REFORMY ADMINISTRACJI W POLSCE W II POŁOWIE XVIII WCZII.doc

(33 KB) Pobierz

REFORMY ADMINISTRACJI W POLSCE W II POŁOWIE XVIII W.

 

Sejm Czteroletni 1788 – 1792

Administracja centralna

§         Konstytucja 3 maja (1791)  -  wprowadzała rozbudowę administracji w państwie.

1.      Straż Praw   - stoi na czele całej administracji publicznej. Skład” król jako przewodniczący, prymas jako głowa duchowieństwa polskiego,

5 ministrów, następca tronu (ale bez głosu) oraz marszałek sejmu.

2.      Komisje rządowe „obojga narodów”:   - kolegialne zorganizowane ministerstwa.

§         Wojska   - odpowiadała przed sejmem za użycie sił zbrojnych przeciwko sejmowi i sejmikom, przeciw organom wykonawczym lub sądowniczym, jak również za uwięzienie obywatela.

§         Policji (1791)   - podlegały jej główne miasta królewskie. Funkcje: sprawy bezpieczeństwa i spokoju mieszkańców oraz administracja, ochrona praw autorskich, kontrola cen, dbać o środki komunikacji. Nie wolno jej było naruszać praw wolności i własności obywateli, rozciągać swe władze poza miasta królewskie, zaciągać długów, nakładać podatków i opłat, stanowić prawa. Podzieliła kraj na

8 wydziałów policyjnych (intedencje).

§         Skarbu   - przedkładała sejmowi sprawozdani oraz tabele przychodów i rozchodów skarbu, tabele długów państwa, bilans handlu.

§         Edukacji Narodowej  - przewodniczącym był prymas.

Zarząd lokalny:

§         Komisje porządkowe cywilno-wojskowe (1789)   - podzieliły kraj na województwa, powiaty i ziemie. Do kompetencji należały: niektóre sprawy wojskowe (rekrutacja, sądownictwo), kontrola ruchu ludności, prowadzenie wykazów statystycznych (jako pierwsze zaczęły tworzyć świeckie akta stanu cywilnego), udzielanie porad z zakresu rolnictwa, popieranie inicjatyw w rzemiośle i handlu, polepszanie komunikacji, sprawy podatkowe, organizacja służb pożarniczych, nadzór nad szkolnictwem parafialnym, sprawy opieki społecznej.

 

 

 

 

SYSTEM BYŁ ZCENTRALIZOWANY, ALE NIE BYŁ BIUROKRATYCZNY.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin