Wyspa Robinsona.doc

(137 KB) Pobierz
1

 

WYSPA ROBINSONA

 

1.    Charakterystyka

 

Miejsce obozu:

Pogorzelica – bazie hufca Węgierska Górka, położonej nad morzem w okolicach Pobierowa.

 

Czas obozu:

5.07. – 25.07.

 

Warunki:

Zuchy mieszkać będą w namiotach ułożonych we wspólnym kręgu z harcerzami ze szczepu

 

Uczestnicy:

W obozie weźmie udział ok. 15 zuchów, które od ponad roku pracują w gromadzie. Większość z nich jest w trzeciej klasie, w związku z czym na obozie nastąpi przekazanie ich do drużyny harcerskiej.

 

Kadra:

*pwd. Anna Książek HR - drużynowa 12 GZ

*Katarzyna Chrzanowska – przyboczna 12 GZ

*Anna Pągowska – przyboczna 12 GZ

 

Obrzedowość:

Po rozbiciu się statku Robinson Cruzoe trafił na bezludną wyspę. Nie wiedział dokładnie, na którym oceanie ona leży, ale domyślał się, że obok nie przechodzi żaden szlak handlowy. Mimo to nie tracił nadziei, że kiedyś wróci do domu. Wyspa ta porośnięta była przez lasy równikowe. Rosły na niej wielkie drzewa, a liany je oplatające tworzyły gąszcz trudny do przebicia. Na tym kawałku ziemi rosło wiele egzotycznych roślin, których Robinson nigdy wcześniej nie widział. Należały do nich np. drzewa bananowe i kukurydza, którą rozbitek nazywał „grubym dziobem”. Najbardziej urodzajną częścią wyspy była dolina, w której Robinson założył swoją letnią „posiadłość”. Rosły w niej melony, pomarańcze, cytryny, winogrona i wiele innych pożytecznych roślin. Tam też nowy mieszkaniec wyspy sadził jęczmień.

Wyspa zamieszkana była przez drobne zwierzęta, kozy, różnorodne ptactwo i owady, ale Robinson spotkał też drapieżniki, np. groźnego kota, który w nocy zaatakował zagrodę dla kóz. Przez około pół roku na wyspie panowały wielkie upały, natomiast resztę czasu wypełniały ulewne deszcze. Ta pora deszczowa była bardzo uciążliwa dla Robinsona, gdyż większość czasu musiał spędzać wtedy w jaskini, w której mieszkał. Rozszerzył on naturalną grotę i „umeblował” tak, aby przypominała mu dom. Nazwał ją „York” na pamiątkę rodzinnego miasta. Okoliczny teren otoczył murem, a później palisadą. Gdy złapał kilka kóz wybudował dla nich zagrodę. W jaskini Robinson mieszkał z Polby, oswojoną papugą i psem Friendem, znalezionym w rozbitym statku.

Mimo, iż Robinson na początku traktował wyspę jako więzienie, ciężko było mu na sercu, gdy ją opuszczał. Stała się ona bowiem jego drugim domem.

 

*kronika – pamiętnik Robinsona Crusoe

*piosenka – Kiedy szliśmy przez Pacyfik?

*pląs –„żagle staw”

*mapa z namalowanymi wyspami - podczas pierwszego dnia na danej wyspie (sprawności) na mapie pojawi się jej nazwa, będąca jednocześnie nazwą sprawności, którą będziemy zdobywać

*lista spraw – stworzona podczas sprawności pocztowiec w formie poczty

*współzawodnictwo – palmy, zuchy co wieczór będą przyznawać sobie punkty za dyscyplinę (kawałki pnia palmy), porządki (liście palmy) i kreatywność (kokosy) budując w te sposób własne drzewko

*podsumowanie dnia – łódki; każdy zuch wykona z origami własna łódką, której co wieczór przyczepiał będzie żagle w kolorze odpowiadającym opinii na temat minionego dnia

*zaliczanie zadań niewidzialnej ręki – łapki przyklejane do wyspy na której rosnąć będą palmy współzawodnictwa

 

 

Cele:

*przygotowanie trzecioklasistów do przekazania do drużyny harcerskiej (wędrówka, bieg, zajęcia z technik, zajęcia wymagające samodzielności, współpraca z harcerzami)

*praca z gwiazdkami i sprawnościami indywidualnymi

*zwiększenie dyscypliny

*praca z programem „Barwy Przyszłości”

*kontynuacja zdobywania odznaki OTP

*wzbudzenie wśród zuchów radości płynącej z bezinteresownej pomocy (niewidzialna ręka)

*poznanie historii ruchu zuchowego (Słoneczko – Wilczek)

 

Niewidzialna ręka

Podczas całego obozu zuchy otrzymywać będą listy od niewidzialnej ręki z zadaniami do wykonania (pościelić kanadyjki harcerzom, wykonać prezenty dla druhen, posprzątać na stołówce po innych drużynach)

Oprócz tego każdy zuch na początku obozu wylosuje jedną osobę, dla której będzie „Tajemniczym przyjacielem”. Będzie musiał wykonać dla niej w ciągu obozu co najmniej trzy prezenty i wręczyć je tak, by dana osoba się nie zorientowała.

 

 

Dzień

Nazwa sprawności

Rano

Popołudnie

Wieczór

5.07.

 

 

 

Wyjazd

6.07.

Robinson Cruzoe

Zakwaterowanie na wyspie Robinsona – rozpakowywanie, rozkładanie kanadyjek

Zakwaterowania na wyspie ciąg dalszy – wymyślanie nazw szóstek, piosenek, wybór szóstkowych, wykonanie totemów.

Podsumowanie całodziennej pracy – prezentacja szóstek

7.07.

Robinson Cruzoe

(pierwszy blok zajęć z programu „Barwy Przyszłości” – wychowanie ekonomiczne)

*Co zabrać na bezludną wyspę? – wybór niezbędnych przedmiotów, ustawienie ich według hierarchii ważności (na podstawie gry „Awaria na Księżycu”)

*Próba zdobycia pieniędzy na zakup wybranych przedmiotów niezbędnych na bezludnej wyspie – gra po mieście (zuchy otrzymują zadania do wykonania w mieście, za ich zrobienie otrzymują później pewną ilość pieniędzy); pierwsze zakupy, telefony do rodziców

 

*Gra ekonomiczna – zuchy próbują kupić przedmioty niezbędne na bezludnej wyspie za pieniądze, które udało im się zdobyć podczas porannej gry w mieście

*tworzenie łódek (podsumowanie dnia)

*wprowadzenie współzawodnictwa

*założenie kroniki (pamiętnika Robinsona)

*nauka piosenki obozu

8.07.

Robinson Cruzoe

*Poznajemy bliżej wyspę Robinsona – tworzenie mapy okolicy

*Zajęcia z terenoznawstwa (znaki topograficzne, umiejętność tworzenia prawidłowej mapy)

*Poszukiwanie Tajemniczego Miejsca Zuchów, znanego tylko nam – żeglarzom

 

*Budowa wioski Robinsona – konkurs na najlepszy zamek z piasku

*Morze wokół wyspy Robinsona – badanie jakości wody

 

*Tworzenie przedmiotów przydatnych na bezludnej wyspie (glina lub bandaż gipsowy)

9.07.

Robinson Cruzoe

*Jak być dobrym żeglarzem? – opanowanie podstawowych umiejętności niezbędnych morskim podróżnikom (sposoby wzywania pomocy na morzu, alfabet Morsea)

*List od Robinsona, w którym pisze on, iż udało wydostać mu się z bezludnej wyspy za pomocą tratwy; zaprasza zuchy do zwiedzenia również pobliskich wysp

*Budowanie tratw

*Puszczanie tratw na wodę

(następnego dnia zuchy obudzą się już na innej wyspie)

10.07.

Pocztowiec

*Poszukiwanie przesyłki (w której ukryte będzie zaproszenie na pocztę) – gra terenowa (z zadaniami typu: zaprojektowanie znaczka, prawidłowe zaadresowanie koperty itd.)

 

*Zwiedzanie poczty w Pogorzelicy

*tworzenie listy spraw

11.07.

Pocztowiec

(drugi blok zajęć z programu „Barwy Przyszłości” – wychowanie europejskie)

*Zabawa tematyczna – na poczcie (pisanie listów do rodziców)

*Listy z innych krajów europejskich (zuchy otrzymują po jednym liście na parę; każdy z listów został wysłany z innego kraju, posiada tez inną zawartość i zadania z tym krajem związane; zuchy wypełniają zadania i starają się odpisać, uwzględniając zwyczaje i kulturę danego kraju)

*Wysłanie listów do innych krajów

12.07.

Pocztowiec

(drugi blok zajęć z programu „Barwy Przyszłości” – wychowanie europejskie – c.d.)

 

*Sposoby porozumiewania się (listy, język migowy, Morsea, telefon, itd.)

*Sposoby porozumiewania się, ciąg dalszy – język (próba nauki podstawowych zwrotów w językach obcych- scenki, pisanie listów na podstawie „Rozmówek” angielskich, francuskich, niemieckich...)

*Odpowiedź na listy do innych krajów – nadanie sprawności

13.07.

 

*Konkurs na zdobycie jak największej ilości sprawności indywidualnych w ciągu dnia – rozpisywanie prób na gwiazdki i sprawności, wykonywanie zadań

*Zaliczanie zadań na sprawności – gra terenowa, w której zuchy wykazują się dodatkowymi umiejętnościami związanymi ze sprawnościami, które zdecydowały się zdobywać

*Podsumowanie, nadanie sprawności, otworzenie gwiazdek, decyzja no przedłużeniu konkursu do końca obozu

14.07.

Przyjaciel Gumisiów

*Spotkanie z Zamim – czary, sztuczki, mikstury, tworzenie Czarodziejskiej Księgi Gumisiów

 

*W kuchni Guni (KIM, teatrzyk z warzyw, kanapki, konkursy związane z jedzeniem i przedmiotami, które odnaleźć można w kuchni)

*Gra Tamiego – tak/nie – próba odkrycia przepisu na sok z gumijagód

*przyrządzanie soku z gumijagód

15.07.

Przyjaciel Gumisiów

*Majsterka z Grafim – tworzenie eksponatów do pchliego targu

*Pchli targ

*Spotkanie z Sani – podstawy samarytanki

*”gra ratownicza”

*Gra planszowa z Kabim

16.07.

Przyjaciel Gumisiów

*Wiadomość u uwięzieniu Kali – decyzja o pomocy królowi w jej uwolnieniu

*gra po miecie w celu zdobycia jak największej liczny informacji niezbędnych do uwolnienia księżniczki

*Próba uwolnienia księżniczki – gra terenowa „Labirynt”

*Przybycie wdzięcznego króla – ojca Kali, nadanie sprawności

17.07.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin