Ćwiczenia 5.doc

(30 KB) Pobierz
26

26.03.2009

 

Ćwiczenia 5

 

 

Odruch Galanta – stymulacja pleców = przywiedzenie bioder

 

Objawy przetrwałego odruchu:

Ø      Wiercenie się

Ø      Moczenie nocne

Ø      Kłopoty z koncentracją

Ø      Zaburzenia pamięci krótkoterminowej

Ø      Obracanie jednego biodra w czasie chodzenia

 

Odruch toniczno – błędnikowy – ruch głowy do tyłu i do przodu = wyprostowanie ramion i nóg

 

Objawy utrzymania:

Ø      Nieprawidłowa postawa – pochylenie

Ø      Obniżony tonus mięśni

Ø      Trudności związane z układem przedsionkowym – trudności w utrzymaniu równowagi

Ø      Zaburzenia wzrokowo – motoryczne – trudności w spostrzeganiu wzrokowym, trudności związane z orientacją przestrzenną

 

Odruch błędnikowy tylny:

Ø      Nieprawidłowa postawa – tendencja do chodzenia na palcach

Ø      Trudności w utrzymaniu równowagi i koordynacji ruchów

Ø      Podwyższony tonus mięśniowy

Ø      Trudności związane z układem przedsionkowym

Ø      Zaburzenia wzrokowo – motoryczne

Ø      Niskie umiejętności sekwencjonowania

 

Odruch Landana – uniesienie dziecka i podtrzymanie go od strony brzucha powoduje napinanie się mięśni prostujących w całym ciele

 

Odruch Amfibii – uniesienie miednicy powoduje automatyczne, przywiedzenie mięśni ramion bioder i kręgosłupa po tej stronie. Nie w pełni wykształcony powoduje:

Ø      Trudności w pełzaniu i raczkowaniu

Ø      Zbyt wysokie napięcie mięśniowe

 

Sfery rozwoju:

 

Motoryka duża:

1.      Napięcie mięśniowe

a)      Prawidłowe

b)     Nieprawidłowe

Ø      Rodzaj zaburzenia

·         Wzmożone (spastyczność)

·         Obniżone (wiotkość)

·         Zmienne

Ø      Zakres zaburzenia

·         Całe ciało

·         Część ciała

·         Lewa lub prawa strona

2.      Kontrola ciała (w przestrzeni)

a)      Prawidłowa (ułożenie w osi – symetria)

b)     Nieprawidłowa

Ø    Pozycje:

·         Leżąca na plecach

·         Leżąca na brzuchu

·         Siedząca z podparciem

·         Pełny siad (samodzielny)

·         Pełna pionizacja

3.      Wzorzec ruchów:

Ø      Prawidłowy

Ø      Nieprawidłowy

·         Schemat – różne dla różnych zaburzeń

Ø      Ocena funkcjonowania umiejętności

 

Celem motoryki dużej jest zdolność przemieszczania się.

 

Motoryka mała:

Ø      Szczegółowe ruchy związane z dłonią i aparatem artykulacyjnym

Ø      Jest spójna – dłonie mają wpływ na aparat artykulacyjny

1.      Chwyt sferyczny (chwyt obejmowania piłki)

2.      Chwyt cylindryczny (dłoń się stopniowo zamyka)

3.      Chwyt nożycowy (rzeczy płaskie)

4.      Chwyt pensetkowy (rzeczy drobne)

Ø      Chwytanie odbywa się oburącz i na przemian

Ø      Chwyty grafomotoryczne:

1.      Ołówkowy statyczny – wiek przedszkolny, pracuje cała ręka, np. przy rysowaniu)

2.      Ołówkowy dynamiczny – > 5 lat, ruchy nadgarstkiem – warunkuje kształtne pisanie

Ø      Przejście od zamkniętej dłoni w kierunku pisania

Ø      Podawanie odpowiednich zabawek

Ø      Chwyt warunkuje oprzyrządowanie różnych rzeczy

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin