26.03.2009
Odruch Galanta – stymulacja pleców = przywiedzenie bioder
Objawy przetrwałego odruchu:
Ø Wiercenie się
Ø Moczenie nocne
Ø Kłopoty z koncentracją
Ø Zaburzenia pamięci krótkoterminowej
Ø Obracanie jednego biodra w czasie chodzenia
Odruch toniczno – błędnikowy – ruch głowy do tyłu i do przodu = wyprostowanie ramion i nóg
Objawy utrzymania:
Ø Nieprawidłowa postawa – pochylenie
Ø Obniżony tonus mięśni
Ø Trudności związane z układem przedsionkowym – trudności w utrzymaniu równowagi
Ø Zaburzenia wzrokowo – motoryczne – trudności w spostrzeganiu wzrokowym, trudności związane z orientacją przestrzenną
Odruch błędnikowy tylny:
Ø Nieprawidłowa postawa – tendencja do chodzenia na palcach
Ø Trudności w utrzymaniu równowagi i koordynacji ruchów
Ø Podwyższony tonus mięśniowy
Ø Trudności związane z układem przedsionkowym
Ø Zaburzenia wzrokowo – motoryczne
Ø Niskie umiejętności sekwencjonowania
Odruch Landana – uniesienie dziecka i podtrzymanie go od strony brzucha powoduje napinanie się mięśni prostujących w całym ciele
Odruch Amfibii – uniesienie miednicy powoduje automatyczne, przywiedzenie mięśni ramion bioder i kręgosłupa po tej stronie. Nie w pełni wykształcony powoduje:
Ø Trudności w pełzaniu i raczkowaniu
Ø Zbyt wysokie napięcie mięśniowe
Sfery rozwoju:
Motoryka duża:
1. Napięcie mięśniowe
a) Prawidłowe
b) Nieprawidłowe
Ø Rodzaj zaburzenia
· Wzmożone (spastyczność)
· Obniżone (wiotkość)
· Zmienne
Ø Zakres zaburzenia
· Całe ciało
· Część ciała
· Lewa lub prawa strona
2. Kontrola ciała (w przestrzeni)
a) Prawidłowa (ułożenie w osi – symetria)
b) Nieprawidłowa
Ø Pozycje:
· Leżąca na plecach
· Leżąca na brzuchu
· Siedząca z podparciem
· Pełny siad (samodzielny)
· Pełna pionizacja
3. Wzorzec ruchów:
Ø Prawidłowy
Ø Nieprawidłowy
· Schemat – różne dla różnych zaburzeń
Ø Ocena funkcjonowania umiejętności
Celem motoryki dużej jest zdolność przemieszczania się.
Motoryka mała:
Ø Szczegółowe ruchy związane z dłonią i aparatem artykulacyjnym
Ø Jest spójna – dłonie mają wpływ na aparat artykulacyjny
1. Chwyt sferyczny (chwyt obejmowania piłki)
2. Chwyt cylindryczny (dłoń się stopniowo zamyka)
3. Chwyt nożycowy (rzeczy płaskie)
4. Chwyt pensetkowy (rzeczy drobne)
Ø Chwytanie odbywa się oburącz i na przemian
Ø Chwyty grafomotoryczne:
1. Ołówkowy statyczny – wiek przedszkolny, pracuje cała ręka, np. przy rysowaniu)
2. Ołówkowy dynamiczny – > 5 lat, ruchy nadgarstkiem – warunkuje kształtne pisanie
Ø Przejście od zamkniętej dłoni w kierunku pisania
Ø Podawanie odpowiednich zabawek
Ø Chwyt warunkuje oprzyrządowanie różnych rzeczy
flek