Materiał edukacyjny rozdawany bezpłatnie w ramach szkolenia.
PLAN
KOLONII ZUCHOWEJ
Charakterystyka kolonii:
§ Organizator kolonii:
§ Termin kolonii:
§ Miejsce kolonii:
§ Charakterystyka kadry:
o Wielki Gum - Komendantka kolonii –
o Gummi Gwizd - Oboźny kolonii –
o Opiekunowie
o Bunia - Dobrym Duchem na kolonii będzie
§ Charakterystyka uczestników:
Cele programowo – wychowawcze
§ zapewnienie radosnego i bezpiecznego wypoczynku
§ zapoznanie dzieci z tradycjami związanymi z życiem marynarzy i leśników: chęć pomocy innym, poznawanie nowych miejsc i rzeczy, poprawianie swojej sprawności fizycznej, rozwijanie spostrzegawczości, uczynności oraz życzliwości. Wynikające stąd ideały i zasady będziemy się starać powiązać z Prawem Zucha i pokazać, że życie zgodne z nim jest ważne i możliwe w każdej sytuacji
§ przyczynienie się do rozwoju indywidualnego dzieci, dzięki zdobywaniu sprawności i gwiazdek zuchowych
§ ćwiczenie zaradności i umiejętności zadbania o siebie (pranie, utrzymanie porządku wokół siebie i nie tylko, zacerowanie mniejszych dziurek)
§ ćwiczenie dyscypliny oraz umiejętności pracy w grupie,
§ kształtowanie odpowiedzialnej postawy wobec siebie i innych, nauka wspólnego rozwiązywania problemów, między innymi poprzez aktywne uczestnictwo w Kręgu Rady oraz współzawodnictwo zespołowe i indywidualne
Fabuła kolonii
Kolonia przyjmie nazwę „Gumisie z GumiGlen”. Cała baza obozowa będzie lasem Dunwyn, w którym żyją nie tylko Gumisie ale i ludzie, zwierzęta oraz Ogry.
Na początku kolonii odnajdziemy Starożytny Medalion oraz Wielka Księgę Gumisiów, które będą nam pomagać w poszukiwaniach Wielkich Gumisiów. Po poznaniu okolicy oraz codziennego życia Gumisiów, wybierzemy się w podróż po śladach naszych barbarzyńskich braci i postaramy się naprawić ich złe czyny.
W trakcie podróży spotkamy leśnika, i trochę u niego zabawimy, aby poznać jego życie, las, oraz zwierzątka i przyrodę.
Po powrocie z podróży postaramy się sprowadzić Wielkie Gumisie, aby zajęły nasze miejsce i dalej pełniły straż w razie powrotu barbarzyńskich braci.
Na koniec kolonii dostaniemy Medaliony Gumisiów, abyśmy pamiętali, że zawsze i wszędzie należy być pomocnym i uczynnym. I żebyśmy pamiętali, że barbarzyńskie Gumisie mogą pojawić się także w naszych domach…
Obrzędowość kolonii
Sprawności zdobywane zespołowo: przyjaciel gumisiów, marynarz, leśnik,
Sprawności, które zuchy będą mogły zdobywać indywidualnie: bajarz, dama, dekorator, dżentelmen, fryzjer, gimnastyk, higienista, lekkoatleta, meteorolog, mistrz kometki, piłkarz, pływak, pomocna dłoń, porządnicki, ptasi opiekun, sobieradek, śpiewak, zielarz, złota rączka.
Tryb zdobywania: W czasie instytucji kolonijnych, każdy opiekun będzie prowadził zabawy, zajęcia oraz wymyślał z zuchami zadania do wybranych przez zuchy sprawności. Każdy zuch będzie miał możliwość zdobycia tylu sprawności ile tylko będzie chciał.
Elementy obrzędowości:
- Nazewnictwo kolonijne - Kolonia – Mieszkańcy Gummi Glen, Miejsce kolonijne - Gummi Glen, Stołówka – , Latryna – , Tablica informacyjna – Gumisiowe Wieści
- nazwy szóstek – będą wymyślane przez zuchy na kolonii, ale musza być powiązane z postaciami opiekunów poszczególnych szóstek czyli Tami, Grafi, Sani i Kabi. Każda szóstka wykona na kolonii swój totem.
- budzenie i powitanie dnia – obrzędowe Gumisiowe
- gimnastyka zuchowa – codziennie Gumisie będą się budzić i witać nowy dzień skacząc i harcując. Codziennie będzie inna gimnastyka nawiązująca do tematyki rozpoczynającego się dnia.
- piosenka kolonii – piosenka z bajki Gumisie: Misie harcują po lesie szarżują….
- współzawodnictwo szóstek - każda szóstka będzie miała swój pojemnik na gummisok, do którego codziennie będziemy odmierzać odpowiednią ilość soku. W punktacji będą brane pod uwagę:
· ład i porządek w ciągu dnia
· sprawność stawania na zbiórkach
· zachowanie zuchów w ciągu dnia
· inicjatywa zuchów i wykazanie pomysłowości
· aktywność i udział w różnych zadaniach
· osobno punktowane będzie zachowanie na posiłkach
· warty: w czasie instytucji kolonijnych szóstka wartownicza pilnuje kto wychodzi i wchodzi do naszej kolonii
o szóstka porządkowa w kolonii – będzie odpowiadać za porządek na terenie kolonii, oraz za przyczepienie do tablicy Gumisiowych Wieści nowego harmonogramu, piosenki itp.
o szóstka kronikarska –w czasie instytucji kolonijnych, będzie opisywać pod okiem opiekuna, wcześniejszy dzień
- punktacja indywidualna - zuchy będą zbierać gummi jagody w różnych kolorach, odpowiednią ilość kolorów będą mogły zamienić na flakoniki z gumisokiem. Jagody będą przyznawane m.in. za: ładnie pościelone łóżka i porządek, zdobycie sprawności, wygranie konkursu,
- flaga – Codziennie rano najgrzeczniejszy Gumiś poprzedniego dnia będzie wyciągał flagę na maszt, a wieczorem ją ściągał.
- szyfr – będzie znany tylko Gumisiom z Gummi Glen dlatego nie możemy zdradzić. Będziemy pisać nim wszystkie informacje, które nie będą mogły być znane dla ludzi a szczególnie Ogrów.
- lista spraw – będzie to wielki Gumiś Zami, z którego rąk zrobimy wagę. Zuchy będą zapisywały swoje sprawy na karteczkach, obwijały naokoło kamyczka i kładły odpowiednio dobre sprawy i złe na szalce. Wieczorem będziemy porównywać, których było więcej i co z tym fantem zrobić.
- kronika – Wielka Księga Gumisów - na początku kolonii znajdziemy tam zapis o Wielkich Gumisiach. Podczas kolejnych dni będą się w niej pojawiać kolejne informacje i zadania. Prócz Wielkiej Księgi każda szóstka codziennie będzie wypełniać jedną kartę, która będziemy dołączać do Wielkiej Księgi na pamiątkę naszych poczynań.
- imiona zuchów – będą to normalne imiona zuchów ale z odpowiednią końcówką np. Ania – Ani.
- okrzyk kolonii – gumisiowy pląs
- podsumowanie i pożegnanie dnia
- rozpoczynając podsumowanie dnia najlepszy Gumie poprzedniego dnia będzie przekazywał noszony przez siebie medalion gumisiów Zamiemu, który dzięki niemu otwiorzy Wielką Księgę Gumisów. W Księdze tej będziemy codziennie zapisywać Ważne sprawy lub odczytywać różne informacje.
- każdy zuch będzie mógł wypowiedzieć się na temat danego dnia, podsumować
- buławą będzie pióro Zamiego- codziennie zuchy będą miały dokończyć zdanie typu: Dzisiaj dowiedziałem się... , Postaram się..., Chciałbym...
750
-
Pobudka, czas na siku
800
815
powitanie dnia, gimnastyka
830
Mycie buziek, wietrzenie pościeli
900
śniadanie
940
kończenie porządków
1000
apel
1300
zajęcia programowe
czuczi84