bibliografia dysleksja.pdf

(34 KB) Pobierz
44984117 UNPDF
CEN we Włocławku
DYSLEKSJA - bibliografia
Autor: Agata Safian.
10.01.2008.
DYSLEKSJA - bibliografia Dysleksja - mały przewodnik bibliograficzny dla nauczycieli i rodziców
Biblioteka Pedagogiczna KPCEN we Włocławku wł±cza siê po raz kolejny w organizowany w dniach 2-8
pa¼dziernika 2006r. Europejski Tydzieñ ¦wiadomo¶ci Dysleksji. Nauczycieli, logopedów i rodziców
zachêcamy do skorzystania ze zbiorów naszej biblioteki, a niniejsza bibliografia jest przewodnikiem po jej
zasobach. KSI¡¯KI 1. Jak pokonaæ seplenienie: uczymy siê wymawiaæ głoski "c-cz", / Antoni Balejko.
- Białystok: Wydawnictwo Logopedyczne, 2001. Sygn. 82385 Czytelnia. 2. Jak pokonaæ seplenienie:
uczymy siê wymawiaæ głoski "s-sz", / Antoni Balejko. - Białystok: Wydawnictwo Logopedyczne, 2000.
Sygn. 82386 Czytelnia.
Ksi±¿ki z serii "Logopeda radzi" adresowane s± do rodziców, nauczycieli i terapeutów pedagogicznych
dzieci i osób dorosłych. Zawieraj± propozycje atrakcyjnych zabaw edukacyjnych zachêcaj±cych do
poznawania tajników mówienia, czytania i pisania. Zawieraj± propozycje æwiczeñ i utrwalenie poprawnej
wymowy głosek "cz" i "sz". 3. Jêzyk, czytanie i dysleksja / Gra¿yna Krasowicz-Kupis. - Lublin: Agencja
Wydawniczo-Handlowa Antoni Dudek, 2003. Sygn. 83063.
Autorka podaje szczegółowe informacje dotycz±ce terminologii oraz psychologicznych i jêzykowych
aspektów zaburzenia czytania. Bardzo cenne s± przykłady æwiczeñ, które umo¿liwiaj± diagnozê i terapiê
wspomagaj±c± opanowanie umiejêtno¶ci czytania. Ksi±¿ka zawiera bogat± bibliografiê przedmiotow± [s.
167-176]. 4. Ka¿dy przedszkolak dobrym uczniem w szkole / Barbara Zakrzewska. - Warszawa:
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2003. Sygn. 05680 s Czytelnia.
Jest to poradnik metodyczny wspomagaj±cy pracê nauczycieli przedszkoli i elementarnej. Zawiera
propozycje ró¿norodnych i atrakcyjnych æwiczeñ wspomagaj±cych naukê czytania i pisania, a tym samym
udany start w szkole. Ksi±¿ka mo¿e tak¿e słu¿yæ rodzicom dzieci z grupy ryzyka dysleksji. 5. Nauka
czytania krok po kroku: jak przeciwdziałaæ dysleksji / Jadwiga Cieszyñska. - Wyd. 2 - Kraków:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2005. Sygn. 86084.
Pozycja adresowana do nauczycieli, logopedów i rodziców w celu wczesnego rozpoznania u dziecka
objawów ryzyka dysleksji. Zawiera propozycje metod pracy z dzieckiem nie tylko dyslektycznym, ale
tak¿e maj±cym inne trudno¶ci w czytaniu i pisaniu. Omówione przez autorkê metody oparte s± na
koncepcji Victora E. Frankla i jego rozumieniu procesu terapii jako spotkania z drugim człowiekiem i
udzielania mu pomocy w pokonywaniu trudno¶ci. 6. Rozwijanie kreatywno¶ci uczniów dyslektycznych
na lekcji jêzyka polskiego w klasach IV-VI szkoły podstawowej: scenariusze zajêæ / Dorota Dawid. -
Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2004. Sygn. 84681 Czytelnia.
Publikacja po¶wiêcona omówieniu metod nauczania polisensorycznego (anga¿uj±cego wiele zmysłów)
w terapii uczniów dyslektycznych. Szeroko została omówiona metoda 18 struktur wyrazowych. Zawiera
scenariusze lekcji jêzyka polskiego dla klas IV-VI, które ukazuj± mo¿liwo¶æ zastosowania w praktyce
æwiczeñ rozwijaj±cych kreatywno¶æ. ARTYKUŁY Z CZASOPISM 1. Dysleksja a nauczanie jêzyków
obcych / Katarzyna Bogdanowicz // Psychologia w Szkole. - 2005, nr 2, s. 81-93.
Autorka opisuje na czym polegaj± trudno¶ci w nauce jêzyków obcych u osób z dysleksj± i doradza jak
z takimi osobami pracowaæ, by uzyskaæ najlepsze efekty. Definiuje katalog podstawowych trudno¶ci, w
tym interferencji oraz fundamentalne zasady pracy z uczniem z dysleksj±. 2. Dysleksja a ruch / Kinga
Buliñska // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2005, nr 8/9, dod. s. 14-15.
W artykule przybli¿ono nauczycielom, wychowawcom i rodzicom zasady nowoczesnej terapii dysleksji.
Autorka uwa¿a, ¿e wprowadzenie codziennych æwiczeñ koordynacyjnych i równowa¿nych do planu zajêæ
w przedszkolu i szkole mo¿e zapobiec pó¼niejszym problemom edukacyjnym. Do tych działañ zachêca
równie¿ nauczycieli wychowania fizycznego i terapii pedagogicznej. 3. Dzieci ryzyka dysleksji -
problemy diagnozy i terapii / Joanna Sêciñska // ¯ycie Szkoły. - 2005, nr 2, s. 44-56.
Artykuł po¶wiêcony roli stymulacji rozwoju motorycznego, zaburzeñ procesu lateralizacji, stymulacji
percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz stymulacji percepcji słuchowej. Zawiera
zestawy æwiczeñ dotycz±cych ww. zagadnieñ. 4. Muzyka łagodzi obyczaje i objawy dysleksji /
Agnieszka M±czyñska-Dilis // Gazeta Szkolna. - 2005, nr 15, s. 23.
Autorka w artykule poruszaj±cym problematykê wystêpowania zjawiska dysleksji rozwojowej u
uczniów szkół muzycznych, proponuje mnemotechnikê ruchow±, która polega m.in. na szukaniu i
wykazywaniu analogii pomiêdzy zdolno¶ciami muzycznymi, a nabywaniem umiejêtno¶ci czytania i pisania
tekstów oraz zapisów nutowych. 5. Profilaktyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym / Anna
Kempisty // Wychowawca. - 2006, nr 4, s. 20-21.
Nauczycielka przedszkola, w swoim artykule opisuje specyfikê pracy dydaktycznej z dzieæmi
sze¶cioletnimi. Zwraca uwagê na konieczno¶æ obserwacji dziecka pod k±tem ryzyka dysleksji, podaj±c
symptomy zaburzeñ typu dyslektycznego. Od szybkiej interwencji nauczycieli zale¿y powodzenie w
wyrównaniu zaburzeñ. PROGRAMY MULTIMEDIALNE 1. Czytam i piszê: interaktywna nauka jêzyka
http://www.cen.org.pl
Kreator PDF
Utworzono 12 November, 2008, 16:05
44984117.001.png
 
CEN we Włocławku
polskiego [płyta CD ROM]. - Gdañsk: Young Digital Planet, 2006. Czytelnia.
Program rekomendowany przez Polskie Towarzystwo Dysleksji. Jest to interaktywna gra edukacyjna
dla dzieci
w wieku 6-10 lat, kształc±ca umiejêtno¶æ czytania i pisania. Program wprowadza dziecko w ¶wiat
emocjonuj±cej przygody z literkami, dziêki której nauczy siê ono płynnie i ze zrozumieniem czytaæ oraz
przyswoi sobie reguły poprawnego pisania. Jest to jedyny program dostêpny na polskim rynku
wykorzystuj±cy w przemy¶lany i konsekwentny sposób jednostki jêzykowe przy realizowaniu fabuły i
konstrukcji æwiczeñ. PRZYDATNE ADRESY STRON INTERNETOWYCH
1. Centrum metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie http://cmpp.edu.pl
2. Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji nauczycieli we Włocławku http://www.cen.info.pl
3. Polskie Towarzystwo Dysleksji w Gdañsku http://dysleksja.univ.gda.pl
4. Polski Zwi±zek Logopedów http://www.logopeda.org.pl
5. Serwis po¶wiêcony specyficznym trudno¶ciom w uczeniu siê http://www.spet.info.pl
http://www.cen.org.pl
Kreator PDF
Utworzono 12 November, 2008, 16:05
44984117.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin