Wesoła kompania Robin Hooda.doc

(155 KB) Pobierz
Obrzędowość



Wesoła Kompania Robin Hooda

Plan pracy letniej kolonii zuchowej



 

 

 

„Wesoła Kompania Robin Hooda”

Kadra

 

Komendant

Oboźny:

Charakterystyka miejsca:

 

              Dubicze Cerkiewne - niewielka miejscowość w okolicy Hajnówki (ok.10 km) i Bielska Podlaskiego (ok. 25 km). Zakwaterowanie w schronisku szkolnym i na terenie szkoły w salach ok. 10 osobowych, pełne wyżywienie. Przy szkole znajduje się boisko z bramkami do piłki nożnej i plac zabaw, zaraz za ogrodzeniem zaczyna się las. Naprzeciwko budynku stoi zabytkowa, błękitna cerkiew (nie ma kościoła katolickiego). W samej miejscowości znajduje się przychodnia, apteka, poczta, urząd, ośrodek kultury. Prawdopodobnie będzie można kąpać się w niewielki miejscowym zalewie (woda czeka na atest). Sam region bardzo silnie związany jest z prawosławiem.

 

Zgrupowanie:

Zuchy

 

L.P.

Imię i nazwisko

Klasa

Znaczek Zucha

Gwiazdki

Słów kilka

 

Cele i formy

1.       Długofalowe

Ø      Rozwój zuchowy według Systemu Tęczy – zdobywanie gwiazdek i sprawności

Ø      Zgranie wewnętrzne gromady – wspólny wyjazd gromady

Ø      Wyrobienie postawy zuchowej postawy moralnej opartej na Prawie Zucha

Ø      Wyrobienie samodzielności zuchów – samodzielne zadbanie o siebie i o swój kąt

2.       Na czas kolonii

Ø      Wychowawcze

o        Wyrobienie kreatywności u zuchów – zajęcia, w których zuchy będą musiały wykazać się samodzielnością; małe szóstki

o        Wyrabianie umiejętności współdziałania – mała liczebność szóstek

o        Wyrabianie szacunku do funkcji w gromadzie – odprawy dowódców drużyn z komendantem.

o        Wyrobienie umiejętności pracy w większej grupie – zadania do wykonania całą gromadą.

o        Wyrabianie dyscypliny w gromadzie – całość postępowania z zuchami, punktacja międzyszóstkowa.

o        Wyrobienie w zuchach ducha zdrowej rywalizacji – punktacja indywidualna.

o        Wzbudzenie poczucia odpowiedzialności za swoje czyny – obchodzenie się z bronią; punktacja indywidualna.

o        Wyrobienie śmiałości – podejmowanie wyzwań związanych z turniejami, występowanie przed innymi; Krąg Rady

o        Pokazanie etosu szlachetnego człowieka (banity?) – gawędy

o        Wyrobienie nawyku pokojowego rozwiązywania konfliktów – Krąg Rady.

o        Rozwój kondycji fizycznej – gry i zabawy w lesie, mecze piłki nożnej.

Ø      Dydaktyczne, (co zuchy powinny umieć).

o        Rozpoznawać kierunki świata – gry i ćwiczenia.

o        Potrafić czytać mapę – gry i ćwiczenia.

o        Rozwiązywać szyfry – gry i ćwiczenia.

o        Wykonywać elementy dekoracji – wykonywanie wystroju obrzędowego.

o        Poruszać się w lesie, robiąc jak najmniej hałasu – gry i ćwiczenia w lesie.

o        Ubierać się na wycieczki do lasu – odpowiednia kontrola, gry i ćwiczenia.

o        Śpiewać, chociaż jedną piosenkę (nie jestem zbyt wymagający, ja tez nie potrafię śpiewać, ale coś się wymyśli) – usilne staranie jest formą pracy.

o        Strzelać z łuku do celu stałego i ruchomego – ćwiczenia z łukiem.

o        Bezpiecznie posługiwać się kijem bojowym – ćwiczenia z kijem.

o        Budować schronienia w lesie – spędzenie nocy w lesie.

o        Gotować proste posiłki na kuchni polowej – spędzenie dnia w lesie i ugotowanie posiłku nad ogniskiem.

o        Znać podstawy samarytanki – zabawa tematyczna

Ø      Kształcące, (czyli co zuchy powinny wiedzieć)

o        Jakie są zwyczaje gromady – po prostu ich stosowanie.

o        Znać najbliższą okolice kolonii – zwiad.

o        Co to jest Prawo Zucha – występowanie tego prawa w codziennym życiu gromady na kolonii, przykład własny kadry

o        Jakie są różne gatunki drzew i jak je poznać – gry i ćwiczenia

3.       Związane z obrzędowością śródroczną:

o        Stworzenie zaczątku kręgów wtajemniczenia w gromadzie – oddzielne zajęcia dla zuchów ze znaczkiem zucha, i gwiazdkami.

4.       Cele i formy dla kadry

o        Zgranie kadry kolonii – wspólne przygotowanie zajęć.

o        Przygotowanie przybocznych do przejęcia gromady – rozmowy, które wprowadzą przyszłą kadrę w tematykę prowadzenia gromady.

o        Podniesienie poziomu kadry – zajęcia dodatkowe dla kadry.

o        Nauka strzelania z łuku – zdobywanie mistrzostwa w tym fachu poprzez ćwiczenia.

 

Obrzędowość

Wesoła Kompania Robin Hooda

 

-          Nie pchajcie no się – zawołał Robin – puśćcie najpierw tego, który lepszy.

-          W takim razie sam się nie pchaj – odparł nieznajomy, – bo widzi mi się, że to ja jestem lepszy.

-          To się zaraz okaże – odparł Robin. – Spróbuj tylko się ruszyć z miejsca. Klnę się na głowę świętej Elfridy, że pokażę ci, jak się w Nottinghamie tańczy ze strzałą pod piątym żebrem.

-          A ja Ci wygarbuję skórę na tyle odcieni, ile ma żebracza opończa – odparł Nieznajomy, – jeśli tylko dotkniesz się cięciwy tego łuku, który trzymasz w ręce.

-          Gadasz jak osioł – rzekła Robin, – bo mogę ci przedziurawić ślicznie zadufane serduszko, zanim mnich moczymorda zdąży odmówić dziękczynienie nad pieczoną gęsia świętego Michała.

-          A ty gadasz jak tchórz – odparł nieznajomy, – bo trzymasz w garści dobry cisowy łuk, ja zaś nie mam nic prócz pałki, żeby się z tobą zmierzyć.

-          Ha! – Zakrzyknął Robin – na mą cześć, nikt mnie jeszcze nie wyzwał od tchórzów. Odłożę mój łuk i strzały i jeśli ośmielisz się na mnie zaczekać, pójdę i wytnę tęga pałę i zobaczymy, co z ciebie za mężczyzna.

-          Ohoho. Zaczekam, zaczekam i to z chęcią – rzekła nieznajomy, po czym wsparł się krzepko o swoją pałkę.

(Howard Pyle „Wesołe przygody Robin Hooda)

W lesie Sherwood, na wielkiej polanie, pośród rozłożystych dębów swoją małą osadę leśną założyła dzielna gromada Leśnych Braci. Ich przywódca – Robin Hood jest sławnym na całą Anglię łucznikiem, który nie ma sobie równych. Leśni Bracia spędzają dni na rozkosznym leniuchowaniu i szukaniu przygód. Nie stronią też od dobrej zabawy i śmiechu. Jest jednak coś co ich potwornie brzydzi – niesprawiedliwość, chciwość i brak humoru. Wyznaczyli sobie zadanie by łupić chciwych bogaczy wspomagając ubogą ludność.

 

Kadra:

Robin Hood (komendant) – najlepszy łucznik w całej Anglii. Wesoły przywódca Wesołej Kompanii. Dzięki swojej charyzmie i odwadze zjednał sobie mnóstwo ludzi, z samym Królem Ryszardem włącznie.

 

Mały John (oboźny) – najpotężniejszy człowiek w całym lesie Sherwood. Niezrównany w walce na pałki. Prawa ręka Robin Hooda i jego serdeczny przyjaciel.

 

Braciszek Tuck ze Źródlanego Opactwa (oboźny) – wesoły, uwielbiający dobrze się zabawić. Za cel postawił sobie ochronę wesołej kopani od piekła.

 

Zuchy:

Leśni Bracia sformowani w drużyny z poszczególnych miast

Imiona Zuchów:

Ø      Szóstkowi – Szkarłatny Will i Will Kędzierzawy

Ø      Zuchy – David z Dancasteru, Till Chucherko, Muszka Młynarczyk, Will Stutley, Jan w Sosie, Artur Łagodny, Arnold Klepka

 

Szóstki

Nazwy szóstek zostały wzięte od miast leżących wokół Sherwood. Po prostu oni stamtąd przybyli by dołączyć się do Robin Hooda.

Lincoln, Stafford, York

 

Elementy Obrzędowości:

Ø      MY – Wesoła Kompania Robin Hooda

Ø      Pokój kadry – Stary dąb

Ø      Pokoje szóstek – Stara Topola, Stary Jesion, Stara Wierzba

Ø      Łazienka – gorące źródła

Ø      Kronika – Kartki zawijane w liście/ kartki z kory brzozy

Ø      Zuchowa Kasa Bezpieczeństwa – Skarbiec Kompanii umieszczony w starej dziupli

Ø      Punktacja szóstek – płachta materiału, na którym zuchy będą budować osadę leśną (za każde 10 punktów dodatkowy element)

Ø      Punktacja indywidualna – klejnoty, dawane zuchom każdego dnia. Trzymane w sakiewkach

Ø      Stroje obrzędowe kaptury z materiału, długie koszulki zielone,  spodnie zasznurowane od dołu, szerokie pasy. Plus specjalne oznaczenie łuku

Ø      Broń – łuki porządne i kije wydawane na specjalne okazje

Ø      Codzienne ćwiczenia z łukiem i kijem.

Ø      Turnieje strzeleckie – raz na trzy dnie odbywane ku wielkiej uciesze uczestników

Ø      Sprawności – dekret króla Ryszarda Lwie serce, który co jakiś czas z Jerozolimy przysyła nam pełnomocnika, który daje nam świadectwo zdobycia danej umiejętności. Zrealizowane wymagania oznaczamy na drzewie z kartonu

Ø      Okrzyki szóstek – inwencja własna Leśnych Braci

Ø      Okrzyk kompanii – urządzimy konkurs

Ø      Piosenka wyprawy:

Ø      Powitanie dnia – „Oto jest dzień, wesoły dzień” lub wersja „dzień słoneczka oraz poznanie motta dnia (przysłowia używane przez Robin Hooda, które staną się motywem przewodnim naszego dnia)

Ø      Pożegnanie dniaBratnie słowo, Słoneczko (specjalne śpiewane coraz niżej na nogach).

Ø      Obrzędowe światło – Światełko św. Huberta

Ø      Gimnastyka – zaprawa Leśnych Ludzi

Ø      Meldowanie – każda drużyna wybierze swój sposób

Ø      Totem – Laska mnicha

Ø      Laska Głosu – Strzała

Ø      Plac apelowy – Polana

Ø      Apel – Spotkanie przy Dębie

Ø      Stołówka Oberża pod Błękitnym Dzikiem

Ø      Biała i czarna lista – Wielka Tarcza strzelecka. Wytrawni strzelcy trafiają w środek (mała strzała z imieniem zucha), kiepscy strzelcy chybią celu (strzała z imieniem na krawędzi)

Ø      Lista spraw – każdy zuch będzie mógł napisać swoją sprawę na specjalnym papierze z pieczęcią Robin Hooda. Kartę wrzucać trzeba będzie szkatułki.

Ø      Tęczowa Tablica – każdy ze zdobywców gwiazdek otrzyma indywidualne zadania z odpowiednim rysunkiem do pokolorowania.

Ø      Cowieczorne spotkania z dowódcami drużyn – narada z komendantem na temat problemów w szóstce, bądź o osobach, które się wyróżniły. Narada ta będzie się odbywać wtedy, gdy reszta zuchów będzie się myła jeszcze przed kręgiem

Ø      Motto dnia – przysłowia używane przez Robin Hooda, które staną się motywem przewodnim naszego dnia

Ø      Obrzęd Kręgu Rady – wszystkie spory wszystkie zwady wystrzeliwujemy w postaci płonącej strzały do jeziora, które znajduje się opodal.

Ø      Róg myśliwski – do wzywania Wesołej Kompanii w razie kłopotów

Ø      Motta dnia dobrego bajarza Swantholda, m.in.:

o       Niecierpliwy gębę sobie sparzy, a głupiec, jak wleci do dołu, dopiero otwiera oczy.

o       Nie kupuj konia, przyjacielu miły, dopóki ni zajrzysz mu w zęby.

o       Kto się roztył od zbytku, temu trzeba puścić krew.

o       Ten, kto rzuca się na księżyc i nie dostaje go, skacze wyżej niż ten, kto zgina się po szeląg leżący w błocie.

o       Jasio Szewczyk kiepski chleb piecze a Tom Piekarczyk kiepskie buty szyje.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin