Instrukcja_i_punktacja.doc

(70 KB) Pobierz

 

 

 

 

Instrukcja do badań

dojrzałości szkolnej

 

„Wiosenna przygoda Kubusia”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cele badań

Celem badań dojrzałości szkolnej dzieci jest:

-     określić stopień przygotowania dziecka do nauki czytania, pi
     sania i liczenia,

-     ustalić na podstawie uzyskanych w badaniach wyników sposo-
    by indywidualizowania metod i środków uczenia się, stosowa
    nie do zróżnicowanych możliwości dziecka.

 

Główne założenia

Podstawę uznania dziecka za zdatne do podjęcia nauki stanowi osiągnięcie przez nie takiego stopnia rozwoju fizycznego, umysłowego i społecznego, jaki umożliwia mu udział w życiu szkolnym oraz opanowanie umiejętności czytania, pisania i liczenia.

Aby dziecko mogło brać udział w życiu szkolnym, musi posiadać umiejętność rozumienia i wykonywania poleceń i zadań oraz współżycia i współdziałania z grupą.

Do opanowania przez dziecko czytania i pisania niezbędna jest umiejętność porównywania, odpoznawania i odtwarzania prostych znaków graficznych.

Do uczenia się arytmetyki potrzebna jest dziecku umiejętność ujmowania w zakresie co najmniej 5, porównywania zbiorów równo- i różnolicznych, ujmowania stosunków między dwoma zbiorami wyrażanymi w określeniach: mniej, więcej, równo.

W nauce dziecka ważną rolę odgrywa też rozumienie otaczającego świata, rozumowanie i myślenie w kategoriach związków przyczynowo – skutkowych.

 

UWAGI SZCZEGÓŁOWE

I.  Materiały do badań

Do przeprowadzenia badań potrzebne są:

dziecku:

-        zeszyt testowy,

-        ołówek,

-        kredki – czerwona, zielona, niebieska, żółta, czarna, pomarańczowa i różowa,

-        gumka.

badającemu:

-        instrukcja do badań,

-        zapasowe ołówki, kredki, gumki, temperówki.

 

II.            Są to badania zbiorowe, przeprowadzane powinny być w pomieszczeniu, w którym możemy dzieciom zapewnić spokój oraz możliwość samodzielnej pracy.

Po ulokowaniu dzieci w ławkach rozdajemy im zeszyty testowe, ołówki, kredki, gumki, kartki papieru (rzeczy te można przygotować przed badaniem) i rozpoczynamy badania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZEBIEG BADANIA

Zwracamy się do dzieci:

Pewnego razu chłopczyk o imieniu Kuba wybrał się na spacer, podczas, którego spotkał różne zwierzęta i zobaczył różne rośliny. Chciał je nazwać i policzyć, ale miał z tym wielki kłopot. Dlatego prosi dzieci o pomoc.

Otwórzcie teraz książeczkę, którą wam dałam, na pierwszej stronie. Przyjrzyjcie się uważnie rysunkom.

 

Zadanie 1

a)   policzcie rośliny, zwierzęta i porównajcie ich liczbę wstawiając odpowiedni znak,

b)   skreślcie obrazki niezgodne z treścią zdania.

Otwórzcie teraz na następnej stronie.

Zadanie 2

Kuba chciał dowiedzieć się co jest najwyższe, największe, najdłuższe, najmniejsze. Skreślcie ołówkiem:

-     najniższe drzewo,

-     największego motyla,

-     dom z prawej strony,

-     najdłuższy szalik,

-     najmniejszego ślimaka.

Otwórzcie na następnej stronie.

Zadanie 3

-     weźcie teraz do ręki ołówek i w pierwszym okienku przekreślcie tylko długie rzeczy,

-     weźcie teraz do ręki czerwoną kredkę i w drugim okienku przekreślcie tylko szerokie rzeczy,

-     weźcie teraz do ręki zieloną kredkę i w trzecim okienku przekreślcie tylko proste rzeczy.

Otwórzcie na następnej stronie.

 

Zadanie 4

Kuba podczas spaceru przeżył również wspaniałe przygody:

a)   Bawił się z pieskiem i kotkiem. Przekreślcie co jest przed płotkiem.

b)   Spotkał kolegę Adasia. Przekreślcie co jest za nim.

c)   Obserwował dżdżownicę. Przekreślcie co jest wysoko.

d)   Z Plastusiem bawił się nad rzeką. Przekreślcie co jest nisko.

e)   Potem zbierał z nim grzyby. Przekreślcie co jest między.

f)    Plastusiowi wiatr porwał parasol. Przekreślcie co jest na prawo.

Otwórzcie na następnej stronie.

Zadanie 5

Spacerując dalej obserwował jak bawią się dwa motylki.

a)   Jaki był pierwszy motyl. Przeczytajcie zdanie i pokolorujcie motyla

zgodnie z instrukcją,

b)   Drugi motyl ma na skrzydłach wzorki z figur geometrycznych.

Narysujcie na drugim skrzydle motyla taki sam wzór jak na pierwszym. Policzcie na skrzydłach motyla: trójkąty, kwadraty, prostokąty, koła i połączcie je z odpowiednią cyfrą.

Otwórzcie na następnej stronie.

Zadanie 6

Motylki lubiły przysiadać na kwiatkach, które im się bardzo podobały.

Kubuś z tych kwiatków postanowił zrobić niespodziankę dla mamy.

Nazbierał je i włożył do wazonu.

a)   pokolorujcie kwiaty zgodnie ze wzorem, który macie na drugiej stronie,

b)   policzcie je i pokolorujcie kółko z odpowiednią cyfrą,

c)   dokończ szlaczki na wazonie i na obrusie.

Otwórzcie na stronie gdzie jest chłopiec.

Zadanie 7

To jest rysunek Kuby. Jak był ubrany dowiecie się, gdy pokolorujecie obrazek.

a)   obliczcie działania znajdujące się na ubraniu Kuby, wynik wpiszcie

w puste okienka,

b)   pokolorujcie ubranko Kuby kolorami według podanych cyfr, które macie na następnej stronie.

Gdy dzieci wykonają już wszystkie polecenia następuje podsumowanie badania. Dziękujemy dzieciom, że ładnie wykonywały zadani i nie przeszkadzały sobie nawzajem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ocena poszczególnych zadań

 

Nr

zadania

Punktacja

1

a)        3 pkt – 3 zadania poprawnie wykonane

2 pkt – 2 zadania wykonane poprawnie

1 pkt – 1 zadanie wykonane poprawnie

0 pkt – dziecko nie wykonało żadnego zadania

b)        3 pkt – 4 zadania poprawnie wykonane

2 pkt – 3 zadania poprawnie wykonane

1 pkt – 2 lub 1 zadanie poprawnie wykonane

0 pkt – dziecko nie wykonało żadnego zadania

 

2

3 pkt – 5 zadań poprawnie wykonanych

2 pkt – 4 lub 3 zadania poprawnie wykonane

1 pkt – 2 lub 1 zadanie poprawnie wykonane

0 pkt – dziecko nie wykonało żadnego zadania

 

3

3 pkt – 3 zadania poprawnie wykonane

2 pkt – 2 zadania poprawnie wykonane

1 pkt – 1 zadanie poprawnie wykonane

0 pkt – dziecko nie wykonało żadnego zadania

 

4

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin