Kościelak R. 156-159.doc

(37 KB) Pobierz
Kościelak R

Kościelak R. „psychologiczne podstawy rewalidacji upośledzonych umysłowo” s.156-159

 

Rozwój ruchowy dziecka związany jest z całokształtem jego rozwoju psychicznego. W NI obserwuje się olbrzymią różnorodność i zmienność w sferze ruchowej, od zupełnej normy do głębokich zaburzeń ruchowych, charakterystycznych zwłaszcza dla zespołów genetycznych i specyficznych postaci UU

 

Stopień N ruchowej i I wyznacza zakres, rodzaj i intensywność oddziaływań rehabilitacyjnych

 

Lżejsze zaburzenia rozwoju ruchowego:

a)      zaburzenia mikroruchów rąk – przejawiające się w trudnościach z pisaniem, rysowaniem, pracami ręcznymi, sznurowaniem butów, zapinaniem guzików, szyciem, wycinaniem, majsterkowaniem

b)      zaburzenia ruchów tułowia i ich koordynacji z ruchami kończyn, co uwidacznia się w trudnościach z utrzymaniem równowagi, w trudnościach związanych z wykonywaniem ćwiczeń gimnastycznych

c)      globalne opóźnienie rozwoju ruchowego

·         lżejsze

·         głębsze polegające na upośledzeniu ogólnej sprawności ruchowej

 

Opóźnienie rozwoju ruchowego wykazuje różny stopień nasilenia od lekkiego do znacznego:

a)      lżejsze może wyrównać się w ciągu pewnego czasu, w zależności od oddziaływań rehabilitacyjnych i wychowawczych

b)      znaczne – określa się mianem niedorozwoju ruchowego

Lżejsze i głębsze charakteryzuje się ogólnym opóźnieniem sprawności ruchowej oraz zaburzeniami określonymi jako par atonia i synkinezja, szczególnie nasilonymi w niedorozwoju ruchowym

 

·         Paratonia określana jest jako niemożność dowolnego rozluźnienia mięśni, brak możliwości wykonywania ruchów biernych kończynami wskutek nieprawidłowego napięcia mięśniowego

·         Synkinezja polega na wykonywaniu współruchów drugą kończyną, znajdującą się po tej samej stronie ciała, po przeciwnej stronie, bądź tą samą kończyną, która wykonuje ruch

·         Niezręczność ruchowa – charakteryzuje się zaburzeniami koordynacji ruchowej i wzrokowo-ruchowej

 

Do badania rozwoju motorycznego i odchyleń w tym zakresie w 1rż służy Graficzna Metoda Oceny Rozwoju Motorycznego Niemowląt M. Zdańskiej-Brincken i N. Wolańskiego

ð      uwzględniono w niej typowe ruchy małego dziecka i normy czasowe ich występowania:

1)      ruchy głowy i tułowia

2)      ruchy związane z rozwojem pozycji stojącej

3)      ruchy lokomocyjne

ð      dla ułatwienia wprowadzono kanały rozwojowe i siatkę centylową:

·         kanał N (norma) 30%

·         kanały LP (lekko przyspieszony)

·         kanał LO (lekko opóźniony) jako szeroka norma, 70%

·         kanał P (przyspieszony) – skrajny

·         kanał O (opóźniony) – skrajny

 

Próby motoryczne H. Gniewkowskiej służą do oceny rozwoju motorycznego w wieku przedszkolnym i obejmują:

1)      szybkość biegu

2)      długość skoku z rozbiegiem

3)      próbę równowagi, celność rzutu woreczkiem do tarczy

 

Skala Metryczna Oziereckiego służąca do badania rozwoju ruchowego dzieci i młodzieży w wieku od 4 do 16 lat. Skala obejmuje 6 testów badających:

1)      koordynację statyczną

2)      koordynację dynamiczną głównie rąk

3)      koordynację dynamiczną całego ciała

4)      szybkość ruchów

5)      ruchy jednoczesne

6)      pozycję wykonywania ruchów

Na każdy rok przewidzianych jest 6 zadań, obejmujących 6 wymienionych wyżej sprawności ruchowych. Wyniki badania dają się ująć w postaci ilorazu psychomotoryki i w formie profilu

 

Testy sprawności motorycznej Denisiuka – orientacyjny test psychoruchowego rozwoju dla dzieci do 6rż, zapożyczony z lit amerykańskiej i zaadaptowany do warunków polskich

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin