9_Biznesplan_solarium.doc

(128 KB) Pobierz



 

                                                                                                                                            www.adviser.info.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BIZNESPLAN

Solarium „SOLE”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.        POUFNOŚĆ I UZNANIE RYZYKA

1. Klauzula poufności

 

              Informacje zawarte w biznesplanie są ściśle poufne i zostały przedstawione przy założeniu, że nie zostaną przedstawione osobom trzecim bez wyraźnej zgody właściciela solarium. Klauzula dotyczy zarówno informacji przedstawiających obecną i przyszłą sytuację  firmy jak również przyjętych strategii, planów rozwojowych i zamierzonych przedsięwzięć.

 

2.     Uznanie ryzyka

 

              Prezentowany biznesplan stanowi obraz obecnej sytuacji firmy oraz planowych działań rozwojowych. Projekcja organizowania i rozwoju firmy, kształtowania się wartości przychodów i kosztów oraz przyjętych strategii, opracowana została w sposób gwarantujący obiektywne i realne jej przedstawienie. Pomimo to cechą nieodłączną wszelkich prognoz i projektów jest towarzyszące im ryzyko odchyleń. Rozbieżności pomiędzy prognozą a realnymi efektami mogą wynikać z wielu czynników, którymi są przede wszystkim zmienne warunki ekonomiczno- społeczne, załamania koniunktury, zmiany w stosowaniu strategii marketingowej, odchylenia od standardowych cyklów koniunkturalnych w gospodarce, czy też zdarzenia nadzwyczajne niemożliwe do przewidzenia na etapie sporządzania biznesplanu. W związku z powyższym wszyscy odbiorcy niniejszego dokumentu powinni być świadomi możliwego ryzyka wystąpienia wspomnianych powyżej zmian.

 

II.     PRZEGLĄD BIZNESU

 

              Planowana działalność gospodarcza będzie polegała na świadczeniu usług w ramach funkcjonującego solarium. Będą to usługi związane z udostępnianiem możliwości korzystania z aparatury solarium za odpowiednią opłatą liczoną w skali czasowej. Działalność będzie funkcjonowała jako jednoosobowa działalność gospodarcza. W pierwszym okresie działalności nie będą również zatrudniane dodatkowe osoby ponieważ rozmiar biznesu oraz liczba obowiązków związanych z obsługą solarium nie będą tego wymagały. Rozpoczęcie działalności planowane jest na dzień 15.07.2009. Analizując bariery jakie wystąpią w momencie rozpoczynania działalności należy stwierdzić, że w przypadku tego rodzaju biznesu nie są wymagane dodatkowe pozwolenia i koncesje. aKolejnym bardzo ważnym zagadnieniem przy analizie początkowej fazy działalności są wymagane zasoby do jej rozpoczęcia. Jak wspomniano wcześniej, solarium nie będzie zatrudniało w początkowej fazie działalności żadnych pracowników. W związku z tym zasoby personalne będą się ograniczały wyłącznie do pracy właściciela. Znacznie większe będą wymagane zasoby rzeczowe. Podzielić możemy je na kilka grupy takich jak: lokal, wyposażenie meblowe, sprzęt komputerowy, lampy do solarium itp. Organizacja takiego biznesu jak solarium wymaga znacznych nakładów finansowych głównie w zakresie zakupu sprzętu. W chwili obecnej zorganizowany jest już lokal na solarium o powierzchni 45 m2. Lokal ten pozwoli na zorganizowanie biznesu o małym rozmiarze działalności.

 

III.   OFERTA FIRMY

 

              Oferta solarium będzie stosunkowo wąska ponieważ będzie się ograniczała do opalania w jednym z trzech dostępnych aparatów. Będą to następujące urządzenia:

Ergoline OPEN SUN 600 ART

MEGA SUN T200 (Tuba)

Ergoline AVANTGARDA 600

MEGA SUN Space 200

MEGA SUN 7900 CPI Easy Care

Ergoline EXELLENCE 800 MULTIVISION

Cennik usług będzie się prezentował następująco:

Ergoline OPEN SUN 600 ART

·       10 min. - 9,5 pln

·       12 min. - 10,5pln

·       15 min. - 12 pln

MEGA SUN T200 (Tuba)

·       10 min. - 14 pln

·       12 min. - 16 pln

·       15 min. - 19 pln

Ergoline AVANTGARDA 600

·       10 min. - 13 pln

·       12 min. - 15 pln

·       15 min. - 18,5 pln

MEGA SUN Space 200

·       1 min - 1,45 pln

MEGA SUN 7900 CPI Easy Care  NOWOŚĆ

l     1 min - 1,80 pln

Ergoline EXELLENCE 800 MULTIVISION

l     1 min - 1,75 pln

 

IV.  ANALIZA BRANŻY

 

              Planowana działalność solarium będzie funkcjonowała na rynku usług pielęgnacji zdrowia i urody. Rynek ten zawsze charakteryzował się dużym zainteresowaniem i znaczną liczbą potencjalnych klientów. Analizując rozwój tego rodzaju rynku na przestrzeni lat zauważa się jego znaczny rozwój po roku 1995. Bardzo dynamiczny rozwój rozpoczął się po roku 2000. Analizując przyczyny takiej sytuacji wymienić można następujące czynniki:

-         wzrost zamożności niektórych grup społecznych,

-         znacznie większe zainteresowanie tego rodzaju usługami,

-         wymogi estetyczne stawiane przed pracownikami firm

Solaria w ciągu ostatnich lat ciągle zwiększają swoje obroty pomimo rosnącej liczby tego rodzaju punktów usługowych. Wynika to z rosnącego zainteresowanie tego rodzaju usługami.

              Potencjalnymi klientami firmy są zasadniczo osoby o średnich i wysokich dochodach. Nie wyklucza to oczywiście faktu korzystania z tego rodzaju usług przez osoby mniej zamożne, jednak ich udział w ogólnej liczbie klientów jest bardzo mały. Najogólniej mówiąc usługi solarium zaliczyć możemy do grupy usług luksusowych. Obecna tendencja na rynku wskazuje jednak przemieszczanie się tego rodzaju usług w kierunku grup standardowych i coraz bardziej powszechnych.

              Konkurencja na rynku wciąż jest bardzo mała. Porównując liczbę potencjalnych klientów do liczby solariów, oraz tendencję wzrostową w zakresie zainteresowania tego rodzaju usługami stwierdzić można, że nawet 50% wzrost liczby solariów pozwoli na utrzymanie rentowności przez wszystkie punkty usługowe. Stanowi to bardzo dużą szansę dla nowych działalności w tym zakresie. Rozpoczynanie działalności w momencie nienasycenia rynku jest znacznie prostsze ponieważ ograniczone zostaje ryzyko ostrej walki konkurencyjnej z obecnymi uczestnikami rynku.

 

 

 

V.     STRATEGIA MARKETINGOWA

 

Strategia marketingowa zawiera w sobie trzy główne strategie wpływające na działalność przedsiębiorstwa, a mianowicie strategię cen, strategię promocji i strategię dystrybucji. W przypadku planowanego biznesu opracowana do wdrożenia strategia cenowa zakłada sprzedaż usług solarium po cenach bardzo zbliżonych do konkurencji, jednak nieco wyższych. Wynika to z faktu, że znacznie lepsze efekty daje konkurencja poprzez sprzedaż usług wyższej jakości po cenach standardowych lub nieco wyższych, aniżeli po cenach niższych, co skutkuje obniżeniem jakości oferty. Zastosowanie wyższych cen będzie możliwe dzięki wykorzystywaniu w działalności nowoczesnych lam solarnych. Oczywiście ceny mogą być wyższe nieznacznie, tak aby nie było to zauważalne dla klientów.

              W przypadku solarium bardzo ważna będzie strategia promocji docierająca do klientów indywidualnych. Rozwój każdego rodzaju biznesu ściśle wiąże się z zastosowaniem określonych metod reklamy. W naszym przypadku stosowane będą następujące metody reklamy:

- reklama w miejscu prowadzenia działalności,

- reklama poprzez ulotki, foldery, wizytówki itp.

- dobra opinia o poziomie usług solarium,

- reklama w prasie lokalnej,

- reklama w Internecie.

Przedstawione formy reklamy charakteryzuje stosunkowo niski koszt. Koszt poszczególnych metod kształtuje się w ujęciu miesięcznym następująco: w miejscu prowadzenia działalności (ok. 1.000 zł – koszt jednorazowy), reklama poprzez ulotki, wizytówki itp. (ok. 150 zł miesięcznie), reklama w prasie lokalne (ok.150 zł miesięcznie), reklama internetowa (ok.50 zł miesięcznie).

              Strategia dystrybucji w naszym przypadku będzie polegała wyłącznie na sprzedaży bezpośredniej w miejscu działalności. 

 

VI.  KADRA KIEROWNICZA I PERSONEL

 

Przedsiębiorstwo na początkowym etapie działalności (do około 2 roku) nie będzie zatrudniało pracowników. Po rozwinięciu działalności planowane jest zwiększenie zatrudnienia do 1 osoby. Kierownictwo w firmie będzie jednoosobowe i będzie wykonywane bezpośrednio przez właściciela. Będzie on odpowiedzialny za realizację sprzedaży, pozyskiwanie nowych klientów, podpisywanie umów z dostawcami oraz wszystkie działania organizacyjne i finansowe firmy.

              Struktura organizacyjna w pierwszym okresie działalności będzie się przedstawiać następująco

 

KLIENCI

 

 

WŁAŚCICIEL /

SPRZEDAWCA



INSTYTUCJE

ZEWNĘTRZNE

 

 

 

 

Po zatrudnieniu pracowników struktura zostanie nieco zmodyfikowana i będzie się prezentowała następująco

KLIENCI



PRACOWNIK n

 

WŁAŚCICIEL /

SPRZEDAWCA



PRACOWNIK 2

INSTYTUCJE

ZEWNĘTRZNE

PRACOWNIK 1

 

 

 

VII.                        CELE DZIAŁALNOŚCI

 

Planowane w naszym przypadku przedsięwzięcie opiera się na założeniu ciągłego doskonalenia i rozwijania swojej oferty. Wymusza to więc realizację przedstawionych poniżej celów.

Krótka perspektywa czasu – do 3 lat

Średnia perspektywa czasu – do 5 lat

Zorganizowanie przedsięwzięcia (struktura, zasoby, opracowanie i wdrożenie zasad funkcjonowania).

Poszerzenie oferty o usługi zabiegów kosmetycznych

Rozpoczęcie działalności w podstawowym zakresie

Wzrost liczby stałych klientów o 30 % w stosunku do pierwszych trzech lat działalności

Pozyskanie liczby klientów gwarantującej rentowność przedsięwzięcia

Otwarcie drugiego solarium

Wdrożenie odpowiednich działań marketingowych i promocyjnych

Zatrudnienie 2 pracowników

Ugruntowanie marki solarium i uzyskanie dobrej pozycji konkurencyjnej

 

Wypracowanie dodatniego wyniku finansowego w 1 roku działalności

 

Ugruntowanie procesów stosowanych w działalności firmy oraz zapewnienie konsekwentnego ich realizowania przez personel po jego zatrudnieniu.

 

 

VIII.                      OCENA RYZYKA – ANALIZA SWOT

 

Każde przedsięwzięcie niesie za sobą wiele różnego rodzaju form ryzyka. Są to zarówno ryzyka związane ze sferą finansową, jak i sferą organizacyjna. W przypadku planowanego przedsięwzięcia występują następujące ryzyka:

3.     ryzyka rynkowe

4.     ryzyka finansowe,

5.     ryzyka personalne,

Na każdym etapie działalności solarium należy wziąć pod uwagę ryzyka rynkowe występujące na rynku. Są to wszelkie zagrożenia wynikające głównie z konkurencji i wielkości ryku. Jeżeli chodzi o ryzyko związane z konkurencją  i rynkiem to możliwe jest wystąpienie następujących okoliczności i zjawisk stanowiących zagrożenie dla biznesu:

-        podjęcie przez konkurencję bardzo ostrej walki o klienta, której nie będziemy w stanie wygrać,

-         stosowanie przez konkurencję nieuczciwych form konkurencji,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin