NA MIESIĄC STYCZEŃ 2006 DLA DZIECI
3 –4 LETNICH
TEMATYKA:
1. PIES PRZYJACIEL CZŁOWIEKA – od 02.01. – do 11.01 2006 r.
2. MÓJ PIERWSZY BAL... – od 12.01. – do 17.01. 2006 r.
3. U BABCI JEST SŁODKO... – od 18.01. – do 27.01. 2006 r.
OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA
CEL GŁÓWNY: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwacje.
CEL KSZTAŁCĄCY: Zapoznanie się ze zwierzętami hodowlanymi – psem (nazwa, wygląd, poruszanie się, odżywianie, odgłosy) oraz rolą niektórych psów w życiu człowieka.
OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)
I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA
1. Poznaję zasady życia w rodzinie - poziom I p. 1,2,3 s.15 ; poziom II p.2, s.16
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p. 9,10 s.18 ; poziom II p.6,11, s.19
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p.6,7 s.22 poziom II p 6,7 s.22-23
II. EDUKACJA ZDROWOTNA
2. Dbam o swoje zdrowie – poziom I p.3 s.34; poziom II p.3 s.35;
3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom I p.2 s.37; poziom II p.2 s.38;
III. EDUKACJA RUCHOWA
1. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41
2. Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47
IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA
1. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w ciągu całego roku - poziom I p.1 s. 51; poziom II p.1,2 s.51
3. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie zimy –poziom I p.6, s.57 poziom II p.5, s.58;
V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p.6,7 s.76; poziom II p.2,5, s.76;
3. Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p.5,8 s.79 -80; poziom II p.2, s.80;
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p.1,4 s.83 ; poziom II p.1,4,5 s.83;
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p 2 s.86; poziom II p.3,4 s.86
6. Doskonalę swoją wymowę - poziom I p 3,8 s.89; poziom II p.3,4, s.89 -90
VI. EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA
1. Doskonalę spostrzegawczość wzrokową - poziom I p.8,10 s.96; poziom II p.5,9,11 s.96 -97
VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA
VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA
2. Poznaję zwyczaje, tradycje i sztukę ludową - poziom I p.6a s.132; poziom II p.5 s.132
3. Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom I p. 2,3,7,9 s.135; poziom II p.4,6,9 s.136
IX. EDUKACJA MUZYCZNA
2. Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom I p.2, s.140 ; poziom II p.2 s.141
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p. 4,5,6,8 s.142; poziom II p.3,4,6 s.142
X. EDUKACJA TECHNICZNA
2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom I p.3 s.147; poziom II p.1 s.147
ZADANIA EDUKACYJNE:
„Kundelek” słuchanie opowiadania I. Salach – dzieci powinny: zapoznać się z wyglądem psa, jego sposobem poruszania, odżywiania oraz rolą w życiu człowieka;
„Kłopoty Burka z podwórka” – teatrzyk kukiełkowy - dzieci powinny: zapoznać się ze sposobami przygotowania się do zimy m.in. cieplejsze budy, porastanie cieplejszą sierścią itp.
„Pies” – rysowanie kredkami świecowymi, wypełnianie konturów (3 l.) dzieci powinny: prawidłowo wypełniać kontur, nie wyjeżdżać poza linie, prawidłowo trzymać kredkę;
* „Kundelek” – origami (4 l.) - dzieci powinny: dokładnie wykonać pracę, uważnie słuchać wskazówek nauczyciela;
„Buda dla psa” – budowanie z klocków – (3 l.) dzieci powinny: budować z zachowaniem zasad równowagi (szersza podstawa), kształcenie wyobraźni przestrzennej, nazywać swoje wytwory;
* „Pies na spacerze” – malowanie (4 l.) dzieci powinny: umiejętnie rozmieścić postacie, rozwinąć zdolność planowania , podjąć próbę przedstawienia ruchu w pracy plastycznej;
„Kundel bury” – słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczycielkę - dzieci powinny: zapoznać się z treścią i melodią piosenki, regulować oddech podczas śpiewu;
„Kundel bury” – improwizacje instrumentalne na podstawie piosenki - dzieci powinny: posługiwać się instrumentami akustycznymi, rozwijać poczucie rytmu, kształcić wyobraźnię słuchową;
„Ile piesków?” – zab. dyd. – ustalenie że po zmianie typu „dodać” jest więcej a po zmianie typu „odjąć” jest mniej ( 3,4 l.)
„Ile masz?” – zab. dyd. – wdrażanie dzieci do precyzji w ustaleniu wyniku dodawania i odejmowania (małe liczebności – na miarę możliwości dzieci) (3,4 l.)
Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem:
- skoku pt. „Bal pajacyków” – wyrabianie skoczności i zwinności
- orientacyjno – porządkowej pt. „Balonik” – prawidłowa reakcja na bodźce słuchowo – wzrokowe;
I i III CZĘŚĆ DNIA
F „Chory piesek”, „Buda dla psa” – słuchanie opowiadania I. Salach – dzieci powinny: wypowiadać się na temat opowiadania. (3, 4 l.)
F Spacer w okolicach przedszkola – dzieci powinny: zapoznać się z wyglądem psów, sposobem poruszania, wdrażać się do opanowania reakcji wywołanych lękiem
F „Kołysanka Joasi” - ćw. artykulacyjne na podstawie wiersza H. Trawińskiej – dzieci powinny: rozumieć polecenia nauczycielki kierowanych do całej grupy, ćwiczyć wzmacniające mięśnie narządów mowy; (3,4 l.)
F „Psie łatki” – stemplowanie – dzieci powinny kształcić wyobraźnię i pomysłowości; (3,4 l.)
F „Przygody naszych przyjaciół - psy” – praca z książką - dzieci powinny: wypowiadać się na temat ilustracji; (4 l)
F „Wierny Azorek” H. Pilecka, „Pies” - słuchanie i wygłaszanie krótkich wierszy – dzieci powinny: przybliżyć sobie znaczenia przyjaciel i wierny jak również rozumieć konieczność przestrzeganie zakazu przed zbliżaniem się do psów nieznanych (3,4 l.)
F „Jak Mruczek uczył się pływać” – zabawa ortofoniczna w oparciu o wiersz – dzieci powinny: ćwiczyć mięśni narządów mowy na spółgłoskach k i h (3,4 l.)
F „Jakie to zwierze?” – zagadki słuchowe – dzieci powinny: porównać głosy zwierząt, umiejętnie odróżnić szczekanie od innych znanych odgłosów;(3,4 l.)
F „Azorek” – wyklejanka – dzieci powinny: kształcić precyzję ruchów, sprawności manualne palców; (4 l.)
F „Pies As” – rysowanie patykiem – dzieci powinny: rozwijać inwencję twórczą (3 l.)
F „Czy znasz psa?” –qwiz - dzieci powinny: utrwalić wiadomości nt. psa (3,4 l.)
F „Mój dzień” - rozmowy okolicznościowe – dzieci powinny: nabywać swobodę w wyrażaniu swoich myśli i przeżyć, w zadawaniu pytań dotyczących psa ( 3,4 l.)
F „Puszek okruszek” – śpiewanie piosenki - dzieci powinny: podjąć próbę zaśpiewania piosenki indywidualnie lub grupowo
F „Puszek okruszek” – rysowanie kredkami ołówkowymi – dzieci powinny: podjąć próbę ilustrowania piosenki – praca z dzieckiem uzdolnionym;
F „Ukryty piesek” – zamalowanie powierzchni kartki i odkrycie pieska narysowanego świecą – dzieci powinny: wyrabiać płynność ruchów, - praca z dzieckiem mającym trudności;
CEL GŁÓWNY: Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami.
CEL KSZTAŁCĄCY: Wywołanie radosnego nastroju oczekiwania na swój pierwszy bal,
1. Poznaję zasady życia w rodzinie - poziom I p. 1,2, s.15 ; poziom II p.4, s.16
3. Dbam o swoje zdrowie – poziom I p.3 s.34; poziom II p.3 s.35;
4. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom I p.2 s.37; poziom II p.2 s.38;
...
kasiakan88