Halinka Spionek.doc

(811 KB) Pobierz
Halinka Spionek „Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka” rozdział IV

Halinka Spionek „Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka” rozdział IV

 

Jedyna niezawodną podstawa klasyfikacji zaburzeń i schorzeń psychiki dziecka jest podstawa etiologiczna.

Jednak większość jednostek chorobowych wyodrębniono na zasadzie zespołu najczęściej powtarzających się objawów, uznanych za typowe oraz ogólnej dynamiki przebiegu schorzenia

 

·         Ogólny stan wiedzy psychiatrycznej nie stanowi wystarczającej podstawy do stworzenia poprawnej klasyfikacji schorzeń psychicznych

·         W psychiatrii dziecięcej też jest brak jednolitej zasady klasyfikacji

             

M. Tramer – 4 grupy schorzeń biorąc za punkt wyjścia klasyfikację zależności somato-psychiczne

1) Schorzenia somatyczne : jako podstawowe występują zarówno przyczyny, jak i objawy somatyczne, zaburzenia psychiczne są tutaj objawem peryferycznym, zaliczono tu świnkę, błonicę itd.

2) Schorzenia somato-psychiczne : podstawowe przyczyny mają charakter somatyczny, stan psychiczny dziecka jest rezultatem wpływu czynników somatycznych na psychikę, np. zapalenie mózgu, opon mózgowych

3) Schorzenia psycho-somatyczne : czynniki psychiczne stanowią element pierwotny, somatyczne zaś wtórny

4) Schorzenia czysto psychiczne – objawy somatyczne mają charakter peryferyczny, np.. schizofrenia

 

Feldner – 7 grup zaburzeń i schorzeń psychicznych u dzieci ( za podstawę klasyfikacji przyjął ubytki funkcjonalne różnych części mózgu)

1.      Nerwica – obniżenie sprawności niektórych jąder podkorowych, gł. zaś gałki bladej ciała prążkowanego oraz prążkowia

2.      Histeria

3.      Epilepsja

4.      Schizofrenia

5.      Niedorozwoje

6.      Przestępczość

7.      Zaburzenia funkcji międzymózgowia

 

Asperger – wszystkie zaburzenia psychicznego rozwoju dziecka dzieli na:

·         organiczne – niedorozwoje, encefalopatie

·         funkcjonalne – neuropatie, psychopatie, schizofrenię dziecięcą, zaburzenia jednoobjawowe, zaburzenia mowy, kłamstwa, kradzież

ð     Klasyfikacja ta ujawniała wszystkie ujemne strony rozdzielania zaburzeń organicznych od czynnościowych

 

Lagache – uwzględnia dwa rodzaje klasyfikacji:

·         medyczno-psychologiczną: na jej podstawie wyodrębnia osiem grup dzieci społecznie nieprzystosowanych:

1.      dzieci nieprzystosowane „reaktywnie”

2.      dzieci z zaburzeniami psychoruchowymi niewielkiego stopnia

3.      dzieci ułomne i kalekie

4.      dzieci uu w stopniu debilizmu

5.      dzieci z zaznaczonymi wyraźnie zaburzeniami charakteru

6.      dzieci przestępcze z recydywą i perwersjami

7.      dzieci chore psychicznie

8.      dzieci głęboko upośledzone psychicznie

·         medyczno-pedagogiczną : wyróżnia trzy rodzaje:

1.      zaburzenia charakteru

2.      zaburzenia w sferze moralnej

3.      zaburzenia o charakterze ewolucyjnym

 

 

 

 

 

D.Buckle, S. Lebovici

Wyróżnili cztery podst grupy zaburzeń zachowania dziecka:

I. Zaburzenia w zachowaniu związane z ograniczonymi uszkodzeniami mózgu

II. Zaburzenia w zachowaniu będące wyrazem patologicznej organizacji osobowości, polegającej na odchyleniach od normy w sferze instynktów lub we właściwościach wrodzonych

III. Zaburzenia w zachowaniu będące wyrazem utrwalonej patologicznej struktury osobowości

IV. Zaburzenia zachowania typu reaktywnego

 

Z punktu widzenia wieku podział na:

I. wiek od 0 do 2 lat: brak łaknienia, zaburzenia snu, neurologiczne

II. 2-5lat: brak łaknienia, zaburzenia w f-cjonowaniu zwieraczy, onanizm, wadliwe nawyki, psucie zabawek, napady gniewu, lęki, zaburzenia mowy

III. 5-8 lat: brak łaknienia,  zaburzenia w f-cjonowaniu zwieraczy, onanizm, wadliwe nawyki, lęki, napady gniewu, trudności w stosunkach rodzinnych, kłamstwa, kradzieże, zaburzenia mowy i psychoruchowe, trudności w nauce i przystosowaniu szkolny,

IV. 8-12 lat: jw., ale się pogłębiają

V. dojrzewanie powyżej 12 lat, jw., ale się pogłębiają

 

Z punktu widzenia stosunków dzieci o zaburzonym zachowaniu z otoczeniem:

1. Sytuacja, kiedy dz mimo swych zaburzeń z zachowaniu jest dobrze oceniane przez najbliższe otoczenie

2. Dz na skutek zaburzeń z zachowaniu jest przyczyną konfliktów z otoczeniem

3. Zaburzone zachowanie dziecka staje się reakcją na konflikty istniejące w jego najbliższym otoczeniu aktualnie, bądź też jest skutkiem sytuacji konfliktowych, które istniały w ubiegłym okresie

 

W celu zachowania jednolitej zasady klasyfikacyjnej neuropsychiatrzy dzielą często zaburzenia rozwoju dziecka ze względu na uwidaczniające się w ich przebiegu zależności między patologicznymi przejawami w zakresie różnych sfer psychomotoryki na trzy grupy:

1) Zaburzenia, w których zachodzi paralelizm symptomów psychicznych i motorycznych: niedorozwój psychoruchowy i niestałość psychoruchowa

2) --||-- dominują patologiczne symptomy nad motorycznymi: schizofrenia dziecięca, cześć stanów po zapaleniu mózgu

3) --||--- dominują motoryczne nad patologicznymi: epilepsja, pląsawica

 

Trójczłonowy podział zaburzeń ze względu na sfery, których te zaburzenia dotyczą:

a)      motoryczne

b)     umysłowe

c)      sfery emocjonalno-uczuciowej

 

Pawlow wyróżnił trzy zasadnicze cechy układu nerwowego:

a)      siłę – napięcie procesu pobudzenia lub hamowania, dające w efekcie odpowiednią reakcję pobudzeniową lub hamulcową

b)     równowagę – wyraża się we wzajemnym stosunku sił obydwu procesów nerwowych

c)      ruchliwość procesów nerwowych – wyraża się w szybkim ich następowaniu po sobie, brak ruchliwości natomiast w opóźnieniu tego następowania

 

Ponieważ dziecko nie rodzi się z układem nerwowym całkowicie dojrzałym dlatego na ukształtowanie się typu układu nerwowego u każdego dziecka wywiera wpływ wiele czynników działających na nie już po urodzeniu

 

Najczęściej wymieniane czynniki warunkujące wykrystalizowanie się typu nerwowego u dziecka – to ogólny stan jego zdrowia oraz warunki środowiskowe i rodzaj oddziaływania wychowawczego

 

 

 

 

 

 

Pawlow wyodrębnił cztery grupy układów nerwowych, stanowiące podstawę czterech różnych temperamentów

 

 

 

·         nie zawsze jednak fakt zakłócenia dynami procesów nerwowych dziecka przesądza o funkcjonalnym charakterze zaburzenia

·         Upośledzenie hamowania korowego prowadzi do zjawiska perseweracji ruchowej

 

 

Wskaźnikiem, którym zazwyczaj posługujemy się w celu określenia poziomu zarówno fizjologicznego jak i psychoruchowego rozwoju dziecka jest jego wiek rozwojowy WR.

 

·         Fizjologowie w celu określenia wieku fizjologicznego zwracają uwagę na zmiany zachodzące w jego układzie kostnym, zmiany zachodzące w uzębieniu, ogólny przyrost wzrostu i wagi, kształtowanie się drugorzędnych cech płciowych

·         Wiek somatyczny ustala się na podstawie pomiarów jego wzrostu i wagi

·         W miarę rozwoju posteruje również i proces kostnienia – wzrost kości długich dokonuje się na granicy nasad i trzonu, granica ta utworzona jest z warstwy kostno-twórczej, gdy następuje połączenie nasady z trzonem. Wzrost kości w kierunku podłużnym zostaje zahamowany

·         Psychologowie wyróżniają najczęściej wiek motoryczny , wiek jego rozwoju umysłowego, czy wiek inteligencji oraz wiek rozwoju społecznego

·         Praktyka wykazuje, że nie tylko wzrost i waga ale również sprawność ruchowa i umysłowa może odbiegać od normy

·         Stopień opóźnienia musi być ujmowany w odniesieniu do wieku dziecka

IR= WR/WŻ     <= ILORAZ ROZWOJU

·         Tempo rozwoju psychofizycznego jest niejednakowe. Umiejętności i sprawności nabywane przez dziecko splatają się ze sobą, a pewien ich wzajemny układ nazywamy normalnym lub typowym

·         W przypadku niewielkich wahań mówimy o różnicach indywidualnych w profilu psychologicznym, w przypadku większych wahań o zaburzeniach tempa rozwoju i rytmu procesy rozwojowego (rozwój nierównomierny lub nieharmonijny)

 

Rozwój nieharmonijny polega na częściowym przyspieszeniu przy jednoczesnym opóźnieniu tempa rozwoju

·          

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin