Ćwiczenia narządów mowy przygotowujące aparat artykulacyjny do wymowy głoski [r]. Można wydrukować, pociąć na paski i wklejać dziecku do zeszytu :)
1. Głoska [r]
· masowanie i rozcieranie brzegów języka zębami (dziecko łapie boki języka zębami i próbuje poruszać żuchwą na boki - masować język albo go lekko nagryzać) - "Zabawa w krowę"
· pukanie czubkiem języka w wałek dziąsłowy za górnymi zębami - "Zabawa w dzięcioła"
· odklejanie czubkiem języka przyklajonej do podniebienia chrupki kukurydzianej
2. Głoska [r]
· masaż czubka języka przednimi zębami
· zlizywanie z podniebienia przyklejonej czekolady, opłatka, dżemu itp.
· kląskanie - "Zabawa w konika" (konik jedzie na wycieczkę: wolno, coraz szybciej, potem jak najszybciej wraca do domu na kolację, bo jest bardzo głodny).
3. Głoska [r]
· przeciskanie języka przez zaciśnięte zęby (masaż języka) - "Zabawa w myszkę, która wychodzi z norki"
· odklejanie czubkiem języka kawałka przyklejonego do podniebienia herbatnika, biszkopta itp.
· na wargę dolną kładziemy kawałek kolorowego papieru. Dziecko próbuje go zdmuchnąć
4. Głoska [r]
· ssanie lub naśladowanie ssania cukierka (np. mamby) - dziecko powinno pocierać językiem o podniebienie
· szybkie wypowiadanie głoski [l]
5. Głoska [r]
· przeciskanie języka przez zaciśnięte zęby (masaż języka) - "Zabawa w węża, który wychodzi z kryjówki"
· szybkie powtarzanie sylaby [ly] - język powinien uderzać o górną wargę
· szybkie wypowiadanie sylab: tetete, tytyty, dedede, dydydy (przy wypowiadaniu tych sylab czubek języka powinien być lekko cofnięty, żeby język nie dotykał zębów tylko wałka dziąsłowego za górnymi zębami)
6. Głoska [r]
· naśladowanie odgłosu rybki wskakującej do wody - szybkie powtarzanie: plum, plum, plum (można do miski z wodą wysypywać z torebki albo jakiegoś pojemnika kamyki)
· śpiewanie różnych szybkich melodii na sylabach: la, la, la; lo, lo, lo.
7. Głoska [r]
· śpiewanie różnych szybkich melodii na sylabie: le, le, le; lu, lu, lu; ly, ly, ly.
8. Głoska [r]
· naśladowanie w szybkim tempie odgłosu indyka: gul, gul, gul
· jak najszybsze wypowiadanie zbitki sylabowej: lalolule - "Zabawa: Kto szybciej?" (wypowiadamy sylaby i jak najszybciej przebieramy nogami w miejscu)
9. Głoska [r]
· udawanie bociana: stoimy na jednej nodze, ręce wyciągnięte przed siebie (to jest dziób bociana) poruszają się, a dziecko powtarza w szybkim tempie: kle, kle, kle
· naśladujemy odgłos kłapania klapków (chodaków): powtarzamy szybko: klap, klap,klap i przechlając się na boki chodzimy po całym pokoju.
10. Głoska [r]
· naśladowanie odgłosu chlapania: chlapu, chlapu - "Zabawa w chlapanie" (najlepiej w wannie :)
· szybkie powtarzanie zbitek sylabowych: nalapatada, nolopotodo, nelepetede, nuluputudu, nylypytydy - "Zabawa w Chińczyka" - mówimy "po chińsku".
11. Głoska [r]
· szybkie powtarzanie zbitki głosek: bd (uwaga: przy wypowiadaniu [d] język powinien być lekko przesunięty w głąb buzi, nie powinien dotykać zębów).
· czubek języka dotyka raz dziąsła za górnymi, raz za dolnymi zębami - jak najszybciej, ale dokladnie!
· nagroda: coś "na ząb", czyli coś smacznego na podniebienie do zlizywania
12. Głoska [r]
· coraz szybsze powtarzanie: bda, bdo, bde, bdu, bdy oraz pta, pto, pte, ptu, pty (uwaga: przy [d] i [t] język trochę cofnięty w głąb buzi dziecka, czyli na wałek dziąsłowy)
13. Głoska [r]
· I znów konik: biegamy i szybko mówimy: patataj, patataj!
· szybkie powtarzanie: bda - pta, bdo - pto, bde - pte, bdu - ptu, bdy - pty ("Zabawa piłką" - powtarzamy jak najszybciej te sylaby siedząc na podłodze i szybko turalając albo rzucając do siebie nawzajem piłkę)
gd_78