scenariusz_zajec.doc

(70 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć zintegrowanych w kl

Scenariusz zajęć zintegrowanych w kl. III wspomagany techniką komputerową.

 

 

 

Temat bloku : Jak rozsądnie korzystać z techniki komputerowej?

 

Temat dnia : Klasa przyszłości.

 

 

Cele nadrzędne:

·         umiejętność posługiwania się i korzystania z różnych źródeł informacji,

·         aktywne uczestnictwo w zajęciach,

·         obsługa wybranych urządzeń medialnych.

 

Cele operacyjne ( uczeń potrafi ):

Ø      korzystać z różnych źródeł informacji: encyklopedie, słowniki, książki popularnonaukowe, wydawnictwa multimedialne,

Ø      zdefiniować pojęcia : encyklopedia, multimedia, CD-ROM, wirtualny świat

Ø      czytać cicho ze zrozumieniem tekst opisujący urządzenie techniczne, odpowiadać na pytania,

Ø      uzupełnić tekst z lukami,

Ø      zaprezentować swoją wiedzę,

Ø      zrozumieć pojęcia: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość,

Ø      działać zgodnie z instrukcją,

Ø      posługiwać się kalkulatorem i dokonywać obliczeń w zakresie czterech działań matematycznych do 2000,

Ø      współpracować w grupie.

 

               

ZAGADNIENIE HOSPITACYJNE:

 

ZASTOSOWANIE RÓŻNYCH ŹRÓDEŁ INFORMACJI

W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM.

 

 

 

Metody :

§         podające- wyjaśnianie, pogadanka,

§         eksponujące – pokaz połączony z przeżyciem,

§         problemowe- aktywizujące,

§         programowane – z użyciem komputera,

§         praktyczne – pokaz.

 

 

Formy : indywidualna, grupowa jednolita i zróżnicowana, zbiorowa .

 

Środki: urządzenia medialne i techniczne, bilety z ekranami samooceny, oś czasu, karty wiedzy , instrukcje obsługi różnych urządzeń, encyklopedia książkowa , słowniki,  CD-ROM „Jak to działa ?”,multimedialna encyklopedia, puzzle matematyczne, tabliczki z datami, karty z nazwiskami wynalazców ,napisy objaśniające, kolorowe pudła ,program edukacyjny „Matematyczne przygody”.

 

 

Zapis do dziennika:

 

Wypowiedzi uczniów na temat wykorzystania  różnych urządzeń medialnych na podstawie encyklopedii książkowej i  multimedialnej. Uzupełnianie zdań  z lukami. Dodawanie, odejmowanie mnożenie, dzielenie w zakresie 2000- zadania rachunkowe z wykorzystaniem kalkulatora.

 

 

Uwagi dodatkowe:

 

W zajęciach bierze udział klasa III b szkoły podstawowej. Nauczyciel prowadzący zajęcia to nauczyciel nauczania zintegrowanego – wychowawca klasy III oraz nauczyciel informatyki.

Dzieci wcześniej miały już kilkakrotnie zajęcia z komputerem prowadzone przez nauczyciela informatyki, podczas których uczyły się elementarnej obsługi komputera.

 

W tej klasie liczącej 29 dzieci:

*      15 ma komputer w domu,

*      10 miało już wcześniej kontakt z komputerem np. u kolegi,

*      5 miało pierwszy kontakt z komputerem dopiero w szkole.

 

Dzieci podczas zajęć nauczyły się:

§         włączać i wyłączać bezpiecznie komputer,

§         posługiwać się myszką,

§         prawidłowo wkładać i wyjmować z napędu CD-ROM płyty kompaktowe,

§         obsługiwać klawiaturę tzn. znaleźć odpowiednie litery na klawiaturze i napisać polskie znaki diakrytyczne oraz korzystać z klawiszy enter i backspace.

 

Obserwując pracę uczniów klas młodszych (I-III) z komputerem dochodzi się do wniosku, że bardzo łatwo przyswajają sobie nowe metody pracy i obsługa nowego, skomplikowanego  urządzenia nie stanowi dla nich problemu. Nie mają żadnych zahamowań przy korzystaniu z komputera, nie obawiają się, że coś „zepsują” (jak to jest np. w grupach dzieci starszych i dorosłych- następuje tu często obawa, z jest to dla nich za trudne)są ciekawi i mając już pewne doświadczenia chętnie się nimi dzielą z innymi.

 

Nauczyciele wspólnie opracowali tematykę zajęć, dobierając treści informatyczne do możliwości i zainteresowań uczniów.

Klasa została podzielona na grupy tak, żeby w każdej grupie znalazł się uczeń, który dość dobrze obsługuje komputer.

Przygotowanie zajęć od strony informatycznej:

*      do dyspozycji uczniów są 4 komputery PC Pentium 166,

*      oprogramowanie: Windows 95, pakiet Office 97 oraz Encyklopedia Elektroniczna PWN wraz ze Słownikiem Ortograficznym i program „Jak to działa?”wydany przez Optimus Pascal Multimedia S.A,

*      zestawy komputerowe wyposażone są w głośniki

*      notebook Compaq Presario z napędem DVD oraz drukarka Hp DeskJet 645

 

W zajęciach ujęto szereg zagadnień, które mają na celu wdrażanie uczniów do technologii informacyjnej już od pierwszych klas szkoły podstawowej i rozwijaniu tych umiejętności w klasach starszych.

 

Przebieg zajęć

 

 

ETAPY ZAJĘĆ

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA I UCZNIÓW

WARUNKI POBUDZAJĄCE DO AKTYWNOŚCI

1. Powitanie klasy i przybyłych gości.

 

U- rozpoczynają zajęcia w kręgu.

 

 

 

 

 

 

 

2. Wprowadzenie do tematu-

wspólne wyjaśnianie pojęć.

 

N- inicjuje rozmowę na temat źródeł informacji w dzisiejszych czasach.

U – wymieniają :encyklopedie, słowniki, leksykony, książki popularnonaukowe.

N – wymienia jeszcze pojęcia :komputer, multimedia, encyklopedia elektroniczna, CD- ROM ,wirtualny świat

U – wyjaśniają znaczenie wyrazów oraz dobierają hasło do fachowego objaśnienia zapisanego na kartach.

 

 

 

Książki popularnonaukowe,

encyklopedie, słowniki, leksykony, encyklopedia elektroniczna zapisana na płycie kompaktowej, tabliczki z hasłami, napisy objaśniające.

3. Przygotowanie uczniów do pracy w grupach.

 

 

N- przypomina zasady pracy w grupie, rozdaje identyfikatory w 8 kolorach.

U – dzielą się według kolorów na grupy.

 

 

Kontrakt grupy, kolorowe identyfikotory.

 

 

4.Praca w grupach- zdobywanie potrzebnych informacji na temat danego wynalazku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N- prezentuje „ pudła zadaniowe”.

U –wybierają pudło i zajmują konkretne stanowisko albo przy komputerze , albo przy stolikach z książkami.

N – przypomina o kolejności wykonywania poleceń.

U – wykonują   polecenia:

·         rozwiązują rebus z nazwą wynalazku,

·         uzupełniają tekst z lukami  dotyczący opisu wynalazku,

·         wyszukują twórcę i rok powstania urządzeń

·         pracują z książkami,

·         zapoznają się z programem „Jak to działa?”

N – pełni funkcję doradczą.

 

 

„Pudła zadaniowe”, karty z poleceniami, komputer, książki, program „Jak to działa?’’, elektroniczna encyklopedia .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Prezentacja zdobytej wiedzy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U-  siedzą na dywanie, grupami następuje przedstawianie zdobytych informacji, liderzy  grup czytają uzupełniony tekst, wymieniają nazwisko twórcy i podają przybliżoną datę powstania  urządzenia, pozostali członkowie grupy wskazują na wystawce dany wynalazek, dopinają na osi czasu kartonik z datą i nazwiskiem twórcy .

 

N- zachęca do zaprezentowania zasady działania wynalazku na podstawie programu „Jak to działa?”

U-włączają program i prezentują działanie urządzenia.

N- uzupełnia przedstawione informacje o dodatkowe ciekawostki – prezentuje  telefon komórkowy, polaroid, notebook, DVD.

N- uświadamia uczniów że wszystkie zdarzenia , o których była mowa miały już miejsce – przeszłość.

 

Uzupełnione „karty wiedzy”, oś czasu , kartoniki z nazwiskami wynalazców i datą powstania, komputer, CD-ROM „Jak to działa?”,telefon komórkowy, polaroid,

notebook.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Tworzenie wizji klasy przyszłości- praktyczne zastosowanie na zajęciach urządzeń medialnych.

 

 

 

N – zachęca do „przemieszczenia się w przyszłość”.

U – wypowiadają się na temat wyglądu klasy w przyszłości. Snują domysły ,w jaki sposób będą wykorzystane przez uczniów urządzenia medialne.

N- proponuje kolejne zadania dla grup.

 

 

 

Instrukcje  i  poleceniami zapisane na kartach.

7. Zastosowanie teorii w praktyce- obsługa urządzeń.

 

N – przypomina o zasadzie działania zgodnie z instrukcją obsługi.

U- czytają polecenia i wykonują je  przy użyciu  danego urządzenia.

 

§         Nagraj na magnetofonie piosnkę pt.: „Leśne dzwonki” w wykonaniu całej klasy.

§         Zrób zdjęcie polaroidem  i aparatem przybyłym gościom.

§         Wybierz kasetę z programem przyrodniczym i zaprezentuj ją wykorzystując odpowiedni sprzęt.

§         Zabawa z kalkulatorem-„ Dziwne przyciski”

§         Ułóż puzzle a ukaże ci się numer telefonu pod który należy zadzwonić telefonem komórkowym.

§         Prezentacja programu edukacyjnego „Matematyczne przygody”

§         Wybranie video kamery i ułożenie zdania z rozsypanki wyrazowej.

Potrzebne do wykonania zadania urządzenia: telefon...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin