EWALUACJA PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO do nadpobudliwości psychoruchowej.doc

(77 KB) Pobierz
EWALUACJA PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO

 

 

 

EWALUACJA PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO

 

 

„Mały nadpobudliwy człowiek”

 

 

Rok szkolny 2008/2009

             

 

 

 

 

 

Opracowały:

Małgorzata Gołębska-Miłosek

Sylwia Świerczek

 

 

 

 

EWALUACJA PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO

„Mały nadpobudliwy człowiek”

 

 

     W roku szkolnym 2007/2008 został wdrożony program profilaktyczny dla dzieci pt. „Mały nadpobudliwy człowiek” M. Gołębskiej-Miłosek i S. Świeczek.   

     Ewaluacja programu profilaktytcznego została przeprowadzona w formie ankiety (Załącznik nr 1) skierowanej do nauczycieli biorących udział
w spotkaniu. Poniżej przedstawiamy wyniki badań, jakie przeprowadziłyśmy badając przydatność opracowanego programu.

Mam nadzieję, że opracowane przeze mnie ankiety są wartościowym narzędziem badawczym, które pozwoli dogłębnie zbadać czynniki wpływające na organizację i przebieg procesu kształcenia. Opracowane ankiety
są skierowane do szerokiego grona osób związanych z procesem kształcenia: nauczycieli oraz rodziców i uczniów. Tak przeprowadzone badanie pozwoli na szczegółową analizę czynników, które wpływają negatywnie bądź pozytywnie na jakość kształcenia. Wraz z informacjami uzyskanymi z innych źródeł umożliwi to podjęcie dalszych działań mających na celu podniesienie poziomu pracy w tej dziedzinie.

Dzięki informacjom uzyskanym przy pomocy ankiet możemy przeprowadzić ewaluację procesu kształcenia. Lista osób uczestniczących w badaniu wyniosła  9 nauczycieli, ankiet zwróconych i wypełnionych było 9.

Wyniki ankiety przedstawiają się następująco:

 

 

 

 

 

 

Pytanie 1.

1.     Czy obserwuje Pani w swojej grupie dzieci z objawami nadpobudliwości psychoruchowej?

·        Tak

·        Nie









     Z powyższego wykresu wynika, że  7 nauczycielek w swojej grupie przedszkolnej ma dziecko z objawami nadpobudliwości psychoruchowej, natomiast 2 nauczycielki  nie spotkały się z takim problem.

 

2.     Które z poniższych objawów obserwuje Pani u swoich wychowanków?

 

·        ruchowa

·        poznawcza

·        emocjonalna









   

Z wykresu wynika, że najwięcej objawów nadpobudliwości psychoruchowej jest nadpobudliwość ruchowa , ponieważ  9 nauczycielek boryka się z takim problemem, 5 – poznawcza i emocjonalna 8 nauczycielek.

 

3.     Jakie metody stosowała Pani w swojej pracy z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo?

 

·        metoda Weroniki Sherborn (ćw. ruchowe)

·        Paula Dennisona (Gimnastyka Mózgu)

·        Marii Montessori (ćw. wyciszające)

·        technika relaksacji wg Jacobsona

·        techniki parateatralne (teatrzyki)

·        arteterapia

·        muzykoterapia

 

 

 

 









    

 

Z wykresu wynika, że każda nauczycielka w swojej pracy z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo stosowała różne metody pracy, metoda Weroniki Sherborn 9 nauczycielek, Paula Dennisona 7 nauczycielek, Marii Montessori 9 nauczycielek, techniki parateatralne 9 nauczycielek, muzykoterapia 7 nauczycielek, techniki relaksacji wg Jacobsona stosuje w pracy najmniejsza liczba nauczycielek oraz arteterapia 1 nauczycielka.

 

 

4.     W jakiej formie prowadzi Pani zajęcia z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo?

·        indywidualna

·        zbiorowa

·        grupowa

 









 

 

Z powyższego wykresu wynika, że wszystkie nauczycielki prowadzą zajęcia w formie indywidualnej 9, oraz zbiorowej 8 i grupowej 3 nauczycielki.

 

 

 

5.     Jakie zauważyła Pani pozytywne zmiany w zachowaniu dzieci po wdrożeniu programu profilaktycznego „Mały nadpobudliwy człowiek”?

·        panuje nad emocjami

·        mniej zachowań agresywnych









 

     Kolejny wykres przedstawia, że po wdrożeniu programu własnego „Mały nadpobudliwy człowiek” nauczycielki zauważyły pozytywne zmiany, ponieważ  9 uważa, że dzieci panują nad emocjami i kolejne 9 nauczycielek zauważyło,
że jest mniej zachowań agresywnych.

 

6.     Jak Pani sądzi, czy wdrażany program własny był potrzebny do pracy
z dziećmi?

·        Tak

·        Nie

·        Nie mam zdania

 

 









   

 

 

Powyższy wykres przedstawia, że wdrożony program autorski przyniósł zamierzone cele, ponieważ wszystkie nauczycielki 9 wykazały, że był bardzo potrzebny, natomiast 0 nauczycielek, że nie  - i nie mam zdania 0 nauczycielek.

    

 

 

7.     Czy należy kontynuować wdrażanie programu własnego
w następnym roku szkolnym?

·        Tak

·        Nie

·        Nie mam zdania

 

 









    

Z wykresu wynika, że należy kontynuować wdrażanie programu autorskiego
w następnym roku szkolnym, 9 nauczycielek uważa że tak, nie 0 nauczycielek, nie mam zdania 0 nauczycielek.

Analiza przeprowadzonych ankiet, wskazuje na to, że opracowanie i realizacja programu profilaktycznego „Mały nadpobudliwy człowiek” była jak najbardziej uzasadniona i została pozytywnie odebrana przez nauczycieli.

 

Wnioski:

-         kontynuowanie programu profilaktycznego „Mały nadpobudliwy człowiek” w przyszłym roku szkolnym 2008/2009.

Opracowały:

M. Gołębska-Miłosek

                                                                                               S. Świerczek

Załącznik nr 1

ANKIETA EWALUACYJNA

dla nauczycieli

 

Ankieta jest anonimowa, uprzejmie proszę o wyrażenie swojej opinii na temat wdrożonego programu własnego dla dzieci nadpobudliwych psychoruchowo. Wiedza uzyskana dzięki niniejszej ankiecie pomoże nam, usprawnić pracę z dziećmi mającymi problemy
z nadpobudliwością psychoruchową.

 

1.                           Czy obserwuje Pani w swojej grupie dzieci z objawami nadpobudliwości psychoruchowej?





 

                                 Tak                               Nie

 

2.                           Które z poniższych objawów obserwuje Pani u swoich wychowanków?

 

·        ruchowa

·        poznawcza

·        emocjonalna

 

3.                           Jakie metody stosowała Pani w swojej pracy z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo?

 

·        metoda Weroniki Sherborn (ćw. ruchowe)

·        Paula Dennisona (Gimnastyka Mózgu)

·        Marii Montessori (ćw. wyciszające)

·        technika relaksacji wg Jacobsona

·        techniki parateatralne (teatrzyki)

·        arteterapia

·        muzykoterapia

 

4.                           W jakiej formie prowadzi Pani zajęcia z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo?

·        indywidualna

·        zbiorowa

·        grupowa

 

5.                           Jakie zauważyła Pani pozytywne zmiany w zachowaniu dzieci po wdrożeniu programu profilaktycznego „Mały nadpobudliwy człowiek”?

·        panuje nad emocjami

·        mniej zachowań agresywnych

 

 

6.                           Jak Pani sądzi, czy wdrażany program własny był potrzebny do pracy z dziećmi?







 

                                   Tak                         Nie                      Nie mam zdania

 

7.                           Czy należy kontynuować wdrażanie programu własnego
w następnym roku szkolnym?







 

               Tak                        Nie                    Nie mam zdania

 

 

 

 

 

Dziękujemy za wypełnienie ankiety!

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin