Nauczycielskie Publikacje Edukacyjne http://www.zeszyt.pl
Opublikuj swoje artykuły w ramach naszego archiwum korzystając z elektronicznego systemu rejestracji publikacji. Stała współpraca z NPE procentuje – możesz bezpłatnie korzystać z własnego serwisu internetowego i komercyjnego konta pocztowego. Publikacje w NPE są bezpłatne. Wystawiamy zaświadczenia o publikacji.
**********
mgr Marta Paszkiewicz
Zespół Szkół im. Bohaterów Września 1939 Roku
w Iławie
Scenariusz zajęć ze ścieżki „Edukacja czytelnicza i medialna”
Klasa: II liceum i technikum
Czas trwania: 1 jednostka lekcyjna (45 min.)
Zajęcia odbywają się w bibliotece szkolnej.
Temat: Książka i czasopismo jako podstawowe źródło informacji.
Cele:
Poziom wiadomości:
- uczeń zna elementy budowy książki (na przykładzie książki popularnonaukowej),
- uczeń zna rodzaje czasopism, współczesne wydawnictwa i serie wydawnicze,
- uczeń zna wartość książki i czasopisma jako efektów twórczej działalności człowieka,
Poziom umiejętności:
- uczeń potrafi korzystać z książki, jej aparatu naukowego,
- uczeń rozróżnia rodzaje gazet i czasopism,
- uczeń potrafi znaleźć potrzebne informacje w gazecie i czasopiśmie, umie wyszukać stałe działy,
- uczeń sprawnie posługuje się różnymi typami wydawnictw,
Metody: wykład, pokaz, pogadanka
Środki dydaktyczne: plansza ilustrująca podział wydawnictw, plansza „Budowa książki popularnonaukowej”, egzemplarze gazet, czasopism, książek.
Literatura:
1. Andrzejewska Jadwiga: Bibliotekarstwo szkolne: teoria i praktyka. T.2
2. „Encyklopedia wiedzy o książce”
3. „Encyklopedia wiedzy o prasie”
5. Słownik terminów literackich: Pod red. Janusza Sławińskiego
6. Biblioteka w szkole 1992, nr 10, s. 20
1. Krótka pogadanka - potrzeba rozróżnienia typów dokumentów współczesnych, ich rola w nauce i życiu.
2. Zapoznanie z różnymi typami wydawnictw:
- zwarte - wydawnictwa ukazujące się jako całość lub wydawane sukcesywnie w kolejnych woluminach, przy przewidzianym z góry zakończeniu. Należą tu książki i broszury (do 64 stron).
- ciągłe - wydawnictwo o nie przewidzianym z góry zakończeniu, ukazujące się w określonych lub nie określonych odstępach czasu, częściami opatrzonymi wspólnym tytułem i zwykle oznaczonymi numerycznie lub chronologicznie (numery, zeszyty, tomy, roczniki). Należą tu:
a) wydawnictwa periodyczne - gazety, czasopisma
b) wydawnictwa seryjne
c) wydawnictwa zbiorowe
WYDAWNICTWA
ZWARTE CIĄGŁE
książki broszury periodyczne zbiorowe
kalendarze seryjne
informatory gazety czasopisma
(wydawane okresowo)
3. Struktura treściowa książki na podstawie książki popularnonaukowej:
a) Przypomnienie wiadomości o budowie książki (oprawa, karta tytułowa, część główna, spis treści),
b) Rozdanie różnych rodzajów książek popularnonaukowych,
c) Analiza zawartości treściowej książki popularnonaukowej,
d) Zapoznanie z planszą „Budowa książki popularnonaukowej”,
Lp.
Część składowa książki
popularnonaukowej
Co zawiera
Gdzie się mieści
1.
TYTULATURA
· autor
· tytuł
· podtytuł
· wydawnictwo
na początku książki
2.
CZĘŚĆ
WPROWADZAJĄCA
· wstęp
· słowo od autora
· przedmowa
za tytulaturą ( kartą tytułową)
3.
CZĘŚĆ GŁÓWNA
· treść książki
4.
APARAT NAUKOWY
· spis treści
· indeksy
· przypisy
· słowniczek
· bibliografia
· aneks
na końcu książki
(przypisy mogą być
u dołu strony, spis
treści na początku
książki)
5.
POZATEKSTOWE
ŹRÓDŁA
INFORMACJI
· ilustracje
· mapy
· zdjęcia
· tablice
w części głównej lub
za aparatem
naukowym
e) Próba zdefiniowania poszczególnych części składowych książki popularnonaukowej:
- tytulatura - tytuł wraz z dodatkowymi informacjami umożliwiającymi identyfikację książki,
- część wprowadzająca - teksty, które pozwolą na wstępne zapoznanie się z charakterem książki,
- część główna - treść książki, rozdziały,
- aparat naukowy - dodatki, które pomagają szybko dotrzeć do interesujących nas w tej chwili informacji,
- pozatekstowe źródła informacji - elementy ubarwiające, ilustrujące treść pisaną.
4. Podział gazet i czasopism:
a) Rozróżnienie gazety i czasopisma:
- gazeta - wydawnictwo periodyczne ukazujące się zazwyczaj codziennie, czasem nawet dwukrotnie w ciągu dnia, a co najmniej raz w tygodniu, zawierające informacje o wydarzeniach aktualnych, interesujących możliwie najszerszy ogół czytelników,
- czasopismo - wydawnictwo periodyczne ukazujące się nie częściej niż raz w tygodniu,
b) Rodzaje czasopism:
· ze względu na treść:
- popularnonaukowe,
- kulturalno-oświatowe,
- techniczne,
- turystyczne,
- urzędowe,
- satyryczne,
- filmowe,
· ze względu na adresatów:
- dziecięce,
- młodzieżowe,
- dla dorosłych,
- kobiece,
- fachowe,
· ze względu na częstotliwość wydawania:
- tygodnik,
- miesięcznik,
- kwartalnik,...
Iwa.4