cw.wzrokowe.doc

(76 KB) Pobierz

 

PERCEPCJA WZROKOWA - jest zdolnością do rozpoznawania i rozróżniania bodźców wzrokowych, a także do ich interpretowania przez odniesienie do poprzednich doświadczeń. Percepcja wzrokowa nie jest wyłącznie zdolnością do dokładnego spostrzegania. Interpretacja bodźców wzrokowych dokonuje się nie na siatkówce, lecz w mózgu.

 

Dzieci opóźnione w rozwoju percepcji wzrokowej mają trudności w rozpoznawaniu przedmiotów i ich wzajemnego położenia w przestrzeni, wskutek czego spostrzegają świat w sposób zniekształcony. To z kolei wywołuje u nich poczucie nieprzewidywalności i niestabilności zdarzeń. Trudności w rozpoznawaniu symboli wzrokowych powodują, że opanowanie umiejętności czytania i pisania jest dla tych dzieci bardzo trudne, a czasem nawet niemożliwe.

 

Zaburzenia percepcji wzrokowej mogą być także przyczyną trudności w takich przedmiotach jak:

§         zajęcia plastyczne,

§         w geografii - utrudniona orientacja na mapie,

§         w geometrii (brak wyobraźni przestrzennej powoduje kłopoty w utrwaleniu wzrokowych obrazów figur, kątów i innych abstrakcyjnych elementów)

§         w nauce języka obcego, takie jak różnicowanie i utrwalenie kształtów liter oraz przyporządkowywanie im określonych dźwięków

 

Ćwiczenia procesów analizy i syntezy wzrokowej:

§         sortowanie lub segregowanie przedmiotów, obrazków, figur, liter według określonych cech lub zasad w celu ćwiczenia umiejętności prawidłowego ich rozpoznawania, różnicowania i wyodrębniania spośród wielu różnych, a także bardzo podobnych

§         identyfikowanie przedmiotów, obrazków, symboli graficznych wśród wielu różnych lub podobnych, wykorzystując loteryjki, domina, karty, zestawy obrazków

§         szukanie różnic i podobieństw w przedmiotach i na obrazkach z przedmiotami i symbolami graficznymi – pozornie takich samych

§         odmianą tego ćwiczenia jest uzupełnianie brakujących elementów przez dorysowanie, dołożenie, itp.

 

Składanie według wzoru:

§         obrazka z części, przez zastosowanie układanek – rozsypanek, klocków obrazkowych,

§         budowanie z rozmaitych klocków według wzoru,

§         układanie według wzoru przy zastosowaniu zabawek – układanki, mozaiki, układanki wtyczkowe, przybijanki, nawlekanki magnetyczne,

§         składanie dużych figur geometrycznych z małych części geometrycznych, np. kwadratów, trójkątów, prostokątów, itp.

 

Ćwiczenia pamięci wzrokowej:

              - wyliczanie jak największej liczby zapamiętanych przedmiotów znajdujących się  w

              otoczeniu lub na obrazku,

              - zapamiętanie układu przedmiotów, ich wzajemnego położenia, liczby, kształtów,

              - układanie lub rysowanie z pamięci demonstrowanych uprzednio wzorów

 

 

 

 

ĆWICZENIA ANALIZY I SYNTEZY WZROKOWEJ

  1. Ćwiczenia na materiale bezliterowym

o        Układanie obrazków z części.

o        Uzupełnianie brakujących elementów na obrazkach.

o        Łączenie obrazków związanych ze sobą np. komputer-myszka.

o        Wskazywanie obrazka, który nie pasuje do pozostałych.

o        Wyszukiwanie podobieństw i różnic między obrazkami.

o        Układanie kompozycji z figur geometrycznych.

o        Układanie domina geometrycznego.

o        Uzupełnianie konturów figur poprzez dorysowanie brakującej części.

o        Dokładanie brakującej części figury geometrycznej do całości.

o        Składanie pociętych figur geometrycznych z papieru wg wzoru.

o        Tworzenie zbioru figur geometrycznych wg kształtu, koloru, wielkości.

o        Układanie figur z patyczków .

o        Rysowanie kompozycji geometrycznych wg wzoru.

o        Rysowanie z pamięci uprzednio widzianych par figur geometrycznych.

o        Rozcinanie kwadratu na mniejsze kwadraty, następnie układanie nowej całości.

o        Budowanie kompozycji z klocków

  1. Ćwiczenia na materiale literowym

o        Układanie pociętych liter.

o        Wydzieranie liter z gazet.

o        Lepienie liter z plasteliny.

o        Malowanie liter palcem.

o        Różnicowanie liter najczęściej mylonych.

o        Dobieranie litery wielkiej do małej.

o        Obrysowywanie liter.

o        Wyszukiwanie wskazanej litery wśród zestawu liter, odczytanie jej i zapisanie.

o        Przyporządkowanie do obrazka pierwszej litery nazwy przedmiotu na nim przedstawionego.

o        Wyszukiwanie liter w sylabach, wyrazach.

  1. Ćwiczenia na materiale zdaniowo- wyrazowo- sylabowym

o        Składanie sylab w wyrazy.

o        Rozcięcie wyrazów na sylaby i ponowne ich złożenie.

o        Wyszukiwanie takich samych sylab.

o        Podpisywanie obrazków wyrazami ułożonymi z sylab.

o        Tworzenie wyrazów rozpoczynających się daną sylabą.

o        Uzupełnianie luk w tekście.

o        Układanie rozsypanki wyrazowej.

o        Rozwiązywanie rebusów.

o        Wyszukiwanie w ciągach słownych nazw np. zwierząt.

o        Układanie zdań w kolejności w celu utworzenia historyjki opisującej treść obrazka.

o        Uzupełnianie w tekście brakujących kresek, kropek, ogonków i znaków interpunkcyjnych.

o        Dobieranie zdań do obrazków.

o        Pocięcie zdania na wyrazy i złożenie go.

a.

Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową:

 

a) na materiale bezliterowym

Ø      dobieranie par jednakowych obrazków (dobieranki, loteryjki, domino),

Ø      dobieranie par jednakowych figur geometrycznych,

Ø      odtwarzanie z pamięci układów elementów (obrazków, przedmiotów, figur, geometrycznych),

Ø      rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych w układach elementów - zabawa „Co tu się zmieniło?”

Ø      układanie obrazków według instrukcji słownej (po lewej, po prawej, na górze, za, przed itp.); wskazywanie obrazków o określonym położeniu, samodzielne określanie ich położenia,

Ø      układanie obrazków w kolejności w jakiej były pokazywane (różne obrazki, długie i krótkie ekspozycje),

Ø      układanie obrazków z części (układanki płaskie i klockowe),

Ø      dobieranie części obrazka do całości (uzupełnianki obrazkowe),

Ø      układanie figur geometrycznych z części,

Ø      dobieranie części figury geometrycznej do całości,

Ø      układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych według wzoru i z pamięci, rysowanie kompozycji za pomocą szablonów (rysunkowych i geometrycznych),

Ø      uzupełnianie niedokończonych rysunków i figur geometrycznych (dorysowywanie brakujących elementów lub części),

Ø      rysowanie kompozycji geometrycznych według wzoru,

Ø      budowanie według wzoru kompozycji z klocków,

Ø      dobieranie zbiorów liczbowych w tym samym układzie (domina kwiatowe, klasyczne, kostki do gier),

Ø      dobieranie zbiorów liczbowych w innym układzie (domina dla przedszkoli z elementami rysunkowymi, loteryjka „Listki” Janiny Magnuskiej i inne),

Ø      wyszukiwanie różnic między obrazkami,

Ø      wyszukiwanie podobieństw między obrazkami,

Ø      wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter - bez czytania, jedynie na podstawie identyfikacji wzrokowej (domina literowe, klocki i rozsypanki literowe, teksty),

 

b) na materiale literowym, sylabowym, wyrazowym

Ø      zgadywanie liter (na tablicy wykonujemy za pomocą wskaźnika ruchy pisania określonej litery, a dziecko odgaduje jaką literę napisaliśmy, następnie samo naśladuje ruchy pisania poszczególnych liter),

Ø      odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych liter (pokazujemy tablicę   z wypisanymi na niej literami, dziecko zapamiętuje rozmieszczenia np. litery „b” i wpisanie jej w odpowiednie miejsce na tablicy, którą ma przed sobą),

Ø      uzupełnianie liter (narysowane na kartce papieru dwie kolumny liter - dużych drukowanych - o podobnym kształcie, różniących się tylko jednym elementem graficznym

R

P

E

F

Ł

L

Ś

S

Ż

Z

Ø      dziecko ma za zadanie litery z prawej kolumny uzupełnić w taki sposób, aby przybrały kształt liter z lewej kolumny),

Ø      wykonywanie ilustrowanych albumów, parawaników z samogłoskami,

Ø      wyszukiwanie sylab w zbiorze wyrazów (np. sylaba la-, lala, sala),

Ø      tworzenie z liter sylab otwartych np. da, ba, pa,

Ø      podpisywanie obrazka jedną sylabą,

Ø      szukanie odpowiednich sylab w krótkim tekście,

Ø      identyfikacja sylab (rozrzucone sylaby, z których składają się wyrazy, wypisane na kartce papieru; dziecko ma określić z jakich sylab składają się wyrazy np. baba, sala, koty),

Ø      wykonywanie ilustrowanych książeczek sylabowych według wzoru,

Ø      dobieranie sylab eksponowanych przez nauczyciela (dziecko ma przed sobą planszę, karteczki, z sylabami zakrytymi przed dziećmi, ma nauczyciel i kolejno je ukazuje, dzieci odczytują napis i sprawdzają, czy sylaba pasuje do uzupełnienia napisu pod obrazkiem, kto odnajdzie dla niej miejsce otrzymuje karteczkę z napisem),

Ø      tworzenie z sylab wyrazów (rozsypanki dwusylabowe),

Ø      tworzenie wyrazów jednosylabowych (loteryjki sylabowe),

Ø      domino wyrazowe (dzieci nakładają sylaby na kartonikach na początku lub na końcu wyrazu)

sar-

-na

za-

-jąc

 

Ø      rozsypanki z wyrazami wielosylabowymi,

Ø      szukanie podobnych wyrazów,

Ø      segregowanie wyrazów (kładziemy przed dzieckiem kartonik z literą i polecamy odszukać te wyrazy, w których demonstrowana litera się znajduje),

Ø      tworzenie zdań z rozsypanek wyrazowych,

Ø      uzupełnianie zdań wyrazami i obrazkami.

 

 

Ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę wzrokową oraz orientację przestrzenną

 

1. Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach pokazywanych bardzo krótko. Dzieci powinny opowiedzieć co zdążyły zobaczyć na obrazku. Pomoce: obrazki czytelne i zrozumiałe dla dzieci.

 

2. Układanie obrazków z części do podanego wzoru. Pomoce: seria obrazków wyrazistych i takie same obrazki pocięte na trzy lub cztery części. Najpierw dzieci otrzymują całe obrazki do oglądania, następnie rozpoznawane części kładą na odpowiednim miejscu całego obrazka.

 

3. Układanie obrazków z części bez podanego wzoru. Pomoce: przemieszane części kilku obrazków. Dzieci tworzą całe obrazki.

 

4. Wyszukiwanie różnic między obrazkami. Pomoce: obrazki różniące się między sobą drobnymi szczegółami i kilka       obrazków identycznych - podwójnych.                        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin