Wesoła Kompania Robin Hooda
Plan pracy letniej kolonii zuchowej
„Wesoła Kompania Robin Hooda”
Kadra
Komendant
Oboźny:
Charakterystyka miejsca:
Dubicze Cerkiewne - niewielka miejscowość w okolicy Hajnówki (ok.10 km) i Bielska Podlaskiego (ok. 25 km). Zakwaterowanie w schronisku szkolnym i na terenie szkoły w salach ok. 10 osobowych, pełne wyżywienie. Przy szkole znajduje się boisko z bramkami do piłki nożnej i plac zabaw, zaraz za ogrodzeniem zaczyna się las. Naprzeciwko budynku stoi zabytkowa, błękitna cerkiew (nie ma kościoła katolickiego). W samej miejscowości znajduje się przychodnia, apteka, poczta, urząd, ośrodek kultury. Prawdopodobnie będzie można kąpać się w niewielki miejscowym zalewie (woda czeka na atest). Sam region bardzo silnie związany jest z prawosławiem.
Zgrupowanie:
Zuchy
L.P.
Imię i nazwisko
Klasa
Znaczek Zucha
Gwiazdki
Słów kilka
Cele i formy
1. Długofalowe
Ø Rozwój zuchowy według Systemu Tęczy – zdobywanie gwiazdek i sprawności
Ø Zgranie wewnętrzne gromady – wspólny wyjazd gromady
Ø Wyrobienie postawy zuchowej postawy moralnej opartej na Prawie Zucha
Ø Wyrobienie samodzielności zuchów – samodzielne zadbanie o siebie i o swój kąt
2. Na czas kolonii
Ø Wychowawcze
o Wyrobienie kreatywności u zuchów – zajęcia, w których zuchy będą musiały wykazać się samodzielnością; małe szóstki
o Wyrabianie umiejętności współdziałania – mała liczebność szóstek
o Wyrabianie szacunku do funkcji w gromadzie – odprawy dowódców drużyn z komendantem.
o Wyrobienie umiejętności pracy w większej grupie – zadania do wykonania całą gromadą.
o Wyrabianie dyscypliny w gromadzie – całość postępowania z zuchami, punktacja międzyszóstkowa.
o Wyrobienie w zuchach ducha zdrowej rywalizacji – punktacja indywidualna.
o Wzbudzenie poczucia odpowiedzialności za swoje czyny – obchodzenie się z bronią; punktacja indywidualna.
o Wyrobienie śmiałości – podejmowanie wyzwań związanych z turniejami, występowanie przed innymi; Krąg Rady
o Pokazanie etosu szlachetnego człowieka (banity?) – gawędy
o Wyrobienie nawyku pokojowego rozwiązywania konfliktów – Krąg Rady.
o Rozwój kondycji fizycznej – gry i zabawy w lesie, mecze piłki nożnej.
Ø Dydaktyczne, (co zuchy powinny umieć).
o Rozpoznawać kierunki świata – gry i ćwiczenia.
o Potrafić czytać mapę – gry i ćwiczenia.
o Rozwiązywać szyfry – gry i ćwiczenia.
o Wykonywać elementy dekoracji – wykonywanie wystroju obrzędowego.
o Poruszać się w lesie, robiąc jak najmniej hałasu – gry i ćwiczenia w lesie.
o Ubierać się na wycieczki do lasu – odpowiednia kontrola, gry i ćwiczenia.
o Śpiewać, chociaż jedną piosenkę (nie jestem zbyt wymagający, ja tez nie potrafię śpiewać, ale coś się wymyśli) – usilne staranie jest formą pracy.
o Strzelać z łuku do celu stałego i ruchomego – ćwiczenia z łukiem.
o Bezpiecznie posługiwać się kijem bojowym – ćwiczenia z kijem.
o Budować schronienia w lesie – spędzenie nocy w lesie.
o Gotować proste posiłki na kuchni polowej – spędzenie dnia w lesie i ugotowanie posiłku nad ogniskiem.
o Znać podstawy samarytanki – zabawa tematyczna
Ø Kształcące, (czyli co zuchy powinny wiedzieć)
o Jakie są zwyczaje gromady – po prostu ich stosowanie.
o Znać najbliższą okolice kolonii – zwiad.
o Co to jest Prawo Zucha – występowanie tego prawa w codziennym życiu gromady na kolonii, przykład własny kadry
o Jakie są różne gatunki drzew i jak je poznać – gry i ćwiczenia
3. Związane z obrzędowością śródroczną:
o Stworzenie zaczątku kręgów wtajemniczenia w gromadzie – oddzielne zajęcia dla zuchów ze znaczkiem zucha, i gwiazdkami.
4. Cele i formy dla kadry
o Zgranie kadry kolonii – wspólne przygotowanie zajęć.
o Przygotowanie przybocznych do przejęcia gromady – rozmowy, które wprowadzą przyszłą kadrę w tematykę prowadzenia gromady.
o Podniesienie poziomu kadry – zajęcia dodatkowe dla kadry.
o Nauka strzelania z łuku – zdobywanie mistrzostwa w tym fachu poprzez ćwiczenia.
Obrzędowość
- Nie pchajcie no się – zawołał Robin – puśćcie najpierw tego, który lepszy.
- W takim razie sam się nie pchaj – odparł nieznajomy, – bo widzi mi się, że to ja jestem lepszy.
- To się zaraz okaże – odparł Robin. – Spróbuj tylko się ruszyć z miejsca. Klnę się na głowę świętej Elfridy, że pokażę ci, jak się w Nottinghamie tańczy ze strzałą pod piątym żebrem.
- A ja Ci wygarbuję skórę na tyle odcieni, ile ma żebracza opończa – odparł Nieznajomy, – jeśli tylko dotkniesz się cięciwy tego łuku, który trzymasz w ręce.
- Gadasz jak osioł – rzekła Robin, – bo mogę ci przedziurawić ślicznie zadufane serduszko, zanim mnich moczymorda zdąży odmówić dziękczynienie nad pieczoną gęsia świętego Michała.
- A ty gadasz jak tchórz – odparł nieznajomy, – bo trzymasz w garści dobry cisowy łuk, ja zaś nie mam nic prócz pałki, żeby się z tobą zmierzyć.
- Ha! – Zakrzyknął Robin – na mą cześć, nikt mnie jeszcze nie wyzwał od tchórzów. Odłożę mój łuk i strzały i jeśli ośmielisz się na mnie zaczekać, pójdę i wytnę tęga pałę i zobaczymy, co z ciebie za mężczyzna.
- Ohoho. Zaczekam, zaczekam i to z chęcią – rzekła nieznajomy, po czym wsparł się krzepko o swoją pałkę.
(Howard Pyle „Wesołe przygody Robin Hooda)
W lesie Sherwood, na wielkiej polanie, pośród rozłożystych dębów swoją małą osadę leśną założyła dzielna gromada Leśnych Braci. Ich przywódca – Robin Hood jest sławnym na całą Anglię łucznikiem, który nie ma sobie równych. Leśni Bracia spędzają dni na rozkosznym leniuchowaniu i szukaniu przygód. Nie stronią też od dobrej zabawy i śmiechu. Jest jednak coś co ich potwornie brzydzi – niesprawiedliwość, chciwość i brak humoru. Wyznaczyli sobie zadanie by łupić chciwych bogaczy wspomagając ubogą ludność.
Kadra:
Robin Hood (komendant) – najlepszy łucznik w całej Anglii. Wesoły przywódca Wesołej Kompanii. Dzięki swojej charyzmie i odwadze zjednał sobie mnóstwo ludzi, z samym Królem Ryszardem włącznie.
Mały John (oboźny) – najpotężniejszy człowiek w całym lesie Sherwood. Niezrównany w walce na pałki. Prawa ręka Robin Hooda i jego serdeczny przyjaciel.
Zuchy:
Leśni Bracia sformowani w drużyny z poszczególnych miast
Imiona Zuchów:
Ø Szóstkowi – Szkarłatny Will i Will Kędzierzawy
Ø Zuchy – David z Dancasteru, Till Chucherko, Muszka Młynarczyk, Will Stutley, Jan w Sosie, Artur Łagodny, Arnold Klepka
Nazwy szóstek zostały wzięte od miast leżących wokół Sherwood. Po prostu oni stamtąd przybyli by dołączyć się do Robin Hooda.
Lincoln, Stafford, York
Elementy Obrzędowości:
Ø MY – Wesoła Kompania Robin Hooda
Ø Pokój kadry – Stary dąb
Ø Pokoje szóstek – Stara Topola, Stary Jesion, Stara Wierzba
Ø Łazienka – gorące źródła
Ø Kronika – Kartki zawijane w liście/ kartki z kory brzozy
Ø Zuchowa Kasa Bezpieczeństwa – Skarbiec Kompanii umieszczony w starej dziupli
Ø Punktacja szóstek – płachta materiału, na którym zuchy będą budować osadę leśną (za każde 10 punktów dodatkowy element)
Ø Punktacja indywidualna – klejnoty, dawane zuchom każdego dnia. Trzymane w sakiewkach
Ø Stroje obrzędowe – kaptury z materiału, długie koszulki zielone, spodnie zasznurowane od dołu, szerokie pasy. Plus specjalne oznaczenie łuku
Ø Broń – łuki porządne i kije wydawane na specjalne okazje
Ø Codzienne ćwiczenia z łukiem i kijem.
Ø Turnieje strzeleckie – raz na trzy dnie odbywane ku wielkiej uciesze uczestników
Ø Sprawności – dekret króla Ryszarda Lwie serce, który co jakiś czas z Jerozolimy przysyła nam pełnomocnika, który daje nam świadectwo zdobycia danej umiejętności. Zrealizowane wymagania oznaczamy na drzewie z kartonu
Ø Okrzyki szóstek – inwencja własna Leśnych Braci
Ø Okrzyk kompanii – urządzimy konkurs
Ø Piosenka wyprawy:
Ø Powitanie dnia – „Oto jest dzień, wesoły dzień” lub wersja „dzień słoneczka” oraz poznanie motta dnia (przysłowia używane przez Robin Hooda, które staną się motywem przewodnim naszego dnia)
Ø Pożegnanie dnia – Bratnie słowo, Słoneczko (specjalne śpiewane coraz niżej na nogach).
Ø Obrzędowe światło – Światełko św. Huberta
Ø Gimnastyka – zaprawa Leśnych Ludzi
Ø Meldowanie – każda drużyna wybierze swój sposób
Ø Totem – Laska mnicha
Ø Laska Głosu – Strzała
Ø Plac apelowy – Polana
Ø Apel – Spotkanie przy Dębie
Ø Stołówka – Oberża pod Błękitnym Dzikiem
Ø Biała i czarna lista – Wielka Tarcza strzelecka. Wytrawni strzelcy trafiają w środek (mała strzała z imieniem zucha), kiepscy strzelcy chybią celu (strzała z imieniem na krawędzi)
Ø Lista spraw – każdy zuch będzie mógł napisać swoją sprawę na specjalnym papierze z pieczęcią Robin Hooda. Kartę wrzucać trzeba będzie szkatułki.
Ø Tęczowa Tablica – każdy ze zdobywców gwiazdek otrzyma indywidualne zadania z odpowiednim rysunkiem do pokolorowania.
Ø Cowieczorne spotkania z dowódcami drużyn – narada z komendantem na temat problemów w szóstce, bądź o osobach, które się wyróżniły. Narada ta będzie się odbywać wtedy, gdy reszta zuchów będzie się myła jeszcze przed kręgiem
Ø Motto dnia – przysłowia używane przez Robin Hooda, które staną się motywem przewodnim naszego dnia
Ø Obrzęd Kręgu Rady – wszystkie spory wszystkie zwady wystrzeliwujemy w postaci płonącej strzały do jeziora, które znajduje się opodal.
Ø Róg myśliwski – do wzywania Wesołej Kompanii w razie kłopotów
Ø Motta dnia dobrego bajarza Swantholda, m.in.:
o Niecierpliwy gębę sobie sparzy, a głupiec, jak wleci do dołu, dopiero otwiera oczy.
o Nie kupuj konia, przyjacielu miły, dopóki ni zajrzysz mu w zęby.
o Kto się roztył od zbytku, temu trzeba puścić krew.
o Ten, kto rzuca się na księżyc i nie dostaje go, skacze wyżej niż ten, kto zgina się po szeląg leżący w błocie.
o Jasio Szewczyk kiepski chleb piecze a Tom Piekarczyk kiepskie buty szyje.
...
czuczi84