«dkoæ wyrzutu: nie dotyczy
Przyk¸adowy czas dzia¸ania: 58 dni
Przyk¸adowy udzia¸ masy paliwa: cz«æ ca¸kowitej ma-
sy statku, jaka przypada na paliwo (w powyýszym scena-
riuszu). Iloæ paliwa zaleýy wyk¸adniczo od pr«dkoæci
wyrzutu.
å WIAT N AUKI Czerwiec 2000 31
108014485.098.png 108014485.099.png 108014485.100.png 108014485.101.png
 
108014485.102.png 108014485.103.png 108014485.104.png 108014485.105.png 108014485.106.png 108014485.108.png 108014485.109.png 108014485.110.png 108014485.111.png 108014485.112.png 108014485.113.png 108014485.114.png 108014485.115.png 108014485.116.png 108014485.117.png 108014485.002.png 108014485.003.png 108014485.004.png 108014485.005.png 108014485.006.png 108014485.007.png 108014485.008.png 108014485.009.png 108014485.010.png 108014485.011.png 108014485.013.png 108014485.014.png 108014485.015.png 108014485.016.png 108014485.017.png 108014485.018.png 108014485.019.png 108014485.020.png 108014485.021.png 108014485.022.png 108014485.024.png 108014485.025.png 108014485.026.png 108014485.027.png 108014485.028.png
JAK TRAS¢ WYBRA?
z niskiej orbity wok¸ Ziemi, na ktrej statek ma juý duý pr«dkoæ
Ð silniki musz j wwczas zwi«kszy o mniej wi«cej 3.5 km/s. (Przy
starcie z orbity ksi«ýycowej przyrost mg¸by by jeszcze mniejszy,
dlatego Ksi«ýyc uwzgl«dniano we wczeæniejszych planach misji mar-
sjaÄskich. W nowszych wersjach pomija si« go jako niekonieczne
i drogie rozwizanie.) Po osigni«ciu rejonu Marsa silniki hamuj-
ce statku lub hamowanie atmosferyczne (tzw. aerobraking) mu-
sz doprowadzi do zmniejszenia jego pr«dkoæci o mniej wi«cej
2 km/s, aby wszed¸ na orbit«, lub o 5.5 km/s, by wyldowa¸.
Etap powrotny to odwrcenie powyýszej sekwencji.
Ca¸a podrý zajmie przeci«tnie nieco ponad 2.5
roku: 260 dni na kaýdy etap i 460 dni na Marsie.
W praktyce z powodu eliptycznoæci i nachy-
lenia wzajemnego orbit planetarnych opty-
malna trajektoria moýe by nieco krtsza lub
nieco d¸uýsza. W g¸wnych projektach, jak
Mars Direct czy wzorcowa misja NASA, fa-
woryzuje si« trajektorie koniunkcyjne. Za-
k¸ada si« jednak skrcenie lotu przez spale-
nie niewielkiej iloæci dodatkowego paliwa.
Staranne zaplanowanie trasy moýe zapew-
ni statkowi naturalny powrt na Ziemi« w ra-
zie awarii silnikw. (To strategia podobna do
zastosowanej w locie Apollo 13).
TRAJEKTORIE KONIUNKCYJNE
tarcia na Marsa jest tzw. orbita przejæciowa Hohmanna. Jest ona
elips styczn do orbity Ziemi i do orbity Marsa, co pozwala mak-
symalnie wykorzysta ruchy orbitalne planet. Statek kosmiczny wy-
ruszy, gdy Mars wyprzedzi Ziemi« o kt oko¸o 45¡ (pozycja ta po-
wtarza si« co 26 miesi«cy). Nast«pnie podýy lotem
beznap«dowym, aý dogoni Marsa i zostanie przez nie-
go przechwycony dok¸adnie po przeciwnej stronie
S¸oÄca w stosunku do wyjæciowej pozycji Ziemi.
Tak konfiguracj« planet astronomowie nazy-
waj koniunkcj. Aby powrci na Ziemi«
astronauci b«d oczekiwa, aý Mars wyprze-
dzi Ziemi« o kt oko¸o 75¡. Wystartuj ww-
czas po ¸uku wewn«trznym i pozwol Ziemi
dogoni i przechwyci ich statek.
Kaýdy etap wymaga dwukrotnego w¸czenia
silnikw do zmiany przyspieszenia. Startujc
z powierzchni Ziemi i uzyskujc pr«dkoæ oko¸o
11.5 km/s, statek uwolni si« od przycigania Ziemi
i osignie orbit« przejæciow. Inne rozwizanie to start
ODLOT Z MARSA
PRZYLOT
NA MARSA
ODLOT
Z ZIEMI
PRZYLOT
NA ZIEMI¢
TRAJEKTORIE OPOZYCYJNE
PRZYLOT
NA MARSA
N aukowcy z NASA w planach misji tradycyjnie uwzgl«dniaj trajektorie opozy-
ODLOT
Z MARSA
cyjne, poniewaý umoýliwiaj one skrcenie podrýy. S bowiem okresy, kiedy
Ziemia maksymalnie zbliýa si« do Marsa, co astronomowie okreælaj jako opozycj«.
Plan wykorzystania tych trajektorii przewiduje dodatkowe w¸czenie silnikw na
trasie, by zwi«kszy pr«dkoæ statku. Typowa podrý zajmie 1.5 roku: 220 dni w dro-
dze na Marsa, 30 dni na planecie i 290 dni na powrt. Trajektoria powrotna odchyla
si« ku S¸oÄcu, statek b«dzie mia¸ moýliwoæ manewru grawitacyjnego w pobliýu We-
nus, po czym dogoni Ziemi«. Kolejnoæ etapw moýe by zamieniona Ð wtedy dolot
b«dzie d¸uýszy niý powrt. Mimo ýe trajektorie tego typu od dawna juý nie by¸y bra-
ne pod uwag« Ð d¸ugi czas lotu przy krtkim pobycie na Marsie Ð mog okaza si«
uýyteczne w przypadku pot«ýnych rakiet jdrowych lub misji cyklicznych, ktre za-
k¸adaj wahad¸owy ruch statkw pomi«dzy planetami bez zatrzymywania.
PRZYLOT
NA ZIEMI¢
ODLOT
Z ZIEMI
TRAJEKTORIE MAüEGO CIGU
waj niewiele paliwa, s jednak zbyt s¸abe, by wyrwa statek
z pola ziemskiej grawitacji od razu. Musz stopniowo poszerza
orbit«, oddalajc si« od planety po spirali niczym samochd zjeý-
dýajcy serpentynami z gry. Osigni«cie pr«dkoæci ucieczki mo-
ýe zaj rok Ð za¸oga nie powinna by przez tak d¸ugi czas naraýo-
na na promieniowanie z otaczajcych Ziemi« pasw radiacyjnych
van Allena. Ale transportowi towarw
to nie przeszkadza; ludzi zaæ moýna do-
wie ãkosmiczn takswkÓ (rodzajem
wahad¸owca) do pustego statku, gdy ten
b«dzie juý blisko punktu ucieczki. Kiedy
juý do niego wsid, odpal dodatkowy
silnik, by odlecie na Marsa. Moýe to by
silnik zarwno o duýym, jaki i ma¸ym
cigu. Jedna z analiz drugiej wersji za-
k¸ada prac« silnika indukcyjnego przez
40 dni, nast«pnie 85-dniowy lot beznap«-
dowy i kolejne 20 dni dzia¸ania silnika
w rejonie Marsa.
Silnik VASIMR daje jeszcze inne moý-
liwoæci. Pracujc na niskim biegu (umiar-
kowany cig i niska wydajnoæ), przez
30 dni rozp«dza¸by pojazd, ktry odda-
la¸by si« od Ziemi po spirali. Paliwo zgromadzone w zbiornikach
os¸oni astronautw przed promieniowaniem. Przelot mi«dzypla-
netarny zajmie kolejne 85 dni. Pierwszy etap trasy statek odb«-
dzie na wysokim biegu, w po¸owie zostanie w¸czony bieg niski
i wtedy rozpocznie si« hamowanie. Po dotarciu w rejon Marsa
cz«æ statku oddzieli si« i wylduje, podczas gdy reszta zawiera-
jca modu¸ do podrýy powrotnej minie planet« i kontynuujc ha-
mowanie, osignie orbit« wok¸ Marsa 131 dni pniej.
WEJåCIE
NA ORBIT¢
WOKîü
MARSA
PRZYBYCIE
NA MARSA
(OBLOT)
30-DNIOWA ORBITA SPIRALNA
ODLOT
Z ZIEMI
50
25
0
25
50
75
100
Odleg¸oæ (promienie Ziemi)
32 å WIAT N AUKI Czerwiec 2000
D la rakiet o duýym cigu najekonomiczniejszym sposobem do-
R akiety o ma¸ym cigu na przyk¸ad z silnikami jonowymi zuýy-
108014485.029.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin