Deschner Karlheinz - Kryminalna historia chrześcijaństwa 05.doc

(3306 KB) Pobierz

Karlheinz Deschner

Kryminalna historia chrześcijaństwa

tom 5

 

 

IX i X stulecie

Od Ludwika Pobożnego (814r.)

do śmierci Ottona III (1002r.)

 

2002 Wyd. Uraeus

Tłum. z niemieckiego: Janusz Murczakiewicz


Wydarzenia opisane w tym tomie zaczynają się w roku 814 wraz ze śmiercią kanonizowanego później agresora i ludobójcy Karola, zwanego Wielkim. Już w czasach rządów jego syna Ludwika, zwanego dla odmiany Pobożnym, wybucha w kręgu rodziny karolińskiej szarpanina o władzę. Imperium się rozsypuje. Po zaledwie stu latach dynastia wschodniofrankijskich Karolingów wymiera z osobą osiemnastoletniego cesarza Ludwika, zwanego Dziecięciem.

Pełen świetności na polu kultury, ale politycznie skąpany we krwi czas Ottonów trwał wedle ówczesnej miary ledwie dwa ludzkie życia, nieco ponad sześćdziesiąt lat i zakończył się ze śmiercią cesarza Ottona III w roku 1002, który zamyka również niniejszy tom.

W przedstawionych tu wiekach LX i X dokonuje się ścisłe stopienie władzy kościelnej i świeckiej. Cesarz stwarza sobie przeciwwagę dla ustawicznie zawistnych książąt, obdarowując biskupów i opatów cesarstwa ogromnymi nadziałami ziemi z dóbr królewskich i przenosząc na nich swe suwerenne prawa: zwierzchnią władzę sądowniczą i lukratywne regalia handlowe, celne i mennicze. Powstają księstwa kościelne. W zamian za to pomazańcy Kościoła są zobowiązani do stawania ze swą zbrojną świtą przy dworze i na wojnie.

Bujniej niż dotąd rozkwita zaangażowanie wojenne wyższego duchowieństwa. Pod rządami Ottonów Kościół Rzeszy zostaje totalnie zmilitaryzowany; biskupstwa i opactwa rozporządzają znaczącym potencjałem wojskowym.

Również papieże wyruszają w pole: jak choćby Leon IV w roku 849, który jako pierwszy obiecuje katolickim wojownikom królestwo niebieskie na wypadek śmierci; w roku 877 Jan VIII, a w 915 Jan X.

Często jeden papież ekskomunikował drugiego. Rozmaici Ojcowie Święci są zamykani w klasztorach, a niejeden został wtrącony do więzienia, poćwiartowany, uduszony czy otruty. Papież Sergiusz III (904-911) kazał pozbawić życia kolejno dwu poprzedników, papieży Leona V i Krzysztofa. Szczególną pewność chciał mieć pierwszy w historii zabójca papieża: podczas rewolty pałacowej pewien bogobojny krewny Jana VIII najpierw go otruł, a potem „dopóty walił go młotem, aż utkwił w jego mózgu".


Spis treści

Na czyim chlebie jestem albo "Plackiem przed każdą formą władzy"              5

ROZDZIAŁ 1.  Cesarz Ludwik I Pobożny (814-840)              17

Zabijanie i modlitwa              18

"Początek nowych reform [...]" — do pięciu litrów wina i czterech litrów piwa dziennie na kanonika              21

Walka o "dobra kościelne" i przeciwko kościołowi prywatnemu              22

Reforma prawa małżeńskiego i zaćmienia księżyca albo o zabobonach cesarza              23

"[...] owa mordercza zabawa, łowy"              25

Oczyszczenie Akwizgranu ze "zdrajców stanu" i ladacznic              28

Cesarz, kler i jedność Rzeszy              29

Ordinatio imperii (817 r.) i ironia historii              32

Ludwik Pobożny każe torturować krewnych i zgolić im głowy i składa oficjalne wyznanie winy              33

Chciwość możnych i nędzarze              35

Polityka zagraniczna albo "lata powabne uroki [...]"              36

Wojna przeciwko Duńczykom, Serbom i Baskom              36

Wojna przeciwko Bretończykom              37

Wojna przeciwko Obodrytom i Baskom              38

Wojna przeciwko Chorwatom              38

Wojna w Hiszpanii i przeciwko Bretończykom              40

Wojna przeciwko Bułgarom              42

Rzymskie stosuneczki. Dlaczego kanonizowano papieża-mordercę Leona III              43

Szwindel z cesarską koroną i koronacją: Stefan IV (816-817) i Paschalis I (817-824)              44

Papież Paschalis oślepia i ścina, najpierw święty, a potem wykreślony z kalendarza              46

Współcesarz Lotar i "Constitutio Romana"              47

Frankijscy biskupi upokarzają cesarza, a sami nie chcą być sądzeni przez nikogo              48

Jak katolik z katolikiem: pierwsze powstanie              50

Jak katolik z katolikiem: drugie powstanie              54

Dużo gorzej niż pod Canossą — i wszystko «według wyroku kapłanów»              56

Zgraja biskupów bez czci i sumienia znów zmienia front              59

"Causa Ebonis"              61

Walka cesarza na rzecz Karola (Łysego) a przeciwko wnukom albo za "porządkiem" a przeciw "zarazie"              63

Śmierć cesarza              65

Frankowie a kosmos              66

Mężowie północnego wiatru              67

ROZDZIAŁ 2.  Synowie i wnuki              70

Zostali chrześcijanami — i stali się szlachetni              70

Stale zmieniające się fronty albo przysięgi wierności, tanie "jak ożyny"              72

Bitwa pod Fontenoy albo "gdzie opatrzność boża sprawę pokieruje [...]"              74

Cesarz Lotar sprzymierza się z poganami i rabuje kościoły — Ludwik Niemiecki ścina głowy              75

Przysięgi strasburskie (842 r.) oraz boża i klesza wola              76

O pewnym osobliwym poglądzie dawnych i dzisiejszych historyków              77

Traktaty z Verdim (843 r.) i Meersen (870 r.)              78

Ludwik, z bożej łaski król Bawarów              80

Karol Łysy i państwo zachodniofrankijskie              84

Zabójstwa i mordy w Bretanii              86

Karol Łysy likwiduje bratanków              87

Słowianie nadchodzą...              91

[...] I o "prawie narodów cywilizowanych przeciw barbarzyństwu"              93

Słowiańskie robactwo i frankijski lud boży              94

W ciągu 400 lat 170 wojen przeciwko Słowianom              96

Wielka Morawa              99

Klan Ludwika: łagodna praca pod znakiem krzyża i "krwawe dzieło miecza"              99

... i znowu katoliccy synowie przeciwko katolickiemu ojcu...              103

Królewicz Karol (cesarz Karol III Gruby) w walce ze złymi duchami              105

ROZDZIAŁ 3.  Papiestwo w połowie IX wieku              107

Sergiusz II albo "...najlepiej, jak będziemy potrafili"              107

Watykan staje się twierdzą — święty papież jako budowniczy murów              109

Papież po raz pierwszy zapewnia królestwo niebieskie za śmierć na polu walki              109

Cesarz Ludwik II (850—875) doznaje niepowodzenia w kwestii sukcesji              111

Dekretalia Pseudo-Izydora — "fałszerstwa najbardziej brzemienne w skutki, na jakie kiedykolwiek się odważono..."              112

Anastasius Bibliothecarius albo debiut antypapieża              116

Mikołaj I — papież jak pawi ogon, "[...] jakby był panem świata"              117

Spór o małżeństwo Lotara II: cesarz Lotar I dzieli swe państwo              121

Opat Hucbert — "dziewki, psy i sokoły" i 6600 męczenników              122

Arcybiskup Gunthar z Kolonii zdradza kłamliwą tajemnicę spowiedzi              123

Mikołaj I w walce z episkopatem wschodniofrankijskim i cesarzem              124

"Słuchaj, panie papieżu Mikołaju..." — koronowane ścierwojady i papieska zmiana frontu              126

Od idylli rodzinnej pod rządami Hadriana aż po bezinteresowną śmierć cesarza Ludwika II "za sprawę Chrystusa"              128

Upadek i wzlot Anastazego: śmierć Lotara II — "sąd boży"              129

Chwała i zwycięstwo dla Karola Łysego — i "zwycięstwu chwała!" biskupów              130

Cesarz Ludwik II umiera z wyczerpania dla sprawy Chrystusa, a Kościół przejmuje jego spadek              132

Rzym traci Bułgarię              133

Seks, duszpasterstwo, małe przekupstwa i skrytobójstwo na dworze w Bizancjum              135

Papieska rada dla Bułgarii: nie pod końskim ogonem, lecz z krzyżem do bitwy!              136

Rzym zdobywa Czechy i Morawy — nadchodzą "apostołowie Słowian"              137

Książę Rościsław zostaje oślepiony, a arcybiskup Metody potraktowany pejczem przez biskupa pasawskiego              138

Najazdy na wschodzie lub "nikt stamtąd nie uszedł poza biskupem Embrichonem..."              139

Ostateczny zakaz stosowania liturgii słowiańskiej i awans "apostołów Słowian" na patronów kraju i "modnych świętych"              140

ROZDZIAŁ 4.  Jan VIII (872-882): 'papież wzorcowy'              142

Świeża inicjatywa albo pierwszy papież-admirał              142

Wspólne interesy Jana z Karolem Łysym, "zbawcą świata"              143

Śmierć Ludwika Niemieckiego: epitafium opata Reginona              145

Kondolencje Karola Łysego i pierwsza bitwa "odwiecznych wrogów" o Ren              146

Zgon po 37 latach panowania "wskutek biegunki w wielkiej nędzy..."              148

Jan chwali Karlomana a koronuje Ludwika Jąkałę              150

Kleszy król Bozo pojawia się na scenie              151

Cesarza chce powoływać "najpierw i przede wszystkim" papież Jan              152

Ostatni apel do Bozona: "...teraz jest dzień zbawienia" lub "poczwórna gra" Jana              153

Frankijskie kontakty między krewniakami              154

Za pozostawienie okrętów i in. papież Jan chce uznać dwukrotnie obalonego i przeklętego patriarchę Focjusza              155

Od Karlomana do Karola III Grubego              156

Papież Jan ściga Saracenów — katolicy z nimi kolaborują              157

Uśmiercenie pojmanych dowódców muzułmańskich papieskim warunkiem powrotu na łono Kościoła              159

Janowi kamraci i pierwsze papieżobójstwo              160

ROZDZIAŁ 5.  Opresja normańska i cesarz Karol III Gruby              162

Zabijać z "pomocą bożą" i polec bez niej              162

Na wschodzie i zachodzie Rzeszy wymierają książęta              163

Karol Gruby, któremu przypada w udziale wszystko, a potem również wszystko przepada              164

Gdy chrześcijanie muszą znosić to, co z reguły wyrządzają innym...              165

De bellis parisiacis lub "nic, co by było godne majestatu cesarskiego"              165

Boska opatrzność działa skrycie: koniec panowania Normanów we Fryzji              166

W polityce wewnętrznej — aż do obcięcia genitaliów, "tak że nie został po nich żaden ślad..."              168

Biskup Liutward z Vercelli — najpierw wyniesiony, potem wyrzucony              169

25 lat białego małżeństwa — i próba ognia              170

"Zamach stanu" Arnulfa i rychły zgon Karola              171

ROZDZIAŁ 6.  Arnulf z Karyntii, wschodniofrankijski król i cesarz  (887-899)              173

1. Arnulf z Karyntii: wschodni Frankowie a wschód              173

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin