Jak Dotrzeć Na Marsa.pdf
(
492 KB
)
Pobierz
JAK DOTRZEÆ NA MARSA
JAK DOTRZE
NA MARSA
Dziennikarze
Scientific
American
George Musser
i
Mark Alpert
przedstawiaj projekty wyprawy za¸ogowej
yprawa na Marsa Ð to nie brzmi zbyt zach«caj-
co. Planeta rzadko zbliýa si« do nas na mniej niý
80 mln km (to ærednia odleg¸oæ pomi«dzy Zie-
mi a Marsem podczas opozycji; w tzw. wielkich opozycjach
jest ona znacznie mniejsza, np. w roku 1924 i 1971 wynosi¸a
zaledwie 56 mln km, podobnie b«dzie w roku 2003 Ð przyp.
t¸um.). Podrý tam i z powrotem musi zaj lata. Naukowcy
i inýynierowie twierdz, ýe potrafi rozwiza g¸wne proble-
my techniczne, przed ktrymi stoi ekspedycja za¸ogowa. Naj-
wi«ksz przeszkod« stanowi ogromne koszty.
Szacowania kosztw marsjaÄskiej misji sprowadzaj si« do
jednej kluczowej wielkoæci: masy pojazdu. Lýejszy pojazd po-
trzebuje mniejszej iloæci paliwa, a to decyduje o kosztach lotu
kosmicznego. Historia planowania wyprawy marsjaÄskiej to
w duýej mierze prby zminimalizowania masy bez nadmier-
nego uszczerbku dla bezpieczeÄstwa i zadaÄ naukowych mi-
sji. W 1952 roku pionier techniki rakietowej Wernher von
Braun przedstawi¸ projekt armady statkw kosmicznych na-
p«dzanych konwencjonalnymi silnikami na paliwo chemicz-
ne Ð startujc z orbity wok¸ziemskiej, mia¸yby ¸czn mas« 37
200 t. Juý samo wyniesienie na orbit« takiej flotylli kosztowa-
¸oby setki miliardw dolarw. Od tego czasu planiæci poszu-
kuj oszcz«dnoæci, proponujc uýycie sprawniejszych silni-
kw jdrowych lub elektromagnetycznych, zmniejszenie liczby
cz¸onkw za¸ogi lub dublowanych systemw, a takýe produk-
cj« paliwa na samym Marsie [
wykres z prawej
].
Wed¸ug najoszcz«dniejszego dzisiaj planu Mars Direct (Bez-
poærednio na Marsa) pocztkowy koszt wynis¸by 20 mld do-
larw Ð roz¸oýone na 10 lat plus 2 mld na kaýdy lot [patrz:
ãNajtaÄszy: lot bezpoæredniÓ, strona 36]. Opracowany przez
NASA tzw. projekt wzorcowej misji odniesienia (design refe-
rence mission) w duýej mierze wzorowany jest na planie Mars
Direct, jednak koszty jego realizacji s w przybliýeniu dwu-
krotnie wyýsze z powodu zwi«kszonych ærodkw bezpieczeÄ-
stwa i za¸ogi liczcej szeæciu zamiast czterech astronautw.
W najnowszej wersji planu NASA przewiduje si« uýycie
trzech pojazdw: bezza¸ogowego ldownika towarowego, kt-
ry dostarczy na powierzchni« Marsa statek powrotny i urz-
dzenia do produkcji paliwa, ldownika mieszkalnego bez za¸o-
Masa na niskiej orbicie wok¸ Ziemi (tony)
0 1000 2000 3000
von Braun (1952)
Stuhlinger i in. (1966)
Boeing (1968)
von Braun (1969)
Jenkins (1971)
90-dniowe studium NASA (1989)
Radziecki plan, nap«d s¸oneczny (1989)
Mars Direct, nap«d chemiczny (1990)
Mars Direct, nap«d jdrowy (1990)
Misja wzorcowa NASA, wersja 1 (1993)
Misja wzorcowa NASA, wersja 4 (1999)
Nap«d VASIMR (2000)
3
2788
1670
1455
1771
980
355
280
280
645
437
388
Paliwo na dotarcie do Marsa
Masa netto po wyldowaniu
na Marsie
MASY pojazdw w misjach marsjaÄskich przed startem z orbity wo-
k¸ziemskiej Ð wyznacznik kosztw wyprawy Ð powoli si« zmniej-
szaj. Kaýde oszacowanie obejmuje przewz ¸adunku i jednej za¸ogi.
Podzia¸ nie podany
START I MONTAû
obecnych kosztach transportu na orbit«
(20 mln dolarw za ton«) wys¸anie marsjaÄ-
skiego statku by¸oby zbyt kosztowne.
Przedsi«biorstwa lotniczo-kosmiczne pra-
cuj nad projektami efektywniejszych ra-
kiet, na przyk¸ad Delty 4, i pojazdw no-
ænych wielokrotnego uýytku, jak Venture-
Star. A jednak ýadna z tych maszyn nie zdo-
¸a udwign 130-tonowego ¸adunku. Sa-
turn 5 z czasw programu Apollo wyko-
na¸by to zadanie, podobnie jak Energia, zbu-
dowana w by¸ym Zwizku Radzieckim.
Wznowienie produkcji obu tych rakiet jest
jednak nieekonomiczne. A zatem statek
marsjaÄski najprawdopodobniej b«dzie wy-
s¸any w cz«æciach i z¸oýony na orbicie za
pomoc automatycznego dokowania pod
kontrol z Ziemi. Montaý statku na Mi«-
dzynarodowej Stacji Kosmicznej by¸by nie-
efektywny, gdyý jej orbita ma nachyle-
nie 51.6¡ (pierwotnie 28.5¡,
zmienione nast«pnie, tak by
wy za¸ogowej na Marsa pierwsz i
zarazem najwaýniejsz rzecz jest wys¸a-
nie statku na nisk orbit« wok¸ Ziemi
(200Ð500 km nad powierzchni). Zasadni-
czy problem polega na tym, ýe kaýdy sta-
tek za¸ogowy wykorzystujcy obecn tech-
nik« nap«du potrzebowa¸by ogromne-
go zapasu paliwa na po-
drý do Marsa i w efek-
cie mia¸by ogromn ma-
s«: co najmniej 130 t, a
prawdopodobnie dwu-
krotnie wi«cej. To za du-
ýo dla obecnych rakiet.
Dzisiejsze wahad¸owce
i rakiety o duýym ud-
wigu, jak Tytan 4B mo-
g wynieæ najwyýej 25 t
¸adunku. Ponadto przy
RAKIETY WSPOMAGAJCE
NA PALIWO STAüE
SILNIK GîRNEGO
STOPNIA
PRZESTRZEÁ
üADUNKOWA
üCZNIK
RAKIETA MAGNUM po-
zwoli stosunkowo niedrogo
wys¸a na Marsa pojazd z
pierwszymi astronautami.
Uýywajc tych samych co
wahad¸owiec wyrzutni i ra-
kiet wspomagajcych na pa-
liwo sta¸e, Magnum mog¸a-
by wynieæ 80 t ¸adunku na
orbit« wok¸ziemsk.
SILNIKI
RD-120
ZBIORNIK
CIEKüEGO WODORU
ZBIORNIK
CIEKüEGO TLENU
OSüONA PRZESTRZENI
üADUNKOWEJ
28 å
WIAT
N
AUKI
Czerwiec 2000
W
W
e wszystkich propozycjach wypra-
gi, ktry wejdzie na orbit« wok¸ Marsa, oraz za¸ogowego stat-
ku podrýnego (CTV Ð crew transfer vehicle). Jeýeli dwa pierw-
sze pomyælnie dotr do celu, to CTV wyruszy 26 miesi«cy po
starcie obu ldownikw Ð w nast«pnym oknie startowym, gdy
obie planety ponownie zbliý si« do siebie. CTV wyniesie astro-
nautw w rejon Marsa i po¸czy si« z ldownikiem mieszkal-
nym. Ludzie przesid si« do niego, wylduj na powierzchni
planety i sp«dz tam 500 dni. Nast«pnie wystartuj w statku
powrotnym, a CTV oczekujcy na orbicie zabierze ich na Zie-
mi«. Co 26 miesi«cy b«d wyrusza kolejno po trzy pojazdy aý
do utworzenia infrastruktury sta¸ej bazy.
Szacunkowe koszty misji realizowanych wed¸ug tych pla-
nw b«d niýsze niý Mi«dzynarodowej Stacji Kosmicznej czy
programu Apollo. Wydatki NASA cz«sto przekraczaj ustalo-
ne kosztorysy. Dlatego wielu entuzjastw eksploracji Marsa
z takich organizacji, jak Mars Society (Towarzystwo MarsjaÄskie)
i National Space Society (Narodowe Towarzystwo Kosmiczne)
poszukuje nowych sposobw zorganizowania wyprawy.
Najlepiej opracowany projekt ThinkMars (Myæl MarsjaÄska)
przedstawi¸a grupa studentw z Massachusetts Institute of Tech-
nology i Harvard Business School. Proponuj oni utworzenie
dochodowej korporacji do zarzdzania projektem misji mar-
sjaÄskiej Ð zawiera¸aby ona kontrakty na wykonanie poszcze-
glnych zadaÄ z prywatnymi przedsi«biorstwami i oærodkami
badawczymi NASA. Rzd Stanw Zjednoczonych i rzdy in-
nych paÄstw kupowa¸yby miejsca za¸ogowe lub ¸adunkowe na
statku marsjaÄskim po obniýonej cenie. Pozosta¸e potrzebne fun-
dusze uzyskiwano by ze sprzedaýy akcji promocyjnych, praw do
relacji medialnych i licencji na rozwizania technologiczne.
Badacze wykazali, ýe wyprawa za¸ogowa jest technicznie
wykonalna. Teraz entuzjaæci musz wygra z podatnikami, po-
litykami i szefami biznesu, ktrym przyjdzie p¸aci rachunki.
MISJA WZORCOWA NASA
1
Startuj dwa bezza¸ogowe
statki, s montowane
na orbicie i wys¸ane
na Marsa.
5.
CTV powraca na Ziemi«
w cigu szeæciu miesi«cy.
Astronauci przesiadaj si«
do kapsu¸y powrotnej i woduj.
KAPSUüA
POWROTNA
ZAüOGOWY
STATEK
PODRîûNY (CTV)
LDOWNIK TOWAROWY
4.
Po 500 dniach astronauci startuj
w statku powrotnym i ¸cz si«
z czekajcym na nich CTV.
LDOWNIK ZAüOGOWY
LDOWNIK
ZAüOGOWY
ZAüOGOWY
STATEK
PODRîûNY (CTV)
2.
Za¸ogowy statek
CTV startuje
26 miesi«cy
po statkach
bezza¸ogowych.
Podrý trwa
6 miesi«cy.
ZAüOGOWY
STATEK
PODRîûNY (CTV)
3.
Po dotarciu na orbit« wok¸ Marsa
astronauci przechodz do krýcego
tam juý ldownika mieszkalnego.
Opuszczaj si« w nim na powierzchni«
w ssiedztwie ldownika towarowego.
STATEK POWROTNY
odpowiada¸o po¸oýeniu rosyjskiego kosmo-
dromu Bajkonur Ð przyp. t¸um.), tymcza-
sem startujc z kosmodromu na przyldku
Canaveral na Florydzie ¸atwiej jest wynieæ
¸adunek na orbit« o nachyleniu 28.5¡. Wa-
had¸owiec dostarczy za¸og« na statek mar-
sjaÄski, gdy tylko zostanie on ukoÄczony.
Aby uproæci montaý, naleýy
zminimalizowa liczb« startw
i po¸czeÄ na orbicie. Inýynierowie
z NASA Marshall Space Flight
Center w Huntsville w Alabamie
zaprojektowali rakiet« o nazwie Magnum,
ktra moýe wynosi oko¸o 80 t na orbit«.
Umoýliwi ona zbudowanie 130-tonowego
statku marsjaÄskiego po zaledwie dwch
startach. Magnum jest przystosowana do
tych samych wyrzutni i rakiet wspomagaj-
cych na paliwo sta¸e co obecne wahad¸ow-
ce. Rakiety wspomagajce taki prom b«d
do¸czane do nowej dwustopniowej rakiety
nap«dzanej trzema silnikami rosyjskiej kon-
strukcji RD-120. Magnum moýe wynieæ ¸a-
dunek o d¸ugoæci 28 m, a pokrywa jej grne-
go stopnia pos¸uýy jako os¸ona termiczna
statku marsjaÄskiego.
Poniewaý Magnum wykorzysta istnie-
jce rakiety wspomagajce i wyrzutnie,
poniesione koszty b«d stosunkowo nie-
duýe: oko¸o 2 mld dolarw na skonstru-
owanie rakiety i 2 mln za ton« ¸adunku
przy kaýdym starcie, czyli 10-krotnie
mniej niý w przypadku wahad¸owca.
Moýna teý zbudowa z podzespo¸w wa-
had¸owca jeszcze pot«ýniejsz rakiet« we-
d¸ug projektu inýyniera Roberta Zubri-
na. W tej rakiecie o nazwie Ares pra-
cowa¸by bardziej wydajny silnik trzecie-
go stopnia, ktry pozwoli¸by wys¸a sta-
tek za¸ogowy bezpoærednio na trajektori«
ku Marsowi.
Udwig na nisk orbit«
(tony)
0 20 40 60 80 100
OBECNE åRODKI WYNOSZENIA
WSPîüCZESNE åRODKI wyno-
szenia s niewystarczajce dla
za¸ogowej wyprawy na Marsa.
Wys¸anie 130-tonowego statku
marsjaÄskiego na orbit« wok¸
Ziemi wymaga¸oby szeæciu star-
tw Tytana 4B, wahad¸owca, ra-
kiety Delta 4 Heavy lub pojazdu
VentureStar Ð ale tylko dwch
startw Magnum.
Tytan 4B
Wahad¸owiec
22
23
PROPONOWANE åRODKI WYNOSZENIA
Delta 4 Heavy
VentureStar
Magnum
23
25
80
å
WIAT
N
AUKI
Czerwiec 2000
29
SYSTEM NAP¢DOWY
poleci z orbity oko¸oziemskiej na Marsa? Projek-
tanci rozwaýaj kilka rozwizaÄ Ð kaýde ma swoje
zalety i wady. Zasadnicz kwesti jest wymiennoæ
si¸y cigu rakiety i sprawnoæci paliwowej. Systemy
o duýym cigu s niczym zajce Ð przyspieszaj
szybciej, ale zuýywaj wi«cej paliwa. Systemy o ma-
¸ym cigu to ý¸wie Ð d¸uýej si« rozp«dzaj, ale
oszcz«dzaj paliwo. Oba mog znale zastosowa-
nie w rýnych fazach tej samej misji. Rakiety o du-
ýym cigu pozwalaj szybko przetransportowa lu-
dzi, podczas gdy pojazdy o ma¸ym cigu s
przydatne do wolnego przewoýenia ¸adunkw lub
statkw bez za¸ogi.
LEGENDA
DO ILUSTRACJI
PALIWO
PRD ELEKTRYCZNY
POLE MAGNETYCZNE
TLEN
SILNIKI CHEMICZNE
Niemal wszystkie wystrzelone dotd pojazdy kosmiczne mia¸y rakietowe silniki chemiczne, kt-
re zwykle spalaj wodr w tlenie, wykorzystujc rozpr«ýajce si« gazy spalinowe do wytworze-
nia cigu (nadal jeszcze stosuje si« znacznie ¸atwiejsze do przechowywania, cho mniej wydaj-
ne paliwa w«glowodorowe, np. naft«, dwumetylohydrazyn« itp. Ð przyp. t¸um.). Ta sprawdzona
technologia gwarantuje najwi«kszy cig, ale
jest ma¸o wydajna. Rakieta z silnikami chemicznymi potrzebowa¸aby olbrzymich ilo-
æci paliwa, aby wynieæ za¸ogowy statek na Marsa. Jeden z projektw zak¸ada wy-
korzystanie 233-tonowego statku, ktry mia¸by rozpocz podrý ze 166 t ciek¸ego
wodoru i tlenu. W trzech stopniach rakiety zastosowano by siedem silnikw RL-10 (wy-
s¸uýony model uýywany w wielu amerykaÄskich rakietach). Pierwszy stopieÄ wpro-
wadzi¸by statek na silnie wyd¸uýon orbit« eliptyczn wok¸ Ziemi, drugi umieæci¸by
go na trajektorii ku Marsowi, a trzeci umoýliwi¸by powrt na Ziemi« po zakoÄczeniu
misji. Kaýdy stopieÄ dzia¸a¸by kilka minut, po czym by¸by odrzucany.
Cig: 110 000 N
Pr«dkoæ wyrzutu spalin: 4.5 km/s
Przyk¸adowy czas dzia¸ania: 21 min
Przyk¸adowy udzia¸ masy paliwa: 55%
PALIWO
WYRZUT
GAZîW
TLEN
CHRISTOPH BLUMRICH
KOMORA SPALANIA
TERMICZNE SILNIKI JDROWE
Rakiety o termicznym nap«dzie jdrowym (NTR Ð Nuclear Thermal Rocket) zbudo-
wano i poddano testom naziemnym w latach szeædziesitych w ramach programu
Rover/NERVA finansowanego przez rzd Stanw Zjednoczonych. Wytwarzaj one cig
dzi«ki przep¸ywowi ciek¸ego wodoru przez reaktor jdrowy na paliwo sta¸e; wodr
podgrzany do temperatury powyýej 2500¡C wyp¸ywa z wielk pr«dkoæci przez dy-
sz« rakiety. Nap«d jdrowy pozwala uzyska dwukrotnie wi«kszy p«d z kilograma
paliwa niý najlepsze silniki chemiczne, a reaktor moýe by wykorzystany rwnieý do
produkcji energii elektrycznej na statku kosmicznym. 170-tonowy statek za¸ogowy
z trzema termicznymi silnikami jdrowymi i za-
pasem oko¸o 90 t ciek¸ego wodoru mg¸by dotrze na Marsa w cigu 6Ð7 miesi«cy. Najwi«ksz
przeszkod« stanowi jednak sprzeciw opinii publicznej wobec umieszczania reaktorw jdrowych
w kosmosie Ð dotyczy to rwnieý wielu innych systemw nap«dowych. NASA nie finansowa¸a ba-
daÄ nad reaktorami do pojazdw kosmicznych przez blisko 10 lat.
WODîR
PR¢T PALIWOWY REAKTORA
Cig: 67 000 N
Pr«dkoæ wyrzutu: 9 km/s
Przyk¸adowy czas dzia¸ania: 27 min
Przyk¸adowy udzia¸ masy paliwa: 32%
CHRISTOPH BLUMRICH
SILNIKI JONOWE
Zaproponowany po raz pierwszy w latach pi«dziesitych nap«d jonowy stanowi jedn z wie-
lu technologii wykorzystujcych pole elektryczne zamiast ciep¸a do odrzucenia czynnika robo-
czego. Paliwo w postaci gazowej, na przyk¸ad pary cezu, lub ksenon, dostaje si« do komory,
gdzie jest jonizowane przez dzia¸o elektronowe podobne do tych w kineskopach telewizyjnych.
Napi«cie przy¸oýone do pary metalowych siatek (ujemne potencja¸y na kaýdej z nich) oddzie-
la dodatnio na¸adowane jony, ktre zostaj przyspieszone i wystrzelone przez
siatk« na zewntrz silnika. Rwnoczeænie katoda w tylnej cz«æci silnika wprowa-
dza elektrony do wizki jonw Ð pojazd nie gromadzi wi«c ujemnego ¸adunku. Po-
nad rok temu sonda Deep Space 1 rozpocz«¸a pierwszy mi«dzyplanetarny test
takiego silnika. Zuýywa on 2.5 kW energii s¸onecznej i wytwarza ma¸y, lecz sta¸y
cig 0.1 N. Niestety, siatki przyspieszajce czstki, ale rwnoczeænie stajce im
na drodze, nie pozwalaj osign mocy rz«du megawatw, potrzebnej do reali-
zacji marsjaÄskich wypraw za¸ogowych. Ponadto wielki silnik musia¸by czerpa
energi« z reaktorw jdrowych Ð baterie s¸oneczne o mocy ponad 100 kW s zbyt
duýe dla statku kosmicznego.
Cig: 30 N
Pr«dkoæ wyrzutu: 30 km/s
Przyk¸adowy czas dzia¸ania: 79 dni
Przyk¸adowy udzia¸ masy paliwa: 22%
ELEKTRON
JON
SIATKI
KATODA
CHRISTPH BLUMRICH; RîDüO: JAMES S. SOVEY NASA
Glenn Research Center
SILNIKI MAGNETOHYDRODYNAMICZNE
Silniki MHD przyspieszaj na¸adowane czstki za pomoc pola magnetycznego, a nie elek-
trycznego. Urzdzenie ma kszta¸t tunelu Ð uformowanego przez zewn«trzn powierzchni«
stoýkow anody oraz osiowy pr«t katody. Napi«cie pomi«dzy dwiema elektrodami jonizuje
czynnik roboczy, powodujc radialny przep¸yw silnego prdu przez gaz i dalej wzd¸uý kato-
dy. Prd p¸yncy katod generuje ko¸owe pole magnetyczne, ktre oddzia¸uje z radialnym
prdem w gazie, przyspieszajc czstki w kierunku prostopad¸ym do obu kierunkw Ð czy-
li osiowo. Czynnikiem roboczym moýe by (wed¸ug rosncej efektywnoæci): argon, lit lub
wodr. Po dziesi«cioleciach zmiennego zaintereso-
wania NASA wznowi¸a w ubieg¸ym roku prace nad
silnikami MHD. W wyniku prb dokonanych w Prin-
ceton University oraz w instytutach badawczych w Rosji, Niemczech i Japonii zbudowano pro-
totyp silnika o mocy 1 MW, w ktrym zastosowano 2-milisekundowe impulsy prdu.
KATODA
Cig: 100 N
Pr«dkoæ wyrzutu: 20Ð100 km/s
Przyk¸adowy czas dzia¸ania: 21Ð25 dni
Przyk¸adowy udzia¸ masy paliwa: 6.7Ð31%
ANODA
30 å
WIAT
N
AUKI
Czerwiec 2000
J
aki nap«d powinien mie statek za¸ogowy, ktry
SILNIKI HALLA
Podobnie jak przy nap«dzie jonowym, silnik oparty na efekcie Halla wykorzystu-
je pole elektryczne do wyrzucenia dodatnio na¸adowanych czstek (najcz«æciej jo-
nw ksenonu). Rýnica polega na sposobie wytwarzania pola. PieræcieÄ magne-
sw wytwarza radialne pole magnetyczne, ktre zmusza elektrony do krýenia
wewntrz pieræcienia. Ruch elektronw wzbudza z kolei osiowe pole elektryczne
przyspieszajce jony. Zalet tego systemu jest brak siatek Ð jego powi«kszanie
b«dzie ¸atwiejsze niý w przypadku silnika jonowego. Sprawnoæ jest mniejsza,
ale moýna j zwi«kszy przez dodanie drugiego stopnia. Silniki, w ktrych wy-
korzystano efekt Halla, by¸y stosowane w ro-
syjskich satelitach od pocztku lat siedem-
dziesitych, a ostatnio technologia ta po-
wraca do ¸ask w Stanach Zjednoczonych. Najnowsza wersja silnika, efekt wsp¸pracy rosyjsko-
-amerykaÄskiej, zuýywa oko¸o 5 kW i wytwarza cig 0.2 N.
MAGNES PIERåCIENIOWY
Cig: 30 N
Pr«dkoæ wyrzutu: 15 km/s
Przyk¸adowy czas dzia¸ania: 90 dni
Przyk¸adowy udzia¸ masy paliwa: 38%
RDZEÁ MAGNETYCZNY
SILNIKI INDUKCYJNE
KONDENSATOR CEWKA
ETAP 1
ETAP 2
Silniki tego typu to kolejna technologia ponownie rozpatrywana przez
NASA. Urzdzenie dzia¸a na zasadzie sekwencji gwa¸townie zmienia-
jcych si« wydarzeÄ, ktre podobnie jak w silniku MHD wytwarzaj prosto-
pad¸e pola elektryczne i magnetyczne. Proces ten rozpoczyna si«, gdy
dysza wyrzuca strumieÄ gazu (zwykle argonu), ktry rozpr«ýa si« na
powierzchni p¸askiej cewki elektrycznej o ærednicy oko¸o 1 m. Nast«p-
nie bateria kondensatorw wy¸adowuje si«, wytwarzajc impuls prdu
w cewce trwajcy oko¸o 10
s. Radialne pole magnetyczne generowa-
ne przez impuls indukuje ko¸owe pole elektryczne w gazie, jonizujc go i
zmuszajc czstki do ruchu obrotowego w kierunku przeciwnym do
wymuszonego przez impuls prdu.
Poniewaý ich ruch jest prostopad¸y do pola magnetycznego, zostaj one wypchni«te na ze-
wntrz. W odrýnieniu od innych silnikw elektromagnetycznych silnik indukcyjny nie potrze-
buje elektrod, ktre po prostu zuýywaj si«, a jego moc moýe by podnoszona dzi«ki proste-
mu zwi«kszaniu cz«stoæci impulsw. W systemie o mocy 1 MW impulsy powinny nast«powa
200 razy na sekund«.
H
DYSZA
Cig: 20 N
Pr«dkoæ wyrzutu: 50 km/s
Przyk¸adowy czas dzia¸ania: 110 dni
Przyk¸adowy udzia¸ masy paliwa: 14%
SILNIK VASIMR
Silnik plazmowy o zmiennym impulsie w¸aæciwym (VASIMR
Ð Variable Specific Impulse Magnetoplasma Rocket) stano-
wi pomost mi«dzy systemami o duýym i ma¸ym cigu. Pali-
wo tego silnika Ð g¸wnie wodr Ð najpierw zostaje zjonizowa-
ne za pomoc fal radiowych, a nast«pnie w«druje do centralnej
komory, ktr przenika pole magnetyczne. Tu czstki zaczy-
naj wirowa wok¸ linii si¸ pola magnetycznego z pewn na-
turaln cz«stoæci. Bombardujc czstki falami radiowymi o tej samej cz«stoæci, silnik podgrzewa je do temperatury 10 mln stopni. Dy-
sza magnetyczna przekszta¸ca ruch wirowy w osiowy i wytwarza cig. Regulujc tryb nagrzewania i magnetyczny d¸awik, pilot moýe
kontrolowa wielkoæ odrzutu Ð mechanizm dzia¸a analogicznie do samochodowej skrzyni biegw. Przymykajc d¸awik, uzyskujemy
wysoki bieg: redukuje on liczb« wylatujcych czstek (a wi«c cig), ale utrzy-
muje ich wysok temperatur« (a wi«c pr«dkoæ wylotu). Otwarcie d¸awika od-
powiada niskiemu biegowi: wysoki cig, ale niska wydajnoæ. W pojedzie
kosmicznym b«dzie si« uýywa niskiego biegu i dopalaczy, aby oderwa si«
od orbity wok¸ziemskiej, po czym wysokiego biegu do podrýy mi«dzyplane-
tarnej. NASA zamierza przetestowa w kosmosie silnik o mocy 10 kW w ro-
ku 2004, jednak wyprawa marsjaÄska wymaga 10 MW.
MAGNES
CENTRALNA KOMORA GRZEWCZA
ANTENA RADIOWA
DüAWIK
Niski bieg Wysoki bieg
Cig:
1200 N
40 N
Pr«dkoæ wyrzutu:
10 km/s
300 km/s
Przyk¸adowy czas dzia¸ania:
2.1 dnia
53 dni
Przyk¸adowy udzia¸ masy paliwa: 46%
2.4%
ûAGLOWCE SüONECZNE
W s¸onecznych ýaglowcach Ð pojazdach niczym z literatury fanta-
stycznonaukowej Ð wymiennoæ mi«dzy cigiem a sprawnoæci do-
prowadzona jest do maksimum. Popychane s delikatnym ciænie-
niem æwiat¸a s¸onecznego, s¸abym lecz darmowym. ûagiel powinien
mie co najmniej 4 km
2
powierzchni, aby przewie 25 t z orbity
oko¸oziemskiej na Marsa w cigu roku. Musi by wykonany z ma-
teria¸u o g«stoæci powierzchniowej nie przekraczajcej 1 g/m
2
(dzi-
siejsze w¸kna w«glowe s prawie tak cienkie). Nast«pnym wyzwa-
niem b«dzie rozwini«cie tak wielkiej i jednoczeænie delikatnej
struktury. W roku 1993 rosyjskie konsorcjum Regatta dokona¸o roz-
wini«cia w kosmosie zwierciad¸a Znamia o powierzchni 300 m
2
, jed-
nak podczas drugiej prby w ubieg¸ym roku zwierciad¸o splta¸o
si«. NASA niedawno podj«¸a si« finansowania analogicznego pro-
jektu ýagla magnetycznego,
wykorzystujcego wiatr s¸o-
neczny (na¸adowane czstki
p¸ynce ze S¸oÄca) zamiast
æwiat¸a s¸onecznego.
SüOWNIK TERMINîW RAKIETOWYCH
Cig:
si¸a, ktr silnik rakietowy danego typu wytwarza
w czasie lotu, wyraýona w newtonach (N).
Pr«dkoæ wyrzutu:
pr«dkoæ, z jak czynnik roboczy
opuszcza silnik, miara wydajnoæci paliwa.
Przyk¸adowy czas dzia¸ania:
czas, przez ktry silnik mu-
si pracowa, by nada pr«dkoæ ucieczki ¸adunkowi o ma-
sie 25 t umieszczonemu na orbicie wok¸ Ziemi. Jest on
odwrotnie proporcjonalny do cigu.
Cig: 9 N/km
2
(w odleg¸oæci Ziemi
od S¸oÄca)
Pr«dkoæ wyrzutu: nie dotyczy
Przyk¸adowy czas dzia¸ania: 58 dni
Przyk¸adowy udzia¸ masy paliwa:
cz«æ ca¸kowitej ma-
sy statku, jaka przypada na paliwo (w powyýszym scena-
riuszu). Iloæ paliwa zaleýy wyk¸adniczo od pr«dkoæci
wyrzutu.
å
WIAT
N
AUKI
Czerwiec 2000
31
JAK TRAS¢ WYBRA?
z niskiej orbity wok¸ Ziemi, na ktrej statek ma juý duý pr«dkoæ
Ð silniki musz j wwczas zwi«kszy o mniej wi«cej 3.5 km/s. (Przy
starcie z orbity ksi«ýycowej przyrost mg¸by by jeszcze mniejszy,
dlatego Ksi«ýyc uwzgl«dniano we wczeæniejszych planach misji mar-
sjaÄskich. W nowszych wersjach pomija si« go jako niekonieczne
i drogie rozwizanie.) Po osigni«ciu rejonu Marsa silniki hamuj-
ce statku lub hamowanie atmosferyczne (tzw. aerobraking) mu-
sz doprowadzi do zmniejszenia jego pr«dkoæci o mniej wi«cej
2 km/s, aby wszed¸ na orbit«, lub o 5.5 km/s, by wyldowa¸.
Etap powrotny to odwrcenie powyýszej sekwencji.
Ca¸a podrý zajmie przeci«tnie nieco ponad 2.5
roku: 260 dni na kaýdy etap i 460 dni na Marsie.
W praktyce z powodu eliptycznoæci i nachy-
lenia wzajemnego orbit planetarnych opty-
malna trajektoria moýe by nieco krtsza lub
nieco d¸uýsza. W g¸wnych projektach, jak
Mars Direct czy wzorcowa misja NASA, fa-
woryzuje si« trajektorie koniunkcyjne. Za-
k¸ada si« jednak skrcenie lotu przez spale-
nie niewielkiej iloæci dodatkowego paliwa.
Staranne zaplanowanie trasy moýe zapew-
ni statkowi naturalny powrt na Ziemi« w ra-
zie awarii silnikw. (To strategia podobna do
zastosowanej w locie Apollo 13).
TRAJEKTORIE KONIUNKCYJNE
tarcia na Marsa jest tzw. orbita przejæciowa Hohmanna. Jest ona
elips styczn do orbity Ziemi i do orbity Marsa, co pozwala mak-
symalnie wykorzysta ruchy orbitalne planet. Statek kosmiczny wy-
ruszy, gdy Mars wyprzedzi Ziemi« o kt oko¸o 45¡ (pozycja ta po-
wtarza si« co 26 miesi«cy). Nast«pnie podýy lotem
beznap«dowym, aý dogoni Marsa i zostanie przez nie-
go przechwycony dok¸adnie po przeciwnej stronie
S¸oÄca w stosunku do wyjæciowej pozycji Ziemi.
Tak konfiguracj« planet astronomowie nazy-
waj koniunkcj. Aby powrci na Ziemi«
astronauci b«d oczekiwa, aý Mars wyprze-
dzi Ziemi« o kt oko¸o 75¡. Wystartuj ww-
czas po ¸uku wewn«trznym i pozwol Ziemi
dogoni i przechwyci ich statek.
Kaýdy etap wymaga dwukrotnego w¸czenia
silnikw do zmiany przyspieszenia. Startujc
z powierzchni Ziemi i uzyskujc pr«dkoæ oko¸o
11.5 km/s, statek uwolni si« od przycigania Ziemi
i osignie orbit« przejæciow. Inne rozwizanie to start
ODLOT Z MARSA
PRZYLOT
NA MARSA
ODLOT
Z ZIEMI
PRZYLOT
NA ZIEMI¢
TRAJEKTORIE OPOZYCYJNE
PRZYLOT
NA MARSA
N
aukowcy z NASA w planach misji tradycyjnie uwzgl«dniaj trajektorie opozy-
ODLOT
Z MARSA
cyjne, poniewaý umoýliwiaj one skrcenie podrýy. S bowiem okresy, kiedy
Ziemia maksymalnie zbliýa si« do Marsa, co astronomowie okreælaj jako opozycj«.
Plan wykorzystania tych trajektorii przewiduje dodatkowe w¸czenie silnikw na
trasie, by zwi«kszy pr«dkoæ statku. Typowa podrý zajmie 1.5 roku: 220 dni w dro-
dze na Marsa, 30 dni na planecie i 290 dni na powrt. Trajektoria powrotna odchyla
si« ku S¸oÄcu, statek b«dzie mia¸ moýliwoæ manewru grawitacyjnego w pobliýu We-
nus, po czym dogoni Ziemi«. Kolejnoæ etapw moýe by zamieniona Ð wtedy dolot
b«dzie d¸uýszy niý powrt. Mimo ýe trajektorie tego typu od dawna juý nie by¸y bra-
ne pod uwag« Ð d¸ugi czas lotu przy krtkim pobycie na Marsie Ð mog okaza si«
uýyteczne w przypadku pot«ýnych rakiet jdrowych lub misji cyklicznych, ktre za-
k¸adaj wahad¸owy ruch statkw pomi«dzy planetami bez zatrzymywania.
PRZYLOT
NA ZIEMI¢
ODLOT
Z ZIEMI
TRAJEKTORIE MAüEGO CIGU
waj niewiele paliwa, s jednak zbyt s¸abe, by wyrwa statek
z pola ziemskiej grawitacji od razu. Musz stopniowo poszerza
orbit«, oddalajc si« od planety po spirali niczym samochd zjeý-
dýajcy serpentynami z gry. Osigni«cie pr«dkoæci ucieczki mo-
ýe zaj rok Ð za¸oga nie powinna by przez tak d¸ugi czas naraýo-
na na promieniowanie z otaczajcych Ziemi« pasw radiacyjnych
van Allena. Ale transportowi towarw
to nie przeszkadza; ludzi zaæ moýna do-
wie ãkosmiczn takswkÓ (rodzajem
wahad¸owca) do pustego statku, gdy ten
b«dzie juý blisko punktu ucieczki. Kiedy
juý do niego wsid, odpal dodatkowy
silnik, by odlecie na Marsa. Moýe to by
silnik zarwno o duýym, jaki i ma¸ym
cigu. Jedna z analiz drugiej wersji za-
k¸ada prac« silnika indukcyjnego przez
40 dni, nast«pnie 85-dniowy lot beznap«-
dowy i kolejne 20 dni dzia¸ania silnika
w rejonie Marsa.
Silnik VASIMR daje jeszcze inne moý-
liwoæci. Pracujc na niskim biegu (umiar-
kowany cig i niska wydajnoæ), przez
30 dni rozp«dza¸by pojazd, ktry odda-
la¸by si« od Ziemi po spirali. Paliwo zgromadzone w zbiornikach
os¸oni astronautw przed promieniowaniem. Przelot mi«dzypla-
netarny zajmie kolejne 85 dni. Pierwszy etap trasy statek odb«-
dzie na wysokim biegu, w po¸owie zostanie w¸czony bieg niski
i wtedy rozpocznie si« hamowanie. Po dotarciu w rejon Marsa
cz«æ statku oddzieli si« i wylduje, podczas gdy reszta zawiera-
jca modu¸ do podrýy powrotnej minie planet« i kontynuujc ha-
mowanie, osignie orbit« wok¸ Marsa 131 dni pniej.
WEJåCIE
NA ORBIT¢
WOKîü
MARSA
PRZYBYCIE
NA MARSA
(OBLOT)
30-DNIOWA ORBITA SPIRALNA
ODLOT
Z ZIEMI
50
25
0
25
50
75
100
Odleg¸oæ (promienie Ziemi)
32 å
WIAT
N
AUKI
Czerwiec 2000
D
la rakiet o duýym cigu najekonomiczniejszym sposobem do-
R
akiety o ma¸ym cigu na przyk¸ad z silnikami jonowymi zuýy-
Plik z chomika:
parys90
Inne pliki z tego folderu:
Środki Myjące.pdf
(1584 KB)
Ściśle Jawne - Nauka I Wywiad.pdf
(258 KB)
Ściśle Tajne Życie Lwa Landaua.pdf
(248 KB)
Śmiercionośne Tajemnice.pdf
(112 KB)
Tajemnica Damasceńskiej Stali.pdf
(895 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 21.01.2024
! Filmy przed 2010r
! Literatura
!!! XXX NAJLEPSZE PORNO STREFA XXX
# CUDA ARCHITEKTURY #
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin