Ćwiczenia 3.doc

(49 KB) Pobierz
12

12.03.2009

 

Ćwiczenia 3

 

 

Wczesna inteligencja ma na celu rozwój dziecka.

 

8 rodzajów inteligencji:

·         Ruchowa

·         Językowa

·         Wizualno-przestrzenna

·         Muzyczna

·         Intrapersonalna

·         Interpersonalna

·         Przyrodnicza (poznawcza)

·         Matematyczno-logiczna

 

Każdy ma inny styl uczenia się i każdy ma w różnym stopniu rozwinięte poszczególne rodzaje inteligencji.

 

Inteligencja językowa – nasza umiejętność czytania, pisania i porozumiewania się za pomocą słów.

 

Inteligencja logiczno-matematyczna – umiejętność rozumowania oraz liczenia.

 

Inteligencja wizualno-przestrzenna – malowanie, rysowanie, rzeźba, fotografia artystyczna

 

Inteligencja muzyczna – umiejętność układania piosenek, śpiewania, gry na instrumencie, układania wierszy, a także stosowania rymu i rytmu

 

Inteligencja interpersonalna (społeczna) – umiejętność nawiązywania kontaktów z innymi osobami

 

Inteligencja intrapersonalna (refleksyjna) – umiejętność skupiania uwagi na swoich uczuciach, wyciągania wniosków z przeżytych doświadczeń i umiejętność planowania

 

Inteligencja przyrodnicza – umiejętność rozumienia praw natury i postępowania zgodnie z nimi

 

Praca z małym dzieckiem ma na celu rozwinięcie wszystkich rodzajów inteligencji.

 

Różni ludzie posiadają różne inteligencji lub ich różne kombinacje i to właśnie one decydują o sposobie przyswajania wiedzy.

 

Inteligencja językowa:

Osoby:

·         Lubią pisać i czytać

·         Używają bogatego słownictwa

·         Z zamiłowaniem do języków obcych, łatwo zapamiętujące i robiące notatki

Dzieci:

·         Lubią słuchać i opowiadać bajki

·         Lubią rymowanki, gry słowne i rzeczy wykraczające poza ramy edukacji

·         Są wrażliwe na dźwięki, budowę i znaczenie słów

Wspomaganie:

·         Zabawy słowne

·         Czytanie

·         Śpiewanie, deklamowanie wierszy i sensowna rozmowa

Ważne:

·         Wszystko, co robią w domu rodzice powinno służyć komunikacji

·         Wspólne zabawy, opowiadanie i spisywanie zadań, jakie dziecko wymyśla

 

Inteligencja wizualno-przestrzenna:

Charakterystyka:

·         Osoby czerpiące przyjemność z rozkręcania s składania elementów w jedną całość

·         Przypominają wspomnienia dzięki wizualizacji i z łatwością interpretują mapy i plany

·         Określają, modyfikują i zmieniają różne aspekty świata wizualno-przestrzennego

·         Są to osoby wyjątkowo wrażliwe na szczegóły, mające bardzo dobrze wykształconą wyobraźnię, dużo rysują, w sposób graficzny przedstawiają swoje pomysły i bez problemu orientują się w trójwymiarowej przestrzeni.

Dziecko:

·         Lubi rysować

·         Dobrze układa układanki

·         Właściwie interpretuje mapy i konstruuje z klocków skomplikowane budowle

·         Wolą książki z instrukcjami i bogatą ilustracją

Wspomaganie:

·         Materiały do prac plastycznych

·         Zajęcia plastyczne

·         Zabawy konstrukcyjne

·         Dziecko nie mające dobrze wykształconej inteligencji matematyczno-logicznej może odczuwać porażki

 

Inteligencja muzyczna:

Charakterystyka:

·         Osoby szybko dostrzegają wzory, łatwo dostrzegają rytm, lubią różnorodną muzykę

·         Nucą, wybijają takt muzyki, śpiewają lub grają na instrumencie

·         Lubią rytm i poezję

·         Łatwo odróżniają poszczególne elementy muzyczne

·         Mają trudności w koncentracji, jeśli słychać muzykę

Dziecko:

·         Zmienia w muzykę prawie wszystko

Wspomaganie:

·         Łączenie z muzyką wszystkiego, co można

·         Słuchanie muzyki

·         Wspólne śpiewanie, mowa rytmizowana

 

Inteligencja ruchowa:

Charakterystyka:

·         Osoby lubią ruch i kontakt fizyczny (często dzieci z ADHD)

·         Dobrze piszą i liczą, lubią wymyślać nowe gry

·         Z łatwością kontrolują ruchy ciała, bet trudu posługują się przedmiotami

·         Osoby wrażliwe na dotyk, wszystko muszą poznać empirycznie

Wspomaganie:

·         Zajęcia sportowe

·         Ekspresywne metody nauczania

·         Uczestnictwo w zajęciach artystycznych

 

Inteligencja logiczno-matematyczna

Charakterystyka:

·         Osoby lubią porządek

·         Dokładnie wykonują precyzyjne instrukcje

·         Wykonują szybkie kalkulacje w pamięci

·         Lubią gry i zagadki prowokujące do myślenia

·         Umiejętność logicznego myślenia

·         Racjonalne spojrzenie na życie

Dziecko:

·         Tworzy ten rodzaj inteligencji od samego początku (przyczyna-skutek)

·         Wyższe myślenie logiczno-matematyczne objawia się, gdy dziecko potrafi odłożyć przedmioty i wykonywać obliczenia

Wspomaganie:

·         Zabawy matematyczne

·         Zagadnienia polegające na szacowaniu, liczeniu w pamięci i rozwiązywaniu problemów

·         Czynności samoobsługowe

 

Inteligencja interpersonalna:

Charakterystyka:

·         Nauka przez kontakt z innymi

·         Zdolności przywódcze

·         Asertywność

Wspomaganie:

·         Pełnienie ról społecznych

·         Drama, gry i zabawy zespołowe

·         Zabawy w większym gronie, dzieci uczą siebie nawzajem

 

Inteligencja intrapersonalna:

Charakterystyka:

·         Jasno sprecyzowany punkt widzenia

·         Samodyscyplina

·         Lubią pracę w samotności

·         Odpowiedzialność za własne zachowanie

Wspomaganie:

·         Dokonywanie wyborów

·         Szansa doświadczenia samodzielnej nauki, samodzielne wyznaczanie tempa nauki

·         Zacicszne miejsce gdzie dziecko może rozwijać swoje zainteresowania

 

Inteligencja przyrodnicza (podstawa fizyki i chemii)

Charakterystyka:

·         Praca i przebywanie na świeżym powietrzu

·         Ważne przyroda i ekologia

·         Hierarchizowanie

·         Często uprawa działek i ogródków

Wspomaganie:

·         Prowokowanie do badań i odkryć

·         Wspólne oglądanie film ów przyrodniczych

 

Gotowość szkolna nie musi oznaczać umiejętności czytania, pisania i liczenia, a nauczenia dziecka jak to robić.

 

Proces nauczania:

·         Model nauczania – dorosły zaprasza do udziału, inicjuje zabawy, modeluje, przekazuje wiedzę

·         Model współpracy – dorosły i dziecko wspólnie uczestniczą w zabawie

·         Model autonomiczny – dorosły organizuje środowisko zabawy, obserwuje, spontaniczna aktywność dziecka

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin