UTK.doc

(413 KB) Pobierz
URZĄDZENIA TECHNIKI KOMPUTEROWEJ

URZĄDZENIA TECHNIKI KOMPUTEROWEJ -  TYLKO DO UŻYTKU WEWNĘTRZNEGO!



 

 

 

URZĄDZENIA TECHNIKI KOMPUTEROWEJ

 

 

 

 

 

 

TYLKO DO UŻYTKU WEWNĘTRZNEGO

 

 


SPIS TREŚCI:

1.              PODSTAWY TEORII UKŁADÓW CYFROWYCH.              3

1.1.              Systemy liczbowe.              3

1.2.              Kody.              3

2.              UKŁADY KOMBINACYJNE.              5

2.1.              Funktory logiczne (bramki).              5

2.2.              Kodery i dekodery.              6

2.3.              Multipleksery i demultipleksery.              7

3.              UKŁADY SEKWENCYJNE.              8

3.1.              Przerzutniki.              8

3.2.              Liczniki.              9

3.3.              Rejestry.              11

4.              UKŁADY ARYTMETYCZNE.              12

4.1.              Arytmetyka binarna.              12

4.2.              Układy realizacji arytmetyki.              12

5.              TECHNOLOGIA TTL i CMOS.              14

6.              MIKROPOROCESORY.              16

6.1.              Budowa mikroprocesora.              16

6.2.              Rodzina mikroprocesorów.              17

7.              UKŁADY PAMIĘCI.              18

7.1.              Pamięci RAM.              18

7.2.              Pamięci ROM.              20

8.              FUNKCJE OBUDOWY KOMPUTERA KLASY PC.              21

8.1.              Zasilacz.              21

8.2.              Standardy i złącza transmisji .              22

9.              FUNKCJE PŁYTY GŁÓWNEJ.              23

9.1.              Magistrale.              23

9.2.              BIOS - funkcje.              23

9.3.              Kontroler FDD.              24

9.4.              Kontroler EIDE i interfejs ATAPI.              24

9.5.              Kontroler i interfejs SCSI.              25

10.              PAMIĘCI MASOWE.              26

10.1.              Napędy FDD.              26

10.2.              Napędy specjalne.              27

10.3.              Dyski HDD.              27

10.4.              CDROM i DVD.              27

11.              MONITORY.              29

11.1.              Monitory CRT.              29

11.2.              Monitory LCD.              30

12.              KARTY GRAFICZNE.              30

13.              KARTY DŹWIĘKOWE.              32

14.              DRUKARKI PLOTERY I SKANERY.              33

15.              LITERATURA.              34

 

 

 

1.                   PODSTAWY TEORII UKŁADÓW CYFROWYCH.

 

Człowiek posługuje się w życiu codziennym systemem dziesiętnym. Myśli w ten sposób, ponieważ jest tak uwarunkowany od urodzenia (np. posiada dziesięć palców u rąk). Maszyna też jest uwarunkowana „genetycznie” tzn. działa lub nie. Technika cyfrowa to dział technologii, umożliwiający przetwarzanie danych przez urządzenia wykonawcze. Kiedyś były to elementy mechaniczne, dziś elektroniczne, a konkretnie przyrządy półprzewodnikowe. Oznacza to, że maszyna (jako niezbyt inteligentna) powinna mieć możliwość rozróżnienia jak najprostszej postaci informacji. Najmniejszą liczbą kombinacji jest 2 i ten system (dwójkowy lub binarny) przyjął się jako "język" wewnętrzny maszyny. A co to są systemy liczbowe – o tym za chwilę.

 

1.1.                          Systemy liczbowe.

 



Cóż oznacza system dziesiętny ? Po prostu - liczby przedstawione są za pomocą cyfr - tzn. symboli, które mogą przyjąć 10 różnych postaci. Np. liczba 1367 oznacza:

 



Inaczej można powiedzieć, że podstawą potęgi wagi pozycji cyfry jest 10. Analogicznie liczba przedstawiona w systemie dwójkowym (binarnym) jako 1101 oznacza:



Człowiek zrozumie wartość liczby jedynie po wykonaniu powyższego równania, co daje 13. Jednak maszynie to wystarcza. Dla systemu binarnego podstawą potęgi wagi pozycji cyfry jest 2, a cyfra przyjmuje jedną z dwóch kombinacji 0 lub 1. Ta podstawowa informacja to bit (ang. bit). Ilość pozycji przekłada się na możliwą ilość kombinacji liczby. Wyraża się ona wzorem:

gdzie: n - ilość pozycji

 

Przyjęto wystarczającą (na początku) ilość kombinacji dla rozróżnienia podstawowej liczby poleceń operatora (na styku człowiek - maszyna) na 256. Jest to odpowiednik 8 pozycji binarnych. Tak też przyjęło się tę liczbę pozycji określać jako bajt (ang. byte) informacji. Ponieważ ilość informacji przetwarzanej przez dzisiejsze komputery jest coraz większa, stosuje się wielokrotności bitu i bajtu. I tak:

 

·         1 kilobit [1 kb] = 1024 bity[1024 b]                                                        w przypadku określenia np. pojemności pamięci, ale

·         1 kilobit/sekundę [1 kb/s] = 1000 bitów/sekundę [1000 b/s]      w przypadku określenia np. prędkości transmisji,

·         1 kilobajt [1 kB] = 1024 bajty [1024 B],                           

·         1 megabajt [1 MB] = 1024 kB = 1048576 B,

·         1 gigabajt [1 GB] = 1024 MB = 1048576 kB = 1073741824 B,

 

i tak dalej.

 

1.2.                          Kody.

 

Co to jest kod? Kojarzy się z powieściami Alistar’a Mclane’a  i nie ma w tym przesady – jest to przedstawienie informacji w sposób zrozumiały jedynie dla wtajemniczonych. Jeżeli przedstawienie ciągu liczb w postaci:

 

0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

 

jest zrozumiałe dla wszystkich ludzi (no, może prawie wszystkich), to przedstawienie tego ciągu jako (spróbujmy w słupku):

 

000

001

010

011

100

101

110

111

 

jest zrozumiałe jedynie przez Matematyków, Informatyków, Elektroników, Automatyków i przedstawicieli zawodów pochodnych oraz, co było założeniem twórców komputerów, przez tę „głupią” maszynę. Powyższy ciąg liczb przedstawiony został w tzw. naturalnym kodzie dwójkowym. Jeżeli, po pewnej wprawie, rozróżnienie liczb w zakresie binarnym 0000 – 1111 nie powinno stanowić problemu dla przeciętnego człowieka, to zapamiętanie i określenie wartości dziesiętnej liczby binarnej – na przykład: 11010010110000111011001000101101 może być zarówno oznaką geniuszu jak i podejrzeniem o oszustwo. Człowiek musi na każdym kroku ułatwiać sobie życie, więc stworzył nowy kod. Porównując reprezentacje liczb w kodach binarnym i dziesiętnym w zakresie 0 – 15 dostrzegamy potrzebę zastąpienia cyfr powyżej 9 jakimś jednym znakiem (10 – to już liczba). I tak powstał kod „jeden z szesnastu” czyli kod heksadecymalny. Przedstawia on liczby z zakresu 0 – 15 w postaci znaków 0 – 9 oraz liter A, B, C, D, E, F :

 

Kod dziesiętny

Kod binarny

Kod heksadecymalny

0

0000

0

1

0001

1

2

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin