Silniki elektryczne z magnesami trwałymi umieszczonymi na wirniku.pdf

(722 KB) Pobierz
Microsoft Word - ref_20_glinka.doc
Zeszyty Problemowe – Maszyny Elektryczne Nr 71/2005
103
Tadeusz Glinka, Mieczysław Jakubiec
BOBRME Komel, Katowice
SILNIKI ELEKTRYCZNE Z MAGNESAMI TRWAŁYMI
UMIESZCZONYMI NA WIRNIKU
ELECTRIC MOTORS WITH PERMANENT MAGNETS PLACED IN THE ROTOR
Abstract: Electric motors with permanent magnets placed along rotor’s circumference may operate as:
- synchronous motors with permanent magnets (PM SM)
- sinusoidally controlled brushless dc motors with permanent magnets (PMDC BMSC)
- trapezoidally controlled brushless dc motors with permanent magnets (PMDC BMTC).
In each case the electromechanical properties of the drive are different, this is influenced by the control
method and electromagnetic field distribution in the armature slot. The induction distribution should induce
sinusoidal rotation voltage in the armature winding of PMSM and PMDCBMSC and trapezoidal rotation volt-
age in PMDCBMTC, respectively.
Synchronous motors are supplied with voltage of set (forced) frequency. The rotational speed is controlled by
changing the supply voltage frequency. The mathematical model of synchronous motors in steady and quasi-
steady states is given in Equations (2-10).
The electronic commutator in brushless pm motor is built into the motor, same as mechanical commutator in
dc motors. The electronic commutator is supplied with dc voltage. The windings’ current is of variable char-
acter, but its frequency depends on the rotational speed of the motor. This speed is controlled and set by
changing the electronic commutator supply voltage.
If the current waveforms generated by electronic commutator in A, B, C phases windings are trapezoidal, then
the motor is denoted as trapezoidally controlled. The mathematical model of this motor is given in Equations
(11-14). If the current waveforms generated by electronic commutator in A, B, C phases windings are sinusoi-
dal, then the motor is denoted as sinusoidally controlled. The mathematical model of the motor is given in
Equations (15-20).
1. Warianty wykorzystania silników
Silniki elektryczne z magnesami trwałymi
umieszczonymi na wirniku maj najwy sz
sprawno energetyczn ze wszystkich zna-
nych i stosowanych rodzajów maszyn elek-
trycznych porównywalnej wielko ci, pracuj -
cych przy tych samych parametrach elektrome-
chanicznych. Silniki z magnesami trwałymi
umieszczonymi na wirniku – rys.1 mog pra-
cowa , w zale no ci od sposobu zasilania i ste-
rowania , jako:
- silniki synchroniczne (PMSM – Permanent
Magnet Synchronous Motor),
- silniki bezszczotkowe pr du stałego z komu-
tatorem elektronicznym sterowane sinusoidal-
nie (PMDCBMSC- Permanent Magnet Direct
Current Brushless Motor with Sine Control)),
- silniki bezszczotkowe pr du stałego z komu-
tatorem elektronicznym sterowane trapezowo
(PMDCBMTC- Permanent Magnet Direct Cur-
rent Brushless Motor with Trapez Control).
W ka dym z tych przypadków wła ciwo ci
elektromechaniczne nap du s inne, decyduje o
tym rozkład pola magnetycznego w szczelinie
silnika oraz sposób zasilania i sterowania.
Rozkład pola magnetycznego w silniku powi-
nien by przystosowany do warunków zasila-
nia.
Rys. 1. Schemat obwodu elektromagnetycznego
silnika 3-fazowego z magnesami trwałymi
umieszczonymi na wirniku.
28383159.138.png
104
Zeszyty Problemowe – Maszyny Elektryczne Nr 71/2005
W silnikach synchronicznych i silnikach z ko-
mutatorem elektronicznym sterowanych sinuso-
idalnie rozkład przestrzenny indukcji powinien
by taki, aby napi cie rotacji indukowane
w uzwojeniach było zbli one do sinusoidy, na-
tomiast w silnikach z komutatorem elektronicz-
nym sterowanych trapezowo napi cie rotacji
powinno mie przebieg trapezowy – rys.2.
Silniki synchroniczne zasilane s napi ciem o
zadanej (wymuszonej) cz stotliwo ci. Pr dko
obrotow silników nastawia si poprzez zmian
cz stotliwo ci napi cia. Zmiana napi cia, przy
stałej cz stotliwo ci ( f = const.) i stałym mo-
mencie obci enia ( T ob . = const.), powoduje je-
dynie zmian mocy biernej silnika.
d)
Napi cie mi dzyprzewodowe na z aciskach pr dnicy na biegu jałowym
sem mi dzyprzewodowe
150,00
100,00
50,00
0,00
0,000
0,005
0,010
0,015
0,020
0,025
0,030
0,035
0,040
0,045
0,050
-50,00
-100,00
-150,00
czas (s)
Rys. 2. Oscylogramy napi rotacji (sem) w sil-
nikach PMDBM-80 o tych samych danych na-
wojowych, przystosowanych do sterowania si-
nusoidalnego (a,b) i trapezowego (c,d)
a)
W silnikach bezszczotkowych pr du stałego
komutator elektroniczny jest integraln cz ci
silnika, tak jak komutator mechaniczny w silni-
kach pr du stałego. Komutator elektroniczny
jest zasilany napi ciem stałym, w uzwojeniach
płynie oczywi cie pr d zmienny, lecz jego cz -
stotliwo dopasowuje si do pr dko ci obro-
towej. Pr dko obrotow nastawia si (b d
zmienia) poprzez zmian warto ci napi cia
stałego zasilaj cego komutator elektroniczny.
Je li przy stałej pr dko ci obrotowej silnika
(w m = const) sterownik PWM (Power Wide
Modulation) realizuje sinusoidalny przebieg
pr du w uzwojeniach A,B,C (dotyczy warto ci
redniej w przedziale jednego okresu
impulsowania), to silnik jest sterowany
sinusoidalnie. Je li sterownik PWM realizuje
prostok tne (trapezowe) przebiegi pr du w
uzwojeniach A,B,C, to silnik jest sterowany
trapezowo.
2. Silnik synchroniczny
Silnik synchroniczny wzbudzany magnesami
trwałymi, poprawnie zaprojektowany, powinien
mie sinusoidalny przebieg napi cia. Silnik ten
jest stale wzbudzony sił magnetomotoryczn
(smm) magnesów trwałych i wzbudzenie to nie
jest regulowane. Magnesy trwałe s naklejone
na rdzeniu wirnika – rys.1. Uwzgl dniaj c, e
przenikalno magnetyczna wzgl dna magne-
sów trwałych jest bliska jedno ci (m »1,03), to
dla zewn trznego pola magnetycznego (pola
oddziaływania twornika) długo szczeliny
magnetycznej jest równa sumie długo ci szcze-
liny powietrznej i magnesu trwałego, liczona
oczywi cie wzdłu linii pola magnetycznego
wzbudzanego sił magnetomotoryczn twor-
nika. Ta długo szczeliny powoduje, e reak-
Silnik bezszczotkowy 1,1 kW, 1000 obr/min, praca pr dnicowa, bieg jałowy
sem fazowe
80
60
40
20
0
faza U
faza V
faza W
0,000
0,005
0,010
0,015
0,020
0,025
0,030
0,035
0,040
0,045
0,050
-20
-40
-60
-80
czas [s]
b)
Silnik bezszczotkowy 1,1 kW, 1000 obr/min, praca pr dnicowa, bieg jałowy
sem mi dzyprzewodowe
150
100
50
0
0,000
0,005
0,010
0,015
0,020 0,025 0,030 0,035 0,040 0,045 0,050
-50
-100
midzyfazowe UV
midzyfazowe VW
midzyfazowe WU
-150
czas [s]
c)
Napi cia fazowe na zaciskach pr dnicy na biegu jałowym
60,00
sem fazowe
40,00
20,00
pasmo 1
pasmo 2
pasmo 3
0,00
0,0000 0,0050 0,0100 0,0150 0,0200 0,0250 0,0300 0,0350 0,0400 0,0450 0,0500
-20,00
-40,00
-60,00
czas
28383159.149.png 28383159.160.png 28383159.171.png 28383159.001.png 28383159.012.png 28383159.023.png 28383159.034.png 28383159.044.png 28383159.055.png 28383159.066.png 28383159.077.png 28383159.088.png 28383159.097.png 28383159.098.png 28383159.099.png 28383159.100.png 28383159.101.png 28383159.102.png 28383159.103.png 28383159.104.png 28383159.105.png 28383159.106.png 28383159.107.png 28383159.108.png 28383159.109.png 28383159.110.png 28383159.111.png 28383159.112.png 28383159.113.png 28383159.114.png 28383159.115.png 28383159.116.png 28383159.117.png 28383159.118.png 28383159.119.png 28383159.120.png 28383159.121.png 28383159.122.png 28383159.123.png 28383159.124.png 28383159.125.png 28383159.126.png 28383159.127.png 28383159.128.png 28383159.129.png 28383159.130.png 28383159.131.png 28383159.132.png 28383159.133.png 28383159.134.png 28383159.135.png 28383159.136.png 28383159.137.png 28383159.139.png 28383159.140.png 28383159.141.png 28383159.142.png 28383159.143.png 28383159.144.png 28383159.145.png 28383159.146.png 28383159.147.png 28383159.148.png 28383159.150.png 28383159.151.png 28383159.152.png 28383159.153.png 28383159.154.png 28383159.155.png 28383159.156.png 28383159.157.png 28383159.158.png 28383159.159.png 28383159.161.png 28383159.162.png 28383159.163.png 28383159.164.png 28383159.165.png 28383159.166.png 28383159.167.png 28383159.168.png 28383159.169.png 28383159.170.png 28383159.172.png 28383159.173.png 28383159.174.png 28383159.175.png 28383159.176.png 28383159.177.png 28383159.178.png 28383159.179.png 28383159.180.png 28383159.181.png 28383159.002.png 28383159.003.png 28383159.004.png 28383159.005.png 28383159.006.png 28383159.007.png 28383159.008.png 28383159.009.png 28383159.010.png 28383159.011.png 28383159.013.png 28383159.014.png 28383159.015.png 28383159.016.png 28383159.017.png 28383159.018.png 28383159.019.png 28383159.020.png 28383159.021.png 28383159.022.png 28383159.024.png 28383159.025.png 28383159.026.png 28383159.027.png 28383159.028.png 28383159.029.png 28383159.030.png 28383159.031.png 28383159.032.png 28383159.033.png 28383159.035.png 28383159.036.png 28383159.037.png 28383159.038.png 28383159.039.png 28383159.040.png 28383159.041.png
 
Zeszyty Problemowe – Maszyny Elektryczne Nr 71/2005
105
tancja synchroniczna wzgl dna jest znacznie
mniejsza od jedno ci. Poniewa magnesy trwałe
s naklejone na gładkim ferromagnetycznym
walcu, to reaktancja synchroniczna w osi „d”
i osi „q” jest identyczna:
a)
X S
R
I A
1
P
jX I A
S
RI A
m
2
XX (1)
Indeks „r” oznacza reaktancj wzgl dn .
Brak jest uzwojenia tłumi cego w takim wir-
niku. Ferromagnetyczny walec wirnika, z
uwagi na du szczelin magnetyczn i mał
przewodno elektryczn , ma bardzo słabe
wła ciwo ci tłumi ce. Silnik nie rozwija zatem
momentu asynchronicznego o dostatecznej
warto ci umo liwiaj cego samorozruch, silnik
mo e pracowa wył cznie przy zasilaniu z fa-
lownika, przy pomocy którego realizuje si za-
równo rozruch cz stotliwo ciowy jak i regula-
cj (zmian ) pr dko ci obrotowej.
Prac ustalon silnika przy: w m = const
( f = const; U = const), T ob = const., mo na
przedstawi przy pomocy wykresu prze-
strzenno-czasowego – rys.3. Wykres czasowy
to wersory napi i pr du wybranej fazy „A”
wiruj ce wzgl dem osi czasu „t”, a wykres
przestrzenny to wektory smm wzbudzenia Q PM
i twornika Q a wiruj ce wzgl dem osi fazy „A”,
przy czym o czasu „t” pokrywa si z osi fazy
„A”. Jest to klasyczny wykres [2] ilustruj cy
prac silnika od strony fizykalnej.
W oparciu o wykres – rys.3 mo na przedstawi
model matematyczny silnika opisuj cy stan
pracy ustalonej. Równania te mo na wykorzy-
sta tak e do analizy stanu quasiustalonego
wywołanego zmian : cz stotliwo ci f, napi cia
U , b d momentu obci enia T ob .
W modelu tym zakłada si :
- symetri obwodu elektromagnetycznego
silnika,
- liniowo obwodu magnetycznego, i jest to
zało enie prawdziwe uwzgl dniaj c, e:
magnesy trwałe wzbudzaj stały strumie
wzbudzenia, a szczelina magnetyczna jest
du a,
- równo reaktancji w osi „d” i osi „q”:
X s = X d = X q ,
- e straty w elazie stojana s równe zero,
- e moment zaczepowy, którego powodem
s łobki stojana jest pomijalnie mały.
Równania silnika maj posta :
- równanie napi fazowych (dla fazy A)
Sr
=
dr
=
X
qr
<<
1
E A
1
m (P +Q )
1
1
U A
b)
o fazy "A"
o czasu "t"
w e
jX S
A
RI
A
E A
U A
d
I A
j
q
q
q
PM
o N-S
w m
Rys. 3. Wykres przestrzenno-czasowy charakte-
ryzuj cy stan pracy ustalonej silnika synchro-
nicznego:
a - schemat zast pczy dla fazy A,
b - wykres wersorowy napi cia i pr du fazy A
wiruj cych wzgl dem osi czasu „t” i wykres
wektorowy sił magnetomotorycznych q PM ,-
magnesów, q a - twornika, q - smm wypadkowa,
wiruj cych wzgl dem osi fazy „A”
- równanie momentów
J
d
w
m
=
T
-
T
(3)
dt
e
ob
T
=
P
2
(4)
e
w
m
w
m
=
2
p
f
(5)
E
f
=
U
f
-
R
I
-
jX
s
×
I
(2)
a
p
28383159.042.png 28383159.043.png 28383159.045.png 28383159.046.png 28383159.047.png 28383159.048.png 28383159.049.png 28383159.050.png
106
Zeszyty Problemowe – Maszyny Elektryczne Nr 71/2005
- moc mechaniczna
P ,Q
1
1
P
=
P
-
m
R
I
2
(6)
2
1
P
1
=
m
U
f
I
cos
j
(7)
X
E
sin
d
-
RE
cos
d
+
RU
P 1
I
cos
j
S
f
f
f
(8)
X
2
+
R
2
S
Q 1
T
- moc bierna
o b
T n
Q =
m
U
I
sin
j
(9)
1
Rys. 5. Zale no mocy czynnej P 1 i mocy
biernej Q 1 w funkcji momentu obci enia
przy f= constans i U= constans
Układ równa b dzie rozwi zywalny, przy zna-
nych parametrach silnika i nap du ( m, R, X s , J,
p ), zadanych warunkach zasilania ( U, f ) i obci -
enia ( T ob ), je li okre li si napi cie E f – jest to
napi cie biegu jałowego ( I =0) przy pr dko ci
k towej w m. Parametrem silnika podawanym na
tabliczce znamionowej b d w katalogu jest
napi cie E 1000 . Jest to napi cie mi dzyprzewo-
dowe indukowane przy biegu jałowym ( I =0)
i pr dko ci obrotowej n = 1000 obr/min.
Zatem
T e
T e max
d
2
p
0
E
w m
E =
1000
3
(10)
Rys. 6. Charakterystyka k towa silnika
synchronicznego przy f = constans,
U = constans, P 2 = variabilis
f
w
1000
w
1000
=
104
,
1/s
w ,
jest zatem rozwi zywalny. W oparciu o powy -
szy układ równa mo na wyznaczy charakte-
rystyki elektromechaniczne silnika:
- charakterystyk k tow T e = f (d ) przy
U = const., f = const.- rys. 6,
- charakterystyk momentu maksymalnego w
funkcji napi cia T e max = f (U), przy f = const.
– rys. 4,
- charakterystyk mocy czynnej P 1 i mocy
biernej Q w funkcji momentu obci enia,
P 1 ; Q = f ( T ob ), przy U = const., f = const.
E
f
,
I
,
m
,
T
e
,
P
2
,
P
1
,
j
,
,
Q
Charakterystyki te mo na zmierzy w układzie
pomiarowym jak na rys.7. Je li silnik M i gene-
rator G maj te same parametry znamionowe,
to nie ma konieczno ci pomiaru momentu ob-
ci enia T ob , co zawsze jest kłopotliwe. Moc P 2
mo na okre li jako redni arytmetyczn
mocy P 1 i P 3
P
=
P
+
P
3
(11)
2
2
a moment obci enia
T
=
P
2
(12)
ob
w
m
T e m m ax
T emax
U
Rys. 7. Układ pomiarowy do badania silnika
synchronicznego M
U n
Rys. 4. Zale no momentu maksymalnego
PMSM w funkcji napi cia przy f = constans
=
Układ zawiera 9 równa w którym jest 9 nie-
wiadomych
1
28383159.051.png 28383159.052.png 28383159.053.png 28383159.054.png 28383159.056.png 28383159.057.png 28383159.058.png 28383159.059.png 28383159.060.png 28383159.061.png 28383159.062.png
Zeszyty Problemowe – Maszyny Elektryczne Nr 71/2005
107
3. Silnik pr du stałego z komutacj elek-
troniczn
Cech charakterystyczn silnika pr du stałego z
komutatorem mechanicznym jest prostopa-
dło wektorów: strumienia wzbudzenia f
i smm twornika Q a – rys.8. Spełnienie tego wa-
runku wynika z konstrukcji silnika.
a)
b)
Rys. 8. Poło enie wektorów: strumienia wzbu-
dzenia F i smm twornika Q a w maszynie pr du
stałego z komutatorem mechanicznym
c)
Silnik pr du stałego z komutatorem elektro-
nicznym jak na rys.9 ma budow odwrócon .
Wektor strumienia wzbudzenia f wiruje z pr d-
ko ci k tow w m . K t mi dzy osi fazy A, a
osi wektora strumienia f jest funkcj czasu:
a
=
a
m
o
+
w
t
(13)
Siła magnetomotoryczna uzwojenia twornika
Q a wiruje z pr dko ci w a . K t mi dzy smm Q a
a osi fazy A jest funkcj czasu:
a
=
a
ao
+
w
t
(14)
Rys. 9. Sterowanie silnika z komutatorem elek-
tronicznym:
a) poło enie wektorów i Q a wzgl dem osi faz,
b) komutator,
c) histogram sterowania zaworami 1-6 komu-
tatora elektronicznego K
m
m
a
a
28383159.063.png 28383159.064.png 28383159.065.png 28383159.067.png 28383159.068.png 28383159.069.png 28383159.070.png 28383159.071.png 28383159.072.png 28383159.073.png 28383159.074.png 28383159.075.png 28383159.076.png 28383159.078.png 28383159.079.png 28383159.080.png 28383159.081.png 28383159.082.png 28383159.083.png 28383159.084.png 28383159.085.png 28383159.086.png 28383159.087.png 28383159.089.png 28383159.090.png 28383159.091.png 28383159.092.png 28383159.093.png 28383159.094.png 28383159.095.png 28383159.096.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin