dys.pdf

(37 KB) Pobierz
44984828 UNPDF
Nasz Przedszkolak
Dysleksja
Dysleksja rozwojowa czyli specyficzne trudno¶ci w nauce czytania i pisania (ICD-10 R48) - zaburzenie
manifestuj±ce siê trudno¶ciami w nauce czytania i pisania, mimo stosowania standardowych metod
nauczania, inteligencji na poziomie przeciêtnym i sprzyjaj±cych warunków społeczno-kulturowych. Jest
spowodowana zaburzeniami podstawowych funkcji poznawczych, co czêsto uwarunkowane jest
konstytucjonalnie.
Przyczyny dysleksjiNa rozwój dysleksji składa siê wiele przyczyn. Obecnie wiadomo jest, ¿e ma mi.
podło¿e genetyczne (Schulte-Körne 2001, 2006). Zmiany dotycz± genu 6 okre¶lanego jako DCDC2.
Oprócz tego badane s± geny 1, 2, 3 i 15. Ten ostatni był pierwszym kandydatem na "winnego dysleksji".
Około roku 1950 przeprowadzonych zostało wiele badañ w rodzinach obci±¿onych tym zaburzeniem i
wła¶nie gen 15 DYXS1 miał wywoływaæ zmiany w rozwoju mózgu i postrzeganiu wzrokowym i
słuchowym.Dysleksja jest dziedziczna. Prawdopodobieñstwo odziedziczenia trudno¶ci w czytaniu wynosi
do 60%, natomiast problemów z ortografi±: ok. 70 do 80%.Inn± przyczyn± dysleksji mo¿e byæ
hyperaktywno¶æ (ADHD): dysleksja jako efekt impulsywno¶ci i zaburzeñ koncentracji. Społeczne: prawie
40% dotkniêtych dysleksj± da siê wytłumaczyæ przyczynami społeczno-psychicznymi. Wpływ na to ma
zarówno sytuacja rodzinna, szkoła, prze¿ycie osobiste, jak i ¶rodowisko dziecka.
U dzieci z dysleksj± zazwyczaj stwierdza siê zaburzenia percepcji wzrokowej, słuchowej oraz integracji
percepcyjno-motorycznej. W zwi±zku z tym niektórzy autorzy wyró¿niaj± nastêpuj±ce typy dysleksji:
- dysleksja typu wzrokowego, u której podło¿a le¿± zaburzenia percepcji i pamiêci wzrokowej powi±zane
z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej i ruchowo–przestrzennej;
- dysleksja typu słuchowego uwarunkowana zaburzeniami percepcji i pamiêci słuchowej d¼wiêków mowy,
najczê¶ciej powi±zana z zaburzeniami funkcji jêzykowych;
- dysleksja integracyjna, kiedy to poszczególne funkcje nie wykazuj± zakłóceñ, natomiast zaburzona jest
koordynacja, czyli wystêpuj± zaburzenia integracji percepcyjno-motorycznej;
- dysleksja typu mieszanego, gdy wystêpuj± jednocze¶nie zaburzenia w percepcji i pamiêci słuchowej,
pamiêci i percepcji wzrokowej, wyobra¼ni przestrzennej;
- dysleksja wizualna, gdy wystêpuje nieład tzw. nieporz±dek.
W dysleksji mog± wyst±piæ zaburzenia mowy, uwagi, koncentracji i pamiêci. Pierwotn± przyczynê
dysleksji rozwojowej wielu badaczy upatruje w zakłóceniach pracy OUN (o¶rodkowego układu
nerwowego). Nie wyklucza siê równie¿ roli czynnika genetycznego.
Z dysleksj± powi±zane s± na ogół te pojêcia:- dysleksja - terminem stosowanym tak¿e w wê¿szym
znaczeniu, do specyficznych trudno¶ci w czytaniu;
- dysortografia - specyficzne trudno¶ci w pisaniu, przejawiaj±ce siê popełnianiem ró¿nego typu błêdów, w
tym ortograficznych;
- dysgrafia - zniekształcenia strony graficznej pisma - brzydkie, niekaligraficzne pismo;
- dyskalkulia - specyficzne trudno¶ci w rozwi±zywaniu najprostszych nawet zadañ matematycznych, np.
trudno¶ci w dodawaniu czy mno¿eniu;
- dysfonia - objawia siê niewyra¼nym i cichym mówieniem - wada bardzo rzadko stwierdzana.
Objawy dysleksji wystêpuj± u mniej wiêcej 10% uczniów, piêciokrotnie czê¶ciej u chłopców. Dysleksja
mo¿e byæ sprzê¿ona z chromosomem Y decyduj±cym o płci mêskiej i dlatego jest przekazywana po linii
mêskiej z pokolenia na pokolenie. Niektórzy wskazuj± na rolê hormonu mêskiego – testosteronu.
Jego nadprodukcja u chłopców, jeszcze w okresie prenatalnym modeluje rozwój mózgu, wywołuj±c
dysleksjê. S± i tacy badacze, którzy przewagê chłopców w grupie dzieci dyslektycznych wyja¶niaj±
mniejsz± zdolno¶ci± osób płci mêskiej do adaptacji i wyrównywania deficytów rozwojowych powstałych
wskutek nieprawidłowego przebiegu okresu okołoporodowego. Niektórzy te¿ wskazuj± na nadpobudliwo¶æ
psychoruchow±, agresywno¶æ i trudno¶ci wychowawcze, które powoduj±, ¿e chłopcy s± w centrum uwagi
nauczyciela i z tych powodów s± kierowani do psychologa, co sprzyja wczesnemu i czêstszemu
wykrywaniu tych trudno¶ci u chłopców.
Objawy ryzyka dysleksjiU dzieci w wieku niemowlêcym, poniemowlêcym, przedszkolnym i czê¶ciowo
wczesnoszkolnym (do ok. 9. r.¿.) nie mo¿na jeszcze zdiagnozowaæ dysleksji rozwojowej. Jednak
obserwuje siê pewne symptomy, które sygnalizuj± mo¿liwo¶æ wyst±pienia w przyszło¶ci specyficznych
trudno¶ci w czytaniu i pisaniu. Nie determinuj± one jeszcze diagnozy (tej mo¿na dokonaæ na przełomie
drugiej i trzeciej klasy szkoły podstawowej), jednak dzieci z poni¿szymi objawami zalicza siê do tzw.
grupy ryzyka dysleksji, gdy¿ bardzo czêsto s± to pierwsze sygnały nadchodz±cych trudno¶ci:
- pomijanie w rozwoju ruchowym raczkowania;
http://www.naszprzedszkolak.pl
Kreator PDF
Utworzono 12 November, 2008, 15:05
44984828.002.png
 
Nasz Przedszkolak
- opó¼niony rozwój mowy; znacznie pó¼niejszy moment rozpoczêcia porozumiewania siê z otoczeniem
przy pomocy słów, utrzymuj±ce siê trudno¶ci z poprawno¶ci± wypowiedzi zarówno w zakresie gramatyki,
jak prawidłowym wybrzmiewaniem głosek, mowa niewyra¼na, niezrozumiała dla otoczenia;
- mała obni¿ona sprawno¶æ ruchowa w zakresie swojego ciała, tzw. du¿a motoryka: trudno¶ci z
utrzymaniem równowagi, niezdarno¶æ ruchów; niechêæ do zabaw ruchowych, kłopoty z łapaniem piłki,
rzucanie do celu;
- mała sprawno¶æ r±k, tzw. mała motoryka: niechêæ w zapinaniu guzików, sznurowania butów, u¿ywanie
widelca, no¿yczek;
- słaba koordynacja wzrokowo–ruchowa, dziecku sprawia trudno¶æ budowanie z klocków,
niechêtnie bawi siê klockami, puzzlami, nie umie układaæ układanek według wzoru, tworzy tylko własne
kompozycje, niechêtnie rysuje;
- opó¼niony rozwój lateralizacji – dziecko u¿ywa na zmianê raz jednej a raz drugiej rêki, ma
trudno¶ci w okre¶leniu stron: lewa – prawa;
- zaburzenia rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamiêci wzrokowej, trudno¶ci z rysowaniem figur,
odtwarzaniem figur geometrycznych, rysowaniem szlaczków;
- ma trudno¶ci w ró¿nicowaniu głosek podobnych d¼wiêkowych;
- zaburzenia analizy i syntezy wyrazów;
- ma problemy z zapamiêtywaniem krótkich wierszyków i piosenek, oraz miesiêcy, trudno¶ci z wymow±,
wadliwa wymowa;
- przy pierwszych próbach czytania przekrêca wyrazy, wolne tempo czytania;
- słabe rozumienie tekstu;
- przy pierwszych próbach pisania – niestaranne a nawet brzydkie pismo, popełnianie błêdów przy
przepisywaniu, mylenie liter, opuszczanie liter, dodawanie, przestawianie, podwajanie liter.
Do dokładnego zbadania dziecka mo¿e posłu¿yæ Skala Ryzyka Dysleksji opracowana przez prof. Martê
Bogdanowicz.
Objawy trudno¶ci w nauceW pisaniu
- trudno¶ci z utrzymaniem pisma w liniaturze zeszytu
- trudno¶ci w przepisywaniu
- trudno¶ci w pisaniu ze słuchu
- mylenie liter b-p, d-b, d-g, u-n, m-w, n-w (inwersja statyczna) s-z, dz-c, sz-s, o-a, ł-l, ê-e
- trudno¶ci w pisaniu wyrazów ze zmiêkczeniami, dwuznakami, głoskami trac±cymi d¼wiêczno¶æ
- nieró¿nicowanie ê-en-e, ±-om
- opuszczanie drobnych elementów liter, gubienie liter, opuszczanie koñcówek i cz±stek wyrazów
- opuszczanie litery y
- przestawianie liter w wyrazach (inwersja dynamiczna)
- przestawianie szyku dyktowanych wyrazów
- błêdy ortograficzne wynikaj±ce ze słabszej pamiêci wzrokowej
- zniekształcanie graficznej strony pisma
- wolne tempo pisania
- niewła¶ciwe stosowanie małych i wielkich liter
- trudno¶ci w ró¿nicowaniu wyrazów podobnie brzmi±cych (np. bułka - półka)
- złe rozmieszczenie pracy pisemnej w przestrzeni
- brak lub niewła¶ciwe stosowanie interpunkcji
W czytaniu
- wolne tempo, niepewne, "wymêczone"
- błêdy w czytaniu: zamiana liter, opuszczanie liter, zamiana brzmienia, nieprawidłowe odczytywanie
całych wyrazów
- trudno¶ci we wła¶ciwej intonacji czytanej tre¶ci – zbytnia koncentracja na technice obni¿a
rozumienie czytanej tre¶ci
- rozpoznawanie napisów po cechach przypadkowych – zgadywanie
- opuszczanie linii lub odczytanie jej ponownie, gubienie miejsca czytania
- opuszczanie całego wiersza
- zmiana kolejno¶ci liter i wyrazów
- przestawianie liter w wyrazie, co zmienia jego sens
- niechêæ do czytania, zwłaszcza gło¶nego
- trudno¶ci w dzieleniu dłu¿szych wyrazów na sylaby i syntezie sylab
- trudno¶ci w wyszukaniu najistotniejszej my¶li w tek¶cie
- tzw. hiperleksja: czytanie płynne, w dobrym tempie, bezbłêdne, jednak bez rozumienia tre¶ci
Trudno¶ci wystêpuj±ce w nauce innych przedmiotów- trudno¶ci w rysowaniu jako czynno¶ci –
trudno¶ci w rozplanowaniu rysunku, zbyt silny lub zbyt słaby nacisk ołówka, zmiany kierunku w
rysunkach (błêdny kierunek odwzorowywania)
http://www.naszprzedszkolak.pl
Kreator PDF
Utworzono 12 November, 2008, 15:05
44984828.003.png
 
Nasz Przedszkolak
- trudno¶ci w nauce jêzyków obcych, które cechuje znaczna rozbie¿no¶æ miêdzy wymow± a pisowni±
wyrazów – symptomy takie jak w jêzyku polskim
- trudno¶ci w uczeniu siê pamiêciowym – tabliczka mno¿enia, nauka wierszy, ci±gi słowne
- trudno¶ci w nauce geografii – utrudnione czytanie mapy, niewła¶ciwa orientacja w stronach
¶wiata
- trudno¶ci w nauce geometrii – zmiany kierunku w rysunkach geometrycznych, zakłócenia
orientacji i wyobra¼ni przestrzennej, trudno¶ci w rozumieniu pojêæ geometrycznych (utrudnione
przyswajanie werbalne)
- trudno¶ci wystêpuj±ce na lekcjach wychowania fizycznego – błêdne rozumienie instrukcji
æwiczeñ spowodowane słab± orientacj± w schemacie ciała i przestrzeni , obni¿ona sprawno¶æ ruchowa
- nierównomierna koncentracja uwagi, wolne tempo pracy
Osoby z dysleksj± rozwojow± nara¿one s± na wiele niepowodzeñ szkolnych, co wywołuje u nich
frustracjê. Olbrzymi wysiłek wło¿ony w naukê daje czasami znikome efekty. Przez to taka osoba czuje siê
gorsza (głupsza), ma poczucie ni¿szej warto¶ci, brak wiary w swoje mo¿liwo¶ci. Taki stan wtórnie osłabia
jej mo¿liwo¶ci intelektualne. Nastêpuje sprzê¿enie zwrotne: trudno¶ci pogłêbiaj± siê, powoduj± coraz
czêstsze niepowodzenia i potwierdzaj± negatywn± opiniê innych i co gorsze - swoj± własn±. Bez
fachowego wsparcia poprzez zajêcia terapii pedagogicznej, prowadzone przez pedagoga lub psychologa
przygotowanego do pracy z osob± dotkniêt± dysleksj± rozwojow±, trudno osobie z dysleksj±, nawet przy
wsparciu najbli¿szych, wyrwaæ siê z tego zaklêtego krêgu.
Dziecko nie musi czekaæ na zdiagnozowanie dysleksji rozwojowej, aby uczestniczyæ w zajêciach terapii
pedagogicznej. Ju¿ zaliczenie do tzw. grupy ryzyka dysleksji jest wystarczaj±cym powodem do podjêcia
pracy z dzieckiem. Zajêcia te maj± charakter stymuluj±cy rozwój intelektualny, poznawczy, nie mog±
wiêc nikomu zaszkodziæ. Obowi±zuje tu zasada: IM WCZE¦NIEJ, TYM LEPIEJ.
Z dysleksji nie mo¿na siê wyleczyæ, nie mo¿na z niej wyrosn±æ. Zostaje z człowiekiem na całe ¿ycie.
Mo¿na nauczyæ siê z ni± sobie radziæ.
Jednak historia i współczesno¶æ potwierdzaj±, ¿e osoby z dysleksj± to czêsto indywiduali¶ci o
ponadprzeciêtnej inteligencji i wyj±tkowych uzdolnieniach. Czêsto nawet ¿artobliwie stwierdza siê, ¿e
je¿eli kto¶ ma dysleksjê, musi byæ wyj±tkowy. Ich inno¶æ nie znajduje jednak zrozumienia. Dlatego
wysiłki terapeutów skierowane s± równie¿ na podkre¶lenie mocnych stron tych osób i adekwatne
kierowanie ich dalszej edukacji, aktywno¶ci.
Zdolno¶ci zwi±zane z dysleksj±Umysł dyslektyka funkcjonuje w taki sam sposób jak umysły wielu
genialnych ludzi. Te same funkcje umysłowe, które powoduj± dysleksjê, s± ¼ródłem naturalnych zdolno¶ci
i talentów, takich jak m.in.:
- szybsze przetwarzanie informacji (umysł dyslektyka pracuje od czterystu do dwóch tysiêcy razy
szybciej ni¿ umysły innych ludzi);
- korzystanie z wrodzonej umiejêtno¶ci przetwarzania i kreowania doznañ percepcyjnych;
- wiêksza wra¿liwo¶æ na otoczenie;
- my¶lenie obrazami, nie słowami (w czasie 1 sekundy osoba my¶l±ca werbalnie mo¿e mieæ od dwóch do
piêciu my¶li w postaci pojedynczych słów, natomiast osoba my¶l±ca niewerbalnie 32 obrazy my¶lowe);
- ¶wietna intuicja i przenikliwo¶æ;
- my¶lenie i spostrzeganie ma charakter polisensoryczny i polimodalny (dyslektycy wykorzystuj±
wszystkie zmysły);
- realistycznie prze¿ywaj± swoje my¶li;
- ¿yw± wyobra¼nia;
- kreatywno¶æ.
za:
wikipedia
http://www.naszprzedszkolak.pl
Kreator PDF
Utworzono 12 November, 2008, 15:05
44984828.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin