Obchody Zielonego Dnia - scenariusz zajObchody Zielonego Dnia –scenariusz zajęćCele:•Dziecko wie, jak ważne jest dbanie o czystość i bezpieczeństwo lasów i zwierząt,•Zna znaczenie lasu dla życia ludzi i zwierząt,•Rozumie pojęcia „ekolodzy” i „wandal”•Zna i stosuje zasady bezpiecznego zachowania się podczas pobytu w lesie,•Zna właściwości koloru zielonego, wie gdzie się go spotyka najczęściej,•Kojarzy kolor zielony z zasadami zdrowego odżywiania,Metody: zabawowa, pokaz, samodzielnych doświadczeń oparta na inicjatywie własnej dziecka, praktycznego działania, praca z tekstem literackimFormy: zbiorowaŚrodki dydaktyczne: dekoracja Sali w kolorze zielonym, opaski z zielonym liściem, prezentacja multimedialna na temat lasu, zielony stolik i zielone rekwizyty znajdujące się na nim, zielone zabawki przyniesione przez dzieci, owoce, warzywa, zielone obręcze, drzewko świerku, odznaki Przyjaciela Natury.Przebieg zajęć:1.Wejście na salę przez Zielone Drzwi (zrobione z bibuły),sala ustrojona w zielone elementy. Każdy otrzymuje opaskę z zielonym elementem (np. liściem). Na tablicy napis: ZOSTAŃ PRZYJACIELEM NATURY2.Ilustracje, prezentacja itp. – wirtualna wycieczka do lasu.3.Jak ważna jest obecność lasów na Ziemi? Rozmowa tematyczna. Wnioski:-Lasy produkują tlen, -pochłaniają zanieczyszczenia, -dają schronienie i pokarm zwierzętom, -dostarczają ludziom papier i drewno.4.Wiersz „Mali ekolodzy” J. Kasperkowiaka „ Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci, musisz takiemu uwagę zwrócić, nie można przecież bezkarnie śmiecić, wiedzą to nawet przedszkolne dzieci. Chodź ekolodzy z nas jeszcze mali, Uczyć będziemy tego wandali, Matka natura nas wynagrodzi, Jeśli z przyrodą będziemy żyć w zgodzie”.-Pytania do wiersza, -wyjaśnienie pojęć: ekolodzy, wandal.1.Ustalenie wspólnie z dziećmi zasad, jakie należy przestrzegać, aby lasy przetrwały jak najdłużej – drzewo żyje i nie wolno niszczyć roślinności! •wycinka lasu, pożary lasów, używanie papieru z makulatury. Uświadomienie dzieciom, że nadal więcej lasów się wycina niż sadzi a także, że las płonie szybko a rośnie bardzo powoli a wraz z ginącymi drzewami giną zwierzęta!2.Zielony stolik - na sali stoi stolik, na którym leżą zielone warzywa, zielone owoce, kwiaty doniczkowe, zielone zabawki dostępne w sali, miejsce na zielone zabawki przyniesione z domu, zielone zwierzęta (figurki, ilustracje).3.Dzieci w obecności P. Dyrektor składają uroczystą przysięgę, że będą dbały o las i przyrodę, i że każde z nich będzie Przyjacielem Natury. Tekst przysięgi:"Ja, mały przyjaciel natury, uroczyście przysięgam:- nie zrywać niepotrzebnie roślin.- nie wycinać znaków na korze drzew.- nie płoszyć w lesie ptaków i zwierząt.- nie wyrzucać w lesie śmieci.- nie rozpalać ognisk w lesie”.4. Rozmowa w kręgu o właściwościach koloru zielonego: działa uspokajająco, kojąco, wycisza, dlatego często używany jest do malowania ścian. 5. Zaśpiewanie piosenki „Ogórek”.1)Wesoło jesienią w ogródku na grządce,Tu ruda marchewka tam strączek,Tu dynia jak słonce, tam główka sałaty,A w kącie ogórek wąsaty.Ref.: Ogórek, ogórek, ogórek,Zielony ma garniturek,I czapkę i sandały,Zielony, zielony jest cały.2)Czasami jesienią na grządkę w ogrodzie,Deszczowa pogoda przychodzi,Parasol ma w ręku, konewkę ma z chmur,I deszczem podlewa ogórki.5. Prezentacja zabawek, ułożenie ich na Zielonym Stoliczku.Zabawa: Co widzisz na stoliku? Dzieci nazywają zgromadzone w koszykach owoce i warzywa. Dopasowują nazwy do właściwych koszyków.6. Zabawa ruchowa „Żabki i bocian” –dzieci skaczą i rechoczą, na sygnał –bocian, wskakują na zielony liść (zielona obręcz).7. Praca przy stolikach: dzieci z pomocą nauczyciela przygotowują zielone sałatki: ogórek zielony, ogórek kiszony, szczypiorek, sałata, pora, groszek. Wspólny poczęstunek przy stoliczkach. 8. Wyjście wraz z nauczycielem –zasadzenie drzewka świerku na terenie placu zabaw.9. Nagrodzenie dzieci odznakami : PRZYJACIELA NATURY .
flek