Rozbiór logiczny zdania.pdf
(
494 KB
)
Pobierz
gazeta.dvi
Rozbiór logiczny zdania pojedynczego
Bogumiła Kaczmarek
Formy pracy
:zespołowa
Materiały
: karty ze zdaniami, szary arkusz
z wiadomościami dotyczącymi części zdania
Cele
:
utrwalenie terminologii z zakresu składni
powtórzenie i utrwalenie wiadomości o czę-
ściach mowy i ich funkcji w zdaniu
powtórzenie i utrwalenie wiadomości o czę-
ściach zdania
doskonalenie sporządzania rozbioru logicz-
nego zdania
To k l e k c j i
:
1.
Krótkie powtórzenie wiadomości.
Podane niżej wiadomości można spisać na du-
żej karcie papieru (szary arkusz).
a) Podmiot – wyrażony często rzeczownikiem
w mianowniku, (podmiot gramatyczny).
b) Orzeczenie – czasownik.
c) Przydawka – zawsze określa w zdaniu rze-
czownik; może być wyrażona przymiotnikiem,
imiesłowem, rzeczownikiem, zaimkiem, liczeb-
nikiem, wyrażeniem przyimkowym.
d) Okolicznik – określa czasownik (orzecze-
nie), odpowiada na pytania:
jak? – okolicznik sposobu,
gdzie? – okolicznik miejsca,
kiedy? – okolicznik czasu,
po co? – okolicznik celu,
dlaczego? – okolicznik przyczyny.
e) Dopełnienie – łączy się z czasownikiem,
odpowiada na pytania przypadków zależnych:
od dopełniacza do miejscownika (kogo? czego?
komu? czemu? kogo? co? z kim? z czym? o kim?
oczym?).
2.
Ćwiczenie. Dokonujemy rozbioru zdania:
Wśródtakichpólprzedlaty,nadbrzegiem
ruczaju, na pagórku niewielkim, we brzo-
zowym gaju, stał dwór szlachecki z drzewa.
Zapis jest jednak odmienny od tradycyjnego:
wśród pól – okolicznik miejsca
takich – przydawka
przed laty – okolicznik czasu
nad brzegiem – okolicznik miejsca
ruczaju – przydawka
na pagórku – okolicznik miejsca
niewielkim – przydawka
w(e) gaju – okolicznik miejsca
brzozowym – przydawka
stał – orzeczenie
Dokument pochodzi ze strony www.gwo.pl
Scenariusz lekcji I–II klasy gimnazjum
(czas realizacji – 1 lekcja)
scenariusze
dwór – podmiot
szlachecki – przydawka
zdrzewa–przydawka
3.
Zabawa w układanie zdań zgodnie z poda-
nym schematem: Nauczyciel (lub uczeń) ukła-
da dowolne zdanie pojedyncze proste, np.
Księżyc oświetlił.
Następnie prosimy, aby inni
uczniowie dopisywali:
dowolną przydawkę do podmiotu, np.
sre-
brzysty
;
okolicznik czasu, np.
nocą
;
dopełnienie, np.
wierzchołki
;
przydawkę do dopełnienia, np.
świerków
.
Srebrzysty księżyc oświetlił nocą wierzchołki
świerków.
4.
Można zadanie utrudnić, dodając następu-
jące polecenia:
a) dopisz do przydawki określającej dopełnie-
nie przydawkę wyrażoną przymiotnikiem, np.
wysokich
;
b) dopisz do zdania jeszcze jedno dopełnienie
wraz z przydawką wyrażoną imiesłowem, np.
szczyty gór
.
5.
Uzyskane zdanie:
Srebrzysty księżyc oświe-
tlił nocą wierzchołki wysokich świerków
i szczyty gór
. Zadanie można jeszcze utrudniać,
określając, którymi częściami mowy powinna
być wyrażona dana część zdania. Jednocześnie
uczeń musi pamiętać o tym, aby zdanie było
spójne pod względem logicznym.
6.
Ćwiczenie. Rozdajemy uczniom kserokopie
z kilkoma zdaniami (
załącznik 6
). Dzielimy
klasę na trzy grupy i polecamy, aby:
a) grupa I podkreśliła w zdaniach wszystkie
przydawki i wynotowała części mowy, którymi
te przydawki są wyrażone;
b) grupa II – dopełnienia i części mowy, któ-
rymi są wyrażone;
c) grupa III – okoliczniki i części mowy, któ-
rymi są wyrażone.
8.
Praca domowa. Ułóż takie zdanie pojedyn-
cze, aby każda część zdania była wyrażona inną
częścią mowy. Dopuszczamy możliwość powtó-
rzenia rzeczowników.
Dokument pochodzi ze strony www.gwo.pl
Rozbiór logiczny zdania pojedynczego
(do s. 22)
Załącznik 6
1. Jarek przyglądał się porcelanowemu wazonowi.
2. Przez kilka lat było w domu małe kwadratowe lusterko.
3. Na stole stała lampa naftowa.
4. Wieczorem matka czytywała wiersze i powieści.
5. Dwa anioły niosą za nim kosz z prezentami.
6. Po zamiataniu kobiety posypywały podłogi żółtym piaskiem.
Dokument pochodzi ze strony www.gwo.pl
Plik z chomika:
wojtek0018
Inne pliki z tego folderu:
zwiazki_wyrazowe.doc
(88 KB)
przyimek_slowko_male_ale_bardzo_uzyteczne.doc
(138 KB)
przydawka_okreslenie_przymiotnika_w_zdaniu.doc
(154 KB)
grupa_podmiotu_i_grupa_orzeczenia.doc
(153 KB)
Scenariusz lekcji przymiotnik i przyslowek.doc
(101 KB)
Inne foldery tego chomika:
ANTYK
LICEUM POLSKI
Ortografia
Podstawy kształcenia językowego
RENESANS
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin