REWALIDACJA-WYKL._doc.doc

(93 KB) Pobierz
REWALIDACJA [łAC

REWALIDACJA [łAC.] – pedagogiczny zespół działań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych mających umożliwić dziecku niepełnosprawnemu pod względem fizycznym lub psychicznym jak najpełniejszy rozwój i przystosowanie do życia w normalnym środowisku.

 

Podstawą do zakwalifikowania poszczególnych uczniów do określonej formy zajęć rewalidacyjnych powinna być możliwie najpełniejsza diagnoza psychologiczno – pedagogiczna.

 

Diagnoza powinna być dokonana przez zespół osób pracujących z dzieckiem: nauczycieli, psychologa, pedagoga szkolnego, wychowawców, specjalistów prowadzących zajęcia z bloku rewalidacji indywidualnej, lekarzy i innych.

 

Postawiona diagnoza stanowi punkt wyjścia do opracowania przez zespół kierunków oddziaływania rewalidacyjnego wobec każdego dziecka.

 

Najważniejsze cele rewalidacji indywidualnej:

§         stawianie na mocne strony dziecka oraz szukanie tego, co w nim jest najlepsze,

§         usprawnienie najmniej zaburzonych funkcji psychofizycznych,

§         kompensowanie i korygowanie odchyleń oraz w miarę możliwości eliminowanie przyczyn lub przejawów zaburzeń uniemożliwiających prawidłowy rozwój i uczenie się.

 

Celem zajęć  z zakresu rewalidacji indywidualnej jest wyrównywanie braków w zakresie intelektualnym i psychoruchowym dzieci spowodowanych zaburzeniami somatycznymi, psychicznymi bądź niesprzyjającymi warunkami rodzinnymi i środowiskowymi. Są to zajęcia wspierające proces dydaktyczny.

Najczęściej w zakres pracy rewalidacyjnej wchodzą następujące czynności:

·         rozwijanie i doskonalenie zmysłów,

·         rozwijanie autoorientacji i orientacji przestrzennej,

·         ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej,

·         ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej oraz słuchu fonematycznego,

·         rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, słuchowo-ruchowej,

·         rozwijanie sprawności manualnej i motorycznej,

·         korekcja wad postawy,

·         rozwijanie samoobsługi i zaradności życiowej,

·         ćwiczenie pamięci mechanicznej i logicznej,

·         kształtowanie i rozwijanie różnych procesów poznawczych,

·         rozwijanie i doskonalenie mowy i innych systemów komunikowania,

·         rozwijanie procesów myślenia np.: wykrywanie różnic i podobieństw, analiza i 

·         syn­teza, klasyfikowanie, uogólnianie, kształtowanie pojęć,

·         wydłużanie czasu koncentracji uwagi,

·         korygowanie niepożądanych społecznie zachowań poprzez udział w zajęciach socjoterapeutycznych i programach stymulująco - terapeutycznych,

·         wspomaganie nauki czytania i pisania, liczenia, mierzenia.

 

Zajęcia rewalidacji indywidualnej mają wyrównać zaniedbania pedagogiczne oraz wynikające z nich braki w nauce, a także poprzez odpowiednie ćwiczenia usunąć wady i zaburzenia mowy, rozwijać procesy poznawcze, tj. spostrzeganie, uwagę, myślenie itp. usprawniać koordynację ruchową oraz usuwać trudności w czytaniu, pisaniu i rachowaniu. Zajęcia te dodatkowo powinny eliminować wady postawy, a poprzez psychoterapię łagodzić i usuwać zaburzenia emocjonalno-uczuciowe

 

Cele powyższe należy realizować poprzez różnorodne zajęcia, takie jak:

·         zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze

·         zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

·         zajęcia korekcyjne:

a) usprawnianie technik szkolnych /reedukacja/

b) usuwanie wad wymowy            /logopedia/

c) korekcja wad postawy               /gimnastyka korekcyjna/

·         zajęcia stymulująco terapeutyczne, w tym zajęcia z zakresu:

-         psychoterapii, muzykoterapii, socjoterapii, hipoterapii

 

Rewalidacja indywidualna stanowi integralną część edukacji dzieci upośledzonych umysłowo. Jest blokiem zajęć wspomagających rozwój dziecka: korekcyjnych, kom­pensacyjnych, usprawniających.

 

Każdy nauczyciel przygotowuje indywidualne plany rewalidacji. Podczas zajęć nauczyciele - specjaliści, zachowując zasady ortodydaktyki oraz stosu­jąc swoiste metody pracy z upośledzonymi umysłowo, realizują indywidualne plany re­walidacji o określonych celach.

 

Zasady ortodydaktyki (wg Lipkowskiego)

ü      zasada życzliwej pomocy,

ü      zasada kształtowania pozytywnej atmosfery pracy,

ü      zasada aktywności w nauce,

ü      zasada dominacji wychowania, - zasada indywidualizacji,

ü      zasada treści kształcących (dostosowanie treści kształcących do typu psychicznego dziecka).

 

Zadaniem reedukatorów i nauczycieli prowadzących zajęcia rewalidacji indywidualnej jest dążenie do optymalnego usprawniania funkcji poznawczych i fizycznych, łagodzenia napięć u dzieci eretycznych (ruchliwych) i pobudzanie do działania dzieci apatycznych oraz wyrównywanie braków powstałych wskutek zaniedbań pedagogicznych.

 

Prawidłowa realizacja zadań rewalidacyjnych wymaga:

·          dokładnej znajomości dziecka, jego rozwoju psychicznego i fizycznego oraz zaburzeń  i trudności rozwojowych,

·          opracowania programu i form pracy dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia,

·          ścisłego współdziałania prowadzącego zajęcia z wychowawcą, psychologiem, lekarzem i rodzicami.

·          ćwiczenia i metody prowadzenia zajęć dobiera się w zależności od rodzaju i złożoności zaburzeń oraz wieku dziecka

·          w czasie ćwiczeń przestrzega się zasad higieny psychicznej, uważnie stopniuje się wysiłek uczniów, nie dopuszcza się do zmęczenia, znużenia i przykrych przeżyć

·          stwarza się atmosferę pogody, budzenia wiary ucznia we własne możliwości, mobilizuje się dziecko do przezwyciężania trudności

 

 

Główne kierunki oddziaływań rewalidacyjnych:  

         maksymalne usprawnianie,

         rozwijanie,

         wzmacnianie tych wszystkich funkcji psychicznych i fizycznych, które są najsilniejsze i najmniej uszkodzone,

         optymalne korygowanie funkcji zaburzonych i uszkodzonych, defektów i zniekształceń,

         kompensowanie, czyli wyrównywanie przez zastępowanie,

         dynamizowanie rozwoju (stymulowanie).

 

W rewalidacji  indywidualnej wyróżnić  możemy etapy:

 

1.Wstępny (przygotowujący) – jest to wyrobienie gotowości dziecka do wysiłku, kontakt z rówieśnikami, przyzwyczajenie do pokonywania trudności, wyciszanie lub pobudzanie, wyróżnianie części ciała, stron w ciele, orientacja przestrzenna i kierunkowa, poczucie położenia ciała w przestrzeni.

- ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej i usprawnianie manualne

- ćwiczenia funkcji wzrokowej

- ćwiczenia percepcji słuchowej

 

2.Właściwy – kształtowanie umiejętności szkolnych: czytanie, pisanie, liczenie i doskonalenie technik szkolnych.

 

3.Doskonalenie umiejętności: - etap ten uwzględnia dalsze prowadzenie ćwiczeń korekcyjno – kompensacyjnych, usprawniających funkcje: wzrokowe, słuchowe i kinestetyczno – ruchowe oraz koordynacje w czasie czytania i pisania.

 

Rola terapeuty

·         terapeuta powinien: zainteresować, zmobilizować, zachęcić, wyjaśnić, zrozumieć, pomóc wprowadzić odpowiednie korekty, nie oceniać za pomocą stopni, szukać sposobów przezwyciężania trudności

 

Aby to wszystko było możliwe, konieczne jest stosowanie urozmaiconych form i metod pracy na zajęciach z wykorzystaniem licznych środków i pomocy dydaktycznych podnoszących atrakcyjność i dobranych do potrzeb każdego dziecka.

 

 

Ćwiczenia korekcyjno - wyrównawcze - zawierają w swej treści elementy pracy korekcyjnej tj. usprawnienie deficytów rozwojowych (z łac. correctus - poprawiony) i wyrównanie braków w wiadomościach oraz umiejętnościach szkolnych. Zamiennie stosujemy nazwę ćwiczenia (zajęcia) korekcyjno - kompensacyjne.

 

Kompensacja - z łac. compensatio – wyrównanie może być rozumiana jako wyrównanie braków lub też zastąpienie jakiegoś braku innym czynnikiem, a także jako wspieranie rozwoju funkcji zaburzonej przez sprawną lub mniej zaburzoną

 

Reedukacja - złożony proces profilaktyki, diagnozowania, polifunkcyjnego oddziaływania i systematycznego wspierania ogólnego rozwoju dziecka.

Działania profilaktyczne rozpoczynamy jak najwcześniej, gdy określone cechy rozwoju dziecka jeszcze nie utrudniają mu przystosowania i nie dezorganizują prawidłowego procesu wychowawczego, lecz jednocześnie wyróżniają dziecko w negatywny sposób spośród rówieśników.

Działania terapeutyczne podejmujemy wtedy, gdy obserwujemy destrukcyjny wpływ zaburzeń rozwoju na czynności i przystosowanie społeczne dziecka.

 

Reedukacja:

ü      jest procesem wynikającym z naturalnego rozwoju pedagogiki odnoszącej się do potrzeb dzieci ze specyficznymi problemami w nauce

ü      jest procesem mocno osadzony w systemie opieki i pomocy dzieciom z odchyleniami i zaburzeniami rozwojowymi

ü      utożsamiana z innymi pojęciami z zakresu pedagogiki specjalnej, takimi jak zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz zajęcia terapeutyczne

ü      to działalność wychowawcza i nauczanie osoby, która z jakichś powodów utraciła pewne posiadane poprzednio umiejętności czy wiadomości, albo stała się nieprzystosowana do środowiska

ü      jako proces świadomy, posiadający własną płaszczyznę badawczą, systematyczny, o charakterze wychowawczo – dydaktyczno - prognostycznym

ü      niezależnie od defektu czy typu zaburzenia, kieruje się ogólnymi zasadami profilaktyczno - terapeutyczno – dydaktyczno – wychowawczymi

ü      specyfika tego procesu znajduje swój wyraz w adekwatnych formach, metodach pracy z dziećmi

 

Nauczyciel reedukator

ü      to człowiek posiadający wykształcony przez lata studiów i doświadczenia pedagogicznego osobisty pogląd na proces terapii. Wyznacza uniwersalne cele swej pracy, bada, generuje wiedzę o uczniach i dokonuje sprawozdań z terapii

ü      współdziała w szkolnym systemie wszechstronnej pomocy dziecku : z Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną, psychologiem i neuropsychologiem, pedagogiem szkolnym, terapeutą mowy, wychowawcami dzieci kierowanych na terapię, rodzicami, samymi reedukowanymi uczniami

ü      jest głównym organizatorem pracy na zajęciach i jest on merytorycznie i metodycznie za nie odpowiedzialny

ü      wraz z zespołem przygotowuje całoroczny plan profilaktyczno – terapeutyczno – dydaktyczno - wychowawczy i po zatwierdzeniu przez dyrektora i Radę Pedagogiczną zapoznaje z tym planem rodziców

 

Praca reedukacyjno - wyrównawcza to nie tylko usunięcie bezpośrednich przyczyn trudności i wyrównanie braków w wiadomościach, ale świadome dążenie do odbudowania właściwych dla danego wieku motywów uczenia się i przywrócenia prawidłowego stosunku dziecka do nauki.

Działanie kompensacyjne zmierza więc w kierunku wyrównania braków przez rozwój funkcji zastępczych; jego celem jest dążenie do tego, by upośledzenie w określonej dziedzinie nie spowodowało niedorozwoju całej osobowości

 

Zadania prowadzącego pracę korekcyjno – wyrównawczą - podstawowym organizatorem pomocy dzieciom z trudnościami w nauce są  poradnie psychologiczno - pedagogiczne we współdziałaniu z poradniami specjalistycznymi, w szkołach nauczyciele prowadzą reedukację przez zajęcia zespołów korekcyjno-wyrównawczych i indywidualną pracę wyrównawczą z dzieckiem

Szczegółowe zadania nauczyciela prowadzącego zajęcia korekcyjno-wyrównawcze to:

1.      Organizacja i prowadzenie zajęć korekcyjno-wyrównawczych

ü      diagnoza wstępna ucznia ustalająca możliwości intelektualne, psychofizyczne i stopień opanowania umiejętności i wiedzy ucznia z danego przedmiotu (wywiad z rodzicami, opinia wychowawcy klasy, badania lekarskie)

ü      określenie możliwości dziecka  w oparciu o ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin