cwoddechowe.doc

(91 KB) Pobierz
ĆWICZENIA ODDECHOWE

v    

Opracowanie:

mgr Dariusz Mandziuk

Gimnazjum nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi



w Zamościu

 

 

 

 

 

 

 

 

 





METODYKA WYKONYWANIA ĆWICZEŃ ODDECHOWYCH NA ZAJĘCIACH KOREKCYJNYCH I LEKCJACH

WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

 

 



       Efektem rozwijającej się wady postawy są patologiczne zmiany w aparacie ruchu, a także niewydolność wielu układów wewnętrznych, szczególnie oddechowego i krążenia. Dobór  ćwiczeń do zajęć korekcyjnych powinien być tak przeprowadzony, aby ćwiczenia poprawiały postawę ciała i jednocześnie wpływały na prawidłową funkcję poszczególnych układów.

Bardzo ważną rolę obok ćwiczeń korygujących postawę oraz wzmacniających osłabione i rozciągnięte mięśnie odgrywają ćwiczenia oddechowe, poprawiające sprawność układu oddechowego, a tym samym wpływające na sprawność i wydolność ogólną oraz na postawę ciała. Wykonując ćwiczenia oddechowe w trakcie zajęć korekcyjnych należy kierować się kilkoma podstawowymi zasadami:

- ćwiczenia oddechowe powinny stanowić integralną całość z innymi ćwiczeniami, co

  oznacza, że nie należy tworzyć oddzielnego bloku ćwiczeń oddechowych;

- każde ćwiczenie wzmacniające, zwiększające zakres ruchu i rozluźniające musi być po-

łączone z oddychaniem (nie wolno wykonywać ćwiczeń na bezdechu).

Odpowiednie oddychanie w trakcie ćwiczeń odgrywa bardzo ważną rolę w procesie korekcji. Wdech i wydech nie może być przypadkowy. Najczęściej wdech wykonywany jest na początku ćwiczenia, wydech natomiast w trakcie ćwiczenia. Należy przy tym kierować się następującymi regułami:

v     Przy ćwiczeniach wzmacniających związanych z napięciem mięśni, wdech następuje przed ćwiczeniem, wydech zaś już przy napięciu mięśni.

v     Przy ćwiczeniach zwiększających ruchomość w stawach wdech następuje podczas

oddalania się przyczepów takich mięśni, jak: piersiowe, brzucha czy zginacze bioder (np. wymach rąk przodem lub bokiem w górę, wyprosi w stawach kręgosłupa). Wydech przy zbliżaniu się przyczepów tych mięśni (np. powrót rąk przodem lub bokiem w dół do tułowia, skłon tułowia).

v     W grupie ćwiczeń rozluźniających i rozciągających w trakcie ćwiczenia zawsze

wykonuje się wydech, gdyż ułatwia to rozluźnienie mięśni, natomiast wdech powoduje ich napięcie (np. przygotowanie do skłonu japońskiego -  wdech, skłon japoński z wyciągnięciem kończyn górnych w przód — wydech).

v     Wdech zawsze musi być połączony z rozszerzeniem klatki piersiowej (przy





wykonywaniu ćwiczeń rozszerzających klatkę piersiową wdychane powietrze dodatkowo zwiększa jej objętość). Celowość takiego postępowania widoczna jest szczególnie w wadach postawy, które prowadzą do zmniejszenia ruchomości w obrębie klatki piersiowej i zmniejszenia pojemności życiowej płuc.

 

 

 

v    

W czasie zajęć zespołowych należy zwracać uwagę na to, aby ćwiczący oddychał

we własnym rytmie i zawsze w rytmie ćwiczenia. Nie należy stosować ćwiczeń pogłębionego oddychania w narzuconym, niewłaściwym dla poszczególnych ćwiczących rytmie.

W przypadku, gdy mamy do czynienia z wadami postawy, ćwiczenia oddechowe wchodzą w skład określonego programu ćwiczeń korekcyjnych, natomiast, np. u chorych z astmą oskrzelową, po chorobach płuc i zabiegach operacyjnych na klatce piersiowej ćwiczenia oddechowe stanowią oddzielny program. Są to ćwiczenia oddechowe specjalne, ukierunkowane przede wszystkim na zwiększenie wydolności i sprawności narządu oddechowego, a ich dobór uzależniony jest od rodzaju i lokalizacji nieprawidłowości.

          Istnieją takie wady postawy, w których, ze względu na duże zniekształcenie klatki piersiowej i znaczny stopie obniżenia sprawności układu oddechowego, ważne są zarówno ćwiczenia korekcyjne jak i specjalne ćwiczenia oddechowe. Do takich wad można zaliczyć np. klatkę piersiową lejkowatą i kurzą czy skoliozy II i III, gdzie dochodzi do znacznych zmian strukturalnych w obrębie klatki piersiowej i kręgosłupa.



Niezależnie jednak od tego, czy ćwiczenia oddechowe stanowią oddzielny program czy integralną całość z innymi ćwiczeniami, zawsze mają na celu nauczenie prawidłowej czynności oddychania i usprawnienie narządu oddechowego. Ich rola w kształtowaniu klatki piersiowej i współudział w rozwijaniu prawidłowej postawy jest tak duża, że nigdy nie wolno zapominać o znaczeniu ćwiczeń oddechowych w procesie usprawniania i korekcji wad narządu ruchu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





 

 

 

v    

Opracowanie:

mgr Dariusz Mandziuk

Gimnazjum nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi



w Zamościu

 





 

 

 

 

 



 





PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA ODDECHOWE STOSOWANE NA ZAJĘCIACH KOREKCYJNYCH I LEKCJACH WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

 

 





1.      Dmuchanie piłeczek do celu.

2.      Dmuchanie piłeczek w dwójkach – w leżeniu przodem.

3.      Dmuchanie papierowych kul na odległość.

4.      Oddychanie szybkie i wolne w siadzie skrzyżnym.

5.      ,,Wieloryb” –  wydmuchiwanie powietrza z klatki piersiowej.

6.      ,,Nurek” – dzieci wykonują głęboki wdech, a następnie powoli wypuszczają powietrze.

7.      ,,Balonik” – dzieci trzymają się za ręce tworząc jak najmniejsze koło, następnie dmuchają do środka i odchodzą w tył, tak żeby balonik stał się jak największy.

8.      ,,Wiatr” – dzieci w siadzie skrzyżnym naprzeciwko siebie dmuchają na zmianę.

9.      Dmuchanie balonika.

10.       Dmuchanie piłeczki w ,,Klappie” – zależnie od postawy.

11.       Oddychanie torem piersiowym i brzusznym – w leżeniu tyłem i w siadzie skrzyżnym.

12.       Siad skrzyżny – wdech /RR przodem w górę/, wydech /RR bokiem e dół/.

13.       Oddychanie w leżeniu przodem – tak aby wdechunosił lędźwie do góry, wydech powodował ich opadanie.

14.       Postawa – nauka oddychania torem piersiowym i brzusznym.

15.       ,,Rakieta” – dzieci naśladują jak pracują dysze startującej rakiety.

16.       Dmuchanie piórka do celu.

17.       ,,Lokomotywa” – w siadzie rozkrocznym na ławeczce naśladowanie lokomotywy ustami.

18.       ,,Naśladowanie gotującej się wody” – siad pobok ławeczki.

19.       ,,Wyścigi Smerfów” – dzieci dmuchają watkę lub piórko w formie rywalizacji.

20.       ,,Wiewiórki zbierają orzechy”- rozsypane piłeczki dzieci dmuchają do ustalonego miejsca.

21.       ,,Ptaszki” – dmuchanie watki do wyznaczonych miejsc.

22.       Leżąc w poprzek ławeczki /z oparciem na biodrach/, dłonie oparte o stopy na podłodze – wznos RR i NN do poziomu-wdech, powrót do pozycji wyjściowej-wydech.

23.      



Leżąc na prawym boku, PR ugięta pod głową, NN ugięte, wznos prostej LR w łuk nad głową-wdech, powrót do pozycji wyjściowej-wydech; zmiana stron.

24.       Śpiewanie znanej piosenki raz głośno, raz ciszej.

25.      



Leżenie przodem – głęboki wdech przez nos, RR wzdłuż tułowia, powolny wydech przez usta z jednoczesnym podciągnięciem kolan do brzucha /wydech wspomagający/.

26.       Leżenie przodem, RR pod brodą; wdech-uniesienie barków w górę, wydech-powrót do pozycji wyjściowej.

27.       Postawa-wznos RR w górę-wdech, skłon tułowia w przód, NN lekko ugięte-wydech.

28.       Siad klęczny – uniesienie łokci ku górze-wdech, wydech-powrót do pozycji wyjściowej.

29.       Klęk podparty – wznos LR w górę na zewnątrz i skręt tułowia w lewo-wdech, wydech-powrót do pozycji wyjściowej.

30.       Klęk podparty – wznos LR w górę i PN w tył-wdech, wydech-ugięte NN, skłon do ugiętego kolana, dłoń na NN.





...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin