Dmowski Roman - Myśli nowoczesnego Polaka.pdf

(586 KB) Pobierz
9073132 UNPDF
ROMAN DMOWSKI
MYŚLI NOWOCZESNEGO POLAKA
WPROWADZENIE NORBERT TOMCZYK
WYDAWNICTWO „NORTOM" WROCŁAW
© Copyright by Wydawnictwo NORTOM 2002
Wszelkie prawa zastrzeżone
All rights reserved
Książki Wydawnictwa NORTOM można zamawiać:
ul. Sanocka 15/17, 53-304 Wrocław
tel./fax (071) 3677688, tel. 7846817, tel./fax 3491718
www.nortom.pl
email:nortom@nortom.pl
Wydanie dwunaste poprawione i uzupełnione
na podstawie wydania czwartego z 1933 r.
ISBN 83-85829-14-8
Druk i oprawa: Wrocławska Drukarnia Naukowa
ul. Lelewela 4, 53-505 Wrocław
_________________________
Opracowanie elektroniczne: Wojciech Górka
1
9073132.001.png
Spis treści
MYŚLI NOWOCZESNEGO POLAKA
.........................................................................................
WPROWADZENIE
...................................................................................................................
PRZEDMOWA DO WYDANIA PIERWSZEGO
.........................................................................
PRZEDMOWA DO WYDANIA DRUGIEGO
.............................................................................
PRZEDMOWA DO WYDANIA TRZECIEGO
............................................................................
PRZEDMOWA DO WYDANIA CZWARTEGO
..........................................................................
WSTĘP
....................................................................................................................................
I. NA BEZDROŻACH NASZEJ MYŚLI
.....................................................................................
II. CHARAKTER NARODOWY
.................................................................................................
III. NASZA BIERNOŚĆ
.............................................................................................................
V. OSZCZĘDNOŚĆ SIŁ I EKSPANSJA
...................................................................................
VI. ODRODZENIE POLITYCZNE
............................................................................................
VII. ZAGADNIENIA NARODOWEGO BYTU
............................................................................
DOPEŁNIENIA
............................................................................................................................
WSTĘP
....................................................................................................................................
I. PODSTAWY ETYCZNE
........................................................................................................
II. NARÓD A PAŃSTWO
..........................................................................................................
III. CEL I PRZEDMIOT POLITYKI
............................................................................................
IV. POCZĄTKI POLITYKI NARODOWEJ
.................................................................................
PRZEWROTY (1933)
...................................................................................................................
I. PRZEWRÓT POPOWSTANIOWY
........................................................................................
II. ODBUDOWANIE PAŃSTWA
...............................................................................................
III. KRYZYS CYWILIZACJI EUROPEJSKIEJ
...........................................................................
2
9073132.002.png
WPROWADZENIE
Roman Dmowski jest bez wątpienia najwybitniejszym politykiem polskim XX wieku,
dlatego jego myśli powinny być znane w każdej polskiej rodzinie. W ciągu ostatnich
kilkudziesięciu lat nie było w Polsce możliwości propagowania myśli Romana Dmowskiego.
Niniejsza publikacja chociaż, w skromnym stopniu zamierza nadrobić zaległości w tym
zakresie.
Roman Dmowski urodził się 9 sierpnia 1864 r., w podwarszawskiej wówczas
miejscowości Kamionek (obecnie dzielnica Warszawy – Praga), w rodzinie rzemieślniczej z
drobnoszlacheckim rodowodem. W 1881 r. zakłada w III Gimnazjum w Warszawie tajną
organizację uczniowską „Strażnica". Jeszcze w czasie studiów wstąpił do Związku Młodzieży
Polskiej (Zet), który był jedną z tajnych organizacji założonych przez Ligę Polską kierowaną
przez T. T. Jeża (Miłkowskiego). Liga Polska i Zet powstały w 1887 r. W Warszawie ZMP
został zorganizowany przez Zygmunta Balickiego. Dmowski wstąpił do Zetu w 1888 r. i bardzo
szybko objął w nim przywództwo. Od grudnia 1889 r. był także członkiem Ligi Polskiej. Swój
rodowód polityczny wywodzi od Jana Ludwika Popławskiego, swego nauczyciela
„duchowego", ojca nowoczesnej polityki polskiej. Już w czasie studiów podjął polityczną
działalność niepodległościową organizując w 1891 r. w setną rocznicę Konstytucji 3 maja
pochód studentów warszawskich, będący pierwszą wielką manifestacją polityczną od 1863 r.
Od sierpnia 1892 r. do stycznia 1893 r. odsiadywał wyrok w X pawilonie Cytadeli warszawskiej
za zorganizowanie manifestacji w dniu 3 maja.
Z jego inicjatywy w lutym 1893 r. rozwiązano Ligę Polską, a na jej miejsce powołano
Ligę Narodową. Po zreorganizowaniu Ligi, Dmowski wydał w 1893 r. na polecenie Komitetu
Centralnego broszurę pt. Nasz patriotyzm , w której sformułował po raz pierwszy program
ruchu narodowego. Zajął w niej stanowisko wszechpolskie (to jest obejmujące wszystkie trzy
zabory) i narodowe, w przeciwieństwie do dzielnicowego i klasowego, któremu hołdowała
orientacja socjalistyczna.
W 1893 r. za zorganizowanie demonstracji w setną rocznicę uchwalenia Konstytucji 3
Maja zostaje zesłany na przymusowe osiedlenie w Mitawie w głębi Rosji.
W 1895 r. opuszcza nielegalnie Mitawę i udaje się do Lwowa, gdzie od lipca tegoż roku
przejmuje redakcję „Przeglądu Wszechpolskiego" (przemianowanego w styczniu z „Przeglądu
Emigracyjnego"). Od stycznia 1896 r. przystąpił również do redagowania pisma J. L.
Popławski. W latach 1895-1905 „Przegląd Wszechpolski" był głównym ideowym pismem
ruchu narodowego. Ruch narodowo-demokratyczny pod wodzą Dmowskiego, stał się jednym
z głównych składników polskiego życia politycznego w początkach XX wieku. Nakaz myślenia
na ile było to możliwe, działania politycznego, zgodnego z jednym, wspólnym dla wszystkich
Polaków interesem narodowym, był głównym zadaniem sformułowanym w programie ruchu
opublikowanym w 1897 r. Od tego roku Liga Narodowa podjęła się tworzenia we wszystkich
3
zaborach stronnictwa politycznego, które mogłoby podjąć legalną działalność. Rok ten
powszechnie przyjmuje się jako datę powstania Stronnictwa Demokratyczno-Narodowego.
W 1902 r. (najpierw w „Przeglądzie Wszechpolskim") ukazała się jedna z
najważniejszych książek Dmowskiego Myśli nowoczesnego Polaka . Zawiera podstawową
wykładnię zasad, jakimi miał się od tego czasu niezmiennie kierować cały ruch narodowy. A
główny sens tej wykładni patriotycznego obowiązku Polaków wobec własnej ojczyzny zawarty
jest w Jego własnym stwierdzeniu zamieszczonym we Wstępie: „Jestem Polakiem – więc
mam obowiązki polskie: są one tym większe i tym silniej się do nich poczuwam, im wyższy
przedstawiam typ człowieka". Książka ta jest na pewno arcydziełem polskiej myśli politycznej.
Mimo, że od jej pierwszego wydania minęło ponad 90 lat, w swoim głównym zarysie pozostaje
nadal aktualna. Zwłaszcza teraz gdy Polska odzyskuje niepodległość, a naród swoją
tożsamość.
Sprostowania i wyjaśnienia wymaga stosunek Dmowskiego do Żydów i innych
narodowości i posądzanie go o rzekomy antysemityzm. Przeciwstawiał się jedynie działaniom
sił, które miały swe własne cele, częstokroć sprzeczne z polskim interesem narodowym.
Podobnie jest z posądzaniem go o rzekomy nacjonalizm. Dmowski wcale nie uważał, co jest
istotą skrajnego nacjonalizmu, że naród polski jest narodem szczególnym, ale że po prostu
naród polski, tak jak inne narody, ma prawo do obrony kluczowych praw i interesów w swoim
kraju, a taką postawę określa się mianem patriotyzmu.
Po wojnie rosyjsko-japońskiej i po rewolucji 1905 r. jak każdy wytrawny polityk –
Dmowski zalecał współpracę, a nawet sojusz z partnerem słabszym w danym układzie. Takim
partnerem była wówczas Rosja. Cały swój program polityczny, w takim zakresie jaki był
wówczas możliwy do ujawnienia zawarł w słynnej publikacji Niemcy, Rosja i kwestia polska
wydanej w 1908 r. Dokonał w niej chłodnej, opartej na szerokiej wiedzy, analizy sytuacji
politycznej Polski położonej między Rosją a Niemcami. Wnioski jakie z tej analizy wyciągnął,
zaszokowały wówczas wielu Polaków i do dzisiaj są aktualne. W czasie I wojny światowej, w
sierpniu 1917 r. Dmowski utworzył w Paryżu Komitet Narodowy Polski, złożony z działaczy ze
wszystkich trzech zaborów. W 1918 r. obejmuje zwierzchnictwo nad tworzącą się pod
dowództwem Józefa Hallera armią polską we Francji. Następnie zyskuje uznanie Komitetu
Narodowego za przedstawicielstwo Polski przez państwa sprzymierzone. W 1919 roku jest
delegatem Polski na konferencję pokojową w Paryżu. 28 czerwca Dmowski obok
Paderewskiego, jako jeden z dwóch polskich sygnatariuszy podpisał w imieniu Polski Traktat
Wersalski, który jako pierwszy dokument uznawał Polskę jako państwo w formie
prawnomiędzynarodowej oraz walnie przyczynił się do zapewnienia Polsce miejsca wśród
państw zwycięskich. Podpisując Traktat Wersalski – Roman Dmowski osobiście, grono
skupionych przy nim polityków oraz cały ruch narodowo-demokratyczny jako całość mieli
walną zasługę w odzyskaniu przez Polskę niepodległości oraz niemal całości ziem zaboru
pruskiego, w odzyskaniu przez odrodzone państwo polskie nawet części tych ziem, które na
zachodzie nie wchodziły nawet w 1772 r. w skład Rzeczpospolitej – części Górnego Śląska i
4
Śląska Cieszyńskiego. Było to nie tylko rezultatem wielu wysiłków dyplomatycznych z lat
wojny ale i okresu powojennego, gdy ustalane były warunki traktatu pokojowego z Niemcami.
Było to owocem trzydziestoletniej, przemyślanej i wytrwałej pracy politycznej całego ruchu
narodowego, usilnie zabiegającego o odzyskanie, a następnie obronę zachodnich kresów
Polski.
W 1923 r. Dmowski pełni funkcję ministra spraw zagranicznych. W 1925 r. ukazała się
praca Polityka polska i odbudowanie państwa , ukazująca oraz sumująca wysiłek Dmowskiego
oraz dorobek całego ruchu narodowego w walce politycznej i dyplomatycznej o odzyskanie
przez Polskę niepodległości. Warte przypomnienia i podkreślenia jest to, że już sto lat temu
właśnie J. L. Popławski i Roman Dmowski stworzyli doktrynę polityczną uzasadniającą powrót
Śląska, Pomorza i całych Prus Wschodnich do Polski. Jeśli chodzi o tę ostatnią sprawę – jest
obecnie nadal aktualna, ponieważ enklawa królewiecka pozostająca poza granicami państwa,
stanowi stałe zagrożenie polskiej racji stanu.
W 1927 r. opublikował się rozprawę Dmowskiego Kościół, Naród i Państwo , która w
swoim głównym zarysie pozostaje do dziś aktualna. Zwłaszcza obecnie gdy lewica laicka i
katolicka usiłuje zdyskredytować i osłabić tysiącletnie związki Kościoła z Narodem polskim.
Stale pozostaje Jego myśl zawarta w rozprawie o związku katolicyzmu z narodem:
„Katolicyzm nie jest dodatkiem do polskości, zabarwieniem jej na pewien sposób, ale tkwi w
jej istocie, w znacznej mierze, stanowi jej istotę. Usiłowanie oddzielenia u nas katolicyzmu od
polskości, oderwanie narodu od religii i Kościoła, jest niszczeniem samej istoty narodu". Jakże
korespondują te słowa Dmowskiego z homilią papieża Polaka Jana Pawła II wygłoszoną
podczas mszy świętej w Warszawie 2 czerwca 1979 r.: „Jeśli jest rzeczą słuszną aby dzieje
narodu rozumieć poprzez każdego człowieka w tym narodzie – to równocześnie nie sposób
zrozumieć człowieka inaczej jak w tej wspólnocie, którą jest jego naród. Wiadomo, że nie jest
to wspólnota jedyna. Jest to jednakże wspólnota szczególna, najbliżej chyba związana z
rodziną, najważniejsza dla dziejów duchowych człowieka. Otóż nie sposób zrozumieć dziejów
narodu polskiego – tej wielkiej tysiącletniej wspólnoty, która tak głęboko stanowi o mnie, o
każdym z nas – bez Chrystusa. Jeśli byśmy odrzucili ten klucz dla zrozumienia naszego
narodu, narazilibyśmy się na zasadnicze nieporozumienie. Nie rozumielibyśmy samych
siebie".
W następnym roku Związek Ludowo-Narodowy został przekształcony w Stronnictwo
Narodowe.
Roman Dmowski zmarł 2 stycznia 1939 r. w Drozdowie koło Łomży, a pochowany
został w grobowcu rodzinnym na cmentarzu bródnowskim w Warszawie.
Kościół katolicki docenił Jego ogromne zasługi dla katolicyzmu polskiego. Najlepsi
kapłani w kościołach całej Polski oddali Mu należny hołd jako Polakowi i katolikowi. W
Watykanie oficjalny organ „Osservatore Romano" docenił zasługi w dłuższym wspomnieniu:
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin