Konspekt do lekcji kształcenia zintegrowanego w klasie Idla uczniów klas życia w szkole specjalnejData : kwiecieńCzas trwania zajęć : 3 x 45 minutProwadzący : Sylwia Korpecka – DyjakTemat ośrodka tygodniowego : Wiosna – nowa pora roku.Temat dnia : Wiosenne kwiaty – żonkile.Cele główne :• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;• kształtowanie umiejętności ujmowania myśli ,w formie zdania poprzez wypowiedzi, na tematy związane z odbytym spacerem;• doskonalenie techniki cięcia papieru nożycami;• nauka rozpoznawania i rozróżniania pór roku, na kolorowych planszach;• rozwijanie umiejętności przyporządkowywania atrybutów różnych pór roku do plansz przedstawiających wiosnę , lato , jesień , zimę;• rozwijanie wyobrazni uczniów ;• kształtowanie pamięci , uwagi , myślenia;• wzbogacenie słownika czynnego i biernego uczniów poprzez wprowadzenie nazw : żonkil , kwiat , liść , łodyga;• doskonalenie techniki liczenia w zakresie od 1 do 10;• wydłużenie czasu skupienia uwagi;• nauka wykonania kwiatów z kolorowych papierowych kółek;• usprawnianie koordynacji wzrokowo – słuchowej;• uwrażliwianie na piękno przyrody;• wdrażanie do poszanowania przyrody.Cele operacyjne – po zajęciach uczniowie powinni : znać :• nazwy wiosennych kwiatów ( tulipan ,żonkil);umieć : • przyporządkować atrybuty różnych pór roku do plansz przedstawiających wiosnę , lato , jesień, zimę ;• wskazać na kwiatku ( żonkilu ) poszczególne jego części : kwiat , liście , łodygę;• przyporządkować odpowiednią liczbę papierowych kwiatów do podanej liczby na karcie pracy;• wykonać pracę plastyczną pt. : ,,Wiosenne kwiaty”;rozumieć :• potrzebę poszanowania przyrody.Metody pracy : słowna ( rozmowa kierowana , pogadanka), oglądowa (pokaz), praktyczne działanie ( układanie kwiatów w wazonie, wypełnianie kart pracy).Formy pracy : zbiorowa jednolita , indywidualna jednolita i zróżnicowana , grupowa zróżnicowana.Środki dydaktyczne : wiosenne kwiaty ( tulipany , żonkile ) , kolorowe ilustracje przedstawiające wiosnę , cztery plansze przedstawiające drzewa w różnych porach roku , papierowe etykiety kwiatów , papierowe etykiety kolorowych liści , papierowe kasztany, papierowe płatki śniegu , papierowy bałwan , magnesy , klej , nożyce , wazon na kwiaty , karty pracy , kolorowe kartki z bloku technicznego , kolorowe kółka z papieru o różnej wielkości.Przebieg zajęć :1. Powitanie uczniów.2. Zajęcia wstępne : sprawdzenie obecności , ustalenie nazwy dnia , miesiąca, stanu pogody , pory roku ( zaznaczanie na kalendarzu pogody ) - wklejanie do zeszytów etykietek z nazwami dnia i miesiąca.3.Przedstawienie tematu zajęć.4.Rozmowa na temat odbytego dzień wcześniej spaceru , w celu ,,poszukiwania wiosny”.Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące spaceru :• Gdzie byliśmy wczoraj z całą klasą ?• Czego szukaliśmy podczas spaceru ?• Czy przyszła już do nas wiosna ?• Jak zmieniła się przyroda na wiosnę ?• Co kupiliśmy podczas spaceru ?• Jakiego koloru są tulipany ?5. Wycinanie z kolorowych kart pracy ilustracji przedstawiających atrybuty wiosny. Nauczyciel rozdaje uczniom kolorowe ilustracje przedstawiające przyrodę wiosną – rozmowa kierowana na temat ilustracji. Uczniowie wycinają i wklejają do zeszytów kolorowe ilustracje.6. Nauka rozpoznawania pór roku na kolorowych planszach .Prowadzący rozwiesza na tablicy cztery plansze przedstawiające drzewa (pień i konary ) , podpisane etykietami : wiosna , lato , jesień , zima. Na tablicy rozmieszczone są również papierowe atrybuty poszczególnych pór roku : kwiaty wiosenne ( tulipany , żonkile ) , bazie, pączki drzew , trawa , kolorowe liście , kasztany, płatki śniegu , bałwan . Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie odpowiednich atrybutów każdej pory roku do danego drzewa. 7. Wiosenne kwiaty – żonkile.Nauczyciel rozdaje uczniom żonkile – wspólna obserwacja kwiatów. Następnie prowadzący pokazuje dzieciom poszczególne części narcyza : kwiat , liście , łodygę – wspólne określenie barwy kwiatka oraz koloru liści i łodygi . Wspólne układanie kwiatów do wykonanego przez uczniów wazonu.8. Wypełnianie kart pracy .Prowadzący rozdaje uczniom kolorowe karty pracy , na których naklejone są różne liczby ( od 1 do 10 ). Na stolikach rozsypane są papierowe kwiaty wiosenne ( tulipany ).Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie i przyklejenie odpowiedniej liczby kwiatów do podanej liczby na karcie pracy.9. Nauka wykonania kwiatów z kolorowych papierowych kółek.Nauczyciel pokazuje uczniom wcześniej wykonaną pracę na bloku rysunkowym - kwiatka z papierowych kółek . Prowadzący objaśnia kolejne etapy i sposób wykonania zadania. Na stolikach dzieci otrzymują blok techniczny , kolorowe kółka o różnej wielkości , klej. Zadaniem uczniów jest przyklejenie papierowych kółek , w taki sposób , aby powstał kwiat – malowanie liści i łodygi kredkami. Prezentacja wykonanych prac – wspólna ocena.10. Zakończenie zajęć.Nauczyciel dziękuje uczniom za aktywny udział w zajęciach. Prosi o uporządkowanie stolików.
emi126