PLAN ADAPTACJI DZIECKA TRZYLETNIEGO W PRZEDSZKOLU.doc

(56 KB) Pobierz
PLAN ADAPTACJI DZIECKA TRZYLETNIEGO W PRZEDSZKOLU

 

PLAN ADAPTACJI DZIECKA TRZYLETNIEGO W  PRZEDSZKOLU

 

 

I. Wstęp

Rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej, to moment przełomowy w jego życiu. Dla wielu dzieci jest to pierwszy kontakt z grupą rówieśniczą i znaczna zmiana dotychczasowego trybu życia. Przychodząc do przedszkola dzieci różnią się „poziomem zdolności przystosowawczych”.
 

Niektóre z nich adaptują się łatwo do nowych warunków przedszkolnych, inne mają duże trudności. Owe trudności mogą się objawiać różnymi. zaburzeniami w zachowaniu i reagowaniu.

By zmniejszyć negatywne uczucia związane z nową sytuacją opracowałam „Plan adaptacyjny” dziecka 3-4- letniego, by pomóc zarówno dzieciom jak i ich rodzicom zniwelować stres związany z nową dla nich sytuacją. Akceptacja przez dziecko nowej rzeczywistości przedszkolnej, zależy bowiem w dużej mierze także od akceptacji i pozytywnego nastawienia rodziców. Jeśli rodzice akceptują wychowawców, ich metody pracy i samo przedszkole, to zwiększa się także akceptacja nowej sytuacji przez dzieci.

 

 

II. Cele – „Planu Adaptacyjnego”:

· Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania do życia w warunkach przedszkolnych, poprzez umożliwienie mu poznania nowego otoczenia w poczuciu bezpieczeństwa,

· Wyrabianie orientacji czasowej w rozkładzie dnia w przedszkolu, przyswajanie wiedzy o przeznaczeniu i sposobie korzystania z różnych pomieszczeń, kształtowania poczucia przynależności do grupy przedszkolnej,

· Przygotowanie rodziców do udzielania dziecku wsparcia psychicznego i pomocy w procesie przystosowania,

· Obniżanie lęku rodziców, związanego z koniecznością oddania dziecka pod opiekę personelowi przedszkola,

Postawione cele postanowiłam osiągnąć wspólnie z nauczycielkami, przez zastosowanie różnorodnych, specjalnie w tym celu dobranych metod i form pracy.

 

 

III. Formy realizacji

Przygotowanie dzieci do rozstania z rodzicami, to zadanie bardzo ważne i jednocześnie trudne. Wymaga wielu przemyślanych poczynań personelu przedszkola, oraz dużego zaangażowania ze strony rodziców. Tak więc kontakty przedszkola z rodziną dziecka powinny zostać nawiązane kilka miesięcy przed rozpoczęciem roku szkolnego.

W naszym przedszkolu „Dni otwarte„ planujemy wspólnie z Radą Pedagogiczną zawsze na miesiąc maj i trwają cały tydzień. Są one doskonalą okazją dla przyszłych przedszkolaków i ich rodziców, aby poznać przedszkole i przyszłych nauczycieli.

W tych dniach staramy się, aby nowo przybyłe dzieci, czuły się w naszym przedszkolu jak długo oczekiwani goście. Dzieci mają okazje do wspólnych zabaw z naszymi przedszkolakami, zarówno na sali jak i w ogrodzie przedszkolnym. Jest to również wspaniała okazja do wypróbowania swoich talentów plastycznych, gdyż w tych dniach organizujemy warsztaty plastyczne dla dzieci. Z doświadczenia, bowiem wiemy, iż rysowanie sprawia dzieciom wiele przyjemności i radości. Wspólnej zabawie dzieci i rodziców podczas dni otwartych, towarzyszy zawsze bardzo przyjemna atmosfera, która integruje nowo przybyłe dzieci z naszymi przedszkolakami, oraz całym personelem przedszkola.

Również na początku roku szkolnego, w miesiącu wrześniu poświęcamy dużo czasu nowo przyjętym dzieciom. Wszystkie dzieci zapraszamy do zwiedzania przedszkola: zapoznania z rozkładem sali szatni, łazienki, holu, tak, aby dzieci oswoiły się z nowym miejscem i poczuły się w nim bezpieczne. Umożliwiamy również rodzicom dzieci trudniej adoptujących się w przedszkolu, przebywanie razem z nimi w sali i proponujemy np. wspólne zabawy czy zajęcia.

W miesiącu wrześniu planujemy do realizacji z dziećmi cykl zabaw integracyjnych, które pozwalają lepiej połączyć grupę, oraz dać świadomość każdemu dziecku, że jest ważnym i potrzebnym członkiem swojej grupy. Zachęcamy dzieci do przynoszenia z domu ulubionych zabawek lub przytulanek, które stanowią „kawałek” domu i pomagają łatwiej znieść rozstanie z rodzicami. Wspólnie z dziećmi dokonujemy wyborów znaczków rozpoznawczych tak, aby każde z nich otrzymało ulubiony przedmiot lub zabawkę.

Zakładamy w sali tablice grupowe – np. w kształcie serca, na której umieszczamy zdjęcie każdego dziecka z datą urodzin. Przez cały rok organizujemy każdemu dziecku uroczysty „Dzień Urodzin”, co wprowadza rodzinny nastrój w grupie i jeszcze bardziej integruje ze sobą wszystkie dzieci.

W okresie wstępnej adaptacji staramy się również często chwalić i nagradzać dzieci nawet za najmniejsze osiągnięcia. Wykorzystujemy w tym celu przedszkolny order „grzeczny przedszkolak”.

Zajmując się problemem adaptacji dzieci, zwróciłam również uwagę na konieczność rozwijania różnych form współpracy z rodzicami.

Od właściwie zorganizowanej współpracy obu tych stron uczestniczących w rozwoju dziecka zależy bowiem, rozwinięcie więzi emocjonalnej nauczycieli z rodzicami, a w konsekwencji od tego także zależą wyniki pracy wychowawczej z dziećmi. Organizowanie kontaktów przedszkola z rodziną ma na celu ujednolicenie oddziaływań i uniknięcie sprzecznych wpływów, oraz niesienie pomocy rodzinie w kierowaniu rozwojem dzieci.

W tym celu organizujemy wstępne spotkania z rodzicami w trakcie których rodzice zostają zapoznani z :

·         harmonogramem dnia dzieci w danej grupie,

·         Podstawą Programową oraz przyjętym przez placówkę programem ABC... Program

Wychowania Przedszkolnego XXI wieku,

·         Planem dydaktyczno –wychowawczym na bieżący rok szkolny,

·         Ofertą Edukacyjną ( zajęcia dodatkowe)

·         Przygotowujemy także dla rodziców do wypełnienia ankiety informacyjne o dziecku

·         Zapoznajemy z treścią „Listu do rodziców” opracowanym specjalnie na okres adaptacji dzieci w przedszkolu, który zawiera kilka ważnych wskazówek, jak postępować z dzieckiem w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu

Organizujemy prelekcje dla rodziców z udziałem psychologa np. na temat: Trudności adaptacyjne dzieci 3-4 letnich

Po prelekcji rodzice mają okazję do rozmowy z psychologiem, na nurtujące ich problemy dotyczące wstępnej adaptacji dzieci.

Chcąc zapewnić prawidłową współpracę rodziców i nauczycieli określamy sposoby wzajemnych kontaktów. Ustalamy wspólnie terminy kontaktów indywidualnych z nauczycielkami pracującymi w danej grupie.

Aby ułatwić przepływ informacji między rodzicami i nauczycielkami założyliśmy „zeszyt pilnej korespondencji”. Rodzice również tą drogą mogą kontaktować się z nauczycielkami i wpisywać wszystkie bieżące sprawy, o których chcą je poinformować. Rozpoczynając pracę w danym dniu, każda nauczycielka sięga po „zeszyt pilnej korespondencji”, aby zapoznać się z zamieszonymi tam informacjami.

Aktualizujemy również na bieżąco „Kącik dla rodziców” –zamieszczając tam :

·         zadania dydaktyczne i wychowawcze, oraz stopień ich realizacji w danym miesiącu,

·         zapoznajemy rodziców z ciekawą literaturą np. dotyczącą adaptacji i rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w wieku przedszkolnym.

·         repertuar wierszy i piosenek do pracy z dziećmi

·         aktualności z życia grupy (zdjęcia z imprez i uroczystości grupowych)

Wszystkie nauczycielki prowadzą wnikliwe obserwacje dzieci a wyniki zapisują na specjalnie opracowanych arkuszach obserwacyjnych, albo specjalnych zeszytach obserwacji. Po dokonaniu oceny obserwacji wstępnych, nauczycielki prowadzą pracę kompensacyjno-wyrównawczą z tymi dziećmi, które wykazują określone fragmentaryczne deficyty rozwojowe.

Efekty wdrażania Planu Adaptacyjnego:

·         ograniczenie lęku i zachęcenie dzieci do przebywania w grupie przedszkolnej,

·         złagodzenie trudności w przystosowaniu się dzieci do przedszkola,

·         przystosowanie dzieci do warunków nowego otoczenia w sposób łagodny i bezstresowy,

·         przyzwyczajenie dzieci do nowego trybu życia,

·         przyzwyczajenie dzieci do przebywania w licznej grupie rówieśników,

·         włączenie rodziców do udzielania dziecku wsparcia psychicznego i pomocy w procesie przystosowania do nowych warunków życia przedszkolnego,

·         wzbogacenie pozytywnych doświadczeń dzieci w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami.

Pierwsze dni w przedszkolu, pełne serdeczności stają się zazwyczaj początkiem wielu następnych radosnych spotkań. Start dzieci w usamodzielnienie przebiega łagodnie, a pierwsze spotkania owocują stworzeniem w naszym przedszkolu atmosfery zaufania, radości i akceptacji każdego dziecka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLAN ADAPTACYJNY DZIECKA 3-4- LETNIEGO

Lp.

Zadanie do realizacji

Termin

1

Zorganizowanie „Dni otwartych przedszkola”

- zapoznanie z budynkiem i ogrodem przedszkolnym,

- zapoznanie dzieci z nauczycielkami,

-udział dzieci w zabawach i zajęciach zespołowych, oraz indywidualnych na sali,

- zorganizowanie warsztatów plastycznych dla dzieci,

- stworzenie serdecznej atmosfery sprzyjającej zdobyciu zaufania dzieci i ich rodziców do naszego przedszkola

 

2

-zapoznanie dzieci z rozkładem dnia w przedszkolu,

-zwiedzanie przedszkola: zapoznanie z rozkładem sali, szatni, łazienki,

-oswojenie dzieci z nowym dla nich miejscem i zapewnienie poczucia bezpieczeństwa,

- umożliwienie rodzicom przebywania razem z dziećmi na sali - wspólne zabawy.

 

3

- Zorganizowanie cyklu spotkań integracyjnych dla całej grupy, w celu lepszego poznania się dzieci i wykształcenia w nich poczucia przynależności do wspólnoty grupowej,

 

4

- Założenie w sali tablicy grupowej - „To my” w kształcie serca - umieszczenie zdjęcia każdego dziecka z datą urodzin.

- częste chwalenie i nagradzanie dzieci za najmniejsze osiągnięcia - wykorzystanie w tym celu orderu „grzeczny przedszkolak”

 

5

- Zorganizowanie spotkania organizacyjnego z rodzicami.

Zapoznanie rodziców z :

·         harmonogramem dnia dzieci w tej grupie,

·         Podstawą Programową oraz przyjętym przez placówkę programem ABC... Program

Wychowania Przedszkolnego XXI wieku,

·         Planem dydaktyczno –wychowawczym na bieżący rok szkolny,

- Przygotowanie dla rodziców do wypełnienia ankiety informacyjne o dziecku,

- Odczytanie „Listu do rodziców” opracowanego na okres adaptacji dzieci w przedszkolu, zawierającego ważne wskazówki, jak postępować z dzieckiem w pierwszych dniach jego pobytu w przedszkolu i zawieszenie go na tablicy ogłoszeń Zał. Nr 1 i 2

 

6

- Zorganizowanie prelekcji dla rodziców z udziałem psychologa na temat: Trudności adaptacyjne dzieci 3-4 letnich,

- stworzenie okazji do rozmowy z psychologiem na nurtujące ich problemy, dotyczące wstępnej adaptacji dzieci.

 

7

- Ustalenie terminów kontaktów indywidualnych z

rodzicami { jeden dzień w miesiącu, adres strony internetowej nauczycielki{,

- Założenie „zeszytu pilnej korespondencji” – umożliwienie nowej drogi kontaktu z nauczycielkami i wpisywanie bieżących sprawy dotyczących dzieci,

- Aktualizowanie tablicy informacyjnej dla rodziców,

zamieszczając :

·         propozycje zadań edukacyjnych i wychowawczych do pracy z dziećmi na dany miesiąc,

·         repertuar wierszy i piosenek do pracy z dziećmi

·         aktualności z życia grupy (zdjęcia z imprez i uroczystości grupowych)

·         propozycje literatury pedagogicznej np.

dotyczącej adaptacji i rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w wieku przedszkolnym, (oraz inne aktualne tematy)

 

 

8

- Nawiązanie stałej współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, w celu umożliwienia rodzicom indywidualnych kontaktów z psychologiem, pedagogiem i logopedą

 

9

- zaprezentowanie rodzicom metod pracy z dziećmi

 

10

- organizowanie uroczystości i imprez przedszkolnych w celu zintegrowania rodziców z przedszkolem,

- zaprezentowanie efektów pracy nauczycieli z dziećmi

 

 

 

 

PIERWSZEGO DNIA DO PRZEDSZKOLA NALEŻY PRZYNIEŚĆ:

 

Dziecko:

· kapcie podpisane inicjałami dziecka,

. ubranko na zmianę – majteczki, bluzeczkę, rajstopki,

-kartonik chusteczek higienicznych wyciąganych,

· misia lub inną „ przytulankę” która będzie stanowić „kawałek domu” i pomoże znieść rozstanie z mamą,

· uśmiech na buzi i dobry humor.

 

Szanowni Państwo, Rodzice pierwszego dnia przynoszą ze sobą:

-kartkę z imieniem i nazwiskiem dziecka, z AKTUALNYMI numerami telefonów mamy i taty,

· pewność, że dziecko sobie poradzi,

· zaufanie do nauczycielek i personelu przedszkola,

· uśmiech na twarzy, która będzie bardzo obserwowana przez dziecko i z której dziecko szybko potrafi wyczytać dobre i złe emocje.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin