WYKŁAD 3 i 4 22.10.2004
III. Problem postępu naukowo technicznego
DIAGNOZA WSPÓŁCZESNOŚCI
PROGNOZY EDUKACYJNE
1. Ponowoczesne dylematy moralne
· Chaos i różnorodność eksponowanych wartości i norm
· Ku jakim wartościom prowadzić wychowanka
1. Poszukiwania etyków (myśl ponowoczesna Z. Baumana)
· Problem wolności i jej granic w wychowywaniu
IV.
IV. Problem relacji międzypokoleniowych
· Zmiana układu starsze – młodsze pokolenia
· Trudna sytuacja bycia autorytetem dla młodych
IV. Potrzeba budowania dwupodmiotowych relacji dorosły - dziecko
Teoria dystansu międzypokoleniowego Margaret Mead
1. Kultury postfiguratywne – autorytety w przyszłości („dziadkowie uczą wnuków”) – tradycyjne.
2. Kultury figuratywne – zorientowanie na rówieśników („uczą się od siebie podobnych”) – współcześnie przemijające.
3. Kultury prefiguratywne – („młodych, którzy uczą starych”).
POJĘCIA:
Edukacja – ex duco – łac. – wyprowadzam, ogół zamierzonych i niezamierzonych oddziaływań(instytucjonalnych i indywidualnych) formujących zdolności życiowe (fizyczne, intelektualne, emocjonalne i społeczne).
Wychowanie – śwaidome i celowe działanie pedagogiczne zmierzające do osiągnięcia korzystnych zmian rozwojowych w osobowości wychowanka.
Kształcenie – proces wspomagania uczącej się jednostki w poznawaniu świata i samej siebie, a więc proces dotyczy przede wszystkim strefy poznawczej.
WYCHOWYWANIE
Definicje praktyczne
Definicje adaptacyjne
Definicje sytuacyjne
Definicje ewolucyjne
Ważne oddziaływanie (praktyka) wychowawcy
Ważny cel przystosowania do grupy
Ważne środowisko i ogół zdarzeń
Ważne osiągnięcie dojrzałości
· Proces
praktyczny.
· Ważny
wychowanek.
· Przekazywanie
wychowankowi norm, ideałów i wartości, które panują w danej grupie.
wychowanek w kontekście jego świata i życiowych doświadczeń.
· Ważne
zmiany wewnętrzne w skutek, co się wokół niego dzieje.
DEFINICJA (własne połączenie 4 powyższych cech):
Jest to świadome i celowe przekazywanie informacji, nauczanie, oddziaływanie, wykorzystujące doświadczenia życiowe, jego środowisko i ogół zdarzeń oraz to, co się wokół wychowanka dzieje.
FUNKCJE WYCHOWANIA:
Wychowanie ma:
Zaspokoić potrzeby:
· zachowawcze – wychowuje pokolenia w duchu wierności i przywiązania do tradycji.
· rozwojowe – wychowuje wychodząc naprzeciw rozwojowi i postępowi
· adaptacyjne
· kreatywne
SOCJALIZACJA WYCHOWANIE
Oddziaływanie społeczne
Socjalizator
Wychowawca
Osoba reprezentująca większą zbiorowość, nieuświadamiająca sobie swojej roli społecznej
Osoba świadoma reprezentanta zbiorowości
TREŚĆ:
· Sposoby zachowania
· Normy i modele
· Zasoby wiedzy o rzeczywistości bezpośredniej
· Akceptowane sposoby zachowania
· Wzory i ideały
· Wiedza wykraczająca poza bezpośrednią rzeczywistość
Proces spontaniczny, nie kierowany, który pomaga przystosować.
Pomaga w rozwoju, kształceniu i edukacji.
2
hruma89