Instrukcja do badań
dojrzałości szkolnej
„Wiosenna przygoda Kubusia”
Celem badań dojrzałości szkolnej dzieci jest:
- określić stopień przygotowania dziecka do nauki czytania, pi- sania i liczenia,
- ustalić na podstawie uzyskanych w badaniach wyników sposo- by indywidualizowania metod i środków uczenia się, stosowa nie do zróżnicowanych możliwości dziecka.
Podstawę uznania dziecka za zdatne do podjęcia nauki stanowi osiągnięcie przez nie takiego stopnia rozwoju fizycznego, umysłowego i społecznego, jaki umożliwia mu udział w życiu szkolnym oraz opanowanie umiejętności czytania, pisania i liczenia.
Aby dziecko mogło brać udział w życiu szkolnym, musi posiadać umiejętność rozumienia i wykonywania poleceń i zadań oraz współżycia i współdziałania z grupą.
Do opanowania przez dziecko czytania i pisania niezbędna jest umiejętność porównywania, odpoznawania i odtwarzania prostych znaków graficznych.
Do uczenia się arytmetyki potrzebna jest dziecku umiejętność ujmowania w zakresie co najmniej 5, porównywania zbiorów równo- i różnolicznych, ujmowania stosunków między dwoma zbiorami wyrażanymi w określeniach: mniej, więcej, równo.
W nauce dziecka ważną rolę odgrywa też rozumienie otaczającego świata, rozumowanie i myślenie w kategoriach związków przyczynowo – skutkowych.
I. Materiały do badań
Do przeprowadzenia badań potrzebne są:
dziecku:
- zeszyt testowy,
- ołówek,
- kredki – czerwona, zielona, niebieska, żółta, czarna, pomarańczowa i różowa,
- gumka.
badającemu:
- instrukcja do badań,
- zapasowe ołówki, kredki, gumki, temperówki.
II. Są to badania zbiorowe, przeprowadzane powinny być w pomieszczeniu, w którym możemy dzieciom zapewnić spokój oraz możliwość samodzielnej pracy.
Po ulokowaniu dzieci w ławkach rozdajemy im zeszyty testowe, ołówki, kredki, gumki, kartki papieru (rzeczy te można przygotować przed badaniem) i rozpoczynamy badania.
PRZEBIEG BADANIA
Zwracamy się do dzieci:
Pewnego razu chłopczyk o imieniu Kuba wybrał się na spacer, podczas, którego spotkał różne zwierzęta i zobaczył różne rośliny. Chciał je nazwać i policzyć, ale miał z tym wielki kłopot. Dlatego prosi dzieci o pomoc.
Otwórzcie teraz książeczkę, którą wam dałam, na pierwszej stronie. Przyjrzyjcie się uważnie rysunkom.
Zadanie 1
a) policzcie rośliny, zwierzęta i porównajcie ich liczbę wstawiając odpowiedni znak,
b) skreślcie obrazki niezgodne z treścią zdania.
Otwórzcie teraz na następnej stronie.
Zadanie 2
Kuba chciał dowiedzieć się co jest najwyższe, największe, najdłuższe, najmniejsze. Skreślcie ołówkiem:
- najniższe drzewo,
- największego motyla,
- dom z prawej strony,
- najdłuższy szalik,
- najmniejszego ślimaka.
Otwórzcie na następnej stronie.
Zadanie 3
- weźcie teraz do ręki ołówek i w pierwszym okienku przekreślcie tylko długie rzeczy,
- weźcie teraz do ręki czerwoną kredkę i w drugim okienku przekreślcie tylko szerokie rzeczy,
- weźcie teraz do ręki zieloną kredkę i w trzecim okienku przekreślcie tylko proste rzeczy.
Zadanie 4
Kuba podczas spaceru przeżył również wspaniałe przygody:
a) Bawił się z pieskiem i kotkiem. Przekreślcie co jest przed płotkiem.
b) Spotkał kolegę Adasia. Przekreślcie co jest za nim.
c) Obserwował dżdżownicę. Przekreślcie co jest wysoko.
d) Z Plastusiem bawił się nad rzeką. Przekreślcie co jest nisko.
e) Potem zbierał z nim grzyby. Przekreślcie co jest między.
f) Plastusiowi wiatr porwał parasol. Przekreślcie co jest na prawo.
Zadanie 5
Spacerując dalej obserwował jak bawią się dwa motylki.
a) Jaki był pierwszy motyl. Przeczytajcie zdanie i pokolorujcie motyla
zgodnie z instrukcją,
b) Drugi motyl ma na skrzydłach wzorki z figur geometrycznych.
Narysujcie na drugim skrzydle motyla taki sam wzór jak na pierwszym. Policzcie na skrzydłach motyla: trójkąty, kwadraty, prostokąty, koła i połączcie je z odpowiednią cyfrą.
Zadanie 6
Motylki lubiły przysiadać na kwiatkach, które im się bardzo podobały.
Kubuś z tych kwiatków postanowił zrobić niespodziankę dla mamy.
Nazbierał je i włożył do wazonu.
a) pokolorujcie kwiaty zgodnie ze wzorem, który macie na drugiej stronie,
b) policzcie je i pokolorujcie kółko z odpowiednią cyfrą,
c) dokończ szlaczki na wazonie i na obrusie.
Otwórzcie na stronie gdzie jest chłopiec.
Zadanie 7
To jest rysunek Kuby. Jak był ubrany dowiecie się, gdy pokolorujecie obrazek.
a) obliczcie działania znajdujące się na ubraniu Kuby, wynik wpiszcie
w puste okienka,
b) pokolorujcie ubranko Kuby kolorami według podanych cyfr, które macie na następnej stronie.
Gdy dzieci wykonają już wszystkie polecenia następuje podsumowanie badania. Dziękujemy dzieciom, że ładnie wykonywały zadani i nie przeszkadzały sobie nawzajem.
Ocena poszczególnych zadań
Nr
zadania
Punktacja
1
a) 3 pkt – 3 zadania poprawnie wykonane
2 pkt – 2 zadania wykonane poprawnie
1 pkt – 1 zadanie wykonane poprawnie
0 pkt – dziecko nie wykonało żadnego zadania
b) 3 pkt – 4 zadania poprawnie wykonane
2 pkt – 3 zadania poprawnie wykonane
1 pkt – 2 lub 1 zadanie poprawnie wykonane
2
3 pkt – 5 zadań poprawnie wykonanych
2 pkt – 4 lub 3 zadania poprawnie wykonane
3
3 pkt – 3 zadania poprawnie wykonane
2 pkt – 2 zadania poprawnie wykonane
1 pkt – 1 zadanie poprawnie wykonane
4
pikus2000