ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE
Wykład 1 03.10.2000.
Literatura obowiązkowa:
1. G. Gierszewska, H. Romanowska „Analiza strategiczna przedsiębiorstwa” PWE W-wa 1997 r.
2. K. Obłój „ Strategia organizacji” PWE W-wa 2000 r.
3. Z. Pierścionek „ Strategie rozwoju firmy” Wydawnictwo Naukowe PWN W-wa 1996.
4. Strategor „ Zarządzanie firmą ” PWE W-wa 1999.
Problem globalizacji polskich przedsiębiorstw:
- konkurencja globalna i lokalna
- odbiorcy mają coraz większe potrzeby, wymagania , producenci muszą się coraz bardziej dostosowywać do tych wymagań
- państwo industrialne przekształciło się w państwo informatyczne
- w przedsiębiorstwach ponoszone są coraz wyższe koszty, kupowane są maszyny, które narzucają pewne perspektywy w dłuższym okresie czasu
Koncepcje irracjonalne
Przeszłość Przyszłość
Ekstrapolacja Antycypacja
Koncepcje racjonalne
Reguły strategicznego myślenia i działania
Stała ocena sytuacji w otaczającym świecie
Diagram problemów i poszukiwanie rozwiązań
Myślenie alternatywne w kategoriach jeżeli tak – to ...
Elastyczność, otwartość myślenia
Jasne formułowanie głównych problemów, koncentracja na punktach krytycznych
Ustalenie konkretnych
celów ogólnych zamiast wielu niespójnych i kolidujących ze sobą
celów szczegółowych
Opracowanie różnych strategii dla różnych kombinacji produkcyjno-rynkowych (strategie alternatywne)
Dokonanie podziału przedsiębiorstwa na
jednostki strategiczne, ich koordynacja, wiązanie i wspomaganie
strategiczne myślenie
+
działanie
Uznanie innowacji za strategiczny cel przedsięb. i tworzenie korzystnych warunków dla ich promo-
wania, forsowania zmian
Zapewnienie ścisłej współpracy między marketingiem, projektowaniem
wyrobów i samą produkcją
Konsekwentne stosowanie strategii, instytucjonalizacja nowych rozwiązań i ich integracja z całością przedsiębiorstwa
Preferowanie konkurencyjności zamiast wydajności pracy,
orientacja nie na zysk
lecz na rynek
Zmniejszenie zależności
od 1 rodzaju działalności, dążenie do stworzenia nowych możliwości tkwiących w nowych segmentach rynku
Mierzenie poziomu poprawy, ustalenie kryteriów jej oceny, stworzenie skutecznego sytemu nadzoru nad realizacją strategii
Rys. Ewolucja myślenia strategicznego
· Roczne budżety
· Funkcjonowanie planowania
· Nieelastyczne budżety
· Analiza luki strategicznej
· Analiza pozycji organizacji w tym oszacowanie konkurentów
· Ocena alternatyw strategicznych
· Zrestrukturyzowanie procesów i sformułowanie założeń strategicznych
· Strategia zorientowana na org. Co oznacza jej zdolność do strategicznego myślenia
· Współzależność wspomagania
Faza 1
planowanie finansowe
Faza 2
planowanie długookresowe
Faza 3
planow. zorient. na zewnątrz
Faza 4
zarządzanie strategiczne
Realizacja budżetu
Przewidywanie przyszłości
Myślenie strategiczne
Kreowanie przyszłości
Cechy zarządzanie strategicznego:
1. Ukazuje długoterminową perspektywę
2. Jest ono sztuką
3. Opiera się nie tylko na danych ilościowych lecz i jakościowych
4. Występuje w nim znaczny poziom niepewności
5. jego formuła opiera się na różnorodnych koncepcjach
6. Nie istnieje jeden najwłaściwszy sposób formułowania i realizacji strategii
7. w formułowaniu strategii należy uwzględnić zarówno metody empiryczne i jak i dedukcyjne
8. Występują duże trudności w syntetyzowaniu wyników prac teoretycznych i empirycznych dotyczących zarządzania strategicznego
9. Stwarza ramy dla codziennych decyzji
10. Można w nim wyodrębnić dwie podstawowe fazy
- formułowanie strategii
- wdrażanie strategii
11. Jest pewnym ciągiem wzajemnie warunkujących się zmian
Funkcje zarządzania strategicznego:
1. Stałe badanie otoczenia – wykrywanie i analiza trendów, które mogą stanowić szanse i zagrożenia dla organizacji. Podstawową rolę odgrywa tu proces prognozowania.
2. Analiza organizacji ze względu na jej silne i słabe strony. Jest to diagnoza procesów i struktur, które powinna ujawnić potencjał, rzeczywiste możliwości organizacji
3. Wybór oraz praktyczna realizacja strategii. Jest to ciągły proces, w którym analiza zarówno organizacji, jak i otoczenia musi ulegać modyfikacji w świetle nowej informacji, co może oznaczać konieczność dokonywania korekt strategii.
Zasady zarządzania strategicznego:
1. Po co istniejemy?
2. Gdzie jesteśmy?
3. Dokąd zmierzamy? – czy dajemy się ponieść fali
4. Co zamierzamy osiągnąć?
5. Jak zamierzamy zrealizować nasze długoterminowe cele?
6. Co może nam przeszkodzić w realizacji tych celów?
Strategia –to określona koncepcja systemowego działania (plan działania) polegająca na formułowaniu zbioru długookresowych celów organizacji i ich modyfikacji w zależności od zmian zachodzących w jego otoczeniu, określeniu zasobów i środków niezbędnych do realizacji tych celów oraz sposobów postępowania (reguł działania, dyrektyw, algorytmów) zapewniających optymalne ich rozmieszczenie i wykorzystanie w celu elastycznego reagowania na wyzwania rynku i zapewnienia organizacji korzystnych warunków egzystencji i rozwoju.
Komponenty zarządzania strategicznego
Misja
i cele firmy
Analiza zewnętrzna
- okazje
- zagrożenia
Analiza wewnętrzna
- atuty
- słabości
Alternatywy
strategiczne
Strategiczny poziom biznesu
I struktura przemysłowa
pewal