Stefan Kardynał Wyszyński.pdf
(
1492 KB
)
Pobierz
Stefan Kardynal Wyszynski
Stefan Kardynał Wyszy
ı
ski
W roku obecnym szczególnie czcimy posta
ę
Stefana kardynała Wyszy
ı
skiego. W lutym zako
ı
czono
proces beatyfikacyjny Prymasa Tysi
Ģ
clecia na szczeblu diecezjalnym 28 maja minie 20 lat od jego
Ļ
mierci. 3
sierpnia b
ħ
dziemy obchodzi
ę
stulecie jego urodzin. Rang
ħ
obchodów rocznicowych podnosi ogłoszenie przez Sejm
RP roku 2001 Rokiem Kardynała Stefana Wyszy
ı
skiego.
Ojciec
ĺ
wi
ħ
ty, wyj
Ģ
tkowy zwierzchnik Ko
Ļ
cioła, dla milionów ludzi na całym
Ļ
wiecie jest autorytetem moralnym. W
naszym kraju dodatkowo ceniony za to,
Ň
e przyczynił si
ħ
do upadku komunizmu. Prymasowi Tysi
Ģ
clecia zawdzi
ħ
czamy co
Ļ
nie mniej cennego. W najtrudniejszych dla Polski chwilach pomógł przetrwa
ę
warto
Ļ
ciom religijnym i moralnym,
fundamentom naszego narodu.
„Nie byłoby na Stolicy Piotrowej tego Papie
Ň
a-Polaka, który dzi
Ļ
, pełen boja
Ņ
ni Bo
Ň
ej, ale i
pełen ufno
Ļ
ci, rozpoczyna nowy pontyfikat, gdyby nie było Twojej wiary, nie cofaj
Ģ
cej si
ħ
przed wi
ħ
zieniem i cierpieniem.
Twojej heroicznej nadziei, Twego zawierzenia bez reszty Matce Ko
Ļ
cioła”
– mówił Ojciec
ĺ
wi
ħ
ty Jan Paweł II do Stefana
kardynała Wyszy
ı
skiego w Watykanie 23 pa
Ņ
dziernik a 1978 r.
Kronika
Ň
ycia Stefana Kardynała Wyszy
ı
skiego
3 sierpnia 1901
- We wsi Zuzela nad Bugiem przychodzi na
Ļ
wiat drugie dziecko Stanisława (organisty z Zuzeli) i
Julianny z Karpiów Wyszy
ı
skich. Na chrzcie
Ļ
w. otrzymuje imi
ħ
Stefan.
1924 -
Stefan Wyszy
ı
ski po studiach w
Wy
Ň
szym Seminarium Duchownym we
Włocławku otrzymuje
Ļ
wi
ħ
cenia kapła
ı
skie z
r
Ģ
k bpa Wojciecha Owczarka.
1942 -
W podwarszawskich Laskach zostaje
kapelanem Zakładu dla Niewidomych.
1944 -
Ks. Stefan Wyszy
ı
ski obejmuje funkcj
ħ
kapelana AK w rejonie Kampinosu.
1946 -
Papie
Ň
Pius XII mianuje ks.
Wyszy
ı
skiego biskupem lubelskim.
1948 -
Ks. bp Wyszy
ı
ski zostaje mianowany
arcybiskupem gnie
Ņ
nie
ı
sko-warszawskim i
prymasem Polski.
1953 -
W odpowiedzi na dekret komunistów
„o obsadzaniu duchownych stanowisk ko
Ļ
cielnych” Prymas przekazuje władzom memoriał „Non possumus”, który
jest jedn
Ģ
z przyczyn jego aresztowania.
1953-1956 -
Prymas jest wi
ħ
ziony kolejno w Rywałdzie, Stoczku k. Lidzbarka Warmi
ı
skiego (gdzie dokonuje aktu
oddania si
ħ
w „niewol
ħ
” Matce Bo
Ň
ej), Prudniku
ĺ
l
Ģ
skim i Koma
ı
czy (tu przygotowuje Jasnogórskie
ĺ
luby
Narodu Polskiego, których tekst pod nieobecno
Ļę
Prymasa zostaje odczytany przez bpa Michała Klepacza na
Jasnej Górze 26 sierpnia 1956 r.).
1956 -
Uwolnienie Prymasa - powrót z Koma
ı
czy do Warszawy.
1957 -
Na Jasnej Górze Prymas ogłasza pocz
Ģ
tek Wielkiej Nowenny. W Watykanie otrzymuje z r
Ģ
k papie
Ň
a Piusa
XII insygnia kardynalskie.
1964 -
Na wniosek Episkopatu Polski papie
Ň
Paweł VI w czasie Soboru Watyka
ı
skiego II ogłasza Matk
ħ
Bo
ŇĢ
Matk
Ģ
Ko
Ļ
cioła.
1965 -
List biskupów polskich do biskupów niemieckich ze słowami „przebaczamy i prosimy o przebaczenie”.
Rysunek 1.
Stanisław i Julianna Wyszy
ı
scy z dzie
ę
mi; drugi od
prawej – mały Stefek. Rodzice szczególn
Ģ
czci
Ģ
darzyli Matk
ħ
Bo
ŇĢ
. Ojciec Stefana cz
ħ
sto pielrzymował na Jasn
Ģ
Gór
ħ
, a
matka do Ostrej Bramy. W wieku dziewi
ħ
ciu lat stefan stracił
ukochan
Ģ
matk
ħ
.
2
Duszpasterz i patriota
1966 -
Na Jasnej Górze Ksi
Ģ
dz Prymas przewodzi uroczysto
Ļ
ciom rozpocz
ħ
cia obchodów Tysi
Ģ
clecia Chrztu
Polski.
1978 -
Kardynał Karol Wojtyła zostaje wybrany na Stolic
ħ
Piotrow
Ģ
.
28 maja 1981 -
Prymas Polski Stefan Kardynał Wyszy
ı
ski umiera w uroczysto
Ļę
Wniebowst
Ģ
pienia Pa
ı
skiego.
Duszpasterz i patriota
Był nie tylko duszpasterzem i biskupem niezachwianym w wierze, bez reszty oddanym Matce Bo
Ň
ej, lecz
tak
Ň
e wielkim patriot
Ģ
. Obie te postawy
Ļ
ci
Ļ
le si
ħ
ł
Ģ
czyły. Jego wytrwała praca duszpasterska utrwalała Polaków w
wierze i pozwalała im lepiej odczuwa
ę
swoj
Ģ
to
Ň
samo
Ļę
narodow
Ģ
.
Jak
Ň
e ró
Ň
ne Polski widzimy na pocz
Ģ
tku i przy ko
ı
cu jego prymasowania. Gdy obejmował urz
Ģ
d, pa
ı
stwo
komunistyczne przyst
ħ
powało do otwartej walki z Ko
Ļ
ciołem. Aparat partyjny wszelkimi dost
ħ
pnymi metodami
d
ĢŇ
ył do zepchni
ħ
cia religii na margines
Ň
ycia społecznego w nadziei na jej unicestwienie.
Gdy w 1981 r. Ksi
Ģ
dz Prymas ko
ı
czył swoj
Ģ
ziemsk
Ģ
w
ħ
drówk
ħ
, wida
ę
było wyra
Ņ
nie złudno
Ļę
tamtych
nadziei. Bezowocnie ateizowana Polska jeszcze gorliwiej modliła si
ħ
do Boga. Zryw pierwszej „Solidarno
Ļ
ci”
czerpał duchow
Ģ
sił
ħ
z Ko
Ļ
cioła. Aparatowi przemocy nie tylko nie udało si
ħ
zepchn
Ģę
Ko
Ļ
cioła do katakumb, ale
wprost przeciwnie - przez te wszystkie lata Ko
Ļ
ciół zjednoczył si
ħ
, a ludzie
Ļ
miało przyznawali si
ħ
do swoich
uczu
ę
religijnych.
Oczywi
Ļ
cie, w latach osiemdziesi
Ģ
tych modlitwy Ojca
ĺ
wi
ħ
tego Jana Pawła II dodały nam sił i odwagi, ale
zanim doszło do pami
ħ
tnego konklawe 16 pa
Ņ
dziernika 1978 r., Polacy mieli oparcie w Ksi
ħ
dzu Prymasie. Jego
ĺ
luby Jasnogórskie, program Wielkiej Nowenny i obchody Tysi
Ģ
clecia Chrztu przygotowały Polaków do
pó
Ņ
niejszych, przełomowych wydarze
ı
.
Przygotowały w szczególno
Ļ
ci do spotkania z Janem Pawłem II oraz do trudnych wyzwa
ı
, niesionych
przez odzyskiwanie wolno
Ļ
ci. Dzisiejsza Polska - Polska trwaj
Ģ
ca w katolicyzmie, niepodległa i mog
Ģ
ca z
podniesionym czołem spojrze
ę
w oczy innym narodom - to w olbrzymim stopniu zasługa Stefana kardynała
Wyszy
ı
skiego.
Kapła
ı
stwo
Gdy Stefan miał sze
Ļę
lat, przydarzył mu si
ħ
niezwykły - jak na ten wiek -
sen.
ĺ
nił,
Ň
e jest
Ň
onaty i zało
Ň
ył rodzin
ħ
. Obudził si
ħ
z płaczem. Uspokajany przez
matk
ħ
, wyja
Ļ
nił z cał
Ģ
powag
Ģ
: „Ja przecie
Ň
mam by
ę
ksi
ħ
dzem!”.
I spełniło si
ħ
. Jako kapłan Stefan Wyszy
ı
ski prowadził ró
Ň
norak
Ģ
działalno
Ļę
duszpastersk
Ģ
. Był redaktorem naczelnym miesi
ħ
cznika „Ateneum Kapła
ı
skie" i
wykładowc
Ģ
w Wy
Ň
szym Seminarium Duchownym. W latach okupacji hitlerowskiej
prowadził tajne komplety. Po wojnie odbudowywał
Ň
ycie religijne we Włocławku.
Rychło doceniono jego zdolno
Ļ
ci: w 1946 r. otrzymał papiesk
Ģ
nominacj
ħ
na
biskupa ordynariusza w Lublinie. W 1948 r., gdy zmarł kardynał August Hlond,
wła
Ļ
nie Stefan Wyszy
ı
ski - najmłodszy z polskich
biskupów - został Prymasem Polski. W 1957 r. otrzymał
insygnia kardynalskie.
Zgodnie z wielowiekow
Ģ
tradycj
Ģ
, wraz sakr
Ģ
biskupi
Ģ
ks. Stefan Wyszy
ı
ski przyj
Ģ
ł herb i dewiz
ħ
. W
górnej cz
ħĻ
ci herbu biskupa lubelskiego znalazł si
ħ
wizerunek Matki Bo
Ň
ej Jasnogórskiej, w cz
ħĻ
ci dolnej
głowa
Ļ
w. Jana Chrzciciela na misie (w polu prawym) oraz lilie. Z tarczy wyrastał
podwójny krzy
Ň
. Dewiz
Ģ
było hasło „Soli Deo”, czyli „Samemu Bogu”. Stefan
Wyszy
ı
ski traktował to jako program biskupiego, a pó
Ņ
niej prymasowskiego
posłannictwa:
„Pragn
Ģ
łem, aby wszystko było naprawd
ħ
Soli Deo.(...) To jest mój
program. Nie do siebie was prowadz
ħ
, tylko do Boga w Trójcy
ĺ
wi
ħ
tej Jedynego”
.
Mimo, i
Ň
spełniał swoje powołanie w wojnie – czasie trudnym i
Rysunek 2.
Stefan
Wyszy
ı
ski po
Ļ
wi
ħ
ceniach
kapła
ı
skich.
W obronie wiary i praw Ko
Ļ
cioła
3
niebezpiecznym, to jednak Wyszy
ı
ski nie poddawał si
ħ
nawet w sytuacjach beznadziejnych:
„Gdybym dzi
Ļ
narodził si
ħ
na nowo, a zapytany - jak
Ģ
drog
ħ
Ň
ycia obrałbym - bez chwili waha
ı
wszedłbym na drog
ħ
kapła
ı
stwa,
cho
ę
bym od pocz
Ģ
tku jasno wiedział,
Ň
e sko
ı
cz
ħ
w okowach Chrystusowych, we wzgardzie szubienicy”
1
.
W obronie wiary i praw Ko
Ļ
cioła
Stefan Kardynał Wyszy
ı
ski został Prymasem Polski w trudnym okresie powojennym. Władze
komunistyczne d
ĢŇ
yły do ateizacji społecze
ı
stwa. Bóg miał znikn
Ģę
z polskich domów, rodzin i serc...
Sytuacja Ko
Ļ
cioła stawała si
ħ
coraz bardziej dramatyczna. Nasilały si
ħ
aresztowania ksi
ħŇ
y, ze szkół
usuwano nauk
ħ
religii, zamykano internaty i przedszkola zakonne. Ksi
Ģ
dz Prymas niezłomnie stawał w obronie
praw Ko
Ļ
cioła i ludzi wierz
Ģ
cych. Komuni
Ļ
ci zrozumieli,
Ň
e nowego Prymasa nie mo
Ň
na zastraszy
ę
oraz
Ň
e ma on
oparcie w społecze
ı
stwie.
Wobec nieugi
ħ
tej postawy Prymasa władze były zmuszone do negocjacji. 14 kwietnia 1950 r. podpisano
porozumienie, które gwarantowało m.in. wychowanie religijne młodzie
Ň
y oraz opiek
ħ
duszpastersk
Ģ
w szpitalach,
wojsku i wi
ħ
zieniach. Jednak komunistyczny rz
Ģ
d nie respektował podj
ħ
tych zobowi
Ģ
za
ı
.
Wzmogły si
ħ
represje wobec kapłanów, aresztowano biskupa kieleckiego Czesława Kaczmarka, a
Prymasowi odmówiono zgody na wyjazd do Rzymu w celu odebrania insygniów kardynalskich.
W 1953 r. władze wydały dekret „o obsadzaniu duchownych stanowisk ko
Ļ
cielnych". Episkopat, staj
Ģ
c w
obronie praw Ko
Ļ
cioła, odpowiedział gło
Ļ
nym memoriałem, którego główny sens zawarty był w słowach: „Non
possumus!” („Nie mo
Ň
emy").
„A gdyby zdarzy
ę
si
ħ
miało,
Ň
e czynniki zewn
ħ
trzne b
ħ
d
Ģ
nam uniemo
Ň
liwiały powoływanie na stanowiska
duchowne ludzi wła
Ļ
ciwych i kompetentnych, jeste
Ļ
my zdecydowani nie obsadza
ę
ich raczej wcale, ni
Ň
oddawa
ę
religijne rz
Ģ
dy dusz w r
ħ
ce niegodne. (...) Podobnie, gdyby postawiono nas wobec alternatywy: albo poddanie
jurysdykcji ko
Ļ
cielnej jako narz
ħ
dzia władzy
Ļ
wieckiej, albo osobista ofiara - waha
ę
si
ħ
nie b
ħ
dziemy.
Pójdziemy za głosem apostolskiego naszego powołania i kapła
ı
skiego sumienia, id
Ģ
c z wewn
ħ
trznym spokojem i
Ļ
wiadomo
Ļ
ci
Ģ
,
Ň
e do prze
Ļ
ladowania nie dali
Ļ
my najmniejszego powodu,
Ň
e cierpienie staje si
ħ
naszym udziałem
nie za co innego, lecz tylko za spraw
ħ
Chrystusa i Chrystusowego Ko
Ļ
cioła Rzeczy Bo
Ň
ych na ołtarzach cesarza
składa
ę
nam nie wolno. Non possumus!.”
2
Dla bohaterskiego Prymasa nadchodziły ci
ħŇ
kie dni...
Prymas uwi
ħ
ziony
Ju
Ň
zanim doszło do uwi
ħ
zienia Wyszy
ı
skiego wiedział ju
Ň
o
tym i przewidywał to. Dlatego przestrzegał:
„Gdy b
ħ
d
ħ
w wi
ħ
zieniu, a powiedz
Ģ
wam,
Ň
e Prymas zdradził spraw
ħ
Bo
ŇĢ
- nie wierzcie! Nigdy nie zdradziłem i nie zdradz
ħ
sprawy
Ko
Ļ
cioła, cho
ę
bym miał za to zapłaci
ę
Ň
yciem i własn
Ģ
krwi
Ģ
.
Gdyby mówili,
Ň
e Prymas ma nieczyste r
ħ
ce - nie wierzcie! Nigdy nie
si
ħ
gałem po nic dla siebie
Gdyby mówili, ze Prymas stchórzył - nie wierzcie! Nigdy nie byłem
tchórzem. Wolałbym zgin
Ģę
ni
Ň
stchórzy
ę
.
Gdy b
ħ
d
Ģ
mówili,
Ň
e Prymas działa przeciwko Narodowi i własnej
Ojczy
Ņ
nie - nie wierzcie! Kocham Ojczyzn
ħ
wi
ħ
cej od własnego serca
i wszystko, co czyni
ħ
dla Ko
Ļ
cioła, czyni
ħ
dla niej.”
3
Był pocz
Ģ
tek lat pi
ħę
dziesi
Ģ
tych. Represje władz PRL wobec
duchowie
ı
stwa i Ko
Ļ
cioła katolickiego si
ħ
nasilały. Prymas Stefan
Wyszy
ı
ski ju
Ň
od pewnego czasu liczył si
ħ
z aresztowaniem. Dlatego
1
Z „Zapisków wi
ħ
ziennych” Stefana Kardynała Wyszy
ı
skiego, Prudnik
ĺ
l
Ģ
ski 31 maja 1955 r.
2
Rysunek 3.
Miejsce uwi
ħ
zienia Prymasa
Stefana Wyszy
ı
skiego.
Fragment memoriału Episkopatu Polski z 8 maja 1953 r.
3
Słowa Ksi
ħ
dza Prymasa wypowiedziane krótko przed uwi
ħ
zieniem.
4
Jasnogórskie
ĺ
luby Narodu Polskiego
to, co stało si
ħ
25 wrze
Ļ
nia 1953 r. nie było dla niego zaskoczeniem.
25 wrze
Ļ
nia Ksi
Ģ
dz Prymas wrócił do swojej siedziby przy ul. Miodowej około 22.00. Pół godziny pó
Ņ
niej
oznajmiono mu,
Ň
e przyszli jacy
Ļ
ludzie z listem od ministra Antoniego Bidy. Dziwna była to pora na składanie
urz
ħ
dowej wizyty. Niebawem okazało si
ħ
,
Ň
e rzekomy „list" był tylko pretekstem dla funkcjonariuszy UB do
wtargni
ħ
cia na teren rezydencji. Prymasowi przedstawiono decyzj
ħ
rz
Ģ
du nakazuj
Ģ
c
Ģ
usuni
ħ
cie go z Warszawy i
pozbawienie zajmowanych stanowisk. Protesty przeciw owemu aktowi bezprawia na nic si
ħ
zdały.
Jeszcze tej samej nocy Prymasa przewieziono w tajemnicy do klasztoru ojców kapucynów w Rywałdzie.
Pilnowany przez 20 stra
Ň
ników nie miał prawa wygl
Ģ
da
ę
przez okno, które dla pewno
Ļ
ci zaklejono papierem.
Pomieszczenie, w którym przetrzymywano Prymasa było równocze
Ļ
nie jadalni
Ģ
, sypialni
Ģ
i kaplic
Ģ
. Ołtarzem,
przy którym odprawiał Msz
ħ
Ļ
w. było stare, chwiej
Ģ
ce si
ħ
biurko. Jedyna ksi
ĢŇ
ka, jak
Ģ
posiadał to brewiarz.
Mówi
Ģ
c o okoliczno
Ļ
ciach uwi
ħ
zienia kardynała Wyszy
ı
skiego,
Ļ
wiadkowie wspominali,
Ň
e jednego z
ubeckich tajniaków ugryzł pies biegaj
Ģ
cy po dziedzi
ı
cu rezydencji. Mimo dramatycznej sytuacji Ksi
Ģ
dz Prymas
osobi
Ļ
cie opatrzył nog
ħ
swego prze
Ļ
ladowcy.
Po kilkunastu dniach Prymasa przeniesiono do kolejnego miejsca odosobnienia w Stoczku koło Lidzbarka.
Tu strzegło go ju
Ň
30 ludzi, a warunki bytowe w zawilgoconym budynku przywodziły na my
Ļ
l loch wi
ħ
zienny, co
rychło odbiło si
ħ
na stanie zdrowia Prymasa.
Je
Ļ
li jednak sprawcy uwi
ħ
zienia liczyli na złamanie ducha kard. Stefana Wyszy
ı
skiego, to srodze si
ħ
zawiedli. Wła
Ļ
nie w tych niezwykle trudnych warunkach dokonał on 8 grudnia 1953 r. - w
Ļ
wi
ħ
to Niepokalanego
Pocz
ħ
cia - aktu duchowego oddania si
ħ
Matce Bo
Ň
ej. O okoliczno
Ļ
ciach tego doniosłego wydarzenia napisał:
„Dom był o
Ļ
wietlony cał
Ģ
noc (...). Na korytarzach na parterze i na pi
ħ
trze czuwali «panowie», urz
ħ
dnicy tajnej
policji. Izolacja od
Ļ
wiata zupełna. Otwarta była tylko droga do Matki Bo
Ň
ej”.
W pa
Ņ
dzierniku 1954 r. Prymasa przewieziono do nowego miejsca odosobnienia w Prudniku
ĺ
l
Ģ
skim,
gdzie panowały lepsze warunki. Dzi
ħ
ki temu Prymas mógł intensywniej pracowa
ę
nad tekstami, wa
Ň
nymi dla
przyszłej pracy duszpasterskiej.
W 1955 r., po kolejnej przymusowej przeprowadzce, Prymas trafił do klasztoru sióstr nazaretanek w
Koma
ı
czy. Tu ju
Ň
nie otaczał go bezpo
Ļ
rednio zast
ħ
p stra
Ň
ników. Mógł korespondowa
ę
i spotyka
ę
si
ħ
z dawnymi
współpracownikami, otrzymywał pras
ħ
. Miał jednak zakaz opuszczania miejscowo
Ļ
ci. W Koma
ı
czy przygotował
ĺ
luby Jasnogórskie, których tekst w maju 1956 r. przekazał poufn
Ģ
drog
Ģ
na Jasn
Ģ
Gór
ħ
.
Tymczasem nadszedł 1956 r. - kres terroru stalinowskiego. Sytuacja Prymasa uległa poprawie. Nowe
kierownictwo partii komunistycznej szukało porozumienia. Do Koma
ı
czy przyjechali na rozmowy wysłannicy
Władysława Gomułki, usilnie prosz
Ģ
c o szybki powrót do Warszawy. Prymas nie odmówił, wobec obawy,
Ň
e
niepokoje społeczne mog
Ģ
doprowadzi
ę
do rozlewu krwi.
ņĢ
dał jednak stanowczo naprawienia krzywd
wyrz
Ģ
dzonych Ko
Ļ
ciołowi.
On, który trzy lata wcze
Ļ
niej został po kryjomu uprowadzony z ul. Miodowej, teraz wracał gor
Ģ
co witany
przez tłumy wiernych. Ludzie długo czekali,
Ň
eby ujrze
ę
go na balkonie Domu Prymasowskiego. Jego obecno
Ļę
niosła pokrzepienie.
Jasnogórskie
ĺ
luby Narodu Polskiego
Przymusowe odosobnienie stało si
ħ
dla Prymasa Stefana Wyszy
ı
skiego okazj
Ģ
m.in. do pogł
ħ
bienia
lektury Sienkiewiczowskiego „Potopu”, szczególnie fragmentów dotycz
Ģ
cych obrony Jasnej Góry i
Ļ
lubów Jana
Kazimierza.
Powie
Ļę
uzmysłowiła Kardynałowi,
Ň
e szlak jego uwi
ħ
zienia (Prudnik
ĺ
l
Ģ
ski, Koma
ı
cza) niemal pokrywa
si
ħ
z miejscami historycznych wydarze
ı
z udziałem króla Jana Kazimierza. Uznał,
Ň
e nale
Ň
y odnowi
ę
Ļ
luby Jana
Kazimierza zło
Ň
one 300 lat wcze
Ļ
niej, w 1656 r. we Lwowie. Dostosowane do czasów współczesnych miały by
ę
Ļ
lubami wszystkich Polaków zło
Ň
onymi Maryi, Królowej Polski.
Pocz
Ģ
tkowo Prymas nie chciał osobi
Ļ
cie przygotowa
ę
tekstu
Ļ
lubów. Uwa
Ň
ał,
Ň
e jako wi
ħ
zie
ı
powinien
zachowa
ę
milczenie. Zmienił zdanie dopiero pod wpływem argumentu,
Ň
e
Ļ
w. Paweł wła
Ļ
nie w wi
ħ
zieniu pisał
swe listy 16 maja 1956 r. wcze
Ļ
nie rano pod wpływem natchnienia przygotował tekst zatytułowany: „Jasnogórskie
W
ħ
drówka Matki Bo
Ň
ej po Polsce
5
ĺ
luby Narodu Polskiego”. Nast
ħ
pnie przez zaufan
Ģ
osob
ħ
przesłał go do Cz
ħ
stochowy generałowi paulinów, ojcu
Alojzemu Wrzalikowi.
26 sierpnia 1956 r. podczas Sumy Jasnogórskiej
- w obecno
Ļ
ci około miliona wiernych - tekst
Ļ
lubów
został odczytany przez biskupa Michała Klepacza (pełni
Ģ
cego w tym czasie obowi
Ģ
zki przewodnicz
Ģ
cego
Episkopatu Polski). Na ka
Ň
de wezwanie
ĺ
lubów wierni odpowiadali: „Królowo Polski - przyrzekamy!”.
O osobie uwi
ħ
zionego Prymasa przypominał pusty fotel, ustawiony przed ołtarzem.
Ksi
Ģ
dz Prymas wiedział,
Ň
e program zawarty w
ĺ
lubach Jasnogórskich powinien znale
Ņę
odzwierciedlenie
w codziennym
Ň
yciu religijnym Polaków. Tym bardziej,
Ň
e po krótkotrwałym okresie odwil
Ň
y politycznej mo
Ň
na
było si
ħ
spodziewa
ę
ponownego nasilenia walki władz komunistycznych z Ko
Ļ
ciołem. St
Ģ
d wzi
ħ
ła si
ħ
idea
ogłoszenia Wielkiej Nowenny - dziewi
ħ
cioletniej modlitwy przed Jubileuszem Tysi
Ģ
clecia Chrztu Polski.
Wielk
Ģ
Nowenn
ħ
Ksi
Ģ
dz Prymas rozpocz
Ģ
ł 3 maja 1957 r. na Jasnej Górze. Na kolejne lata wybrano
dziewi
ħę
tematów pracy duszpasterskiej. Celem programu była odnowa ducha Polaków po latach wojny i okupacji
oraz czasach stalinowskich. Naród został przygotowany do przeciwstawienia si
ħ
kolejnym atakom komunistów,
podj
ħ
tym w celu ateizacji polskiego społecze
ı
stwa.
W
ħ
drówka Matki Bo
Ň
ej po Polsce
Pragnieniem Prymasa Stefana Wyszy
ı
skiego było, aby podczas Wielkiej
Nowenny ka
Ň
dy wierz
Ģ
cy Polak nawiedził cudowny obraz Matki Bo
Ň
ej na Jasnej Górze.
Zdawał sobie spraw
ħ
,
Ň
e nie wszyscy b
ħ
d
Ģ
mogli uda
ę
si
ħ
do Cz
ħ
stochowy, wi
ħ
c sprawił,
Ň
e to Matka Bo
Ň
a udała si
ħ
w podró
Ň
po Polsce.
W
ħ
druj
Ģ
c od diecezji do diecezji, od ko
Ļ
cioła do ko
Ļ
cioła, kopia Cudownego
Wizerunku dokonywała rzeczy niezwykłych. Ludzie
uwa
Ň
aj
Ģ
cy si
ħ
dot
Ģ
d za niewierz
Ģ
cych odczuwali
przemo
Ň
n
Ģ
potrzeb
ħ
nawrócenia. Czasem po
kilkudziesi
ħ
ciu latach od ostatniej spowiedzi szli do
konfesjonału. Je
Ļ
li tylko czas pozwalał, Prymas
osobi
Ļ
cie uczestniczył w po
Ň
egnaniu obrazu w jednej
diecezji i powitaniu w nast
ħ
pnej. Wsz
ħ
dzie głosił Słowo
Bo
Ň
e i zach
ħ
cał do wierno
Ļ
ci Krzy
Ň
owi i Ewangelii.
Tak oto Matka Bo
Ň
a niejako osobi
Ļ
cie wsparła wypełnienie
ĺ
lubów
Jasnogórskich. Lecz peregrynacja obrazu nie zako
ı
czyła si
ħ
wraz z
zako
ı
czeniem Wielkiej Nowenny. Na
Ň
yczenie Prymasa Tysi
Ģ
clecia trwała
nadal, nios
Ģ
c łaski nawrócenia i pojednania z Bogiem.
Rysunek 4.
Samochód-
kaplica, w którym obraz
Matki Bo
Ň
ej przemierzał
Polsk
ħ
, zawsze otoczony był
rzesz
Ģ
wiernych.
W obronie Narodu, rodziny i
Ň
ycia
W swoich kazaniach ksi
Ģ
dz kardynał Stefan Wyszy
ı
ski bardzo cz
ħ
sto zwracał uwag
ħ
na warto
Ļ
ci, jakimi
s
Ģ
naród, rodzina i
Ň
ycie. Równie cz
ħ
sto modlił si
ħ
do Matki Bo
Ň
ej. Oto kilka sławniejszych tekstów, których
autorem jest ks. Wyszy
ı
ski:
Dzi
Ļ
miłosierdzia Bo
Ň
ego potrzebuje tak
Ň
e nasz ochrzczony Naród odwodzony od miło
Ļ
ci Boga i nieraz
w
Ģ
tpi
Ģ
cy w to, czy jest jeszcze na
Ļ
wiecie sprawiedliwo
Ļę
mi
ħ
dzy narodami. Nie ka
Ň
dy ma odwag
ħ
upomnie
ę
si
ħ
dla
Narodu o prawo do Boga, do miło
Ļ
ci, do wolno
Ļ
ci sumie
ı
, do dziejów, kultury i dziedzictwa rodzinnego. Nie ka
Ň
dy
poczuwa si
ħ
do obrony tylu zagro
Ň
onych warto
Ļ
ci naszej kultury chrze
Ļ
cija
ı
skiej, któr
Ģ
usiłuje si
ħ
przemle
ę
w
młynie bezdusznej dialektyki materialistycznej. Nie ka
Ň
dy pami
ħ
ta o tym, co zawdzi
ħ
czamy naszemu Narodowi i co
powinni
Ļ
my mu
Ļ
wiadczy
ę
. A przecie
Ň
nie wolno tworzy
ę
„dziejów bez dziejów”; nie wolno zapomnie
ę
o tysi
Ģ
cleciu
naszej ojczystej i chrze
Ļ
cija
ı
skiej drogi; nie wolno sprowadza
ę
Narodu na poziom „zaczynania od pocz
Ģ
tku”, jak
gdyby tu, w Polsce, dot
Ģ
d nic warto
Ļ
ciowego si
ħ
nie działo; nie wolno milcze
ę
, gdy na ostatni plan w wychowaniu
młodego pokolenia spycha si
ħ
kultur
ħ
rodzim
Ģ
, jej literatur
ħ
i sztuk
ħ
, jej wypróbowan
Ģ
moralno
Ļę
chrze
Ļ
cija
ı
sk
Ģ
oraz zwi
Ģ
zek Polski z Ko
Ļ
ciołem Rzymskim i z przyniesionymi do Polski warto
Ļ
ciami Ewangelii, krzy
Ň
a i mocy
nadprzyrodzonych. Nasza godno
Ļę
narodowa wymaga, by
Ļ
my oparli si
ħ
tej zarozumiało
Ļ
ci, z jak
Ģ
lekcewa
Ň
one jest
wszystko, co polskie, na rzecz tak nam obcego importu.
Plik z chomika:
kasiek790
Inne pliki z tego folderu:
Kardynał Stefan Wyszyński - biogram.pdf
(668 KB)
KARDYNAŁ STEFAN WYSZYŃSKI wersja skrócona.docx
(24 KB)
KARDYNAŁ STEFAN WYSZYŃSKI.docx
(24 KB)
Stefan Kardynał Wyszyński – Prymas Tysiąclecia.ppt
(2541 KB)
Stefan Kardynał Wyszyński.pdf
(1492 KB)
Inne foldery tego chomika:
II wojna światowa KAW
POWSTANIE WARSZAWSKIE
Tom I WOJNA
Tom II WOJNA
Tom III WOJNA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin