Handel Zagraniczny - Wykład 14 stron.doc

(142 KB) Pobierz
HANDEL ZAGRANICZNY

HANDEL ZAGRANICZNY

 

1. PODZIAŁ FORM HANDLU ZAGRANICZNEGO.

 

Handel zagraniczny to odpłatna wymiana towarów i usług z partnerami, którzy posiadają stałe siedziby poza granicami celnymi państwa. Handel zagraniczny w wąskim znaczeniu odnosi się do dóbr materialnych sprzedawanych za granicą lub zakupywanych za granicą. Handel zagraniczny w wąskim znaczeniu obejmuje obroty majątkowo – kredytowe oraz bieżące na które oprócz wymiany towarowej składa się zakup i sprzedaż za granicą dóbr i usług.

 

2. IMPORT, EKSPORT, HANDEL TRANZYTOWY

 

              IMPORT - polega na przywozie towarów zza granicy w celu ich wykorzystania na rynku wewnętrznym oraz na przyjęciu usług od cudzoziemców;

              EKSPORT - jest to wywóz za granicę towarów pochodzenia krajowego lub przetworzonych w kraju usług oraz świadczenia usług cudzoziemcom.

              HANDEL TRANZYTOWY -  sprowadza się wyłącznie do obrotu towarowego i dotyczy sytuacji, w której siedziba firmy realizującej transakcje kupna i sprzedaży nie znajduje się ani w kraju importera ani w kraju eksportera.

 

3. EKSPORT BEZPOŚREDNI

 

Eksport bezpośredni to bezpośrednia forma eksportu. Jest to większe ryzyko handlowe niż w przypadku sprzedaży pośredniej. Wymagane jest większe zaangażowanie kapitału.

Najważniejsze cechy eksportu bezpośredniego to:

·         Stosowanie w eksporcie dóbr inwestycyjnych

·         Bezpośredni kontakt z klientem

·         Wymaga dobrej znajomości rynków zagranicznych przez producenta

·         Własny dział eksportu (magazyn wysyłkowy)

·         Własny serwis

·         Długoterminowe kredyty

·         Wysokie ryzyko kredytowe

·         Wzrost zaangażowania kapitału

 

4. EKSPORT POŚREDNI

 

              Eksport pośredni polega na sprzedaży przez producenta własnych wyrobów w określonej firmie zajmującej się eksportem.

              Najważniejsze cechy eksportu pośredniego:

·         Sprzedaż towarów przez producenta w kraju

·         Dystrybucja poprzez pośrednika

·         Doświadczenie rynkowe pośredników

·         Ryzyko błędnych informacji o popycie?????????

·         Wymóg przekazywania prawa wyłącznej sprzedaży

·         Nie wymaga zaangażowania kapitału producenta w celu składowania i dystrybucji

·         Producent unika tworzenia własnej sieci sklepów za granicą.

 

 

5. IMPORT BEZPOŚREDNI

 

Wykazuje tendencję rosnącą w różnych branżach. Import bezpośredni wymaga utworzenia własnego działu importu a czasem i zagranicznego przedstawicielstwa firmy. Niezbędna jest dobra znajomość rynków zagranicznych. Import bezpośredni powinien w zasadzie przynieść oszczędności kosztów w skutek rezygnacji z usług pośrednika.

Do najważniejszych cech importu bezpośredniego należą:

·         Stosowany zwłaszcza w przypadku surowców i półfabrykatów

·         Bezpośredni kontakt z dostawcą

·         Własny oddział handlu zagranicznego: własna akwizycja, ryzyko transportowe importera

·         Większe zaangażowanie kapitału

·         Wymaga urządzenia magazynu importowego

·         Ryzyko transportowe importowe

 

6. IMPORT POŚREDNI

 

Ma wiele zalet. Za pośrednictwem przedsiębiorstw handlu zagranicznego może okazać się niezbędny wówczas gdy jest dokonywany w niewielkich ilościach i nieregularnie oraz gdy zakupy importowe są dokonywane w wielu krajach a korzystanie z pośredników może okazać się o wiele tańsze.

Cechy importu pośredniego:

·         Dokonywany nieregularnie w małych ilościach

·         Rozproszony w wielu krajach

·         Korzystniejsze ceny poprzez zakupy (masowe) handlu zagranicznego

·         Konieczna dobra znajomość rynku przez firmy handlu zagranicznego

·         Możliwość przystosowania importowanych towarów przez firmy handlu zagranicznego do wymagań odbiorców

·         Stała gotowość dostaw

·         Brak problemu poszukiwania źródeł zaopatrzenia

 

7. HANDEL TRANZYTOWY

 

Jest pożądany ze względów politycznych. Utrudniony jest bezpośredni handel z określonym krajem. Powodem mogą być również wysokie cła bądź wykorzystanie istniejących referencji handlowych (bezcłowy kontyngent). W handlu tranzytowym obrót towarów nie jest dokonywany bezpośrednio między eksporterem w kraju wytworzenia a importerem w kraju odbiorcy lecz odbywa się za pośrednictwem firmy tranzytowej znajdującej się w kraju trzecim.

Od handlu tranzytowego należy odróżnić tranzyt rozumiany jako tranzyt obcych towarów przez terytorium dawnego państwa. Kraj przez którego terytorium przechodzą ładunki obce nazywamy krajem tranzytowym. Rozróżniamy tranzyt: lądowy, lądowo – morski, morski, lotniczy, przesyłkowy (rurociągowy, przewodowy)

W odróżnieniu od handlu tranzytowego, który obejmuje wyłącznie obrót towarowy tranzyt jest formą eksportu usług.

 

 

 

 

8. TRANSAKCJE

 

Transakcje zawierane na wolnym rynku w trakcie kontraktów obejmują ok. 80% ogólnej wartości handlu międzynarodowego, a 20% handlu międzynarodowego dokonuje się na rynkach zorganizowanych.

Pojęcie transakcje w praktyce bywa bardzo różnie rozumiane. Często ten termin używamy zamiennie z terminem umowa, kontrakt, oferta, efekt. Transakcje to wiele powiązanych ze sobą działań, których wynikiem jest osiągnięcie zamierzonych celów przez strony określonych celów handlowych.

Transakcje w handlu zagranicznym to działanie, które zmierzają do zawarcia kontraktu i jego realizacji.

Transakcje obejmują wiele umów:

a)      kontrakt, czyli umowa podstawowa,

b)     umowa między dostawcą i ewentualnym pośrednikiem

c)      umowa spedycji

d)     umowa transportu

e)      umowa ubezpieczeniowa

f)       umowa kontroli ilościowej i jakościowej towaru

 

9. CYKLE TRANSAKCJI

 

W literaturze mówi się o cyklu transakcji, czyli o następujących po sobie fazach grupujących czynności szczegółowe. Cykle transakcji w handlu zagranicznym:

 

I FAZA – Przygotowanie transakcji, która obejmuje następujące czynności:

a)      zebranie informacji na temat ewentualnych nabywców

b)     badanie rynku (popyt, podaż, dystrybucja)

c)      przesłanie ofert lub zapytań ofertowych

d)     porównanie ofert i przesłanie kontrofert

e)      przygotowanie wstępnych rozmów handlowych

 

II FAZA – zawarcie transakcji, na którą składa się:

a)      zawarcie kontraktu

b)     zawarcie innych umów (z krajowym dostawcą, odbiorcą, pośrednikiem)

 

III FAZA – realizacja transakcji w handlu zagranicznym, która obejmuje:

a)      zlecenie spedycji

b)     ubezpieczenie

c)      uzyskanie pozwoleń do przywozu lub wywozu

d)     przygotowanie towaru do wysyłki

e)      wystawienie stosownych dokumentów

f)       dostawa lub odbiór towarów

g)     zapłata za towar

 

IV FAZA – rozliczenia i kontrola transakcji

a)      ustalenie zgodności dokumentów ze stanem faktycznym

b)     analiza decyzji podjętych w całym cyklu transakcji

c)      archiwowania dokumentów

 

 

10. TRANSAKCJA EKSPORTOWA

 

Zawarcie transakcji eksportowej może być prowadzone w 8 fazach:

1)     działania marketingowe, promocyjne związane z rozpoznaniem rynku

2)     ustalenie rozmiarów i struktury produkcji mogącej być przedmiotem sprzedaży

3)     sporządzenie kalkulacji wstępnej i ustalenie ceny ofertowej

4)     negocjowanie ostatecznych warunków

5)     zawarcie kontraktu

6)     realizowanie transakcji eksportowej

7)     rozliczenie transakcji eksportowej

8)     kontrola likwidacyjna transakcji

 

11. TRANSAKCJA IMPORTOWA

 

Zawarcie transakcji importowej składa się z następujących faz:

I FAZA – przygotowanie transakcji

1)     otrzymanie zapotrzebowania na towar lub usługę

2)     poszukiwanie zagranicznego dostawcy

3)     wybór dostawcy (wynik analizy ofert)

4)     dodatkowe rozmowy z wybranym dostawcą

5)     sporządzenie kalkulacji importowej

6)     otrzymanie zamówienia

II FAZA – zawarcie transakcji

1)     sformułowanie warunków kontraktu

2)     uzyskanie pozwolenia przywozu

3)     wydanie zleceń spedycyjno – transportowych

III FAZA – wykonanie transakcji

1)     dopilnowanie terminowej dostawy

2)     wydanie dyspozycji płatniczych

3)     nadzór nad prawidłowością wysyłki towarów

4)     wydanie związanych z dostawą dokumentów

5)     dopilnowanie zorganizowania i przeprowadzenia odbioru ilościowego i jakościowego

6)     załatwienie ewentualnych reklamacji

7)     zamknięcie transakcji

 

 

12. OFERTA

 

Jest to wieńcząca  propozycja sprzedaży towarów lub usług z jednoczesnym precyzyjnym określeniem istotnych warunków przyszłej umowy sprzedaży. Rozróżniamy następujące typy oferty:

1)     oferty wywołane składane przez konkretnego partnera zainteresowanego nabyciem towaru lub usługi. Są one składane na skutek zapytania

2)     oferty niewywołane przesyłane przez składającego w celu wywołania zainteresowania towarem lub usługą, efektem tego będzie złożenie zamówienia

 

Oferty dzielą się na:

a)      ogólne

b)     szczegółowe

c)      warunkowe

d)     bezterminowe

Elementy oferty

Oferta sprzedaży składa się:

1)     nazwa firmy jej adres i numer ewidencyjny

2)     baza dostawy – warunki na jakich nastąpi wysyłka towaru

3)     warunki płatności

4)     termin dostawy

5)     nazwa towaru

6)     jakość towaru

7)     warunki dodatkowe

 

Od oferty należy odróżnić zapytanie ofertowe, które kierowane jest przez importera do określonego eksportera w celu uzyskania oferty eksportowej na dany towar czy usługę. Zapytanie ofertowe ma na celu złożenie importerowi oferty sprzedaży. Zapytanie ofertowe przesyłane jest gdy importer:

1)     nie zna rynku i nie wie, które firmy wchodzą w grę jako jego partnerzy

2)     zna rynek ale słabo, nie ma rozeznania

3)     zna rynek dobrze i liczy, że firmy zaoferują mu lepsze warunki

 

Zapytania ofertowe powinny zawierać następujące elementy:

1)     krótka charakterystyka naszej firmy

2)     nazwa towaru lub usługi

3)     ilość towaru

4)     formuła grzecznościowa zachęcająca do złożenia oferty

5)     podpis nadawcy zapytania ofertowego

 

Po wysłaniu zapytania ofertowego mogą wystąpić następujące sytuacje:

 

1)     brak reakcji ze strony adresata

2)  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin