Rozbiór logiczny zdania.pdf

(494 KB) Pobierz
gazeta.dvi
Rozbiór logiczny zdania pojedynczego
Bogumiła Kaczmarek
Formy pracy :zespołowa
Materiały : karty ze zdaniami, szary arkusz
z wiadomościami dotyczącymi części zdania
Cele :
utrwalenie terminologii z zakresu składni
powtórzenie i utrwalenie wiadomości o czę-
ściach mowy i ich funkcji w zdaniu
powtórzenie i utrwalenie wiadomości o czę-
ściach zdania
doskonalenie sporządzania rozbioru logicz-
nego zdania
To k l e k c j i :
1. Krótkie powtórzenie wiadomości.
Podane niżej wiadomości można spisać na du-
żej karcie papieru (szary arkusz).
a) Podmiot – wyrażony często rzeczownikiem
w mianowniku, (podmiot gramatyczny).
b) Orzeczenie – czasownik.
c) Przydawka – zawsze określa w zdaniu rze-
czownik; może być wyrażona przymiotnikiem,
imiesłowem, rzeczownikiem, zaimkiem, liczeb-
nikiem, wyrażeniem przyimkowym.
d) Okolicznik – określa czasownik (orzecze-
nie), odpowiada na pytania:
jak? – okolicznik sposobu,
gdzie? – okolicznik miejsca,
kiedy? – okolicznik czasu,
po co? – okolicznik celu,
dlaczego? – okolicznik przyczyny.
e) Dopełnienie – łączy się z czasownikiem,
odpowiada na pytania przypadków zależnych:
od dopełniacza do miejscownika (kogo? czego?
komu? czemu? kogo? co? z kim? z czym? o kim?
oczym?).
2. Ćwiczenie. Dokonujemy rozbioru zdania:
Wśródtakichpólprzedlaty,nadbrzegiem
ruczaju, na pagórku niewielkim, we brzo-
zowym gaju, stał dwór szlachecki z drzewa.
Zapis jest jednak odmienny od tradycyjnego:
wśród pól – okolicznik miejsca
takich – przydawka
przed laty – okolicznik czasu
nad brzegiem – okolicznik miejsca
ruczaju – przydawka
na pagórku – okolicznik miejsca
niewielkim – przydawka
w(e) gaju – okolicznik miejsca
brzozowym – przydawka
stał – orzeczenie
Dokument pochodzi ze strony www.gwo.pl
Scenariusz lekcji I–II klasy gimnazjum
(czas realizacji – 1 lekcja)
143533949.051.png 143533949.061.png
scenariusze
dwór – podmiot
szlachecki – przydawka
zdrzewa–przydawka
3. Zabawa w układanie zdań zgodnie z poda-
nym schematem: Nauczyciel (lub uczeń) ukła-
da dowolne zdanie pojedyncze proste, np.
Księżyc oświetlił. Następnie prosimy, aby inni
uczniowie dopisywali:
dowolną przydawkę do podmiotu, np. sre-
brzysty ;
okolicznik czasu, np. nocą ;
dopełnienie, np. wierzchołki ;
przydawkę do dopełnienia, np. świerków .
Srebrzysty księżyc oświetlił nocą wierzchołki
świerków.
4. Można zadanie utrudnić, dodając następu-
jące polecenia:
a) dopisz do przydawki określającej dopełnie-
nie przydawkę wyrażoną przymiotnikiem, np.
wysokich ;
b) dopisz do zdania jeszcze jedno dopełnienie
wraz z przydawką wyrażoną imiesłowem, np.
szczyty gór .
5. Uzyskane zdanie: Srebrzysty księżyc oświe-
tlił nocą wierzchołki wysokich świerków
i szczyty gór . Zadanie można jeszcze utrudniać,
określając, którymi częściami mowy powinna
być wyrażona dana część zdania. Jednocześnie
uczeń musi pamiętać o tym, aby zdanie było
spójne pod względem logicznym.
6. Ćwiczenie. Rozdajemy uczniom kserokopie
z kilkoma zdaniami ( załącznik 6 ). Dzielimy
klasę na trzy grupy i polecamy, aby:
a) grupa I podkreśliła w zdaniach wszystkie
przydawki i wynotowała części mowy, którymi
te przydawki są wyrażone;
b) grupa II – dopełnienia i części mowy, któ-
rymi są wyrażone;
c) grupa III – okoliczniki i części mowy, któ-
rymi są wyrażone.
8. Praca domowa. Ułóż takie zdanie pojedyn-
cze, aby każda część zdania była wyrażona inną
częścią mowy. Dopuszczamy możliwość powtó-
rzenia rzeczowników.
Dokument pochodzi ze strony www.gwo.pl
143533949.062.png 143533949.063.png 143533949.001.png
Rozbiór logiczny zdania pojedynczego (do s. 22)
Załącznik 6
1. Jarek przyglądał się porcelanowemu wazonowi.
2. Przez kilka lat było w domu małe kwadratowe lusterko.
3. Na stole stała lampa naftowa.
4. Wieczorem matka czytywała wiersze i powieści.
5. Dwa anioły niosą za nim kosz z prezentami.
6. Po zamiataniu kobiety posypywały podłogi żółtym piaskiem.
Dokument pochodzi ze strony www.gwo.pl
143533949.002.png 143533949.003.png 143533949.004.png 143533949.005.png 143533949.006.png 143533949.007.png 143533949.008.png 143533949.009.png 143533949.010.png 143533949.011.png 143533949.012.png 143533949.013.png 143533949.014.png 143533949.015.png 143533949.016.png 143533949.017.png 143533949.018.png 143533949.019.png 143533949.020.png 143533949.021.png 143533949.022.png 143533949.023.png 143533949.024.png 143533949.025.png 143533949.026.png 143533949.027.png 143533949.028.png 143533949.029.png 143533949.030.png 143533949.031.png 143533949.032.png 143533949.033.png 143533949.034.png 143533949.035.png 143533949.036.png 143533949.037.png 143533949.038.png 143533949.039.png 143533949.040.png 143533949.041.png 143533949.042.png 143533949.043.png 143533949.044.png 143533949.045.png 143533949.046.png 143533949.047.png 143533949.048.png 143533949.049.png 143533949.050.png 143533949.052.png 143533949.053.png 143533949.054.png 143533949.055.png 143533949.056.png 143533949.057.png 143533949.058.png 143533949.059.png 143533949.060.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin