Indie_Przewodnik.pdf

(983 KB) Pobierz
Indie
194259422.002.png
Spis treÊci:
Przedmowa
3
1
Informacje ogólne o kraju
4
1.1
Podstawowe informacje
4
1.2
LudnoÊç, religia i j´zyk w Indiach
4
1.3
Klimat, warunki geograficzne oraz bogactwa naturalne
5
1.4
Polityka
6
2
Gospodarka
7
2.1
Informacje ogólne o gospodarce
7
2.2
Sytuacja gospodarcza Indii
7
2.3
Charakterystyka g∏ównych sektorów gospodarki
9
2.4
Wspó∏praca Unia Europejska – Indie
13
3
Przekszta∏cenia strukturalne i system w∏asnoÊci
14
3.1
Prywatyzacja i inne reformy
14
3.2
W∏asnoÊç ziemi
14
3.3
Ochrona w∏asnoÊci intelektualnej, znaki towarowe, patenty
15
4
System finansowy
16
4.1
Waluta
16
4.2
Banki i instytucje finansowe
16
4.3
Us∏ugi finansowe i rynek kapita∏owy
16
4.4
Polityka dewizowa
16
5
System podatkowy w Indiach
17
5.1
Stawki podatku od firm
18
5.2
P∏atnicy podatku dochodowego
22
6
Zak∏adanie i prowadzenie dzia∏alnoÊci gospodarczej w Indiach
25
6.1
Prawo pracy
25
6.2
Formy prowadzenia dzia∏alnoÊci gospodarczej w Indiach
25
6.3
Formy prowadzenia dzia∏alnoÊci stosowane
przez inwestorów zagranicznych
27
6.4
Kontrola dewizowa – Ustawa o obrocie dewizami zagranicznymi
29
6.5
Konta bankowe
31
6.6
Licencje przemys∏owe
33
6.7
Transakcje kont kapita∏owych
33
6.8
Techniki zawierania transakcji i obs∏ugi eksportu
– wskazówki praktyczne
34
7
Handel zagraniczny i polityka handlowa
35
7.1
Klimat inwestycyjny i handel zagraniczny
35
7.2
Inwestycje w spó∏ki eksportowe
35
7.3
G∏ówni partnerzy handlowi i polityka eksportowa
36
7.4
Wspó∏praca gospodarcza UE – Indie
38
7.5
Akcyza/Centralny podatek od wartoÊci dodanej
38
7.6
C∏o
39
1
194259422.003.png
8
Dotychczasowa wspó∏praca gospodarcza z Polskà
40
8.1
Podstawy traktatowe wspó∏pracy gospodarczej Polski z Indiami
40
8.2
Mo˝liwoÊci dzia∏ania firm polskich na rynku indyjskim
41
8.3
Wspó∏praca gospodarcza z Polskà w latach 2000-2005
42
8.4
Warunki i bariery w dost´pie do rynku
42
8.5
Perspektywy trwa∏ych powiàzaƒ handlowych i inwestycyjnych
43
8.6
Bran˝e i towary o najwi´kszych mo˝liwoÊciach eksportowych
45
8.7
Targi w Indiach
47
9
Warunki podró˝y i zamieszkania w Indiach
48
9.1
Transport
48
9.2
Wiza, przepisy wjazdowe, przepisy celne, waluta
49
9.3
Bezpieczeƒstwo i zdrowie
50
9.4
Zakwaterowanie
50
9.5
Miary, wagi, czas
51
9.6
Obyczaje
51
9.7
Wa˝ne adresy
52
10
Interesy z Hindusami
53
èród∏a
54
2
194259422.004.png
Przedmowa
Dla polskich przedsi´biorców Indie sà krajem tak odleg∏ym i tak egzotycznym, ˝e
zupe∏nie nie doceniajà potencja∏u tego niezmiernie ch∏onnego, ale i wymagajàcego
rynku. Pomimo istnienia mo˝liwoÊci, polsko-indyjskie obroty handlowe sà symbolicz-
ne. Nieca∏e 565 milionów dolarów w ubieg∏ym roku w porównaniu z ponad miliar-
dem mieszkaƒców i dochodem narodowym rz´du 2 700 miliardów dolarów to nie-
wiele. Z drugiej strony dobrze rokuje przysz∏ej wymianie dynamika naszego ekspor-
tu – z 87,1 miliona dolarów w roku 2004, do 199,6 w ubieg∏ym roku. Równie˝
tegoroczny import potwierdza zarysowanà tendencj´.
Co bardzo wa˝nie, rzàd indyjski jest ˝ywo zainteresowany rozwijaniem kontak-
tów z Polskà – krajem Unii Europejskiej. Majowa wizyta w Warszawie Ministra Han-
dlu i Przemys∏u Kamana Natha zakoƒczy∏a si´ podpisaniem Umowy o wspó∏pracy go-
spodarczej, w której m.in. przewidziano powo∏anie Komisji Mieszanej. Indyjski mini-
ster zapewnia∏, ˝e polskie towary mogà liczyç na zbyt, bo sà wÊród specjalistów
kojarzone z wysokà jakoÊcià i przyst´pnà cenà. Dla polskich przedsi´biorców tego ty-
pu rekomendacja jak najlepiej rokuje przysz∏ej wspó∏pracy. Tym bardziej, ˝e jej trady-
cje, zw∏aszcza dotyczàce przemys∏u maszynowego, energetycznego, górniczego,
stoczniowego czy obronnego sà d∏ugie i dobrze znane. W tych Êrodowiskach Polacy
cieszà si´ zas∏u˝onà renomà.
Wa˝ne, ˝e coraz cz´Êciej na indyjskim rynku pojawiajà si´ przedstawiciele ma∏ych
i Êrednich firm rolno-spo˝ywczych (jab∏ka, alkohole, w tym cenione miody pitne czy
gotowe dania). Mo˝liwe jest eksportowanie maszyn i urzàdzeƒ do przetwórstwa spo-
˝ywczego. Zbyt znajdujà artyku∏y higieniczne, kosmetyki, urzàdzenia pomiarowe, wy-
posa˝enie gabinetów dentystycznych. Propozycji mo˝e byç oczywiÊcie znacznie wi´-
cej. Ten skrypt i planowane szkolenia, a tak˝e koƒczàca je misja handlowa pozwolà na
wzbogacenie polskiej oferty.
Indie sà krajem przysz∏oÊci, ju˝ teraz majà kluczowe znaczenie dla Unii Europej-
skiej jako rynek, który bardzo szybko si´ rozwija. Polscy przedsi´biorcy nie powinni
zmarnowaç szansy i szukaç mo˝liwoÊci nawiàzania wspó∏pracy na tym subkontynen-
cie. Poczàtki b´dà bez wàtpienia trudne, bo jest to kraj o odmiennej kulturze, w któ-
rym znani jesteÊmy tylko wÊród ekspertów, wymagajàcy cierpliwoÊci i zaanga˝owa-
nia. JeÊli si´ te poczàtkowe przeszkody pokona, efekty b´dà nadspodziewanie du˝e.
(red.)
Podzi´kowania
Redakcja „Przewodnika”, który ma s∏u˝yç jako pomoc szkoleniowa w cyklu zaj´ç
w ramach projektu PARP „Wsparcie rozwoju polskiego eksportu” serdecznie dzi´ku-
je za udost´pnienie materia∏ów i danych statystycznych kierownictwu i pracownikom
Departamentu Mi´dzynarodowych Stosunków Dwustronnych Ministerstwa Gospo-
darki, Ambasadzie Republiki Indii w Warszawie oraz Instytutowi Koniunktur i Cen Mi-
nisterstwa Gospodarki.
3
194259422.005.png
1.Informacje ogólne o kraju
1.1 Podstawowe informacje
Republika Indii (Bharat/BharatIya Gana-
rajya), (India/Republic of India) – paƒ-
stwo po∏o˝one w Azji Po∏udniowej.
Stolica: New Delhi
Powierzchnia:
3.287,3 tys. km 2
(Polska – 322. 572 km 2 ).
Jednostka monetarna:
rupia indyjska (INR), 1 USD – 46 INR.
Indie graniczà z:
Pakistanem, Chinami, Nepalem,
Bhutanem, Bangladeszem i Myanmarem
(Birmà) oraz Oceanem Indyjskim.
Podzia∏ administracyjny:
Pod wzgl´dem administracyjnym kraj podzielony jest na stany i terytoria zwiàzkowe.
Republika Indii nale˝y do:
Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ),
Âwiatowej Organizacji Handlu (WTO),
Brytyjskiej Wspólnoty Narodów,
Mi´dzynarodowego Funduszu Walutowego (IMF),
Âwiatowej Organizacji Zdrowia (WHO).
Czas
W Indiach wyst´puje strefa czasowa GMT +5,5 (ró˝nica w stosunku do czasu uniwer-
salnego GMT – Greenwich Mean Time – wynosi 5 godzin i 30 minut). Czasu letniego
nie wprowadzono.
Nr kierunkowy do Indii: 0091.
1.2 LudnoÊç, religia i j´zyk w Indiach
LudnoÊç
Sk∏ad etniczny: 39% Hindusi, 8% Telugowie, 8% Bengalczycy, 7% Marathowie, 7%
Tamilowie, 5% Gudêaratowie, 4% Kannadowie, 4% Keralczycy (18% stanowià inne
mniejszoÊci).
4
194259422.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin