Mieszkańcy Gummi Glen.doc

(240 KB) Pobierz
Charakterystyka Kolonii:

Materiał edukacyjny rozdawany bezpłatnie w ramach szkolenia.

 

 

 



PLAN

KOLONII ZUCHOWEJ



 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

Charakterystyka kolonii:

 

§         Organizator kolonii:

§         Termin kolonii:

§         Miejsce kolonii:

§         Charakterystyka kadry:

o       Wielki Gum - Komendantka kolonii

o       Gummi Gwizd - Oboźny kolonii

o       Opiekunowie

o       Bunia - Dobrym Duchem na kolonii będzie

§         Charakterystyka uczestników:

 

Cele programowo wychowawcze

 

§         zapewnienie radosnego i bezpiecznego wypoczynku

§         zapoznanie dzieci z tradycjami związanymi z życiem marynarzy i leśników: chęć pomocy innym, poznawanie nowych miejsc i rzeczy, poprawianie swojej sprawności fizycznej, rozwijanie spostrzegawczości, uczynności oraz życzliwości. Wynikające stąd ideały i zasady będziemy się starać powiązać z Prawem Zucha i pokazać, że życie zgodne z nim jest ważne i możliwe w każdej sytuacji

§         przyczynienie się do rozwoju indywidualnego dzieci, dzięki zdobywaniu sprawności i gwiazdek zuchowych

§         ćwiczenie zaradności i umiejętności zadbania o siebie (pranie, utrzymanie porządku wokół siebie i nie tylko, zacerowanie mniejszych dziurek)

§         ćwiczenie dyscypliny oraz umiejętności pracy w grupie,

§         kształtowanie odpowiedzialnej postawy wobec siebie i innych, nauka wspólnego rozwiązywania problemów, między innymi poprzez aktywne uczestnictwo w Kręgu Rady oraz współzawodnictwo zespołowe i indywidualne

Fabuła kolonii

 

Kolonia przyjmie nazwę „Gumisie z GumiGlen”. Cała baza obozowa będzie lasem Dunwyn, w którym żyją nie tylko Gumisie ale i ludzie, zwierzęta oraz Ogry.

Na początku kolonii odnajdziemy Starożytny Medalion oraz Wielka Księgę Gumisiów, które będą nam pomagać w poszukiwaniach Wielkich Gumisiów. Po poznaniu okolicy oraz codziennego życia Gumisiów, wybierzemy się w podróż po śladach naszych barbarzyńskich braci i postaramy się naprawić ich złe czyny.

W trakcie podróży spotkamy leśnika, i trochę u niego zabawimy, aby poznać jego życie, las, oraz zwierzątka i przyrodę.

Po powrocie z podróży postaramy się sprowadzić Wielkie Gumisie, aby zajęły nasze miejsce i dalej pełniły straż w razie powrotu barbarzyńskich braci.

Na koniec kolonii dostaniemy Medaliony Gumisiów, abyśmy pamiętali, że zawsze i wszędzie należy być pomocnym i uczynnym. I żebyśmy pamiętali, że barbarzyńskie Gumisie mogą pojawić się także w naszych domach…

 

Obrzędowość kolonii

             

Sprawności zdobywane zespołowo: przyjaciel gumisiów, marynarz, leśnik,

 

Sprawności, które zuchy będą mogły zdobywać indywidualnie: bajarz, dama, dekorator, dżentelmen, fryzjer, gimnastyk, higienista, lekkoatleta, meteorolog, mistrz kometki, piłkarz, pływak, pomocna dłoń, porządnicki, ptasi opiekun, sobieradek, śpiewak, zielarz, złota rączka.

Tryb zdobywania: W czasie instytucji kolonijnych, każdy opiekun będzie prowadził zabawy, zajęcia oraz wymyślał z zuchami zadania do wybranych przez zuchy sprawności. Każdy zuch będzie miał możliwość zdobycia tylu sprawności ile tylko będzie chciał.

 

Elementy obrzędowości:

- Nazewnictwo kolonijne - Kolonia – Mieszkańcy Gummi Glen, Miejsce kolonijne - Gummi Glen, Stołówka – , Latryna – , Tablica informacyjna – Gumisiowe Wieści

- nazwy szóstek będą wymyślane przez zuchy na kolonii, ale musza być powiązane z postaciami opiekunów poszczególnych szóstek czyli Tami, Grafi, Sani i Kabi. Każda szóstka wykona na kolonii swój totem.

- budzenie i powitanie dnia – obrzędowe Gumisiowe

- gimnastyka zuchowa – codziennie Gumisie będą się budzić i witać nowy dzień skacząc i harcując. Codziennie będzie inna gimnastyka nawiązująca do tematyki rozpoczynającego się dnia.

- piosenka kolonii – piosenka z bajki Gumisie: Misie harcują po lesie szarżują….

- współzawodnictwo szóstek - każda szóstka będzie miała swój pojemnik na gummisok, do którego codziennie będziemy odmierzać odpowiednią ilość soku. W punktacji będą brane pod uwagę:

·         ład i porządek w ciągu dnia

·         sprawność stawania na zbiórkach

·         zachowanie zuchów w ciągu dnia

·         inicjatywa zuchów i wykazanie pomysłowości

·         aktywność i udział w różnych zadaniach

·         osobno punktowane będzie zachowanie na posiłkach

·         warty:     w czasie instytucji kolonijnych szóstka wartownicza pilnuje kto wychodzi i wchodzi do naszej kolonii

o       szóstka porządkowa w kolonii – będzie odpowiadać za porządek na terenie kolonii, oraz za przyczepienie do tablicy Gumisiowych Wieści nowego harmonogramu, piosenki itp.

o       szóstka kronikarska –w czasie instytucji kolonijnych, będzie opisywać pod okiem opiekuna, wcześniejszy dzień

- punktacja indywidualna - zuchy będą zbierać gummi jagody w różnych kolorach, odpowiednią ilość kolorów będą mogły zamienić na flakoniki z gumisokiem. Jagody będą przyznawane m.in. za: ładnie pościelone łóżka i porządek, zdobycie sprawności, wygranie konkursu,

- flaga – Codziennie rano najgrzeczniejszy Gumiś poprzedniego dnia będzie wyciągał flagę na maszt, a wieczorem ją ściągał.

- szyfr – będzie znany tylko Gumisiom z Gummi Glen dlatego nie możemy zdradzić. Będziemy pisać nim wszystkie informacje, które nie będą mogły być znane dla ludzi a szczególnie Ogrów.

- lista spraw – będzie to wielki Gumiś Zami, z którego rąk zrobimy wagę. Zuchy będą zapisywały swoje sprawy na karteczkach, obwijały naokoło kamyczka i kładły odpowiednio dobre sprawy i złe na szalce. Wieczorem będziemy porównywać, których było więcej i co z tym fantem zrobić.

- kronika – Wielka Księga Gumisów - na początku kolonii znajdziemy tam zapis o Wielkich Gumisiach. Podczas kolejnych dni będą się w niej pojawiać kolejne informacje i zadania. Prócz Wielkiej Księgi każda szóstka codziennie będzie wypełniać jedną kartę, która będziemy dołączać do Wielkiej Księgi na pamiątkę naszych poczynań.

- imiona zuchów – będą to normalne imiona zuchów ale z odpowiednią końcówką np. Ania – Ani.

- okrzyk kolonii – gumisiowy pląs

- podsumowanie i pożegnanie dnia

- rozpoczynając podsumowanie dnia najlepszy Gumie poprzedniego dnia będzie przekazywał noszony przez siebie medalion gumisiów Zamiemu, który dzięki niemu otwiorzy Wielką Księgę Gumisów. W Księdze tej będziemy codziennie zapisywać Ważne sprawy lub odczytywać różne informacje.

- każdy zuch będzie mógł wypowiedzieć się na temat danego dnia, podsumować

- buławą będzie pióro Zamiego
- codziennie zuchy będą miały dokończyć zdanie typu: Dzisiaj dowiedziałem się... , Postaram się..., Chciałbym...

 

 

750

-

Pobudka, czas na siku

800

-

815

-

powitanie dnia, gimnastyka

815

-

830

-

Mycie buziek, wietrzenie pościeli

830

-

900

-

śniadanie

900

-

940

-

kończenie porządków

940

-

1000

-

apel

1000

-

1300

-

zajęcia programowe

1300

-

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin