Teatr.doc

(29 KB) Pobierz
Teatr - miejsce niezwykłe

Teatr - miejsce niezwykłe  

Tematy zawarte w tym bloku skupiają uwagę uczniów na teatrzyku kukiełkowym. Zachęcamy, aby na tym nie poprzestać i wykorzystać chęć odgrywania różnych ról przez dzieci. W scenariuszach wielokrotnie wykorzystywana jest drama, w której uczniowie chętnie biorą udział.

1.       Warto pobawić się w taki sposób, aby dzieci miały okazję poćwiczyć wymowę.

Przykładowe ćwiczenia:

o        Ćwiczenia języka

§         Wysuwanie języka; kierowanie go w kąciki ust (w prawo/w lewo);
oblizywanie - Zadowolony miś

§         Wysuwanie zwiniętego języka do przodu - Rulonik

§         Dotykanie językiem poszczególnych zębów po kolei - Wędrówka

o        Ćwiczenia warg

§         Szerokie otwieranie i zamykanie ust - Ryba

§         Dmuchanie (przez złączone wargi)

§         Gwizdanie

o        Ćwiczenia oddechowe

§         Wypuszczanie powietrza z balonika - ssssssss

§         Chłodzenie gorącej herbaty

§         Zdmuchiwanie mlecza

o        Ćwiczenia równie ważne, to te doskonalące dykcję oraz akcentowanie.
(np. była susza, szosa sucha, stół z powyłamywanymi nogami)

o        Po takim "łamaniu języka" możemy trochę pobawić się gestem i mimiką.
W tym celu zapraszamy na środek klasy ("na scenę") chętną osobę, która mimiką, gestem, swoją postawą będzie starała się wyrazić to, o czym czyta nauczyciel. Do przeczytania proponujemy fragmenty "Kubusia Puchatka". (można zorganizować w klasie konkurs na najlepszego aktora pantomimicznego)

o        Zabawy z rekwizytem

Nauczyciel przygotowuje kilka rekwizytów np.:

§         Kawałki tkanin w różnych kolorach
Niebieski - może być niebem, rzeką, morzem
Zielony - trawa, żaba, drzewa
Żółty - słońce, światło, ogień

§         Łyżkę drewnianą - może być berłem, różdżką


Klasa zostaje podzielona na 4-6 zespołów, każdy z nich losuje jeden z rekwizytów. Następnie zespoły ustalają, w jaki sposób mogą wykorzystać ten rekwizyt i przygotowują krótką scenkę z jego udziałem. (najlepiej, jeśli rekwizyt zostanie wykorzystany w sposób niekonwencjonalny)

o        Tworzenie wesołych scenek kabaretowych

Po wielu wcześniejszych ćwiczeniach możemy teraz spróbować (w grupach) stworzyć wesołe scenki z życia szkoły (kabarecik szkolny). W takich scenkach dzieci na pewno chętnie wezmą udział. Musimy z nimi ustalić, co mogą one zawierać. Najlepiej, gdybyśmy umieli śmiać się z siebie, dlatego scenki te powinny dotyczyć nas samych. Pomagamy grupom w ich pracy twórczej, a gdyby któraś z nich nie mogła sobie jednak poradzić, w takim wypadku może przedstawić wesołe scenki z życia Kubusia Puchatka.

Polecamy do wykorzystania "Warsztaty edukacji teatralnej - teatr dziecięcy" Barbary Broszkiewicz i Jerzego Jarka.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin