Wczesna_Interwencja.pdf

(163 KB) Pobierz
untitled
4
TEMAT NUMERU WCZESNA INTERWENCJA
interwencja
Wczesna
Pomoc medyczna i terapeutyczna powinna
dotrzeć do małego dziecka jak najwcześniej.
Układ nerwowy we wczesnym okresie rozwoju jest
bardzo plastyczny, co pozwala na korekcję
zaburzonych funkcji i kompensację deficytów.
WIOLETTA BARTKIEWICZ
dej rodzinie wyzwalają
ogromne emocje. Oczeki-
wanie to radość i przygo-
towania, ale także niepo-
kój. Lista życzeń dotycząca cech, które
ma posiadać dziecko (często nie wyar-
tykułowana) jest długa. Każdy z rodzi-
ców ma swoje wyobrażenie o tym, ja-
kie będzie niemowlę, do kogo będzie
podobne, jaki będzie miało kolor oczu,
włosów, jakie będzie miało uzdolnie-
nia w przyszłości. Jest jednak życzenie,
które zawsze pojawia się w pierwszej
kolejności: „żeby tylko było zdrowe”.
Inne oczekiwania są już mniej ważne.
W końcu nadchodzi ten najważniejszy
moment. Na świat przychodzi dziecko.
Na sali porodowej pojawia się neona-
tolog – lekarz pierwszego kontaktu dla
każdego noworodka. To on ocenia stan
zdrowia dziecka po porodzie. W Polsce
do wstępnej oceny zdrowia dziecka po
porodzie służy skala wprowadzona
w 1956 roku. Skalę tę wymyśliła Virgi-
nia Apgar. Nazwana jej nazwiskiem
skala pozwala na ocenę stanu zdrowia
noworodka w zakresie 5 parametrów:
zabarwienie skóry
czynność oddechowa
czynność serca
napięcie mięśni
odruchy (reakcja dziecka na
drażnienie okolic nozdrzy i ust).
W zakresie każdego z tych parame-
trów noworodek może otrzymać od
listopad/grudzień 2006 P RZYJACIEL
N arodziny dziecka w każ-
152251367.015.png 152251367.016.png 152251367.017.png
WCZESNA INTERWENCJA TEMAT NUMERU
5
0 do 2 punktów. Stan zdrowia ocenio-
ny na 7 punktów i więcej jest określa-
ny jako dobry i nie stanowi podstaw
do niepokoju. Ocena pomiędzy 4 a 6
punktów to informacja, że dziecku
może być potrzebna pomoc, jak rów-
nież, że wymaga ono wzmożonej ob-
serwacji po wypisaniu ze szpitala.
Dzieci, które otrzymały poniżej
4 punktów, wymagają natychmiasto-
wej intensywnej opieki medycznej.
Pomoc medyczna i terapeutyczna
powinna dotrzeć do małego dziecka
jak najwcześniej. Układ nerwowy we
wczesnym okresie rozwoju jest bardzo
plastyczny, co pozwala na korekcję za-
burzonych funkcji i kompensację defi-
cytów. Często zaburzenia mają charak-
ter rozwojowy. Im wcześniej zostanie
zahamowany rozwój zaburzeń u dziec-
ka, tym mniej niekorzystnych zmian
może mieć miejsce. Małe dzieci łatwiej
generalizują ćwiczone umiejętności
oraz są bardziej podatne na programy
usprawniania. Nie bez znaczenia jest
także większa gotowość opiekunów
maluchów do współpracy ze specjali-
stami. Rodzice małych dzieci chętniej
i aktywniej uczestniczą w zajęciach
przeznaczonych specjalnie dla opieku-
nów dzieci niepełnosprawnych niż ro-
dzice dzieci starszych, którzy są już
„oswojeni” z chorobą swojego dziecka.
OŚRODKI I PUNKTY WCZESNEJ INTERWENCJI PSOUU
Warszawa
02-629, ul. Pilicka 21, tel. (22) 8440637
Biała Podlaska
21-500, ul. Łomaska 21, tel. (83) 3443852
Cieszyn
43-400, ul. Mickiewicza 13,
tel. (33) 8581364
Gdańsk
80-351, ul. Tysiąclecia 13 A,
tel. (58) 5538371
Giżycko
11-500, ul. Dąbrowskiego 15,
tel. (87) 4292909
Gorzów Wielkopolski
66-400, ul. Piłsudskiego 9,
tel. (95) 7320383
Gryfice
72-300, ul. 3 Maja 4, tel. (91) 3842616
Jarosław
37-500, ul. Witosa 18, tel. (16) 627340-42
Jaworzno
32-510, ul. Chopina 19,
tel. (32) 6163898 w. 21
Katowice-Giszowiec
40-487, ul. Gościnna 8, tel. (32) 2560726
Koło
60-600, ul. Wojciechowskiego 21 A,
tel. (63) 2720992
Kołobrzeg
78-100, ul. Katedralna 46,
tel. (94) 3525388
Krosno
38-400, ul. Powstańców Śląskich 16,
tel. (13) 4327116
Leszno
64-100, ul. Starozamkowa 14 A,
tel. (65) 5296474
Mikołów
43-190, ul. Słowackiego 21 C,
tel. (32) 2262264
Olsztyn
10-560, ul. Żołnierska 27, tel. (89) 5330532
Poznań
61-477, ul. św. Szczepana 7 A,
tel. (61) 8325373
Rzeszów
35-051, ul. Staszica 10 B, tel. (17) 8520510
Szczecin
71-771, ul. Rostocka 125,
tel. (91) 4268197-98
Tarnów
33-100, ul. Ostrogskich 5 B,
tel. (14) 6268489
Tychy
43-100, ul. Niepodległości 90,
tel. (32) 2273300
Zgierz
95 -100, ul. Mielczarskiego 26,
tel. (42) 7174711
Żory
44-240, Os. Księcia Władysława,
tel. (32) 4345236
GRUPA RYZYKA
Rodzice nie powinni lekceważyć
żadnych niepokojących objawów
u dziecka.
Każde podejrzenie nieprawidłowo-
ści w rozwoju dziecka powinno być
natychmiast skonsultowane ze specja-
listą. W szczególności jeśli dziecko na-
leży do tak zwanej grupy ryzyka, co
oznacza, że pojawiły się nieprawidło-
wości w przebiegu ciąży lub porodu.
Jeśli dziecko jest niespokojne, ciągle
płacze lub jest zbyt spokojne i stale
senne, ma nieprawidłowe napięcie
mięśniowe, tzn. jest zbyt wiotkie lub
pewne partie mięśni są stale napięte,
należy bezzwłocznie udać się do spe-
cjalisty. Także jeśli rodzice zaobser-
wują asymetrię w ułożeniu ciała lub
brak reagowania na dźwięk i barwy,
powinni natychmiast skonsultować się
z lekarzem. Lepiej kilka razy udać się
do lekarza i usłyszeć, że wszystko jest
w porządku, niż pójść o raz za późno.
Bezwzględnie do objęcia opieką te-
rapeutyczną kwalifikują się dzieci
z następującymi diagnozami:
urazy porodowe: uszkodzenia
układu nerwowego (ośrodkowego
i obwodowego), rozerwanie struk-
tur śródczaszkowych i krwotok
itp.
zaburzenia oddechowe i sercowo-
-naczyniowe swoiste dla okresu
okołoporodowego: niedotlenienie
wewnątrzmaciczne, zaburzenia
oddychania, zamartwica urodze-
niowa
zaburzenia krwotoczne i hema-
tologiczne u płodu i noworodka
drgawki noworodka
zaburzenia mózgowe noworodka
zaburzenia napięcia mięśniowe-
go noworodka
wrodzone wady rozwojowe,
zniekształcenia i aberracje chro-
mosomowe: przepuklina mózgo-
wa, małogłowie, wodogłowie
wrodzone, rozszczepienia kręgo-
słupa, wrodzone wady rozwojo-
we układu nerwowego
wrodzone wady rozwojowe i znie-
kształcenia układu mięśniowo-
-szkieletowego: rozszczepienia
wargi i podniebienia, wrodzone
zniekształcenie mięśniowo-kostne
w zakresie czaszki, twarzy, kręgo-
słupa i klatki piersiowej, palce
dodatkowe, zrost palców, znie-
kształcenie zmniejszające koń-
czyny
aberracje chromosomowe, takie
jak: zespół Downa, zespół Edward-
sa, zespół Patana, zespół Turne-
ra, inne trisomie, monosomie,
delacje autosomów
choroby układu nerwowego: za-
nik mięśni pochodzenia rdzenio-
wego, dystonia, inne zaburzenia
pozapiramidowe, padaczka, stan
P RZYJACIEL listopad/grudzień 2006
152251367.018.png 152251367.001.png 152251367.002.png 152251367.003.png
 
6
TEMAT NUMERU WCZESNA INTERWENCJA
padaczkowy, choroby połączeń
nerwowo-mięśniowych i mięśni,
dziecięce porażenie mózgowe,
zespoły porażenne, wodogłowie,
encefalopatia toksyczna
zaburzenia psychiczne i zaburze-
nia zachowania: upośledzenia
umysłowe, specyficzne zaburze-
nia rozwoju mowy i języka, zabu-
rzenia artykulacji, zaburzenia
ekspresji mowy, zaburzenia ro-
zumienia mowy i wrodzone za-
burzenia percepcji słuchowej,
dysfazja, atazja, głuchota słów,
zaburzenia mowy, autyzm dzie-
cięcy, autyzm atypowy, zespół
Retta, zaburzenia zachowania,
zaburzenia emocjonalne, zabu-
rzenia funkcjonowania społecz-
nego, mutyzm wybiórczy, tiki,
zespół Giles de la Tourette’a, ste-
reotypie ruchowe, opóźnienie
rozwoju psychoruchowego
choroby oka: upośledzenie wi-
dzenia, ślepota
choroby ucha: głuchota przewo-
dzeniowa i czuciowo-nerwowa.
podjęcie odpowiednich oddziaływań.
Wczesna interwencja zakłada podej-
mowanie działań w czasie, w którym
można osiągnąć optymalne rezultaty.
Podstawowymi cechami wczesnej in-
terwencji są wielodyscyplinarność
i kompleksowość zagwarantowane
przez oddziaływanie zespołu niezbęd-
nych specjalistów współpracujących ze
sobą. Zwykle w gronie specjalistów
znajdują się: lekarze różnych specjal-
ności, psycholodzy, logopedzi, fizjote-
to, aby proces rehabilitacji odbywał się
w naturalnym środowisku dziecka.
Oddziaływania terapeutów muszą być
kontynuowane przez rodziców w do-
mu. Takie podejście umożliwia indywi-
dualne potraktowanie każdego dziecka
i rodziny. Obecność rodziny w proce-
sie terapeutycznym jest niezmiernie
ważna, gdyż to właśnie matka i ojciec
znają najlepiej własne dziecko, potra-
fią odczytywać informacje, które ono
przesyła, np. o tym, że jest już zmęczone
PODSTAWOWYMI CECHAMI WCZESNEJ
INTERWENCJI SĄ WIELODYSCYPLINARNOŚĆ
I KOMPLEKSOWOŚĆ ZAGWARANTOWANE PRZEZ
ODDZIAŁYWANIE ZESPOŁU NIEZBĘDNYCH
SPECJALISTÓW WSPÓŁPRACUJĄCYCH ZE SOBĄ.
rapeuci, terapeuci zajęciowi, pedago-
dzy oraz pracownicy socjalni. Skład
specjalistów dobierany jest indywidual-
nie dla każdego dziecka i jego rodziny.
Praca w zespole pozwala na wspólne
ustalanie diagnoz, programów, udział
w ich realizacji i ewaluacji.
Aby wczesna interwencja przynosi-
ła zakładane rezultaty, muszą zostać
spełnione pewne warunki. Poza profe-
sjonalnie przygotowanymi specjalista-
mi nie można zapomnieć o drugim
niezbędnym warunku, tzn. o włącze-
niu w proces rehabilitacji dziecka ro-
dziców. We wczesnej interwencji rów-
nie ważne jak szybkość diagnozy jest
i potrzebuje przerwy, lub o tym, że za-
bawa może być jeszcze długo kontynu-
owana. Rodzice także najszybciej za-
uważą zmiany następujące w dziecku.
Aby rodzice mogli w pełni uczestni-
czyć w procesie rehabilitacji, muszą
przejść przez pewne etapy, które zwią-
zane są z narodzinami niepełnospraw-
nego dziecka. Zwykle pierwsza reakcja
to szok, czasem nawet tak silny, że pro-
wadzi do odrzucenia dziecka. Życie ro-
dziny ulega dezorganizacji. Następnie
rodzice powoli przyzwyczajają się do
tego, że mają dziecko specjalnej troski,
jednakże towarzyszy temu uczucie
olbrzymiego smutku, często depresji,
POMOC SPECJALISTÓW
Zaburzenia w prawidłowym rozwo-
ju dziecka wymagają interwencji spe-
cjalistów. Wczesna interwencja skiero-
wana jest do dzieci w wieku od 0 do
6 lat. Celem wczesnej interwencji jest
jak najszybsze wykrycie nieprawidło-
wości w rozwoju dziecka i ich zlikwido-
wanie lub zminimalizowanie poprzez
MONIKA KASTORY-BRONOWSKA
Dyrektor Ośrodka Wczesnej Interwencji w Warszawie
ków nie skupić tyl-
ko i wyłącznie na
leczeniu dziecka,
w proces terapeu-
tyczny należy włą-
czyć całą rodzinę,
rodzice i dziecko
bowiem stanowią
nierozerwalną
psychologiczną całość.
Działalność ośrodków wcze-
snej interwencji prowadzona
jest głównie na podstawie kon-
traktu z NFZ. Dzięki temu pa-
cjenci nie ponoszą żadnych
kosztów leczenia. Wymagane
jest jednak skierowanie od leka-
rza pierwszego kontaktu.
Ośrodki dokładają starań, aby
ruch pacjentów zorganizować
w sposób ograniczający czas
oczekiwania na wizytę. Jest to
ważne zwłaszcza w przypadku
dzieci najmłodszych – im szybsza
diagnoza, tym większe szanse na
zminimalizowanie bądź zlikwi-
dowanie nieprawidłowości.
Leczenie i terapia dzieci
w ośrodkach odbywają się
w systemie konsultacyjno-tera-
peutycznym. Rodzice mogą
otrzymywać zalecenia do pracy
z dzieckiem w domu lub w uza-
sadnionych przypadkach dzieci
uczęszczają na terapię do
ośrodków.
Założeniem programu wcze-
snej interwencji jest min wielo-
dyscyplinarność zespołu. Dzięki
temu mały pacjent w czasie jed-
nej wizyty w ośrodku jest bada-
ny przez lekarzy różnych specjal-
ności: neurologów, pediatrę,
lekarzy rehabilitacji ruchowej,
psychiatrę. Do dyspozycji dzieci
są również psycholodzy, logo-
pedzi, fizjoterapeuci oraz tera-
peuci innych specjalności, jak
również oligofrenopedagodzy.
Zespół terapeutów spotyka się
na codziennych odprawach, co
daje możliwość wspól-
nego ustalenia terapii.
Terapie ustalone w taki
sposób uzupełniają się.
W zależności od po-
trzeb dzieci mogą ko-
rzystać z rehabilitacji ruchowej,
terapii logopedycznej, psycholo-
gicznej lub pedagogicznej. Na
pomoc i wsparcie mogą też li-
czyć rodzice dzieci. Mogą oni
korzystać z psychoterapii, grup
wsparcia oraz różnorodnych
treningów i szkoleń. Bardzo
istotne jest, aby swoich wysił-
KOMENTARZ
EKSPERTA
listopad/grudzień 2006 P RZYJACIEL
152251367.004.png 152251367.005.png 152251367.006.png 152251367.007.png 152251367.008.png 152251367.009.png
 
WCZESNA INTERWENCJA TEMAT NUMERU
7
co skutkuje nadopiekuńczością lub od-
rzuceniem dziecka. Dopiero później
zaczyna się kształtować dojrzała i re-
alistyczna postawa określająca miejsce
dziecka w rodzinie. Wówczas można
rozpocząć pracę z rodzicami. W prze-
chodzeniu przez te fazy pomaga obec-
ny w zespole specjalistów psycholog.
Podsumowując rozważania, wcze-
sna interwencja odgrywa niezmiernie
ważną rolę, gdyż według Gresnigta
(1995):
zmniejsza ryzyko opóźnień roz-
wojowych
spełnia funkcję leczniczą i zapo-
biega pogłębianiu wad
zmniejsza skutki uboczne upośle-
dzenia dziecka
dostarcza informacji z zakresu
diagnozy, przyczyn niepełno-
sprawności, prognoz, wiedzy na
temat normalnego rozwoju
dziecka i jego stymulacji
jest efektywną formą pomocy ro-
dzinom w zakresie postępowania
z dzieckiem z różnego rodzaju
deficytami
jest socjalnym systemem pomocy
umożliwia całej rodzinie przysto-
sowanie się do nowej sytuacji
związanej z obecnością i postę-
powaniem wobec dziecka niepeł-
nosprawnego.
„Wczesna, wielospecjalistyczna,
kompleksowa, skoordynowana i ciągła
pomoc dziecku zagrożonemu niepełno-
sprawnością lub niepełnosprawnemu
oraz jego rodzinie”. To, jak ważna i sku-
teczna jest wczesna interwencja, za-
uważył i docenił także Rząd RP, który
we wrześniu 2004 roku wcielił w życie
program pilotażowy na lata 2005-2007
o nazwie „Wczesna, wielospecjalistycz-
na, kompleksowa, skoordynowana
i ciągła pomoc dziecku zagrożonemu
niepełnosprawnością lub niepełno-
sprawnemu oraz jego rodzinie”. Pro-
gram ten w swym opisie ukazuje skalę,
jakiej dotyczy problem niepełnospraw-
nego dziecka w Polsce. Z danych wyni-
ka, że na 6 941 652 dzieci w wieku od
0 do 14 lat u 184 206 występuje niepeł-
nosprawność, w tym u 99 843 dzieci
w wieku od 0 do 9 lat. Autorzy progra-
mu alarmują, że przyczynami tak du-
żej liczby dzieci niepełnosprawnych są
nie tylko wady i choroby, które rozwi-
nęły u dziecka niepełnosprawność, ale
także zbyt późna diagnoza oraz niedo-
stateczne reagowanie lekarzy na nie-
pokojące objawy lub utrudniony do-
stęp do specjalistów różnych dziedzin.
Przyczynami utrudniającymi spraw-
ną i kompleksową opiekę są także barie-
ry resortowe. Obecnie chorym dziec-
kiem zajmują się trzy resorty: zdrowia,
oświaty i polityki społecznej. Przepływ
informacji i kompleksowa pomoc dla
konkretnego dziecka napotyka poważ-
ne problemy natury formalnej.
4. Kompleksowy program rehabili-
tacyjno-terapeutyczno-wspomagający
dla dziecka i rodziny (opracowanie
i wdrożenie).
5. Systematyczna praca programo-
wa prowadzona przez zespół, śledze-
nie realizacji programu i jego efektów
– modyfikacja działań na podstawie
aktualizowanej diagnozy.
6. Modyfikowanie programu reha-
bilitacyjno-terapeutyczno-wspomaga-
jącego dla dziecka i rodziny.
Celem programu jest wprowadze-
nie w życie takich rozwiązań, aby każ-
de dziecko (bez względu na miejsce
zamieszkania) miało możliwość na-
tychmiastowego skontaktowania się
ze wszystkimi specjalistami, którzy są
konieczni do zdiagnozowania proble-
mu. Ważnym aspektem programu jest
niesienie wsparcia rodzinie dziecka,
a także przełamywanie barier resorto-
wych i tworzenie zespołów specjali-
stów, do których trafia dziecko z gru-
py ryzyka.
Modelowe działania w zakresie
WWKSC wyglądają następująco:
1. Pierwsze objawy lub tylko
uświadomione zagrożenie rozwoju.
2. Wstępna diagnoza (lekarska lub
psychologiczna) stworzona we współ-
pracy z rodzicami. Skierowanie do ze-
społu specjalistów.
3. Pogłębiona diagnoza wielospe-
cjalistyczna: medyczno-rehabilitacyjno-
-terapeutyczno-psychologiczno-logope-
dyczna i pedagogiczna z uwzględnie-
niem aspektu rodziny.
7. Śledzenie przebiegu realizacji
programu i efektów – aktualizowanie
diagnozy.
Dopiero takie oddziaływanie, zda-
niem autorów programu, może przy-
nieść wymierne rezultaty w pomocy
małemu dziecku. Więcej o programie
można dowiedzieć się z internetowych
stron Ministerstwa Edukacji Narodo-
wej: www.men.home.pl.
W Polsce ośrodki wczesnej inter-
wencji istnieją od około 20 lat. Pierw-
szy ośrodek powstał w 1978 roku. Jego
założycielką jest Krystyna Mrugalska,
aktywny działacz na rzecz osób niepeł-
nosprawnych w Polsce.
Obecnie w Polsce funkcjonuje oko-
ło 120 placówek, które prowadzą
wczesną interwencję, brakuje jednak
jakichkolwiek danych na temat liczby
dzieci objętych opieką.
Wykaz placówek, które współpra-
cują w ramach opisywanego progra-
mu na terenie całego kraju, można
znaleźć na stronach Ministerstwa
Edukacji Narodowej.
P RZYJACIEL listopad/grudzień 2006
152251367.010.png 152251367.011.png 152251367.012.png 152251367.013.png 152251367.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin