DZIEN_PLUSZOWEGO_MISIA-1.doc

(77 KB) Pobierz
PRZEDSZKOLE SAMORZĄDOWE NR 5

 

 

PRZEDSZKOLE SAMORZĄDOWE NR 5
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W TURKU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSZYSTKIE MISIE  DUŻE I MAŁE

 

 

 

CYKL ZAJĘĆ ODBYWAJĄCYCH SIĘ

W DNIACH 22.11 – 26.11.2004 W:
PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM NR 5
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W TURKU
UL. SMORAWIŃSKIEGO 2   62 – 700 TUREK

 

 

 

 

                                                                        OPRACOWAŁY:

                                                                BEATA BUCHALI

                                                      ANNA CHRZUSZCZ

                                                      TERESA KAMIŃSKA

                                                      MAGDALENA BUKOWIECKA

                                                      VIOLETTA MILCZAREK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA

„WSZYSTKIE MISIE, DUŻE I MAŁE”

 

W Przedszkolu Samorządowym nr 5 w Turku, w dniach 22.11 – 26.11.2004 zorganizowano cykl zajęć w związku z obchodzonym w czwartek tj. 25.11.2004 DNIEM MISIA PLUSZOWEGO.

Rozpoczęło się od dekoracji hollu przedszkolnego, gdzie na specjalnie przygotowanych fotelach zasiadły MISIE – goście tego tygodnia.

W poniedziałek wszystkie dzieci zaczynały dzień w przedszkolu z własnymi pluszowymi niedźwiadkami. Jeszcze tego samego dnia przedszkolaki obejrzały przedstawienie
pt.: „Spotkanie Pani Jesieni z Kubusiem Puchatkiem” w wykonaniu dzieci z grupy Przyjaciół Kubusia Puchatka (wykorzystano WIADOMOŚCI PRZEDSZKOLAKA nr12/105 Grudzień 2003).

Kolejne dni to udział dzieci w zabawach i konkursach. We wtorek odbył się konkurs plastyczny ph.: „Mój przyjaciel Miś”. Dzieci miały swobodny wybór techniki plastycznej,
a po konkursie prace dzieci zostały nagrodzone i wyeksponowane w szatni, tak by wszyscy mogli je obejrzeć.

Środa to wielki bal misiów połączony z konkursem tańca. Dzieci wystąpiły na balu
w „misiowych maskach”.

Na czwartek przygotowano coś specjalnego – pieczenie „misiowych ciasteczek”. Dzieci wraz z nauczycielkami „gniotły” ciasto i foremką w kształcie misia wycinały ciastka, które później zostały upieczone w przedszkolnej kuchni. Po upieczeniu, gotowe ciastka dzieci smarowały przysmakiem misiów – miodem i zjadały z apetytem. Ponadto w tym dniu odbyło się spotkanie z przedstawicielem Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. Celem tego spotkania było przybliżenie dzieciom idei misia ratownika.

Ostatniego dnia miały miejsce „misiowe zawody sportowe”. W ramach współpracy ze Szkołą  Podstawową nr 5 w Turku zaproszono nauczycielki wraz z uczniami. Zaproszone nauczycielki przeprowadziły w przedszkolu „misiową olimpiadę sportową”.

Takie formy zajęć mają wiele wartości i sprawiają dzieciom ogromną radość. Poza tym stwarzają okazję dla dzieci do wcielania się w konkretne role (opiekunowie misia, kucharze itp. ), pomagają w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja” i dają poczucie bezpieczeństwa. Zajęcia tego typu dostarczają dzieciom miłych i stosownych do ich wieku atrakcji.

Codziennie (także w ramach włączenia się do akcji CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM) czytano dzieciom książki – w tym tygodniu specjalnie wybrano bajki, które opowiadały
o misiach. Dzieci obejrzały też filmy z kaset video: „Przygody Kubusia Puchatka” oraz „Mój brat niedźwiedź”.

Do przeprowadzenia tego cyklu zajęć wykorzystano środki finansowe uzyskane 
ze sprzedaży puszek aluminiowych, pozyskanych w ramach współpracy
z Fundacją RECAL.

Misie były potrzebnymi gośćmi. Ukazano urok Pluszowego Misia i udowodniono,
że w czasach gier komputerowych nadal ważny jest MIŚ PLUSZOWY.

 

 

 

 

 

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘCIA

 

TEMAT: Konkurs plastyczny pt.: „Mój przyjaciel miś”

 

Cele operacyjne:

Dziecko:

v    Skupi uwagę na tekście czytanym

v    Potrafi powiedzieć kilka słów o swojej ulubionej maskotce – misiu

v    Pozna sposób wykonania pracy – łączenie różnych elementów (sznurki, gazety, materiał itp.) w całość

v    Doskonalą koordynację wzrokową, sprawność manualną i pamięć odtwórczą

v    Doskonalą zdolność logicznego myślenia

v    Potrafią rozwiązywać zagadki

 

Pomoce:

Farby plakatowe, pędzelki, plastelina, bibuła, kredki świecowe, kawałki materiałów, sznurek, kolorowe gazety, pluszowe maskotki, książka, narysowana na dużym arkuszu szarego papieru krzyżówka, kaseta z muzyką łagodnie aktywizującą.

 

Przebieg zajęcia:

1.            Czytanie bajki z tomu Czesława Janczarskiego „Wędrówki misia Uszatka” pt.: „Miś i pszczoły”

2.            Rozmowa wprowadzająca – do tematu konkursu. Dzieci wypowiadają się na temat przyniesionych do przedszkola maskotek – swoich ulubionych misiów.

3.            Zabawa ruchowa ze śpiewem „Stary niedźwiedź”

4.            „Mój przyjaciel miś” – praca plastyczna.

Dzieci przedstawiają postać misia dowolną techniką

 

§        malowanie farbami

§        wylepianie konturu kulkami ze skręconej bibuły

§        rysowanie kredkami

§        wylepianie konturu kolorową plasteliną

§        wykonanie pracy techniką collage
 

 

5.            Nagrodzenie dzieci za udział w konkursie

6.            Wyeksponowanie prac w szatni i w przedszkolnym hollu

7.            Ćwiczenia relaksacyjne i spokojna aktywizacja „Miś odpoczywa”

 

 

MIŚ ODPOCZYWA NAD BRZEGIEM MORZA

(przykład relaksu i spokojnej aktywizacji)

 

Miś nad brzegiem morza

 

U s p o k o j e n i e

 

Wyobraźcie sobie, że jesteście teraz misiami. Jest słoneczny, letni dzień. Miś idzie wolno brzegiem morza, stąpa po żółtym, miękkim piasku. Bose stopy misia zapadają się w nim – piasek cichutko skrzypi – jest gładki i bardzo ciepły. Po jedne stronie miś widzi spokojne morze, a po drugiej – sosnowy las. Od morza wieje lekki wiatr. Zapach drzew miesza się z zapachem morskiej wody. Błękit łączy się z zielenią i kolorem żółtym. Od barw i zapachów trochę kręci się misiowi w głowie. Jest senny, ma ochotę położyć się. Miś kładzie się na plaży. Ciepło misiowi, grzeje go słońce i piasek. Delikatny plusk fal uspokaja misia. W górze błękit nieba. Miś zamyka oczy, zapada w półsen. Wszystko staje się nieważne, nierealne. Z oddali dochodzi stłumiony gwar głosów. Otacza misia cichy, jednostajny szum morza. I piękna muzyka. ( muzyka niknie, cisza
5 – 10 sekund).

 

A k t y w i z a c j a (muzyka aktywizująca)

 

Od morza wieje orzeźwiający wiatr. Miś otwiera oczy, oddycha głęboko. Miś przeciąga się. Napina mięśnie. Czuje przypływ sił. Miś powoli wstaje. Na horyzoncie miś widzi żółte półkole wschodzącego słońca. Miś stąpa mocno po żółtym piasku. Spienione chłodne fale delikatnie dopływają do stóp misia. Miś jest daleko od zmartwień i kłopotów, czuje się rześki i uspokojony wewnętrznie. Miś wie co ma robić, przyspiesza kroku. Spacer ten sprawia misiowi radość.

 

UWAGA:

  1. przed przystąpieniem do relaksu należy wykonać ćwiczenie odreagowujące np.: marsz w miejscu z równoczesnym klaskaniem; lub: podskok, podskok i klaśnięcie w dłonie itp.
  2. aby uniknąć zawrotów głowy, po relaksie należy stopniowo pionizować postawę ciała (przeciąganie się, wsparcie na łokciach), później pozycja siedząca, klęk na jednym kolanie, wstawanie.

 

 

 

 

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘCIA

 

 

TEMAT: „Bal u misia”

 

Cele główne:

v    Rozwijanie poczucia rytmu i muzykalności dzieci

v    Integracja dzieci w czasie zabaw i zajęć rytmiczno – muzycznych

v    Możliwość przeżywania radości ze wspólnie spędzonych chwil

 

Cele operacyjne:

Dziecko:

v    Rozwija słuch muzyczny – rozróżnia dźwięki wysokie, średnie, niskie

v    Ilustruje ruchem piosenki, zabawy organizowane

v    Rozwija koordynację ruchową

v    Okazuje pomysłowość w zabawach ruchowych

v    Akceptuje kolegów w czasie wspólnych zabaw

 

Pomoce:

Misie dla każdego dziecka, gazety, magnetofon, płyty CD, opaski z rysunkiem misia na głowę.

 

Przebieg zajęcia:

1.            Zabawa muzyczna przy piosence „Zatańcz z misiem”

Podczas trwania piosenki odtwarzanej z płyty CD dzieci tańczą w parach ze swoją maskotką – misiem.

 

2.            Zabawa muzyczno – ruchowa „Piłki”

Dzieci reagują na dźwięki wysokie, średnie, niskie (naśladując piłki małe, średnie i duże)

3.            Zabawa muzyczno – ruchowa „Co robi miś?”

Dzieci ustawione na obwodzie koła, poruszają się w takt muzyki granej przez nauczyciela rytmiki. Podczas przerwy zatrzymują się i naśladują jedną z wymienionych czynności:

·        Miś drapie się

·        Miś gładzi się po brzuszku

·        Miś tańczy itp.

 

4.            „Stonoga” zabawa muzyczno – ruchowa

Dzieci ustawione w „pociąg” trzymają dziecko przed sobą w pasie. Idą
w takt muzyki i zgodnie ze śpiewanymi słowami:

·        idzie przodem stonoga, stonoga, gdzie nie spojrzysz tam noga, tam noga hej

·        idzie tyłem stonoga, stonoga, gdzie nie spojrzysz tam noga, tam noga hej

·        idzie bokiem stonoga, stonoga, gdzie nie spojrzysz tam noga, tam noga hej

·        podskakuje stonoga, stonoga, gdzie nie spojrzysz tam noga, tam noga hej itp.

 

5.            Taniec z misiem na gazecie

Dzieci na rozłożonej gazecie tańczą ze swoim misiem, na przerwę
w muzyce składają gazetę na pół i tańczą tym razem na mniejszym kawału. Kolejna przerwa w muzyce to złożenie gazety znowu na pół. Zabawa kończy się gdy gazeta jest tak mała, że nie da się już na niej tańczyć.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘCIA

 

 

TEMAT: „Pieczenie misiowych ciasteczek”

 

Cele operacyjne:

Dziecko:

v    Pozna cykl produkcyjny ciastek

v    Ćwiczy sprawność dłoni

v    Zna składniki potrzebne do pieczenia ciastek oraz sposób ich wykonania

v    Potrafi wycinać foremką ciastka

v    Dba o porządek podczas pracy

v    Współpracuje z rówieśnikami

v    Zna liczebniki główne i porządkowe oraz ich odpowiedniki graficzne
w zakresie 7

v    Zna litery, czyta globalnie

 

Pomoce:

Fartuszki, stolnica, wałek, deski, foremki w kształcie misia, serwetki, ściereczki, produkty potrzebne do wykonania ciastek, miód, kolorowa posypka do ciast, talerzyki, łyżeczki.

 

 

Przebieg zajęcia:

1.            Powitanie uczestników

„Wita wszystkich, którzy lubią ciastka”

„Witam wszystkich lubiących miód”

Witają się nasze dłonie, czoła, kolanka, nosy.

2.            Nauczycielka pokazuje przygotowane przedmioty i produkty
do pieczenia ciastek. Dzieci nazywają produkty i wybierają do nich podpisy: mąka, jaja, masło, cukier. Nauczycielka krótko omawia sposób wykonania ciasta i wycinania ciastek foremkami w kształcie misia – MISIOWE CIASTKA.

3.            Przygotowanie się do pracy – założenie fartuszków, mycie rąk, przypomnienie zasad bezpieczeństwa.

4.            Odczytanie przepisu i wykonanie ciasta przez nauczycielkę. Dzieci także próbują wyrabiać ciasto. Po rozwałkowaniu, każde z dzieci otrzy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin