3_instrukcja_do_wniosku_o_platnosc.pdf

(65 KB) Pobierz
3_instrukcja_do_wniosku_o_platnosc
INSTRUKCJA DO WNIOSKU BENEFICJENTA O PŁATNO ŚĆ
UWAGI OGÓLNE
Beneficjent zobowiązany jest do składania wniosku o płatność z częstotliwością określoną
w umowie/decyzji o dofinansowanie. MoŜliwe jest złoŜenie wniosku, w którym pkt 8-15
pozostają niewypełnione – wniosek stanowi wówczas narzędzie umoŜliwiające właściwym
instytucjom monitorowanie postępu rzeczowego projektu i pozyskanie danych niezbędnych
do sporządzenia sprawozdania okresowego z realizacji programu. Beneficjent wnioskuje
o przyznanie dofinansowania ze środków publicznych – wyliczenia kwoty odpowiadającej tej
części dofinansowania, która odpowiada wkładowi wspólnotowemu dokonuje, w oparciu
o montaŜ finansowy właściwy dla danego działania/priorytetu, instytucja odpowiedzialna za
weryfikację wniosków o płatność, bądź teŜ inna instytucja wskazana przez instytucję
zarządzającą.
Pola zaznaczone na szaro nie są wypełniane przez beneficjenta. Wypełnia je pracownik
instytucji dokonującej weryfikacji wniosku złoŜonego przez beneficjenta (za wyjątkiem pól
w poz. 16, które naleŜy pozostawić niewypełnione).
Wniosek o płatność słuŜy:
1) wnioskowaniu o przyznanie płatności zaliczkowej (beneficjent wypełnia poz. 2-8,
10, 16, 19, 21, 22), przy czym przekazanie pierwszej transzy płatności zaliczkowej
moŜe nastąpić na podstawie umowy o dofinansowanie;
2) rozliczeniu środków przekazanych beneficjentowi w ramach wcześniejszych transz
zaliczkowych z jednoczesnym wnioskowaniem o kolejne transze środków
(beneficjent wypełnia poz. 1- 22 1 );
3) wnioskowaniu o przyznanie płatności stanowiącej refundację wydatków
sfinansowanych ze środków beneficjenta (beneficjent wypełnia poz. 1- 22 1) );
4) rozliczeniu wydatków poniesionych przez państwowe jednostki budŜetowe
sfinansowanych ze środków zapisanych w budŜecie danego dysponenta (beneficjent
wypełnia poz. 1-9, 11-22);
5) przekazaniu informacji o postępie rzeczowym projektu (funkcja sprawozdawcza).
INSTRUKCJA WYPEŁNIANIA KONKRETNYCH POZYCJI WNIOSKU
1. NaleŜy podać datę kończącą okres, za jaki składany jest wniosek, przez co rozumie się
datę złoŜenia wniosku do właściwej instytucji odpowiadającej za jego rozliczenie. Nie
musi być to okres obejmujący pełny miesiąc. Wypełnienie pola nie jest wymagane w
przypadku wniosku o pierwszą płatność przekazywaną w formie zaliczki.
2. W pierwszym wierszu naleŜy podać dane beneficjenta zgodne z umową/decyzją
o dofinansowanie projektu. W dalszych wierszach naleŜy wskazać osoby kontaktowe,
właściwe do udzielenia informacji w zakresie odpowiednich części wniosku. Nie ma
obowiązku podawania danych dwóch osób w przypadku, gdy jedna osoba jest w stanie
udzielić odpowiedzi na pytania dotyczące zarówno postępu finansowego jak
i rzeczowego.
3. NaleŜy podać nazwę programu, w ramach którego realizowany jest projekt.
4. NaleŜy podać numer i nazwę osi priorytetowej, w ramach której realizowany jest projekt.
W przypadku wniosków dotyczących tych projektów, w których zamiast zestawienia dokumentów
potwierdzających poniesione wydatki załącza się wyciąg z dokumentacji księgowej beneficjenta dokumentującej
operacje dokonane w związku z realizowanym projektem, punktu 11 nie wypełnia się.
1
1)
 
5. NaleŜy podać nazwę projektu.
6. NaleŜy podać numer projektu zgodny z umową o dofinansowanie lub decyzją.
7. NaleŜy podać numer umowy lub decyzji.
8. NaleŜy wskazać (poprzez wykreślenie odpowiedzi nieprawidłowych) rodzaj płatności:
płatno ść zaliczkowa ma miejsce wówczas, gdy beneficjent otrzymuje dofinansowanie z
góry, po czym rozlicza w kolejnych wnioskach o płatność poniesione przez siebie
wydatki. Płatno ś ci po ś rednia i ko ń cowa występują w systemie refundacyjnym, gdzie
płatność dla beneficjanta jest zwrotem określonej części poniesionych przez beneficjenta
wydatków wykazanych w wniosku o płatność. W przypadku wniosków składanych przez
beneficjentów będących państwowymi jednostkami budŜetowymi, finansującymi projekt
ze środków zabezpieczonych w budŜecie danej jednostki, naleŜy wykreślić wszystkie
trzy wskazane rodzaje płatności gdyŜ wniosek słuŜy jedynie rozliczeniu dokonanych
wydatków.
9. NaleŜy podać kwotę poniesionych przez beneficjenta wydatków kwalifikowalnych
objętych wnioskiem o płatność; punkt niewypełniany w przypadku wniosku o pierwszą
płatność przekazywaną w formie zaliczki. Kwota ta jest równa sumie wartości
wykazanych w tabeli z pkt 11, w kolumnie 8.
10. NaleŜy podać kwotę, o jaką wnioskuje beneficjent (punkt niewypełniany w przypadku,
gdy beneficjentem jest państwowa jednostka budŜetowa, finansująca projekt ze środków
zabezpieczonych w budŜecie danej jednostki). Wnioskowana kwota powinna
uwzględniać osiągnięty dochód oraz ewentualne korekty finansowe.
11. W zestawieniu dokumentów potwierdzających poniesione wydatki (niewypełnianym
w przypadku wniosku o pierwszą płatność przekazywaną w formie zaliczki oraz w
przypadku wniosków dotyczących tych projektów, w których zamiast zestawienia
dokumentów potwierdzających poniesione wydatki załącza się wyciąg z dokumentacji
księgowej beneficjenta dokumentującej operacje dokonane w związku z realizowanym
projektem) naleŜy podać:
1) numer dokumentu potwierdzającego wydatkowanie środków;
2) numer księgowy lub ewidencyjny dokumentu, nadany przez osobę prowadzącą
ewidencję księgową lub księgi rachunkowe;
3) datę wystawienia dokumentu;
4) datę uregulowania płatności wynikającej z przedstawionego dokumentu
księgowego;
5) nazwę towaru lub usługi wykazanych w odpowiedniej pozycji w przedstawianym
dokumencie księgowym. JeŜeli wydatki dotyczą jednego rodzaju asortymentu,
stanowią wydatki kwalifikowalne i wszystkie pozycje z faktury objęte są
identyczną stawką VAT, moŜliwe jest podanie zbiorczej nazwy bez przepisywania
wszystkich pozycji z faktury (w przypadku wystąpienia róŜnych stawek, pozycje
z faktury naleŜy pogrupować według stawek VAT);
6) kwotę dokumentu brutto;
7) kwotę dokumentu netto (róŜnica pomiędzy wartościami w ust. 6 i 7 wynikać moŜe
wyłącznie z podatku VAT);
8) Kwotę wydatków kwalifikowalnych odnoszących się do wydatków wykazanych
w kolumnie 6;
2
9) Kwotę VAT, uwzględnioną w kolumnie 8, o ile podatek VAT jest kwalifikowalny.
12. NaleŜy wskazać dochód uzyskany w ramach realizowanego projektu od złoŜenia
poprzedniego wniosku o płatność, rozumiany zgodnie z art. 55 ust. 3 rozporządzenia Rady
WE nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz
Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. WE L 210 z
31.07 2006.
13. NaleŜy wskazać źródła sfinansowania wydatków wykazanych w pkt 11, pomniejszonych
o dochód (wykazany w pkt 12), zgodnie ze źródłami wskazanymi w umowie/decyzji
dofinansowania projektu. Pomniejszając wydatki kwalifikowalne wskazane w pkt 11o
dochód z pkt 12 naleŜy odjąć dochód proporcjonalnie od wszystkich źródeł, z których zostały
sfinansowane wydatki. Do środków wykazywanych jako wkład jednostek samorządu
terytorialnego naleŜy zaliczyć w szczególności wydatki:
1) gmin, powiatów i województwa oraz działających w ich imieniu jednostek
organizacyjnych;
2) związków, porozumień i stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego;
3) podmiotów wykonujących usługi publiczne na zlecenia jednostek samorządu
terytorialnego, w których większość udziałów lub akcji posiada samorząd danego
szczebla
4) podmiotów wybranych w drodze ustawy Prawo zamówień publicznych
wykonujących usługi publiczne na podstawie obowiązującej umowy zawartej z
jednostką samorządu terytorialnego
W pozycji inne ś rodki publiczne naleŜy podać m.in. środki funduszy celowych oraz środki
pokrewne środkom publicznym słuŜące realizacji dobra publicznego. Dane dotyczące
wydatków sfinansowanych z poŜyczek EBI powinny być uwzględnione w we właściwych
wierszach znajdujących się powyŜej wiersza suma ogółem .
14. W poz. 13 (wypełnianej w przypadku projektów, w których dofinansowanie
przekazywane jest w formie zaliczki) naleŜy wykazać:
1) w wierszu 1 – całkowitą kwotę wydatków kwalifikowalnych, jakie zgodnie z
umową/decyzja o dofinansowanie mogą być poniesione w ramach projektu;
2) wierszu 2 – środki, jakie przekazano dotychczas beneficjentowi w formie zaliczki;
3) w wierszu 3 – kwotę dotychczas rozliczonych środków (dane narastające od
początku realizacji projektu), przy czym w wierszu tym nie uwzględnia się kwoty
rozliczonej danym wnioskiem;
4) w wierszu 4 – kwotę otrzymanych dotychczas transz, pozostającą do rozliczenia do
momentu złoŜenia danego wniosku o płatność (wartości w wierszu 4 odpowiadają
róŜnicy wartości z wiersza 2 i wiersza 3), wiersz niewypełniany w przypadku
pierwszego wniosku o płatność zaliczkową;
5) w wierszu 5 - wysokość ostatniej otrzymanej transzy;
6) w wierszu 6 - kwotę pozostająca do rozliczenia (wartości w wierszu 6 odpowiadają
sumie wartości z wiersza 4 i wiersza 5);
7) w wierszu 7 – kwotę rozliczoną danym wnioskiem (wydatki kwalifikowalne
pomniejszone o uzyskany dochód;
3
8) w wierszu 8 – relację kwoty rozliczonej danym wnioskiem do kwoty ogółem
pozostającej do rozliczenia (w przypadku kolumny dofinansowanie ) bądź relację
kwot wszystkich rozliczonych dotychczas środków do całkowitej kwoty wydatków,
jakie zgodnie z umową zostaną poniesione w ramach projektu (w przypadku
pozostałych kolumn),
9) w wierszu 9 – kwotę pozostająca do rozliczenia po rozliczeniu wydatków
wykazanych w danym wniosku (wartości w wierszu 9 odpowiadają róŜnicy wartości z
wierszy 6 i 7).
15. W kolumnie 2 naleŜy zamieścić krótki opis prezentujący stan realizacji poszczególnych
zadań/etapów projektu. W kolumnach 3 i 4 naleŜy przedstawić odpowiednio dane
o wydatkach ogółem i wydatkach kwalifikowalnych, jakie zgodnie z umową/decyzją
o dofinansowanie powinny być poniesione w ramach poszczególnych zadań/etapów,
natomiast w kolumnach 5 i 6 wydatki ogółem oraz wydatki kwalifikowalne poniesione
od początku realizacji projektu 2) . Kolumna 7 powinna przedstawiać procentową relację
wartości z kolumny 6 do wartości z kolumny 4.
W odpowiednich wierszach naleŜy wskazać wydatki poniesione na zakup gruntów oraz
mieszkalnictwo, o których mowa w załączniku III do rozporządzenia nr 1828/2006.
NaleŜy równieŜ przekazać informację o wydatkach związanych z kosztami
pośrednimi/ogólnymi rozliczanymi ryczałtowo, o których takŜe jest mowa w załączniku
III rozporządzenia nr 1828/2006, uwzględniając zapisy art.11 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1081/2006 z dnia 5 lipca 2006r. w sprawie
Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1784/1999
(Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006 r.).
UWAGA – jeŜeli ze względu na specyfikę realizowanego projektu trudno jest
wyodrębnić w nim zadania/etapy, beneficjent wypełnia w tabeli jeden wiersz
zawierający dane/komentarz odnoszące się do całego projektu.
16. NaleŜy opisać w kilku zdaniach zadania/etapy, jakie beneficjent planuje podjąć w
ramach realizowanego projektu do czasu złoŜenia kolejnego wniosku o płatność.
17. Wskaźniki produktu określają materialne efekty (np. wybudowane budynki i budowle,
zrealizowane usługi, zakupiony sprzęt), jakie powstały w wyniku wydatkowania
pieniędzy publicznych w okresie realizacji projektu. Wskaźniki rezultatu opisują zmiany
w sytuacji projektodawcy, jego otoczeniu bądź ostatecznych odbiorców, jakie nastąpiły
w wyniku zrealizowania projektu. Tabela dotycząca wskaźników produktu powinna
być wypełniania dla kaŜdego wniosku o płatność (za wyjątkiem kolumny 5, nie
wypełnianej w przypadku pierwszego wniosku o płatność składanego w ramach
projektu), natomiast część tabeli z wskaźnikami rezultatu – wyłącznie dla wniosku o
płatność końcową, wniosku stanowiącego rozliczenie ostatniej transzy przekazywanej w
formie zaliczki lub ostatniego wniosku o płatność składanego w ramach projektu
realizowanego przez beneficjenta będącego państwowa jednostką budŜetową.
Wartość bazowa wskaźnika to wartość przed rozpoczęciem realizacji projektu (uwaga:
w przypadku wskaźników produktu jest równa zeru). Wartość docelowa oznacza
wartość, jaką projektodawca zamierza osiągnąć w wyniku wdroŜenia projektu i musi
być zgodna z wartością docelową wpisaną w umowie/decyzji o dofinansowanie
(wniosku aplikacyjnym). Osiągnięta wartość wskaźnika określa rzeczywiście osiągnięte
materialne efekty w okresie sprawozdawczym lub od początku realizacji projektu. W
przypadku wskaźnika rezultatu projektodawca we wniosku o płatność końcową w
2)
4
Kolumny 5 i 6 powinny być wypełnione takŜe wówczas, gdy pozycje 8-15 wniosku są niewypełnione.
kolumnie 5 (wartość wskaźnika osiągnięta w wyniku zrealizowania projektu) wpisuje
wartość, jaka będzie osiągnięta w momencie zakończenia projektu bądź w okresie
bezpośrednio następującym po tym terminie (w zaleŜności od specyfiki wskaźnika –
jednak okres ten nie moŜe być dłuŜszy niŜ 1 rok).
Stopień realizacji wskaźnika obliczany jest na podstawie formuł zawartych w
kolumnach: 7 tabeli dla wskaźników produktu i 6 tabeli dla wskaźników rezultatu.
W przypadku określenia jednostki miary wskaźnika rezultatu jako %, naleŜy podać
jednocześnie wartość zmiany wyraŜoną w liczbach bezwzględnych, w celu
umoŜliwienia oceny stopnia osiągnięcia zakładanych wskaźników (w przypadku
wartości bezwzględnych wypełnia się wówczas kolumnę 6).
18. NaleŜy przedstawić w kilku zdaniach informację o problemach napotkanych w trakcie
realizacji projektu w okresie objętym wnioskiem o płatność, zadaniach planowanych do
realizacji a niezrealizowanych w tymŜe okresie, wraz z podaniem powodów odstąpienia
przez beneficjenta od realizacji określonych zadań bądź wskazaniem przyczyn
zewnętrznych, uniemoŜliwiających realizację konkretnych zadań. W przypadku
wniosku o płatność końcową, wniosku stanowiącego rozliczenie ostatniej transzy
przekazywanej w formie zaliczki lub ostatniego wniosku o płatność składanego w
ramach projektu realizowanego przez beneficjenta będącego państwowa jednostką
budŜetową naleŜy umieścić dodatkowo komentarz odnośnie zrealizowania wskaźników,
wraz z podaniem przyczyn ewentualnego nieosiągnięcia załoŜonego w projekcie
poziomu wskaźników.
19. NaleŜy przedstawić informację o całkowitych wydatkach kwalifikowalnych, jakie
beneficjent planuje wykazać we wnioskach o płatność składanych w kolejnych
kwartałach i latach, aŜ do zakończenia realizacji projektu..
UWAGA – dane przedstawione w poz. 20 powinny umoŜliwić sporządzenie prognoz
dla całego programu dla czterech kolejnych kwartałów, stąd konieczne jest, aby
informacje przedstawione przez beneficjenta obejmowały kwartały kalendarzowe. W
sytuacji, gdy beneficjent składa wniosek obejmujący wydatki poniesione wyłącznie w
styczniu danego roku, pierwszy wypełniany przez beneficjenta wiersz powinien
zawierać dane dla drugiego kwartału danego roku (kwiecień-czerwiec), a nie dla trzech
kolejnych miesięcy (luty – kwiecień).
20. Poprzez zaznaczenie pola Tak lub Nie naleŜy wskazać, czy realizowany projekt jest
zgodny z zasadami polityk wspólnoty 3) , do przestrzegania których beneficjent
zobowiązał się w umowie/decyzji o dofinansowanie. W przypadku nieprzestrzegania
polityk wspólnoty (tj. wyboru pola Nie ) naleŜy opisać w kilku zdaniach, na czym
polegały nieprawidłowości oraz wskazać podjęte działania naprawcze. W opisie naleŜy
uwzględnić wyniki kontroli/audytów wskazujących na naruszenie zasad polityk UE.
21. NaleŜy wskazać miejsce przechowywania dokumentacji związanej z projektem, podając
adres i charakter miejsca (np. siedziba firmy, miejsce stałego zameldowania itp.).
22. Załącznikami do wniosku mogą być potwierdzone za zgodność z oryginałem kopie
faktur lub dokumentów księgowych o równowaŜnej wartości dowodowej (zgodne z poz.
11 wniosku) wraz z dowodami zapłaty, jak równieŜ poświadczone za zgodność z
oryginałem kopie dokumentów potwierdzającego odbiór/wykonanie prac oraz inne
dokumenty, o ile są wymagane zgodnie z umową/decyzją o dofinansowanie.
3) Instytucja zarządzająca moŜe wskazać w instrukcji do wniosku bądź teŜ samym wniosku konkretne polityki
wspólnoty.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin