co wiemy o czasopismach.pdf

(187 KB) Pobierz
EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA KL
Renata Matusiak
Edukacja czytelnicza i medialna kl. IV
Temat: Co wiemy o czasopismach?
Zadania lekcji w zakresie:
Wiadomości:
• uczeń rozumie pojęcia: czasopismo, prasa,
• rozróżnia gazetę czasopismo i dziennik,
• wymienia rodzaje czasopism ze względu na częstotliwość ukazywania się i krąg
odbiorców oraz treść
• wzbogaca słownictwo o pojęcia związane z prasą (czasopismo, dziennik, tygodnik,
dwutygodnik, miesięcznik, kwartalnik, rocznik, stopka, działy, rubryki),
Umiejętności:
• uczeń charakteryzuje układ treści czasopisma i samą treść,
• określa krąg odbiorców czasopisma,
• prezentuje czasopismo,
• wybiera potrzebne czasopismo spośród innych,
Postaw:
• uczeń ma świadomość różnej wartości czasopism,
• zdaje sobie sprawę z ich przydatności w życiu i pracy własnej,
• kształtuje nawyk doboru określonych tytułów, zgodnie ze swoimi potrzebami
i zainteresowaniami
• kształtuje nawyk korzystania z czasopism jako źródła wiedzy i rozrywki.
Metody:
- pogadanka,
- ćwiczenia praktyczno-analityczne,
- instruktaż nauczyciela,
- wymiana doświadczeń,
- konwersacja z klasą.
Pomoce: „Encyklopedia wiedzy o książce”, „Encyklopedia” PWN (4 tomy), koperty
z rozsypankami, czasopisma.
Wprowadzenie
Swobodna rozmowa z uczniami:
- Czy i jakie czasopisma czytają?
- Co ich interesuje w czasopismach, czego szukają?
- Dlaczego sięgają właśnie po czasopisma i kiedy?
- Jakie funkcje może pełnić czasopismo? (zapisuję na tablicy, np. informacja, relaks,
rozrywka, aktualność treści, ciekawostki, interesująca tematyka, uczą i poszerzają
wiedzę, są przydatne do lekcji).
Zapisujemy temat lekcji.
Część właściwa lekcji
Dzielę klasę na cztery grupy.
Zadania dla grup:
1. Wyjaśnij pojęcie... (w zależności od grupy: gazeta, prasa, dziennik, czasopismo)
2. Grupy otrzymaną rozsypankę. Polecenie: ułóż rozsypankę w ten sposób, aby
stanowiła odpowiedź na pytanie:
• Grupa 1. Jakie wyróżniamy czasopisma ze względu na częstotliwość
ukazywania się?
(tygodniki, dwutygodniki, miesięczniki, dwumiesięczniki, kwartalniki,
półroczniki, roczniki)
• Grupa 2. Jak dzielimy czasopisma ze względu na treść?
- ogólne – zawierające informacje o aktualnych zagadnieniach z życia, nauki i
techniki,
- specjalne-zawierające informacje z konkretnej dziedziny życia, nauki,
techniki (sportowe, techniczne, ekonomiczne, kulturalne, polonistyczne,
kulinarne itp.)
• Grupa 3. Jak można podzielić czasopisma ze względu na krąg odbiorców?
- dziecięce
- młodzieżowe
- kobiece
- dlapanów
- fachowe (dla specjalistów)
• Grupa 4. Jakie części wyróżniamy w układzie treści czasopisma?
- tytulatura(okładka czasopisma): tytuł, podtytuł, numer bieżący i ciągły
czasopisma, data wydania, częstotliwość ukazywania się, cena, ISSN
(międzynarodowy znormalizowany numer czasopisma), nr indeksu
(zawierającego zestawienie wybranych elementów zawartości czasopisma)
- stałe działy, rubryki-rubryki pod tym samym tytułem, powtarzające się w
kolejnych numerach
- stopka redakcyjna – są w niej informacje o redaktorze naczelnym, zespole
redakcyjnym, adresie redakcji, wydawcy, drukarni, telefonach, nakładzie,
warunkach prenumeraty.
3. Wręczam grupom różne czasopisma (każdej grupie kilka numerów jednego tytułu).
Polecenie: Po dokładnym zapoznaniu się z czasopismem podaj:
- tytuł i podtytuł
- numery i lata wydania
- częstotliwość ukazywania się
- dla kogo jest przeznaczone czasopismo
- omówszatę graficzną (ilość ilustracji, druk, papier)
- podajtytuły stałych działów, rubryk
- znajdź stopkę redakcyjną i podaj nazwiska redaktora naczelnego oraz nazwę
wydawcy czasopisma.
4. Wręczam kolejne zadania – uczniowie projektują stronę tytułową czasopisma, jej
szatę graficzną. Umieszczają stopkę redakcyjną, działy czasopisma oraz formę
reklamy swojego czasopisma.
Przykładowe zadania:
1. Chcecie założyć ciekawy tygodnik o tematyce sportowej: sporty zimowe.
Wybierzcie redaktora naczelnego, zaproponujcie stronę tytułową, szatę graficzną,
działy. Pomyślcie, jak zareklamować tygodnik.
2. Stwierdziliście, że brak jest interesującego czasopisma (miesięcznika) dla dzieci o
zwierzętach domowych. Zaprojektujcie jego stronę tytułową, szatę graficzną
(wybierzcie redaktora naczelnego). Jak zareklamujecie swoje czasopismo?
5. Poszczególne zespoły przedstawiają swoje dokonania (reklama).
Podsumowanie
• Co zaliczamy do prasy?
• Czym różni się gazeta od czasopisma?
• Co oznaczają pojęcia: stałe działy, rubryki, tytulatura?
• Gdzie znajdziecie informacje o adresach redakcji, wydawcy, telefonach, i nakładzie
czasopisma oraz warunkach prenumeraty?
Przejrzyjcie raz jeszcze czasopisma i postarajcie się w 15-20 słowach zachęcić kolegów do
czytania tego właśnie pisma. Wypowiedź powinna zawierać najważniejsze informacje
o czasopiśmie i apel do odbiorców.
Wykorzystana literatura :
• Encyklopedia współczesnego bibliotekarstwa polskiego, Wrocław, Warszawa, Kraków,
Gdańsk 1976.
• Encyklopedia wiedzy o książce, pod red. A. Birkenmajera, B. Kocowskiego i J.
Trznadlowskiego, Wrocław, Warszawa, Kraków 1971.
• M. Miller, Ludendo discimus, „Biblioteka w szkole” 1996 nr 9.
KRZYŻÓWKA
1
2
3
4
5
6
1. Ukazujesię raz w tygodniu.
2. Grupuje w czasopiśmie teksty o treści w jakiś sposób podobnej.
3. Czasopismo wydawane raz w roku.
4. Redagujeczasopismo.
5. „Metryczka”czasopisma.
6. Ukazujesię co trzy miesiące.
Wyjaśnij znaczenie wyrazu będącego rozwiązaniem.
225079052.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin