Anna K. dn. 19.11.2010 r.
Konspekt zajęć
Temat: „Zawitała jesień.”
Grupa wiekowa: klasa pierwsza
Cele operacyjne/ uczeń powinien:
-znać: kolejność liczb od 1 do 20; kolory; pojęcie „zbiór”; nazwy figur tkj. koło, prostokąt, kwadrat, trójkąt;
-rozumieć: znaczenie pojęć tkj. daleko, blisko, dłuższy, krótszy, ciężki, lekki;
-umieć: klasyfikować przedmioty; przeliczać ilość elementów; rozpoznać kształty figur w różnym położeniu;
Strategia dydaktyczna: informacyjna, operacyjna, multimedialna
Metody dydaktyczne: objaśnienie, pokaz z objaśnieniem, nośniki informacji
Formy pracy: indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita
Środki dydaktyczne: tablice informacyjne, karty pracy, liście, klocki o różnym kształcie, piłka „Zośka”, magnesy, kredki
Ramowy plan jednostki:
1. Czynności organizacyjno-porządkowe.
2. Pokaz tablic informacyjnych z figurami.
3. Ćwiczenie „Mamy klocki dwa”- zabawa grupowa.
4. Pogadanka na temat pory roku- jesieni.
5. Pokaz tablic informacyjnych ze zbiorami.
6. Liczenie liści w zbiorach.
7. Klasyfikacja liści pod względem koloru, wielkości.
8. Ćwiczenie utrwalające znajomość liczb od 1 do 20.
9. Ćwiczenie na rozpoznawanie figur w różnym położeniu.
Poszczególne
etapy zajęć
Czynności nauczyciela
Zadania dla ucznia
Uwagi o realizacji
Część wstępna
1. Witanie dzieci.
2. Prośba o wyłożenie materiałów niezbędnych do uczestnictwa w lekcji.
3. Przedstawienie tematu i planu przebiegu lekcji.
4. Sprawdzenie obecność.
1. Siadają na swoje miejsce.
2. Wykładają materiały.
3. Słuchają nauczyciela.
4. Potwierdzają swoją obecność na lekcji.
Do materiałów zalicza się karty pracy, zeszyt i długopis, kredki.
Sala musi być wyposażona w tablice informacyjne o zbiorach i figurach.
Część główna
1. Prezentuje tablice informacyjne z figurami. Najpierw tłumaczy, pokazuje a następnie pyta dzieci o nazwę danej figury wskazując wybraną.
2. Zabawa w grupach. Grupę stanowi para siedząca razem w ławce. Prosi dzieci, aby podeszły do skrzyni z klockami i wybrały po dwa pasujące do siebie kształtem, ale różniące się wielkością, postawiły na swojej ławce
i wypełniły kartę pracy nr 1.
3. Prowadzi pogadankę na temat jesieni. Dla wzbudzenia aktywności dzieci stymuluje je pytaniami. Np. Z czym kojarzy się Wam jesień? W jakie kolory jest bogata?
4. Prezentuje ponumerowane zbiory liści na tablicy. Najpierw tłumaczy, pokazuje a następnie pyta dzieci o to, który zbiór jest zbiorem np. liści żółtych i prosi o podejście do tablicy i wskazanie wybranego zbioru.
5. Wydaje polecenie, aby dzieci policzyły liście z danym zbiorze na tablicy i wypełniły kartę pracy nr 2.
6. Nauczyciel rozkłada na każdą ławkę różne liście i prosi, żeby uczniowie pogrupowali je pod względem danego koloru, np. grupa zielonych i grupa czerwonych, sprawdza a następnie prosi, aby ułożyły liście pod względem wielkości (na grupę dużych i małych). Sprawdza poprawność wykonania.
7. Rozdaje karty pracy nr 3 i wyjaśnia, na czym polega zadanie.
1. Biorą udział w ćwiczeniu.
2. Wykonują polecenie nauczyciela i wypełniają kartę pracy, która zawiera tekst z lukami:
Mój klocek jest koloru……Kolega z ławki ma klocek koloru……Jego klocek jest (wiekszy/mniejszy) od mojego. Mój klocek ma kształt…
3. Biorą udział w pogadance.
4. Biorą udział w ćwiczeniu.
5. Liczą liście w zbiorach i wypełniają kartę pracy nr 2, która wygląda następująco:
Zbiór numer 1 zawiera …. liści.
Zbiór numer 2 zwiera ….. liści.
Zbiór numer 3 zawiera….. liści.
6. Wykonują polecenia nauczyciela.
7. Rozwiązują kartę pracy nr 3. *
Podczas ćwiczenia nr 3 dzieci usiąść powinny w kręgu i rzucać do siebie piłkę zwaną „Zośką”. Dziecko rzucając powinno wypowiedzieć imię osoby, do której rzuca. Zaś ten uczeń , do którego trafi piłka odpowiada na pytanie nauczyciela bądź samo wypowiada się na temat jesieni.
W punkcie 4 nauczyciel wykorzystuje magnesy do utworzenie zbiorów liści na tablicy.
Część końcowa
Słowna ocena aktywności uczniów podczas lekcji.
* Karta pracy nr 3
Zadanie 1
Wpisz w okręgi kolejno liczby od 1 do 20.
O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O
Ile okręgów jest mniejszych od pozostałych?
Zadanie 2
Ile jest trójkątów ? Jest …. trójkątów.
Ile widzisz kwadratów? Widzę …. kwadratów.
Prostokąty pokoloruj na pomarańczowo, kwadraty na zielono a trójkąty kolorem niebieskim.
assert