Styczeń -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VII)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Witaj Nowy Roku”
1.„Witaj Nowy Roku”
-kształcenie wrażliwości słuchowej – odgadywanie dźwięków wydawanych przez różne zegary;
-dowiadywanie się, do czego służą zegary i kalendarze, w jaki sposób odmierza się na nich czas;
-poznawanie nazw pór roku i nazw miesięcy;
-kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich;
-redagowanie ustnych wypowiedzi na podany temat;
-kształcenie umiejętności prowadzenia obserwacji otoczenia;
-rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej;
-doskonalenie umiejętności wyrażania emocji;
-ilustrowanie muzyki ruchem;
-rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego na podstawie ustalania kolejności zdarzeń i morału wysłuchanej baśni;
-doskonalenie umiejętności klasyfikacji wg określonej cechy;
I. Swobodne wypowiedzi na temat minionych świąt;
- „Co to za dźwięk?” –zabawa wprowadzająca w tematykę zajęć (zagadki słowne i dźwiękowe) CD 52-55;
II. Słuchanie wiersza L. J. Kerna „Bajka o starym i nowym roku”- rozmowa na temat treści wiersza;
-„Witamy Nowy Rok” – rozmowa przy ilustracjach, oglądanie różnorodnych kalendarzy i zegarów – słuchanie odgłosów wydawanych przez różne zegary – ćwiczenia ortofoniczne;
-słuchanie „Baśni o 12 miesiącach” J. Porazińskiej - ustalanie kolejności zdarzeń, ocena postaci, wyjaśnienie morału baśni;
- poznawanie nazw miesięcy, krótka charakterystyka każdego z nich, układanie życzeń na Nowy Rok (inwencja twórcza dzieci);
-rytmiczna organizacja czasu – poznawanie konstrukcji kalendarzy, którymi posługują się dorośli – wyszukiwanie dat atrakcyjnych dla dzieci, dostrzeganie tego, co wspólne dla wszystkich kalendarzy –dni, tygodnie, miesiące, a także ciągłości czasu, ustalanie nazw miesięcy zimowych, wiosennych, letnich, jesiennych;
-praca w książce „ABC” s.43 – utrwalenie pór roku;
-„Sanna”- zabawa ruchowa CD.1 (semestr II);
-doskonalenie umiejętności klasyfikowania, poprawnego liczenia, rozpoznawania i odczytywania podanych liczb – zabawa „Powitanie pór roku”;
-wyjście na spacer –obserwacja otoczenia, wyjaśnianie zjawisk związanych z zimą –swobodne wypowiedzi dzieci;
-osłuchanie z piosenką „Gwiazdeczki” –zaznaczanie pierwszej miary taktu, rozpoznawanie metrum ;
językowa
społeczna
przyrodnicza
matematyczna
muzyczna
ruchowa
-rozpoznaje dźwięki wydawane przez różne zegary, potrafi naśladować dźwięki przez nie wydawane;
-wie, kiedy zaczyna się Nowy Rok;
-wie, do czego służą zegary i kalendarze;
-zna nazwy pór roku i nazwy miesięcy (bez zachowania właściwej kolejności);
-uważnie słucha tekstów literackich i rozumie ich sens;
-wypowiada się na podany temat, układa życzenia z okazji Nowego Roku;
-potrafi obserwować zmiany zachodzące w najbliższym środowisku;
-dostosowuje ruch do charakteru i tempa muzyki;
-potrafi okazywać radosne emocje;
-potrafi komunikować się z rówieśnikami podczas wspólnej zabawy w grupie;
-wyraża myśli w formie zdania lub kilku zdań;
-potrafi ustalić kolejność zdarzeń i morał wysłuchanej baśni;
-klasyfikuje przedmioty wg określonej cechy;
-liczy przedmioty, rozpoznaje i odczytuje poznane liczby;
2.„Siedem dni ma tydzień”
-ćwiczenia utrwalające graficzny obraz liter;
-kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć i przeżyć podczas inscenizacji wiersza;
-rozwijanie świadomości rytmicznej organizacji czasu – kolejność dni w tygodniu;
-doskonalenie umiejętności posługiwania się nazwami dni tygodnia;
-redagowanie wypowiedzi ustnych na podany temat – posługiwanie się pojęciami dotyczącymi czasu;
-kształcenie umiejętności korzystania z kalendarza;
I. Zabawy i gry stolikowe –gra w zespołach, przestrzeganie reguł gier;
II. Zapoznanie dzieci z wierszem E. Stadtmuller „Tydzień”- wspólne ilustrowanie treści wiersza ruchem i gestami podczas czytania;
-krótka inscenizacja wiersza;
-przyswajanie nazw dni tygodnia oraz uczenie się ich kolejności;
-„Kolorowy tydzień”- praca indywidualna przy stoliku;
-zabawa ruchowa „Wiatr, deszcz, burza”, prezentacja tęczy – liczenie kolorów;
-prezentacja kalendarza - odczytywanie różnych informacji zapisanych w kalendarzu;
-odszukanie w kalendarzu kartki dotyczącej aktualnego miesiąca, wyszukiwanie wszystkich niedziel w tym miesiącu, liczenie tygodni i dni w miesiącu oraz miesięcy w roku;
-wykonanie własnych kalendarzy tygodniowych, praca w książce „ABC” s.29;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych z obręczami;
-uważnie i ze zrozumieniem słucha utworów literackich;
-wyraża uczucia i przeżycia podczas inscenizacji wiersza „Tydzień”;
-sprawnie posługuje się nazwami dni tygodnia;
-prawidłowo posługuje się pojęciami: „dziś”, „wczoraj”, „przedwczoraj”, „jutro”, „pojutrze”;
-wie, jakie funkcje pełni kalendarz, potrafi odszukać w nim potrzebne informacje;
-starannie wykonuje własny kalendarz tygodniowy i wykorzystuje go do zaznaczania ważnych wydarzeń;
- sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
3.„Co roku jesteśmy starsi”
-kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;
-kształtowanie świadomości dostrzegania upływu czasu;
-dostrzeganie rytmów biologicznych: przemienności dnia i nocy;
-przygotowanie do świadomego posługiwanie się pojęciem „doba”;
-kształtowanie zdrowego stylu życia– wartość snu i różnych form odpoczynku czynnego i biernego;
-kształcenie umiejętności pracy w grupie;
-ćwiczenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter;
-ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej wyrazów;
-rozwijanie sprawności grafomotorycznej;
-wprowadzenie litery „n”;
-zapoznanie z jej graficznym obrazem;
-kształcenie prawidłowych nawyków przy pisaniu;
I. Powitalna zabawa integracyjna „Kółko i krzyżyk”;
-obliczenia związane z upływem czasu „Ile to jest?”;
-słuchanie wiersza J. Brzechwy „Księżyc”- rozmowa o treści wiersza;
II. Słuchanie wiersza T. Kubiaka „Kim będą?”- rozmowa na temat treści wiersza;
-oglądanie fotografii dzieci w różnym wieku - porządkowanie zdjęć;
-czytanie fragm. utworu T. Chudego „Wiersze o czasie”;
-zabawa ruchowa „Światło i ciemność”, dostrzeganie rytmu dobowego, stałego następstwa dni i nocy, ustalenie, że dzień i noc to doba;
-zabawa ruchowa „Dzień i noc”;
-wykonanie wyklejanki „Miasto nocą”- praca w zespołach;
-wprowadzenie litery „n” metodą dobrego startu;
-zabawy wprowadzające przy piosence pt. „Noc”, ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni;
ćwiczenia językowe;
-ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe, i ruchowo –słuchowo-wzrokowe ułatwiające umiejętność pisania litery, omówienie prac i samoocena, zabawa relaksująca;
-praca w książce „ABC” s.40-41 –ćwiczenia utrwalające znajomość litery „n”, czytanie globalne, ćwiczenia słuchu fonematycznego (wysłuchiwanie głoski „n” w wyrazach, rozpoznawanie litery „n”, pisanie po śladzie;
graficzna
-uważnie słucha utworów literackich;
-wypowiada się na dany temat;
-dostrzega stałe następstwa dni i nocy;
-zna i rozumie znaczenie słowa „doba”;
-wypowiada się na temat znaczenia snu oraz odpoczynku biernego i czynnego;
-projektuje i wykonuje w grupie kompozycje z figur geometrycznych;
-stara się prawidłowo artykułować głoskę „n”;
-potrafi wysłuchać głoskę „n” w tekście,
-rozpoznaje literę „n” i identyfikuje ją z głoską „n”;
-rozpoznaje głoskę „n” jako spółgłoskę;
-potrafi wyszukać poznaną literę w tekście;
-rytmicznie śpiewa piosenkę ze wskazywaniem nut (sylaby);
-rytmicznie śpiewa piosenkę z jednoczesnym pisaniem litery;
-wyszukuje poznane litery w wyrazach;
-odczytuje sylaby i wyrazy oraz czyta ze zrozumieniem krótkie teksty;
-podejmuje próby globalnego czytania;
-koloruje według własnych pomysłów;
-rysuje po śladzie;
4.„Zegary dawniej i dziś”
-ćwiczenia ortofoniczne;
-rozpoznawanie różnych rodzajów zegarów;
-poznawanie sposobów odmierzania czasu;
-kształcenie umiejętności przedstawiania własnego rozkładu dnia;
-kształcenie umiejętności odczytywania pełnych godzin;
-wprowadzenie litery „N” - poznanie jej graficznego obrazu litery;
-kształcenie prawidłowych nawyków przy pisaniu; (zachowanie kierunku z lewej do prawej strony, z góry na dół);
-wyrabianie poczucia rytmu;
-wdrażanie do samokontroli i samooceny;
-rozwijanie koordynacji ruchowo - wzrokowo - słuchowej (integracji percepcyjno- motorycznej);
I. „Co słyszysz?” –zabawa wprowadzająca w tematykę zajęć (zagadki słowne i dźwiękowe) CD 52-55;
II. Słuchanie wiersza D. Szincel „Zegar”, ćwiczenia ortofoniczne – zabawy dźwiękonaśladowcze;
-prezentacja różnych rodzajów zegarów- zwrócenie uwagi na ich budowę i mechanizmy działania, wspólne wykonanie zegara;
-zapoznanie dzieci z historią pierwszych zegarów i sposobami odmierzania czasu;
-rozmowa na temat znaczenia zegarów w naszym życiu K.s.80,81;
-próby odczytywania pełnych godzin na zegarze-omówienie położenia wskazówek podczas pokazywania pełnych godzin;
-wprowadzenie litery „N” metodą dobrego startu;
-zabawy wprowadzające, ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni;
-poznawanie wiersza „Natalka ”, ćwiczenia językowe
-ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe (wyklaskiwanie w parach i wystukiwanie rytmu na woreczkach)i ruchowo-słuchowo-wzrokowe (prezentacja i omówienie litery „N”, uczenie się polisensoryczne, odtwarzanie litery, pisanie po śladzie z jednoczesnym recytowaniem wierszyka, ćwiczenia grafomotoryczne oraz ułatwiające umiejętność pisania litery, omówienie prac i samoocena, zabawa relaksująca;
-praca w książce „ABC” s. 42 –ćwiczenia utrwalające;
-zabawy ruchowe przy muzyce – nauka piosenki „Gwiazdeczki” CD.62, ilustrowanie ruchem piosenki – zabawa w zespołach;
-zabawa taneczna z wykorzystaniem melodii piosenki;
plastyczna
-potrafi wymienić różne rodzaje zegarów i wyjaśnić w prosty sposób mechanizmy ich działania;
-potrafi opowiedzieć o pierwszych zegarach i dawnych sposobach odmierzania czasu;
-potrafi opowiedzieć przebieg dnia bohaterki historyjki obrazkowej;
-potrafi opowiedzieć swój plan dnia;
-potrafi wysłuchać głoskę „n” w tekście, przelicza ile razy wystąpiła;
-rozpoznaje literę „N” i identyfikuje ją z głoską „n”;
-rytmicznie wypowiada wierszyk ze wskazywaniem nut (sylaby);
-rytmicznie wypowiada wierszyk z jednoczesnym pisaniem litery;
-inscenizuje ruchem słowa piosenki we współpracy z grupą;
-tańczy przy muzyce;
-śpiewa piosenkę o tematyce zimowej;
Cykl tematyczny: „Moja babcia, mój dziadek”
analuba