regulacja.doc

(324158 KB) Pobierz

3

 

 

 

Z. Kowalski, S. Tittenbrun, W. F. Łastowski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Regulacja prędkości obrotowej okrętowych silników spalinowych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teoria i praktyka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wstęp                                                                                                                                                                                4

1. UKŁADY REGULACJI PRĘDKOŚCI OBROTOWEJ SILNIKÓW SPALI­NOWYCH PRACUJĄCYCH W

    OKRĘTOWYCH SYSTEMACH ENERGE­TYCZNYCH                                                                                          5

1.1. Struktura okrętowych systemów energetycznych                                                                                          5

1.2. Podsystemy napędowe                                                                                                                      8

1.2.1. Silnik spalinowy jako obiekt regulacji prędkości obrotowej                                                8

1.2.2. Sprzęgła cierne i podatne                                                                                                      16

1.2.3. Śruba o stałym lub zmiennym skoku i przekładnia                                                             18

1.2.4. Prądnica synchroniczna                                                                                                       18

1.2.5. Regulator napięcia                                                                                                                     22

1.3. Regulatory prędkości obrotowej silników spalinowych                                                                           23

1.3.1. Funkcje regulatorów prędkości obrotowej                                                                          23

1.3.2. Klasyfikacja i podstawowe struktury regulatorów prędkości obrotowej                                 24

1.3.3. Własności statyczne regulatorów prędkości obrotowej                                                             27

1.3.4. Własności dynamiczne regulatorów prędkości obrotowej                                              31

1.4. Własności statyczne i dynamiczne układów regulacji prędkości obro­towej                                               34

1.5. Wymagania instytucji klasyfikacyjnych stawiane układom regula­cji prędkości obrotowej   

       silników spalinowych                                                                                                                         40

2. KONSTRUKCJE REGULATORÓW PRĘDKOŚCI OBROTOWEJ, ZASADY DZIAŁANIA,

    PRZYKŁADY ROZWIĄZAŃ                                                                                                                                   42

2.1. Podstawowe i dodatkowe funkcje regulatorów prędkości obrotowej                                                            42

2.2. Regulatory bezpośredniego działania                                                                                                       46

2.3. Regulatory pośredniego działania mechaniczno-hydrauliczne                                                             48

3. REGULATORY ELEKTROHYDRAULICZNE I ELEKTRYCZNE                                                                           62

3.1. Budowa regulatorów                                                                                                                                   62

3.2. Hydrauliczne mechanizmy wykonawcze                                                                                         63

3.2.1. Całkujący hydrauliczny mechanizm wykonawczy                                                             63

3.2.2. Proporcjonalny hydrauliczny mechanizm wykonawczy                                                            67

3.2.3. Mechanizmy wykonawcze typu EGB                                                                                        70

3.3. Elektryczne mechanizmy wykonawcze                                                                                                      73

3.3.1. Elektromagnetyczne siłowniki wykonawcze                                                                          73

3.3.2. Elektryczne siłowniki wykonawcze z wyjściem liniowym                                              75

3.3.3. Elektryczne mechanizmy wykonawcze z wyjściem obrotowym                                               77

3.4. Elektroniczne układy sterujące                                                                                                                     78

3.4.1. Uwagi ogólne                                                                                                                     78

3.4.2. Układ przetwornika prędkości obrotowej                                                                          78

3.4.3. Bloki kształtowania sygnału prędkości obrotowej zadanej                                              79

3.4.4. Bloki kształtowania sygnału wyjściowego                                                                          80

3.4.5. Układ sterujący Woodward 1000                                                                                         80

4. OKRĘTOWE PODSYSTEMY NAPĘDOWE                                                                                                       82

4.1. Wpływ konfiguracji podsystemu napędowego na własności układu regulacji

       prędkości obrotowej                                                                                                                                   82

4.2. Podsystem napędu głównego statku z wolnoobrotowym silnikiem spalinowym i śrubą

       o stałym skoku                                                                                                                                   82

4.3. Podsystem napędu głównego z średnioobrotowym silnikiem spalino­wym i śrubą o nastawnym 

       skoku oraz  prądnicą wałową                                                                                                                     84

4.4. Podsystem napędu głównego ze średnioobrotowym silnikiem spalino­wym

       współpracującym przy zmiennej  prędkości przez przekładnię ze śrubą o skoku nastawnym          85

4.5. Podsystem napędu głównego z dwoma średnioobrotowymi silnikami spalinowymi współpra-

       -cującymi  równolegle przez przekładnię ze śru­bą o skoku nastawnym i prądnicą wałową                   87

4.6. Podsystem napędu głównego z dwoma średnioobrotowymi silnikami spalinowymi 

       współpracującymi przy  zmiennej prędkości obrotowej ze śrubą o skoku nastawnym                                89

4.7. Podsystem napędu głównego z dwoma średnioobrotowymi silnikami spalinowymi

        napędzającymi  równolegle przez przekładnię śrubę o skoku stałym                                              91

4.8. Podsystem elektroenergetyczny statku                                                                                                       93

5. DOBÓR CHARAKTERYSTYK REGULATORÓW PRĘDKOŚCI OBROTOWEJ                                               95

5.1. Charakterystyka zadawania prędkości obrotowej                                                                                        95

5.2. Charakterystyka niejednostajności (statyzmu)                                                                                        97

5.3. Ograniczenie dawki paliwa w funkcji ciśnienia powietrza doładowczego                                              99

5.4. Ogranic...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin