Dysleksja - Gavin Reid.docx

(11 KB) Pobierz

Wielu nauczycieli i rodziców słyszało o dysleksji, ale ma niewielkie pojęcie o tym, czym ona jest. Wybrałam książkę Gavina Reid’a pod tytułem „Dysleksja”.

Celem tej książki jest wyjaśnienie, czym jest dysleksja i jak sobie z nią radzić, aby nauczyciele i rodzice mogli najskuteczniej pomagać dyslektycznym dzieciom w przyswajaniu wiedzy.

Nauczyciele powinni poznać objawy i zachowania, które są istotne w zdiagnozowaniu dysleksji są to m.in.:

- niechęć do czytania i wynikająca z niej słaba płynność,

- problemy z rozszyfrowaniem znaczenia nowych słów i podziałem ich na sylaby,

- słaba znajomość brzmienia poszczególnych słów,

- problemy z rozpoznaniem, w którym miejscu słowa pojawia się dany dźwięk,

- kłopoty z prawidłową pisownią,

- mylenie słów podczas czytania na głos i zastępowanie ich innymi,

- kłopoty z koncentracją,

- frustracja,

- kłopoty z przepisywaniem tekstów,

- słaba pamięć.

To nauczyciel ma szanse jako pierwszy zauważyć wczesne oznaki dysleksji dziecka. Dlatego właśnie pedagodzy powinni być w tym kierunku przeszkoleni, zwłaszcza ci, którzy pracują z małymi dziećmi.

Dysleksja jest bowiem zaburzeniem zdolności przetwarzania informacji, które dotyka ludzi w każdym wieku i często objawia się:

- problemami z pisaniem i czytaniem,

- może mieć wpływ na pamięć,

- szybkość analizowania informacji,

- koordynację,

- orientację przestrzenną.

Osoba dotknięta dysleksją może doświadczać problemów z zakresu biegłości fonologicznej. Nauczyciel, może przeprowadzić badanie przesiewowe w postaci krótkiego ogólnego testu, który powinien skonsultować z psychologiem.

Diagnoza to początek, a nie koniec radzenia sobie z dysleksją. Aby zastosować odpowiednie metody nauczania odsyłam panie do lektury polecanej przez mnie.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin