o islamie.pdf

(114 KB) Pobierz
R O Z D Z I A Ł II
332
Waldemar POPIOŁ
Politechnika Koszalińska
DZIAŁALNOŚĆ PUBLICYSTÓW MUZUŁMAŃSKICH W POLSCE JAKO PRÓBA
„DRENAŻU MÓZGÓW” W KSZTAŁTOWANIU ŚWIADOMOŚCI RELIGIJNEJ
WYZNAWCÓW ISLAMU
Spośród wielu sfer działalności organizacji, związków i stowarzyszeń muzuł-
mańskich w Polsce jedną z podstawowych jest działalność publicystyczna i wy-
dawnicza, a najczęściej podejmowaną tematyką są sprawy, dotyczące wyznawa-
nej wiary. Dotyczy to również tych organizacji, które w swoich programach statuto-
wych wyraźnie podkreślają, że nie są organizacjami religijnymi. Działalność ta jest
zdaniem autora jedną z podstawowych form oddziaływania na kształtowanie reli-
gijnych postaw wyznawców islamu i jest niczym innym jak indoktrynacją społecz-
ności muzułmańskiej w Polsce. Tak prowadzona działalność wskazuje, że często
ma ona niewiele wspólnego z celami działalności statutowej.
W wielu publikacjach wyznawców islamu w Polsce znajdują się dowody po-
twierdzające brak szczerości intencji działań. Istnieją i takie artykuły, które potwier-
dzają, że muzułmanie polscy są manipulowani przez ich autorów. Czy artykuły te
pisane są przy poparciu przywódców organizacji muzułmańskich w Polsce? Pisane
w nich artykuły nie oddają w pełni faktów jakie miały i mają miejsce. I jest to dzia-
łalność, której akceptować nie można i jako taka powinna być napiętnowana. Nie-
które negatywne zjawiska, których źródeł należy dopatrywać się w Świętej Księ-
dze, interpretowane są w sposób wskazujący na próby ich ukrycia. Jednym z po-
dejmowanych tematów jest dżihad, którego źródeł, wielu badaczy chrześcijańskich
dopatruje się w surach Świętej Księgi- Koranie. Mohammed Almutasim Abbas
wswoim artykule opublikowanym w muzułmańskim magazynie społeczno-
kulturalnym „As-Salam” podjął problem dotyczący dżihadu czyli „świętej wojny”.
Napisał on, m. in.: „Jak już było powiedziane, wiara islamska zawiera wiele bodź-
ców do religijnej tolerancji, którą praktykuje się przez cały okres trwania islamu.
I przytłaczająca większość wszystkich konfliktów nigdy nie miała religijnego uza-
sadnienia. Niestety, wojny są jedną z ludzkich czynności, dlatego też nie mogły
zostać przez Koran pominięte. Możemy w nim przeczytać, że Bóg rozdzielił wojny
na uzasadnione i nieuzasadnion e.” 1 Następnie autor dokonał podziału na wojny
zabronione, do których zaliczył:
- wojny w celu rozszerzenia ziem i władzy;
- wojny dla zemsty i zgorszenia;
- wojny niszczycielskie.
Do wojen uzasadnionych zalicza:
- wojny w obronie życia, czci, majątku, ojczyzny, przeciwko agresorowi;
- w obronie wiary, gdy stawiane są jej przeszkody, wyznawcy prześladowani
i męczeni, nie zezwala się na jej szerzenie, pozbawia się ją znaczenia
i uniemożliwia swobodę wyznawania;
- w ochronie narodu;
1 Mohamed Almutasim Abbas: Dżihad w Koranie . W: „As-Salam” nr 3, Wrocław 2004, s. 17
230464655.004.png
 
333
- wojna się musi zakończyć, jak tylko znikną jej przyczyny . 2
Każdy rodzaj wojny uzasadnia w oparciu o wersety z sur Koranu. W istocie
jest to próba manipulacji treścią przez autora publikacji, ponieważ poszczególne
wersety wyrwane z kontekstu sury nie dotyczą wojen lub autor kończy werset
w wygodnym dla siebie miejscu. Tymczasem kolejny werset często wyjaśnia fak-
tyczne znaczenie przytaczanego wersetu. W przypadku wojny, w celu rozszerzenia
ziem i władzy, autor artykułu odsyła do następującej treści Koranu: „Taka jest sie-
dziba ostateczna! My przygotowujemy ją dla tych, którzy nie pragną wyniosłości na
ziemi ani szerzyć zgorszenia. Ostateczny koniec należy do bogobojnych! ”. 3
Sura XXVIII według interpretacji J. Bielawskiego dotyczy Mojżesza, a werset
83 mówi o ostatecznym miejscu dla tych po śmierci, którzy byli bogobojni i nie ma
nic wspólnego z wojną . 4 O zakazie wojny dla zemsty i zgorszenia, autor artykułu
odsyła do sury V wersetu 2. Tymczasem jest to sura medyńska, późnego okresu,
której wątki i tematy dotyczą; polowania, potraw, statusu kobiet, modlitwy i jałmuż-
ny, ablucji, Żydów i chrześcijan, złodziei i ich kary- talionu, przysięgi, wina i gier
hazardowych, świadków przy testamencie. Jest to sura oparta na wątkach biblij-
nych, ale inaczej ujętych . 5 A utor wyjął z kontekstu sury treść: „I niech nienawiść do
ludzi, którzy odsunęli was od Meczetu”nie popycha was do grzechu. Wspomagaj-
cie się wzajemnie w pobożności i bogobojności! Ale nie wspomagajcie się wza-
jemnie w grzechu i wrogości! I bójcie się Boga! Zaprawdę, Bóg straszny jest
w karani u!”. 6
Przedstawiony wątek można zinterpretować, że w wyniku napadu na wy-
znawców islamu, wróg zniszczył ich meczet przez co uniemożliwił im uprawianie
obrządku religijnego w wyniku nienawiści lub zemsty. Tymczasem treść, z której
wątek ten został wyrwany brzmi następująco:
„O wy, którzy wierzycie! Bądźcie wierni zobowiązaniom! Dozwolone wam jest
wszelkie zwierzę pośród trzód oprócz tego, co zostało wymienione(chodzi o zakaz
spożywania wieprzowiny- dop. autora). Nie wolno wam polować, kiedy uświęceni,
odbywacie pielgrzymkę. Zaprawdę, Bóg nakazuje to, co chce! O wy, którzy wierzy-
cie! Nie znieważajcie symbolów kultu Boga ani miesiąca świętego, ani ofiar zwie-
rząt, ani też wieńców, ani zdążających do świętego Domu, którzy poszukują łaski
i zadowolenia od swego Pana. A kiedy już nie jesteście uświęceni, Wtedy możecie
udawać się na polowanie. I niech nienawiść do ludzi, którzy odsunęli was od świę-
tego Meczetu, nie popycha was do grzechu. Wspomagajcie się wzajemnie w grze-
chu i wrogości! I bójcie się Boga! Zaprawdę, Bóg jest straszny w karaniu! Zakaza-
ne wam jest: padlina, krew i mięso świni; to, co zostało poświęcone na ofiarę
w imię czegoś innego niż Boga; zwierzę zaduszone, zabite od uderzenia, zabite na
skutek upadku, zabite na skutek pobodzenia i to, które pożerał dziki zwierz - chyba
że zdołaliście je zabić według rytuału-i to, co zostało ofiarowane na kamieniach .” 7
W tym przypadku znaczenie wątku, na którym autor artykułu opiera wojnę dla
zemsty i zgorszenia, posiada zupełnie inny sens. Jak wynika z przedstawionej
sekwencji, dotyczy pokus dnia codziennego w życiu muzułmanina, którego prze-
2 Ibidem, s. 17-18
3 Koran . Warszawa 1986, sura 28, w.83, s.478
4 Ibidem, s. 906-907
5 Ibidem, s. 863-864
6 Mohamed Almutasim Abbas, op. cit., s. 17
7 Koran , op. cit., sura V, w. 1-3, s. 126
230464655.005.png
 
334
bieg Koran określa w najdrobniejszych szczegółach. W przypadku wojen niszczy-
cielskich, autor artykułu odsyła do wersetu 56 sury VII, której treść nie dotyczy
wojny lecz spraw związanych z kształtowaniem się doktryny religijnej islamu: „Nie
szerzcie zepsucia na ziemi po jej udoskonaleniu! Wzywajcie Go z obawą i nadzie-
ją! Zaprawdę, miłosierdzie Boga jest bliskie dla ludzi czyniących dobro! ”. 8
Tymczasem w tekście sury VII przedstawiony wątek nabiera zupełnie innego
znaczenia: „Zaprawdę, wasz Pan to Bóg, który stworzył niebiosa i ziemię w ciągu
sześciu dni; następnie zasiadł na tronie. On pokrywa nocą dzień, który pospiesznie
za nim podąża. Słońce, księżyc i gwiazdy są podporządkowane Jego rozkazowi.
Czyż nie do Niego należy stworzenie i rozkaz? Błogosławiony niech będzie Bóg,
Pan światów! Wzywajcie Waszego Pana w pokorze i w skrytości! Zaprawdę, On
nie miłuje ludzi, którzy przekraczają granice! Nie szerzcie zepsucia na ziemi po jej
udoskonaleniu! Wzywajcie go z obawą i nadzieją! Zaprawdę, miłosierdzie Boga
jest bliskie dla ludzi czyniących dobro! ”. 9
Znaczenie wątku wyrwanego z kontekstu również oznacza, że nie chodzi
o wojnę lecz przestrzeganie nakazów i zakazów Boga przez człowieka. Aby czło-
wiek nie uzurpował sobie nienależnych mu praw. Praw, które wyznaczają granice
jego kompetencji. Nie chodzi tu o granice państwowe.
Zamiar przedstawienia islamu jako religii pełnej tolerancji, pokoju i nie uznają-
cej agresji lecz jedynie usprawiedliwiającej walkę w celu obrony, autor artykułu
poparł wątkiem również wyrwanym z kontekstu:
„Zwalczajcie na drodze Boga tych, którzy was zwalczają, lecz nie bądźcie na-
jeźdźcami. Zaprawdę, Bóg nie miłuje najeźdźcó w.” 10
Tymczasem pełne jego brzmienie sprawia, że ten sam wątek zmienia swój
sens diametralnie: „Zwalczajcie na drodze Boga tych, którzy was zwalczają, lecz
nie bądźcie najeźdźcami. Zaprawdę, Bóg nie miłuje najeźdźców! I zabijajcie ich,
gdziekolwiek ich spotkacie, i wypędzajcie ich, skąd oni was wypędzili! - Prześlado-
wanie jest gorsze niż zabicie. – I nie zwalczajcie ich przy świętym Meczecie, dopó-
ki oni nie będą was tam zwalczać. Gdziekolwiek oni będą walczyć przeciw wam,
zabijajcie ich! - Taka jest odpłata niewiernym!- Ale jeśli oni się powstrzymają - za-
prawdę, Bóg jest przebaczający, litościwy! I zwalczajcie ich, aż ustanie prześlado-
wanie i religia będzie należeć do Boga. A jeśli się oni powstrzymają, to wyrzeknij-
cie się wrogości, oprócz wrogości przeciw niesprawiedliwym. 11
Przedstawiona treść stanowi jasne przesłanie dla muzułmanów jak mają po-
stępować wobec „niewiernych”. Stwierdzenie „…i religia należeć będzie do Boga”
wyraźnie wskazuje, że należy walczyć z tymi, którzy nie wyznają religii islamu.
Interpretacja przedstawianych treści wersetów nie jest wchodzeniem w kom-
petencje muftiego(arab. znawca prawa islamu), lecz dążeniem do wykazania ma-
nipulacji treściami Koranu w zależności od potrzeb dla osiągnięcia określonego
celu. Potwierdzeniem takiego stanowiska jest opinia imama Nidal Abu Tabaga,
który podjął się napisania przewodnika po surach Koranu. Decyzję swą umotywo-
wał w sposób następujący: „Niniejszy przewodnik po surach Koranu powstanie,
aby ułatwić poruszanie się po tej Księdze. Ma w założeniu stanowić zbiór komenta-
rzy do poszczególnych wersów i sur Koranu, którego głównym zadaniem będzie
8 Mohamed Almutasim Abbas, op. cit., s. 17
9 Koran , op. cit., sura VII, w. 54-56, s. 187-188
10 Mohamed Almutasim Abbas, op. cit., s. 17
11 Koran , op. cit., sura II, w. 190-193, s. 37-38
230464655.001.png
 
335
wyjaśnienie ich ogólnego sensu. Każda z sur stanowi bowiem logicznie spójną,
doskonałą w swej formie całość, nie będąc jedynie zbiorem poszczególnych
wersetów. Każdej z sur Koranu przyświeca określony cel, który zostanie
przedstawiony w tym przewodnik u”. 12 Czy mógłby znaleźć się lepszy adwokat
w sprawie? Jest to sytuacja, kiedy oskarżony przedstawia sądowi dowody na po-
pełnione przez siebie przestępstwo. Wielu przywódców organizacji muzułmańskich
także w Polsce dąży w ten lub podobny sposób do utworzenia z członków organi-
zacji, którym przewodzą, ślepych, posłusznych i gotowych na wszystko ludzi. Czy
jednak opracowywany przewodnik nie będzie kolejną próbą manipulacji treściami
Koranu?
Uzasadniając wojnę obronną autor publikacji w czasopiśmie „As – Salam” od-
syła do treści wersetu 75, sury IV:
„Dlaczego nie walczycie na drodze Boga, jak również za słabych mężczyzn,
kobiety i dzieci, którzy mówią: „Panie nasz! Wyprowadź nas z miasta, którego
mieszkańcy są niesprawiedliwi?! I daj nam od Siebie opiekuna! I daj nam od Siebie
pomocnika !”. 13 J ednak Mohammed Almutasim Abbas nie przedstawia treści werse-
tów poprzedzających i następnych po wersecie 75, które wskazują, że była to sy-
tuacja, kiedy wojna agresywna przerodziła się w wojnę obronną. Werset 73 i 74
jest potwierdzeniem takiego rozumowania:
„A jeśli dosięgnie was łaska Boga, to on z pewnością będzie mówił, jak gdyby
między wami i nim nie było żadnego uczucia miłości: „O, gdybym był razem z wa-
mi, to osiągnąłbym wielki sukces”. Niechże walczą na drodze Boga ci, którzy za
życie tego świata kupują życie ostateczne! A kto walczy na drodze Boga i zostanie
zabity albo zwycięży, otrzyma od Nas nagrodę ogromną . 14
Z treści wynika, że jest to stanowisko Mahometa wobec klęski poniesionej
w bitwie pod Uhud przez jego oddziały na początku 625r. Także i to, że Prorok
w bitwie tej nie uczestniczył, co poświadcza stwierdzenie „ O, gdybym był razem
z wami, to osiągnąłbym wielki sukces”. Stwierdzenie to oznaczać może także, że
muzułmanie zostali opuszczeni przez Boga. Jest to przykład jak zmienne mogą
być losy agresora.
W swoim komentarzu do Koranu, J. Bielawski, m. in. napisał: „Kiedy poczuł
się dość silny (Prorok Muhammad- dop. autora), zdecydował się prowadzić „świętą
wojnę” – dżihad początkowo przede wszystkim przeciwko mekkańczykom. Na
początku 624 roku przygotował więc ekspedycję wojskową i w starciu z mekkań-
czykami odniósł zdecydowane zwycięstwo pod Badr, mimo przewagi liczebnej
wroga. Lecz mekkańczycy niebawem wyruszyli w zbrojny pochód przeciw Medynie
i tym razem zadali klęskę oddziałom Proroka w bitwie pod Uhud na początku roku
625.” O okolicznościach zrodzenia się idei „świętej wojny” czyli dżihadu napisał:
„Muhammad żądał od swoich współwyznawców, aby walczyli z przeciwnikami gło-
szonej przez niego wiary, przede wszystkim z bałwochwalcami mekkańskimi, na-
stępnie rozszerzył ten obowiązek na zwalczanie innych „pogan”. Tak zrodziła się
12 Nidal Abu Tabag, Przewodnik po surach Koranu ,
http://www.islam.info.pl/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=14Ite... (pobrano
12.092007), s. 1
13 Mohamed Almutasim Abbas, op. cit., s. 18
14 Koran , op. cit., sura IV, w. 73-74, s. 106
230464655.002.png
 
336
idea „wojny świętej”, która mogła mieć charakter zbrojny lub pokojowy, by dopo-
móc do zwycięstwa islamu na świecie ”. 15
Pomijając treść wersetu 75, który został przedstawiony wcześniej, treść wer-
setu 76 i 77 jest nawoływaniem do walki na drodze Boga. Wręcz jego nakazem: Ci,
którzy wierzą, walczą na drodze Boga, a ci, którzy nie wierzą, walczą na drodze
Syguta. Walczcie więc z poplecznikami szatana! Zaprawdę, podstęp szatana jest
słaby! Czyż nie widziałeś tych, którym powiedziano: „Powstrzymajcie wasze ręce!
Odprawiajcie modlitwę i dawajcie jałmużnę!” A kiedy jest im nakazana walka, to
wtedy część z nich obawia się ludzi, tak jakby się obawiała Boga albo jeszcze bar-
dziej Mówią oni: „Panie nasz! Dlaczego nakazałeś nam walkę? A gdybyś dał nam
trochę zwłoki?” Powiedz: „Używanie życia na tym świecie-niedługie, a życie osta-
teczne jest lepsze dla tego, kto jest bogobojny. I nie doznacie niesprawiedliwości
nawet na Łupinkę daktyla .” 16
Istnieją także inne wersety wskazujące, że działania zbrojne prowadzone
przez wyznawców islamu wobec „niewiernych” są przez Boga wspierane, jeśli słu-
żą rozszerzeniu wiary. Treści te znajdują swoje odzwierciedlenie w wersetach 65,
66, 67 sury VIII: „O Proroku! Pobudzaj wiernych do walki! Jeśli wśród was jest
dwudziestu cierpliwych, to zwyciężą dwustu; a jeśli jest stu wśród was, to oni zwy-
ciężą tysiąc niewiernych, ponieważ oni są ludźmi, którzy nie rozumieją. Teraz ulżył
wam Bóg; On wie, że jesteście słabi. A więc jeśli będzie wśród was stu sprawiedli-
wych, to oni zwyciężą dwustu; a jeśli będzie was tysiąc, to oni zwyciężą dwa tysią-
ce - za pozwoleniem Boga. Bóg jest przecież z cierpliwymi! Nie jest odpowiednie
dla Proroka, aby brał jeńców, dopóki on nie dokona całkowitego podboju ziemi. Wy
pragniecie tego, co przypadkowe na świecie, a Bóg chce życia ostatecznego. Bóg
jest potężny, mądry! 17 T reści wersetów wskazują na ekspansywny charakter. Prze-
cież podstawowym obowiązkiem muzułmanina są działania w celu poszerzania
religii islamu. Ale treść ukazuje także, że nie wszyscy muzułmanie są przekonani,
co do słuszności prowadzonych działań wojennych(Dlaczego nakazałeś nam wal-
kę? A gdybyś dał nam trochę zwłoki?). Odpowiedź Boga dla wątpiących ustami
Proroka jest jednoznaczna: „Używanie życia na tym świecie- niedługie, a życie
ostateczne jest lepsze dla tego, kto jest bogobojny. I nie doznacie niesprawiedli-
wości nawet na łupinkę daktyla ”. 18
Aby zakończyć argumentację przyjętego stanowiska prób manipulacji tre-
ściami Koranu i tezy autora, że islam nie tylko jest religią miłości, tolerancji i poko-
ju, ale także wojny i to wojny bezwzględnej, wskazane jest odwołanie się do imama
Ali Abi Issy, który religię islamu zdefiniował w sposób następujący: „Islam jest reli-
gią całościową, zajmuje się wszystkimi aspektami życiowymi, nie uznaje rozdziału
pomiędzy życiem świeckim a duchowym. W prawie szarijatu odnajdujemy system
polityczny, wojskowy, karny, ekonomiczny, społeczny, cywilny i duchowny. Islam
jest religią rewolucyjną, nakazującą obronę własną, zakazującą natomiast
poddania się zniewoleniu, poniżaniu, zgodnie z Koranem sura II w. 190 ”. 19
15 J. Bielawski: Komentarz. W: Koran , op. cit., s. 734
16 Koran , op. cit., sura IV, w. 76-77, s. 106-107
17 Ibidem, sura VIII, w. 65-67, s. 218-219
18 Ibidem
19 Ali Abi Issa, Islam jest religią całościową .
W: http://www.islam.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=138&Itemid=8 (pobrano
24 lutego 2007), s. 1
230464655.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin