Etapy działania biura podróży dotyczące produktu turystycznego (w tym wypadku imprezy):
I. Organizacja imprezy:
1. Programowanie
2. Kalkulacja
3. Zamawianie świadczeń
II. Sprzedaż:
1. Opracowanie koncepcji reklamy
2. Przygotowanie komunikatów wprowadzających imprezę do sprzedaży
3. Prowadzenie sprzedaży
III. Realizacja:
1. Odprawa i wyjazd uczestników
2. Realizacja świadczeń według programu
3. Powrót uczestników
IV. Rozliczenie
ad I 1)
Czynniki uwzględniane przy programowaniu:
a) cel imprezy
b) plan imprezy
c) termin imprezy
d) rodzaj transportu
ad a)
1) Określenie charakteru imprezy (objazdowa, czy pobytowa?) oraz czy ma być połączona z krajoznawstwem, czy zwiedzaniem specjalistycznym.
2) Ustalenie wysokości świadczeń podstawowych podczas trwania imprezy (np. czy będą to noclegi z trzema posiłkami, czy tylko z dwoma lub jedynie ze śniadaniem?).
3) Ustalenie przeznaczenia imprezy (np. czy dla danej grupy wiekowej, czy sprzedawana jako pobyty rodzinne).
4) Decyzja w sprawie adresata oferty (czy tylko dla bogatych klientów, czy również dla średniozamożnych).
ad b)
Imprezy pobytowe (wypoczynkowe) ® program ograniczony do minimum, z możliwością wykupienia imprez fakultatywnie.
Imprezy objazdowe ® czynniki do uwzględnienia przy układaniu planu:
1) Umiarkowana liczba atrakcji turystycznych w ciągu dnia
2) Po maksymalnie 5 – 6 godzinach zwiedzania (latem krótszego) – przerwa na posiłek
3) Ograniczony czas otwarcia poszczególnych obiektów do zwiedzania
4) Uwzględnienie podczas zwiedzania czasu na zdjęcia i zakup pamiątek oraz faktu, że kondycja fizyczna wśród uczestników imprezy może być zróżnicowana
5) Konieczność wyznaczenia wolnego czasu dla uczestników w ramach relaksu dla nich
6) Średni czas zwiedzania danego miasta z przewodnikiem wynosi 3 – 4 godzin
7) Spożywanie śniadania trwa do 1 godziny, a obiadu i kolacji – do 1.5 godziny.
8) Przerwa w transporcie autokarowym musi trwać co najmniej 45 minut.
9) Program dnia dla realizacji imprezy nie powinien przekraczać 10 godzin
10) Najkorzystniejsze dla organizatora imprezy ® włączenie do planu imprezy zwiedzania tylko najważniejszych obiektów charakterystycznych dla danej miejscowości lub okolicy, a resztę proponować fakultatywnie.
ad I 2)
Elementy składowe ceny imprezy:
a) koszt zamówionych świadczeń
b) marża biura podróży
c) stawka akwizycyjna dla agenta
d) podatki
Jest to kwota netto do zapłacenia dostawcy usługi lub usług. Z podatkiem VAT jest kwotą brutto. Cechy charakterystyczne:
· Przy imprezach wyjazdowych kwota świadczeń podana przez kontrahenta zagranicznego w dewizach jest zawsze kwotą netto, bez względu na wliczenie w to podatku, czy nie
· Przy imprezach grupowych i indywidualnych koszt świadczeń odpowiada faktycznej cenie, jaką płacimy usługodawcy, z wyjątkiem przypadku, gdzie przy zakupie części świadczeń w czarterze (= specyficznej formie zamawiania świadczeń np. miejsc w hotelu w pewnym okresie) koszt świadczeń jest zróżnicowany, z racji jego zależności od popytu, uwarunkowanego terminem imprezy
· W zależności od wpływu liczby uczestników imprezy na kwotę wyróżniamy koszty:
- stałe (pilota, przewodnika, opłaty rezerwacji, usługi wykupione w czarterze ® noclegi + transport, wynajem autokaru)
- zmienne (noclegi poza czarterem, wyżywienie, bilety wstępu, bilety komunikacyjne w przejazdach rozkładowych)
· W umowie z dostawcami usług powinny być wyszczególnione terminy, w jakich w razie wyjazdu mniejszej liczby uczestników, niż planowano można dokonać zmniejszenia świadczeń bez ponoszenia kosztów
· W kalkulacji imprez często uwzględnia się miejsce bezpłatne (w imprezach krajowych ® dla zamawiającego, w imprezach z wolnej akwizycji ® na cele promocyjne)
· Miejsce kierowcy traktujemy w kalkulacji kosztów jako bezpłatne, ale nie są w to wliczone koszty zwiedzania i wstępów
· W wypadku korzystania z usług transportowych innego biura, niż organizującego imprezę ® koszty zakwaterowania i wyżywienia kierowcy trzeba pokryć samemu, gdyż nie są one wliczone w wynajem autokaru
Jest to narzut do kosztów świadczeń dotyczących imprezy, doliczany przez biuro podróży.
· Korzyści z marży dla biura:
- pokrycie dodatkowych kosztów związanych z imprezą (przygotowanie, promocja, reklama, sprzedaż i realizacja)
- pokrycie części kosztów dotyczących prowadzenia biura
- zapewnienie zysku
· Czynniki kształtujące wysokość marży:
- popyt na imprezy, który jest bardzo zmienny, w zależności od ich rodzaju i sezonu, w jakim są organizowane
- stopień konkurencji na rynku, szczególnie odnośnie turystyki wyjazdowej
- stopień stabilności cen
· Marża naliczona przez biuro podróży waha się średnio 15 – 20%. W wypadku nadzwyczaj unikalnej i atrakcyjnej, przy znacznej przewadze popytu nad podażą marża naliczona przez biuro może być wyższa.
ad c)
Jest to kwota wliczana w cenę imprezy, przeznaczona dla agenta prowadzącego w imieniu touroperatora sprzedaż. Własności:
· Wyznacznikiem jej jest wskaźnik atrakcyjności imprezy (jest do niego odwrotnie proporcjonalna)
· Pokrywa koszty dotyczące sprzedaży imprezy (telekomunikacja i lokalna promocja) i musi przynosić zysk dla agenta (inaczej nie będzie sprzedawał imprez)
· W wypadku ceny imprezy podanej w złotówkach ® stawka akwizycyjna jest też w złotówkach
· W wypadku ceny imprezy podanej w dewizach ® stawka akwizycyjna jest nieraz określana jako procent od ceny sprzedaży (cena imprezy zależy wtedy od kursu danej waluty w dniu wpłaty uiszczonej przez klienta)
· Przy tendencjach wzrostowych kursu walut agent sprzedający imprezę w imieniu touroperatora ma udział w płynących z tego korzyściach (ma to zachęcić agentów do sprzedaży właśnie tej imprezy)
· Stawka akwizycyjna dla agenta nie jest naliczana, gdy impreza jest organizowana na zlecenie klienta i przeznaczona do sprzedaży w ramach wolnej akwizycji tylko w punkcie sprzedaży organizatora (wtedy cena imprezy jest kształtowana tylko poprzez wyższą marżę)
ad d)
· W cenę imprezy jest wliczony podatek VAT, generalnie 7%
· Dla niektórych grup towarów w usługach gastronomicznych nalicza się podatek 22% (napoje i używki nie przetworzone)
· Dla pewnej grupy usług dla młodzieży i sanatoryjnych koszta są zwolnione z podatku
· Stawka podatkowa dla transportu międzynarodowego poza granicami Polski wynosi 0%
· Podatek VAT 7% jest doliczany do kosztów usług zawsze jako ostatnia ich pozycja, czyli po ich ustaleniu, a następnie marży, bądź stawki akwizycyjnej. Odwrócenie powyższej kolejności, jak również zastosowanie niewłaściwej stawki podatku VAT jest błędem i może grozić sankcjami prawnymi określonymi w ustawie
Dokumentację finansową dotyczącą rozliczenia podatku VAT należy zachować na 5 lat, gdyż do tego czasu urząd skarbowy ma prawo sprawdzenia prawidłowości rozliczenia z podatku.
pauluskaa01