2009_EGZ_WSTĘPNY_NA_AM.pdf

(356 KB) Pobierz
397500166 UNPDF
ARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE DO MOMENTU
ROZPOCZĘCIA EGZAMINU!
Wypełnia kandydat przed rozpoczęciem pracy
PESEL KANDYDATA
KOD KANDYDATA
EGZAMIN WSTĘPNY
Z FIZYKI I ASTRONOMII
MFA-R1_1P-093
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 150 minut
ROK 2009
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 15stron
(zadania 1 – 5). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Rozwiązania i odpowiedzi zapisz w miejscu na to
przeznaczonym przy każdym zadaniu.
3. W rozwiązaniach zadań rachunkowych przedstaw tok
rozumowania prowadzący do ostatecznego wyniku oraz
pamiętaj o jednostkach.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
7. Podczas egzaminu możesz korzystać z karty wybranych
wzorów i stałych fizycznych, linijki oraz kalkulatora.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
60 punktów
Życzymy powodzenia!
397500166.018.png 397500166.019.png 397500166.020.png
2
Egzamin wstępny z fizyki i astronomii
Poziom rozszerzony
Zadanie 1. Płetwonurek (12 pkt)
Płetwonurek otrzymał zadanie zlokalizowania oraz usunięcia uszkodzenia podwodnej części
platformy wiertniczej. Płetwonurek pod wodą oddychał powietrzem z butli. Poniższy wykres
przedstawia uśrednione wartości ciśnienia powietrza w butli, które płetwonurek
wykorzystywał do oddychania w czasie wykonywania zadania. Ciśnienie atmosferyczne
wynosiło 1000 hPa.
p , ·10 Pa
2
1,5
1
0,5
0
5
110
115
220
225
330
, min
Zadanie 1.1 (1 pkt)
Ustal i zapisz w megapaskalach wartość początkowego ciśnienia powietrza w butli.
Zadanie 1.2 (2 pkt)
Oblicz szybkość zmian ciśnienia powietrza w butli w czasie oględzin podwodnej części
platformy, a następnie podczas prac remontowych, które rozpoczęły się po 10 minutach
oględzin.
7
, ·10 Pa
t , min
397500166.021.png 397500166.001.png 397500166.002.png 397500166.003.png 397500166.004.png 397500166.005.png 397500166.006.png
Egzamin wstępny z fizyki i astronomii
Poziom rozszerzony
3
Zadanie 1.3 (1 pkt)
Podaj czas, po którym płetwonurek powinien przerwać pracę pod wodą i rozpocząć
wynurzanie. Przyjmij, że ze względów bezpieczeństwa ciśnienie powietrza w butli nie
powinno być mniejsze niż 4 MPa.
Zadanie 1.4 (2 pkt)
Oblicz początkową masę powietrza w butli o pojemności 11 litrów w temperaturze 20 o C.
Przyjmij, że masa molowa powietrza wynosi 29 g/mol. Powietrze potraktuj jak gaz
doskonały.
Zadanie 1.5 (4 pkt)
Nurek podczas oddychania pod wodą korzysta z urządzenia, które podaje mu powietrze
pod ciśnieniem równym ciśnieniu na danej głębokości.
Oblicz, na jakiej głębokości znajduje się nurek, jeżeli przy jednokrotnym maksymalnym
napełnieniu płuc na tej głębokości (przy tej samej temperaturze i objętości powietrza) masa
powietrza w płucach jest 2,4 razy większa niż przy ciśnieniu atmosferycznym. Przyjmij, że
gęstość wody jest równa 1000 kg/m 3 , a wartość przyspieszenia grawitacyjnego wynosi 10 m/s 2 .
Zadanie 1.6 (2 pkt)
Wykaż, zapisując odpowiednie zależności, że zdolność skupiająca oka podczas nurkowania bez
maski jest mniejsza niż w sytuacji gdy nurek używa maski do nurkowania. Przyjmij, że
bezwzględne współczynniki załamania dla wody i powietrza wynoszą odpowiednio n w = 1,33
i np = 1, a oko potraktuj jako pojedynczą soczewkę skupiającą.
397500166.007.png
4
Egzamin wstępny z fizyki i astronomii
Poziom rozszerzony
Zadanie 2. Doświadczenie (12 pkt)
W celu wyznaczenia prędkości dźwięku w powietrzu uczniowie użyli rury o długości 30 cm
z tłokiem oraz kamertonu wytwarzającego drgania o częstotliwości drgań 435 ± 1 Hz.
kamerton
19 cm
Pobudzony do drgań kamerton umieścili w pobliżu otworu rury, gdzie pierwotnie znajdował
się kamerton. Następnie odsuwali tłok od kamertonu aż do takiego położenia, przy którym
usłyszeli wzmocnienie (wzrost natężenia) dźwięku (sytuacja przedstawiona na rysunku
powyżej).
Zadanie 2.1 (1 pkt)
Zapisz nazwę zjawiska, dzięki któremu przy określonym położeniu tłoka wystąpiło
wzmocnienie (wzrost natężenia) dźwięku.
Zadanie 2.2 (1 pkt)
Oblicz, korzystając z informacji zawartych na rysunku, długość fali dźwiękowej wytworzonej
w rurze.
Zadanie 2.3 (2 pkt)
Wykaż, że po umieszczeniu rury w naczyniu wypełnionym helem uczniowie nie mogli
usłyszeć wzmocnienia dźwięku niezależnie od położenia tłoka.
W obliczeniach przyjmij, że wartość prędkości dźwięku w helu wynosi 1000 m/s.
397500166.008.png 397500166.009.png 397500166.010.png 397500166.011.png 397500166.012.png
Egzamin wstępny z fizyki i astronomii
Poziom rozszerzony
5
Zadanie 2.4 (2 pkt)
Wyznacz przedział, w jakim mieści się wartość prędkości dźwięku wyznaczona przez
uczniów w tym doświadczeniu. W obliczeniach przyjmij, że długość fali powstającej w rurze
wynosi 0,76 m. Wyniki podaj z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.
Informacja do zadań 2.5, 2.6 i 2.7
Jeden z uczniów zbudował urządzenie elektroniczne wytwarzające dźwięk o częstotliwości
435Hz. Po uruchomieniu urządzenia wprawił je w ruch jednostajny po okręgu
w płaszczyźnie poziomej. W przeciwległym końcu klasy znajdował się uczeń/obserwator
(rys.), który podczas doświadczenia słyszał okresowe zmiany natężenia (głośności) dźwięku
oraz zmiany częstotliwości (wysokości) dźwięku.
C
v G
obserwator
B
D
A
Zadanie 2.5 (1 pkt)
Zapisz nazwę zjawiska dotyczącego zmiany częstotliwości (wysokości) dźwięku słyszanego
przez obserwatora.
3 m
Zadanie 2.6 (1 pkt)
Zapisz, w pobliżu którego z zaznaczonych na rysunku punktów A , B , C , D znajdowało się
źródło dźwięku w chwili, gdy obserwator usłyszał najwyższy dźwięk (o największej
częstotliwości).
397500166.013.png 397500166.014.png 397500166.015.png 397500166.016.png 397500166.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin