Sofokles - Antygona.txt

(56 KB) Pobierz
tytu�: "Antygona"
autor: Sofokles

Antyczna tragedia.
Pocz�tek tragedii zwi�zany jest z kultem Dionizosa, boga winnej
latoro�li. Co roku odbywa�y si� uroczysto�ci w trakcie kt�rych
wykonywano ch�raln� pie�� zwan� dytyrambem. Pocz�tkowo j�
improwizowano, ale pomi�dzy VII a VI w. p.n.e.,  odziani w sk�ry
ko�le pasterze �piewali ju� utwory specjalnie na ten cel uk�adane
przez poet�w. W�wczas to zapewne powsta�o okre�lenie "tragedia"
("tragos" - kozio� i "oide" - pie��) i z ch�ru wydzieli� si�
przewodnik. Tespos z Ikarii w VI w. p.n.e. przeciwstawi� ch�rowi
"odpowiadacza" - pierwszego aktora, za� Ajschylos, pierwszy
wielki tragediopisarz grecki, - drugiego. Obecno�� na scenie
trzeciego aktora zawdzi�czamy Sofoklesowi, tw�rcy wieku V p.n.e.
Konkurs dramatyczny sta� si� wa�nym elementem marcowych "Wielkich
Dionizj�w", kt�re trwa�y trzy dni. Ka�dego jeden poeta
prezentowa� tetralogi� (cykl czterech sztuk) z�o�on� z trzech
tragedii i dramatu satyrycznego. Spektakle odbywa�y si� na
okr�g�ym placu - orchestrze (taneczni), w g��bi kt�rej sta�
budynek, z kt�rego wychodzili aktorzy. Nazywano go skene (barak)
i on da� pocz�tek wyrazowi "scena".  Aktorzy wyst�powali w
maskach i butach na koturnach. "Antygona" przyk�adem tragedii
klasycznej
1. �r�d�em fabu�y - mitologia;
2. Istot� utworu:
* konflikt tragiczny ( pomi�dzy ustanowionym przez cz�owieka
prawem pa�stwowym, reprezentowanym przez Kreona a prawem boskim
na kt�re powo�uje si� Antygona), * fatum jako si�a, kt�ra
sprawia, �e bohaterowie musz� si� znale�� w sytuacji tragicznej;
3. Wina tragiczna:
* Antygony - narusza kr�lewski nakaz, ale pragnie uszanowa� prawa
boskie, * Kreona - wydaje bezwzgl�dny rozkaz, ale jest
przekonany, �e ma obowi�zek ukara� zdrajc� ojczyzny i �e zgodne
jest to z wol� bog�w; 4. Ironia tragiczna - dzia�ania Kreona
pzrynosz� skutki sprzeczne z jego zamiarami, im bardziej stara
si� wykonywa� obowi�zki w�adcy, tym szybciej zmierza ku
nieuchronnej katastrofie; 5. Bohaterowie:
* pochodz� z najszlachetniejszych rod�w, zajmuja wysoka pozycj�
spo�eczn� (Kreon, Antygona, Ismena, Hajmon, Eurdyka to rodzina
kr�lewka), * s� szlachetni
 - Kreon my�li przede wszystkim o interesie pa�stwa, jest
sprawiedliwy,  - Antygon� cechuje wielka odwaga i determinacja
w obronie wyznawanych warto�ci, * nieobce sa im wady i s�abo�ci
czyni�ce postacie dramatu bliskimi cz�owiekowi  - Kreon w swym
zaslepieniu nie beirze pod uwag� zdania najbli�szych,  - Antygona
jest okrutna wobec siostry, skazana na smier� �a�uje, �e musi
umrze�; 6. Ch�r: 
* stale obecny na scenie,
* pe�ni funkcje
 - informuj�c o wcze�niejszych wydarzeniach (parados),
 - wyjasnia sens tego, co dzieje si� na scenie (stasimon I,
eksodos),  - ocenia post�powanie bohater�w (stasimon II),
 - bierze udzia� w akcji (epejzodion V) 
7. Ograniczona liczba aktor�w na scenie (opr�cz Ch�ru njwy�ej
trzech); 8. Jedno�� nastroju (powaga i wznios�o��);
9. Jedno�� stylu (brak indywidualizacji j�zykowej - styl
retoryczny); 10. Budowa akcji:
* ci�g wydarze� po��czonych �cis�ymi zwi�zkami przyczynowo-
skutkowymi uk�adaj�cych si� w kolejne fazy:  - wprowadzenei
(prologus),
 - zawi�zanie (epejzodion I),
 - rozwini�cie (epejzodion II, III, IV),
 - perypetia (epejzodion V wydaje si�, �e wszystko sko�czy si�
dobrze),  - katastrofa i rozwi�zanie (eksodos);
11. Trzy jedno�ci:
* akcji (jeden w�tek, brak scen epizodycznych),
* miejsca (przed pa�acem kr�lewskim),
* czasu (brak luk czasowych; akcja dramatu trwa tyle czasu, ile
spektakl). Streszczenie.
Prologos: akcja toczy si� przed pa�acem kr�lewskim w Tebach.
Antygona rozmawia z siostra, Ismen� na temat rozkazu wydanego
przez kr�la, Kreona. Postanowi� on mianowicie z honorami obej��
si� z cia�em Etoklesa (obro�cy miasta), ale zakaza� pogrzebu
drugiemu z braci - Polinejkesowi (naje�d�cy). Antygona postanawia
pochowa� brata i prosi o pomoc siostr�. Ismena odmawia. Wchodzi
ch�r. Parados: na wezwanie Kreona zebra� si� Ch�r Starc�w
Teba�skich. �piewa on radosn� pie�� ku czci niedawnego
zwyci�stwa. Epejzodion I:
Kreon og�asza oficjalnie sw� decyzj�. Nagle wchodzi stra�nik z
wie�ci�, �e kto� pochowa� cia�o Polinejkesa. Przodownik widzi w
tym integracj� bog�w, ale Kreon uwa�a, �e przest�pstwo pope�niono
dla pieni�dzy i kategorycznie ��da schwytania winnego. Stasimon
I: Ch�r �piewa pie�� pochwaln� s�awi�c pa�stwo jako najwy�szy
przejaw cywilizacji. W zwi�zku z tym z�amanie prawa uznaje za
objaw zdrady ojczyzny. Stra�nik wprowadza schwytan� Antygon�.
Epejzodion II: Dziewczyna zosta�a schwytana w chwili, gdy
pr�bowa�a doko�czy� obrz�dy pogrzebowe. Kreon i Antygona tocz�
dysput�, w trakcie kt�rej ka�de uzasadnia swe post�powanie. Kreon
- w�adca, uwa�a, �e dobro pa�stwa wymaga, aby zdrajca ojczyzny
zosta� ukarany. Dlatego te� zabroni� poch�wku Polinejkesowi.
Antygona natomiast, broni�c praw boskich, uwa�a, �e nikomu nie
wolno �ama� praw nakazuj�cych grzeba� zmar�ego. �wi�te zasady s�
dla niej wy�sze ni� prawo wyznaczane przez cz�owieka. Kreon
podtrzymuje sw� decyzj� ukarania siostrzenicy, podejrzewa r�wnie�
Ismen� o wsp�udzia� w przest�pstwie. Ismena gotowa jest wzi��
na siebie wsp�odpowiedzialno��, ale Antygona z pogarda odrzuca
jej pomoc. Stasimon II: Ch�r wyra�a wsp�czucie dla Antygony.
Uznaje jej win�, ale widzi j� w perspektywie cierpie� i grzech�w
przekl�tego rodu Labdakid�w. Pojawia si� Hamon, syn Kreona.
Epejzodion III: Hajmon kocha Antygon� i wyst�puje w jej obronie.
Zarzuca ojcu up�r i tyrani�, bowiem lud, na kt�ry si� powo�uje
Kreon, stoi po stronie dziewczyny. Ojciec w roz�aleniu oskar�a
go o s�abo�� i postanawia ukara� Antygon� przez zamurowanie
�ywcem. Stasimon III: Ch�r �piewa o pot�dze bogini mi�o�ci,
Afrodyty, za kt�rej przyczyna powstaj� spory w rodzinach. Stra�
wprowadza Antygon�. Epejzodion IV: Bohaterka �egna si� z �yciem.
�al jej wszystkiego, czego nie zd��y�a zazna�: mi�o�ci,
ma��e�stwa, macierzy�stwa. Ch�r jej wsp�czuje przypominaj�c
jednak o kl�twie ci���cej nad rodem. Kreon przerywa lament
rozkazuj�c przyspieszy� wyrok. Stasimon IV: Ch�r wspomina Danae,
Likurga, syn�w Fineusa, kt�rzy podobnie jak Antygona �ywcem
zostali zamkni�ci w grobowcu - w ten spos�b podkre�laj�c, �e nikt
nie umknie przeznaczeniu. Wchodzi niewidomy wr�bita, Tejrezjasz.
Epejzodion V: Tejrezjasz rozg�asza, i� ptaki i psy, kt�re �ywi�y
si� porzuconym cia�em Polinejkesa skala�y �wi�tynie. Rozgniewani
bogowie nie chc� s�ucha� mod��w i przyjmowa� sk�adanych ofiar.
Radzi wi�c kr�lowi, aby odwo�a� dwoje decyzje. Kreon odmawia,
bowiem jest przekonany, �e wr�bita zosta� przekupiony przez
wrog�w. Rozgniewany Tejrezjasz zapowiada �mier� Hajmona. To
dopiero przekona�o kr�la i za rad� Przodownika Ch�ru nakazuje
uwolni� Antygon� i pochowa� Polinejkesa. Stasimon V: Ch�r �piewa
hymn ku czci patrona Teb, Dionizosa prosz�c boga o pomoc.
Eksodos: Pos�aniec przynosi wie�� o �mierci Hajmonda. Na pro�b�
kr�lowej, Eurydyki, opowiada, �e Kreon po pochowaniu Polinejkesa
nakaza� otwarcie grobowca Antygony a tam zasta� syna tul�cego
cia�o ukochanej, kt�ra powiesi�a si�. Na widok ojca m�odzian
rzuci� si� na� z mieczem, a gdy chybi�, pope�ni� samob�jstwo.
Zrozpaczona Eurydyka wybiega. Kreon wnosi cia�o syna, a Pos�aniec
powraca, by oznajmi� mu, �e �ona r�wnie� pope�ni�a samob�jstwo,
pchn�a si� no�em. Kreon rozpacza nad bezmiarem swoich win. Ch�r
�piewa o bogach, kt�rzy zsy�aj� kar� za pych� i przez cierpienie
ucz� rozumu i miary.  Konstrukcja utworu i jej styl.
"Antygona" jest tragedi� - powa�nym utworem scenicznym, kt�rego
motyw przewodni stanowi nieprzezwyci�ony konflikt pomi�dzy
d��eniami wybitnej jednostki a si�ami wy�szymi (losem, prawami
historii, interesem spo�ecznym, prawami natury). Zatem podstawow�
kategori� estetyczna stanowi tu tragizm po��czony z wznios�o�ci�.
Bohaterowie wyrastaja ponad przeci�tno��, ale ich losami kieruje
pzreznaczenie (fatum). Budow� akcji charakteryzuje zasada trzech
jedno�ci: - miejsca, - czasu (czas fabu�y nie przekracza 24
godzin), - fabu�y (jeden w�tek pozbawiony scen epizodycznych, z
bohaterami, kt�rych pojawienie si� przybli�a rozwi�zanie
konfliktu)

Osoby dramatu:

ANTYGONA c�rka Edypa
ISMENA jej siostra
CH�R teba�skich starc�w
KREON kr�l Teb
STRA�NIK
HAIMON syn KREONA
TYREZJASZ wr�bita
POS�ANIEC
EURYDYKA �ona KREONA

Rzecz dzieje si� przed pa�acem kr�lewskim w Tebach.


ANTYGONA
O ukochana siostro ma, Ismeno!
Czy ty nie widzisz, �e z kl�sk Edypowych
�adnej za �ycia los nam nie oszcz�dza?
Bo nie ma cierpie� i nie ma ohydy,
Nie ma nies�awy i ha�by, kt�re by
Nas spo�r�d nieszcz�� pasma nie dotkn�y.
C� bo za rozkaz zn�w obwie�ci� miastu
Ten, kt�ry teraz w�adz� w r�ku dzier�y?
Czy� zas�ysza�a? Czy usz�o twej wiedzy,
�e zn�w wrogowie godz� w naszych mi�ych?

ISMENA
O Antygono; �adna wie�� nie dosz�a
Do mnie, ni s�odka, ni goryczy pe�na,
Od dnia, gdy braci stracili�my obu,
W bratnim zabitych razem pojedynku.
Odk�d tej nocy odesz�y Argiw�w
Hufce, niczego wi�cej nie zazna�am
Ni ku pociesze, ni ku wi�kszej trosce.

ANTYGONA
Lecz mnie wie�� dosz�a, i dlatego z domu
Ci� wywo�a�am, by rzecz ci powierzy�.

ISMENA
C� to? Ty jakie� ci�kie wa�ysz s�owa.

ANTYGONA
O tak! Czy� nie wiesz, �e z poleg�ych braci
Kreon jednemu wr�cz odm�wi� grobu? 
�e Eteokla, jak czyni� przystoi,
Pogrzeba� w ziemi w�r�d umar�ych rzeszy,
A za� obwie�ci�, aby Polinika
Nieszcz�sne zw�oki bez czci pozosta�y,
By nikt ich p�aka�, nikt grze�� si� nie wa�y�;
Maj� wi�c le�e� bez �ez i bez grobu,
Na pastw� ptakom �ar�ocznym i straw�.
S�ycha�, �e Kreon czci godny dla ciebie,
Co m�wi�, dla mnie te� wyda� ten ukaz
I �e tu przyjdzie, by tym go og�osi�,
Co go nie znaj�, nie na wiatr zaiste
Rzecz t� stanowi�c, lecz gro��c zarazem
Kamienowaniem ukazu przest�pcom,
Tak si� ma sprawa; teraz wraz uka�esz,
Czy� godn� rodu, czy wyrodn� c�r�.

ISMENA
Gdy taka dola, to c�, o nieszcz�sna,
Pruj�c czy snuj�c bym mog�a tu przyda�?

ANTYGONA
Patrz, by� wspomog�a i popar�a siostr�.

ISMENA
W jakim�e dziele? Dok�d my�l twa mierzy?

ANTYGONA
Ze mn� masz zw�oki opatrzy� braterskie.

ISMENA
Wi�c ty zamierzasz grzeba� wbrew ukazom?

ANTYGONA
Tak, brata m...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin