koncepcja_metodologii_czesc1.pdf

(207 KB) Pobierz
koncepcja_metodologii_czesc1
Koncepcja metodologii opracowywania jednostek dydaktycznych – część 1
e-learning, multimedia w edukacji 2008/2009
Warszawa, 30 kwietnia 2008
K ONCEPCJA METODOLOGII OPRACOWYWANIA JEDNOSTEK
DYDAKTYCZNYCH CZĘŚĆ 1
1. Raport
„Koncepcja metodologii opracowywania jednostek dydaktycznych” jest efektem pracy zespołu
w ramach etapu 1 fazy 2 projektu „Opracowanie metodologii programów i materiałów
dydaktycznych do kształcenia na odległość.”
Skład zespołu:
Mgr Izabella Bednarczyk, doktorantka, Instytut Studiów Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Dr Joanna Opoka, Pełnomocnik Rektora ds. studiów zdalnych, Polski Uniwersytet Wirtualny; Wyższa
Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi.
Dr hab. Arkadiusz Orłowski, dyrektor Centrum Edukacji Multimedialnej SGGW, Warszawa.
Dr Leszek Rudak (koordynator zespołu), adiunkt, Uniwersytet Warszawski, zastępca dyrektora
Centrum Otwartej i Multimedialnej Edukacji UW.
Dr Agnieszka Wierzbicka, adiunkt, Uniwersytet Łódzki; koordynator ds. metodycznych w Ośrodku
Nowych Technologii Edukacyjnych w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy.
305158650.001.png 305158650.002.png 305158650.003.png
Koncepcja metodologii opracowywania jednostek dydaktycznych – część 1
e-learning, multimedia w edukacji 2008/2009
2. Spis treści
1. Raport ......................................................................................................................................... 1
2. Spis treści.................................................................................................................................... 2
3. Wstęp ......................................................................................................................................... 3
4. Założenia metodologiczne.......................................................................................................... 7
Koncepcja metodologii opracowywania jednostek dydaktycznych – część 1
e-learning, multimedia w edukacji 2008/2009
3. Wstęp
Alexander Bard i Jan Söderqvist, autorzy modelu nowego społeczeństwa ery informacji, netokracji ,
powstającego jako efekt transformacji społecznych, których świadkami jesteśmy, tak charakteryzują
edukację przyszłości:
„Edukacja przyszłości będzie interaktywna, pragmatyczna i będzie się szybko adaptować do
nowych warunków. Będzie prowadzona i rozwijana w sieci w formie małych, precyzyjnie
dopasowanych modułów, skonstruowanych specjalnie na potrzeby konkretnego zadania.
O regułach nauczania będą decydowali uczniowie, a nie instytucje edukacyjne.” ([1] s. 235)
Wyniki badań przeprowadzonych w pierwszej fazie projektu „Opracowanie metodologii programów
i materiałów dydaktycznych do kształcenia na odległość” potwierdzają częściowo to przewidywanie.
Analiza potrzeb edukacyjnych społeczeństwa [2] wskazuje, że:
„Preferowane są kursy i szkolenia krótkie, po których nabytą wiedzę lub umiejętności można
wykorzystać stosunkowo szybko po ukończeniu kursu.” (s. 83)
„Według pytanych przez nad urzędników z powiatowych urzędów pracy najlepsze są szkolenia
krótkie, dające konkretne umiejętności lub wiedzę.” (s. 84)
Ze wspomnianego raportu wynika także, że przyszłością edukacji (przynajmniej w zakresie kształcenia
ustawicznego dorosłych), zgodnie z zapowiedzią Barda i Söderqvista, jest nauczanie zdalne za
pomocą sieci globalnej, co potwierdzają poniższe cytaty:
„Osoby, które wcześniej spotkały się z kursami internetowymi chętniej wskazują ‘internetowe’
formy szkolenia, zwłaszcza formy ‘hybrydowe’, częściej niż osoby, które nigdy w takich
szkoleniach nie uczestniczyły. Osoby korzystające dłużej z internetu (więcej niż 5 lat) bardziej
preferują kursy prowadzone przez internet.” (s. 84)
„Kursami internetowymi (w różnej formie) najbardziej zainteresowane są kobiety, mieszkańcy
wsi i w małych miast (poniżej 20 tys. mieszkańców) oraz osoby najmłodsze.” (s. 83)
„Pozytywnym sygnałem zwiększającym możliwości wykorzystania e-nauczania do
niwelowania barier w dostępie do edukacji jest też to, że zdobywanie umiejętności
informatycznych zajmuje czołową pozycję na liście preferowanych przez Polaków dziedzin
kształcenia.” (s. 83)
W takiej sytuacji konieczne jest skonstruowanie metodologii tworzenia jednostek dydaktycznych
(kursów), które można udostępniać przez sieć komputerową lub na nośnikach wymiennych. Wymaga
to, aby dydaktyka tych kursów dopasowana była do komunikacji za pośrednictwem komputera.
W konsekwencji nowe warunki pracy zmieniają rolę nauczyciela, jego zadania i metody działania.
W tradycyjnym sposobie nauczania 1 nauczyciel opracowuje plan metodyczny ( konspekt lekcji ), który
Niemierko charakteryzuje w sposób następujący:
1 Edukacją tradycyjną nazywamy uczenie bezpośrednie odbywane w sali lekcyjnej z zachowaniem
jednoczesności miejsca i czasu: w zajęciach bezpośrednio biorą udział uczniowie i nauczyciel.
Koncepcja metodologii opracowywania jednostek dydaktycznych – część 1
e-learning, multimedia w edukacji 2008/2009
„Treść kształcenia – dobrana, określona i powarstwowana w poprzednich etapach
planowania – przybiera w planie metodycznym postać zadaniową: przewidziana czynność
docelowa (np. pisemne dzielenie liczb) ma być przez ucznia opanowana dzięki wykonaniu
pewnych czynności pośredniczących (np. kolejne odejmowanie pewnej liczby kasztanów),
regulowanych czynnościami metodycznymi (np. poleceniami, rysunkami) nauczyciela,
dysponującego odpowiednim wyposażeniem . To wszystko powinno być zapisane w planie
metodycznym lekcji.” ([3] s. 52)
Plan metodyczny jest wynikiem konsekwentnego planowania zajęć edukacyjnych. Stanowi
ustrukturalizowaną czynność, która przebiega zgodnie ze schematem „od ogółu do szczegółu” [3].
Jednak nie ma wielu wskazówek jak planować zajęcia. Najważniejszą jest wyróżnienie etapów
planowania (kierunkowe, wynikowe, metodyczne) oraz określenie, że pierwszy i drugi dotyczą
aktywności ucznia, a trzeci działań nauczyciela ([3] s. 50).
W przypadku edukacji tradycyjnej dokładniejsze „instrukcje” dotyczące planowania zajęć nie są
potrzebne, bowiem nauczyciel dysponujący odpowiednimi materiałami i środkami potrafi zastosować
skuteczne metody nauczania; dostosować je do aktualnych warunków (liczba uczniów, ich zdolności,
motywacje, uprzednia wiedza). W sytuacji bezpośredniego kontaktu nauczyciela z uczniami nie trzeba
planować szczegółów procesu dydaktycznego. Wynika to z możliwości spontanicznych, adekwatnych
do zaistniałej sytuacji reakcji nauczyciela (synchronizacja miejsca i czasu pracy „nauczyciel – uczeń”).
Nie jest to jednak całkowita improwizacja, bo w ramach przygotowania do zawodu, nauczyciel musiał
opanować różne sposoby zachowania na lekcji i metody pracy z uczniami, a więc w klasie dobiera
metody spośród „uprzednio przygotowanych”. W kursach internetowych (zajęciach dostosowanych
do prowadzenia w sieci), które charakteryzuje zwykle komunikacja asynchroniczna, proces
dydaktyczny wymaga znacznie bardziej szczegółowego opracowania. Potwierdzają to opisane przez
Grażynę Wieczorkowską i Jana Madeya zasady prowadzenia zajęć za pośrednictwem Internetu [4]
oraz przedstawione przez Gilly Salmon wskazówki dla e-nauczyciela [10]. Choć w e-nauczaniu,
podobnie jak w modelu tradycyjnym, podstawę stanowi komunikacja (zarówno w wymiarze
„prowadzący-student” jak i „student – student”) to komunikowane się za pomocą komputera nie jest
naturalnym procesem 2 , co jak wspomniano wcześniej wymusza znacznie dokładniejsze
zaprojektowanie dydaktyki.
Nauczanie na odległość to nie tylko edukacja ze wsparciem nauczyciela, ale również kursy
samokształceniowe. Przygotowanie ich wymaga jeszcze większej precyzji w konstrukcji procesu
dydaktycznego gdyż ze względu na brak prowadzącego nie można niczego zmodyfikować w trakcie
realizacji zajęć.
Choć niewątpliwie można wskazać różnice między nauczaniem tradycyjnym a e-nauczaniem, 3 to nie
należy ich umiejscawiać na dwóch przeciwległych (opozycyjnych) krańcach skali metod. Według
K. Kruszewskiego:
W edukacji tradycyjnej nauczyciel porozumiewa się z uczniami za pomocą głosu, gestów, mimiki twarzy, itp.
W edukacji internetowej głównym kanałem komunikacji jest tekst pisany.
3
Termin e-nauczanie rozumiemy, jako sposób przekazywania wiedzy i uczenia umiejĘtnoŚci wykorzystujĄcy
technologie informatyczne i Środki przekazu multimedialnego odbywajĄcy siĘ w czĘŚci lub w całoŚci w trybie
asynchronicznego kształcenia zdalnego . Jest to modyfikacja definicji podanej w [6] (s. 25). Kształcenie
2
Koncepcja metodologii opracowywania jednostek dydaktycznych – część 1
e-learning, multimedia w edukacji 2008/2009
„Nauczanie szkolne jest czynnością planową i celową. Nadaje ona określony kształt i kolejność
czynnościom uczniów, dzięki którym mają oni osiągnąć określone cele, czyli zmienić się tak,
jak pragnie tego nauczyciel. Nauczanie przebiega więc według pewnego planu, który
obejmuje odpowiedzi na trzy pytania: po co uczyć?, czego uczyć?, jak uczyć?” ([3] s. 447)
Analogicznie można zdefiniować nauczanie przez Internet. Niezależnie od rodzaju (wsparcie
prowadzącego vs samouczek), proces nauczania pozostaje niezmienny. Zmienia się tylko
wykorzystywana forma komunikacji. Pozwala to zaadoptować znane teorie konstruowania
programów nauczania i planowania procesu dydaktycznego do warunków e-nauczania. Kruszewski
opisując zasady planowania zajęć (zarówno tradycyjnych jak i internetowych) wskazuje na cztery
obszary, w których należy podjąć szereg decyzji:
1) cel nauczania - co mają osiągnąć uczniowie dzięki kształceniu?
2) materiał nauczania - co ma stanowić wiedzę, dzięki której uczniowie osiągną założone
rezultaty?, co ma być treścią procesu dydaktycznego?, co ma być nośnikiem czynności
nauczyciela i uczniów?
3) proces dydaktyczny – co ma robić nauczyciel?, co mają robić uczniowie?, jakie zastosować
wyposażenie dydaktyczne?, jak gospodarować czasem?, jak wykorzystać przestrzeń?
4) ewaluacja programu - w jaki sposób dowiedzieć się, czy program jest poprawnie
skonstruowany oraz co i jak w nim poprawić? ([3] s. 447).
Schemat decyzyjny w e-nauczaniu wymaga, aby poszerzyć go o metody komunikacyjne oraz rolę
nauczyciela. W nauczaniu tradycyjnym pozycja uczącego nie podlega dyskusji – musi być obecny
w klasie by proces dydaktyczny mógł być realizowany. W e-nauczaniu jest inaczej. Proces nauczania
zachodzi bez fizycznej obecności nauczyciela. Zakres jego mentalnej obecności może zmieniać się od
zerowej przez konsultanta, któremu można zadać pytanie i otrzymać po pewnym czasie odpowiedź,
po rzeczywistego prowadzącego, aktywnego przez 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę (co należy
rozumieć jako brak określenia ram czasowych dla udziału prowadzącego kurs – może on odpowiadać
na pytania uczestników, poprawiać materiały, sprawdzać zadania, udostępniać nowe materiały
w dogodnym dla niego czasie i dniu, a nie tylko w wyznaczonych planem lekcji lub ustalonych z góry
terminach).
Poza dwiema dodatkowymi decyzjami (komunikacja, rola nauczyciela), które musi podjąć projektant
e-zajęć, jest jeszcze jedna wynikająca z nowej roli nauczyciela. W e-kursie nauczyciel ma ograniczoną
możliwość obserwacji uczniów i dostosowywania procesu uczenia do wyników obserwacji. Więcej
decyzji dotyczących sposobu uczenia się, wyboru określonej ścieżki poznawania treści, czasu
przeznaczonego na dany temat pozostaje w rękach ucznia. Dlatego projektant e-kursu musi znacznie
dokładniej niż to ma miejsce w nauczaniu tradycyjnym zaplanować ścieżki rozwoju i dostępne
schematy dróg przejścia przez całość materiału.
Wśród różnic w planowaniu e-zajęć i zajęć tradycyjnych nie wymieniamy przygotowywania
materiałów edukacyjnych, bowiem zasady ich opracowywania są takie same bez względu na tryb
asynchroniczne i kształcenie zdalne należy rozumieć zgodnie z definicjami podanymi w [6] (ss. 14 i 24). Zajęcia
edukacyjne przeprowadzane w tym trybie będziemy nazywali e-zajęciami, e-kursem, itp.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin