ochrona konsumenta-wykłady.doc

(232 KB) Pobierz
OCHRONA KONSUMENTA 1

OCHRONA KONSUMENTA W-D 1

 

Konsument- osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej nie związanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

 

-Rozwój ochrony konsumentów na świecie i w Polsce

przyczyny rozwoju ochrony konsumenta:

-rozwój cywilizacji, świata

-wzrost zamożności ludzi

-wzrost aspiracji społecznych

-niebezpieczny lub wadliwe wyroby lub usługi

-nieuczciwe praktyki handlowe

 

Geneza ochrony konsumenta:

*1960 – międzynarodowa organizacja związków konsumenckich (international organisation of consume unions od 1995 consumer international)

 

*15.03.1962 –prezydent John F.Kennedy –projekt ustawy o prawach konsumentów (consumer bill of rights )

 

àConsumers by definition  minde us all....”

àZ definicji wszyscy jesteśmy konsumentami..”

 

Prawa Konsumenta :

-Prawo do bezpieczeństwa

-Prawo do rzetelnej informacji

-Prawo do wyboru

-Prawo do tego by głos konsumenta był słyszalny

 

àŚwiatowy dzień praw konsumenta 15.03.1983 „World consumer rights day” -WCRD

 

Geneza...

Rezolucja rady z kwietnia 1975r w sprawie wstępnego programu europejskiej wspólnoty gospodarczej dotyczącej ochrony i informowania konsumentów.

-Prawo do ochrony zdrowia i bezpieczeństwa

-Prawo do ochrony interesów ekonomicznych

-Prawo do rekompensaty (system dochodzenia roszczeń)

-Prawo do informacji i edukacji

-Prawo do reprezentacji

 

*9.04.1985 – wytyczne zgromadzenia odgórnego Narodów Zjednoczonych w sprawie ochrony konsumentów.

 

-Formalne względy  wdrażania ochrony konsumenta do polityki i  prawa polskiego:

*1989-okres transformacji gospodarczej

*zmiany polityczne i gospodarcze

*Wkroczenie na drogę gospodarki rynkowej

 

REGUŁA 4 C (4K)

 

4C

4K

PRODUKT

CUSTOMER

KRZYSĆ

CENA

COST

KOSZT

DYSTRYBUJA

CONVENIANCE

KOMFORT

PROMOCJA

COMUNICATION

KOMUNIKACJA

 

Konsekwencje marketingu dla konsumentów:

1.Szanse:

Lepsza dostosowanie produkcji do potrzeb różnych segmentów nabywców

1.Zagrożenia:

*pozorne nowości

*świadome obniżanie żywotności produktu

*dywersyfikacja asortymentu podaży towarów

*nieprzejrzystość rynku

2.Szanse: niższe ceny

2.Zagrożenia:

*Triki cenowe

*kupowane pod wpływem promocji cenowej ilości przekraczającej rzeczywiste potrzeby konsumentów

 

3.Szanse:

Pełniejsze dostosowanie dystrybucji do potrzeb nabywców

3.Zagrożenia:

*zbyt wielu pośredników

*zbyt duża marża handlowa

 

4.Szanse:

Pełniejsze informacje o produkcie , dystrybucji  środkami promocji

4.zagrożenia:

*nadmierne ilości reklam

*agresywność i nieuczciwość reklam

*promocja skłania do zakupu towarów które w rzeczywistości nie są konsumentowi potrzebne

 

àCzłonkostwo Polski w ONZ

-ratyfikowanie „międzynarodowego paktu praw gospodarczych społecznych i kulturowych”

 

àUkład europejski o stowarzyszeniu rzeczpospolitej polskiej ze wspólnotami  16.12.1991

 

Art. 68

Istotnym warunkiem wstępnej integracji gospodarczej z Wspólnota europejską jest zbliżenie istniejącego i przyszłego ustawodawstwa Polski do ustawodawstwa wspólnoty europejskiej.

Art. 69.

-Zasady konkurencji

-przepisy i normy techniczne

-ochrona konsumenta

 

à1 maja 2004-wejście do UE

àKonstytucja RP

-władze publiczne chronią konsumentów użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi zdrowiu prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi politykami rynkowymi.

 

ROLA KONSUMENTA NA RYNKU:

*adresata działalności promocyjnej przedsiębiorstwa

*nabywca produktów dóbr lub świadczeń usługowych

*użytkownik nabytych towarów

 

-Płaszczyzny realizacji polityki konsumenckiej :

*legislacyjna

*instytucjonalna

*inspekcyjno-kontrolna

*sądowa

*informacyjno-edukacyjna

 

Rządowe programy polityczne w Polsce:

1998-1999

2000-2001

2002-2003

2004-2006

2007-2013

 

*1998-1999

brak regulacji prawnych w wielu istotnych dla konsumentów dziedzinach

-niedostosowanie istniejących norm prawnych do wymogów gspodarki rynkowej

-słaba pozycja negocjacyjna konsumentów

-nierzetelna wprowadzająca w błąd reklama

-niewłaściwa jakość oferowanych towarów i usług

-trudność w dochodzeniu reklamacji

-niska świadomość prawna nabywców

-ograniczona dostępność do informacji i edukacji konsumenckiej

- słaba organizacja stowarzyszeń konsumenckich

 

OCHRONA KONSUMENTA  W-D 2

 

Źródła informacji konsumenckiej:

-personalne(formalne i nieformalne)

-marketingowe(np. reklama, opakowanie, wystawy, targi)

-publiczne (internet, prasa, telewizja, radio, publikacje)

-osobiste (własne doświadczenia)

 

Ustawa z dnia 7.10.99 o języku Polskim

-Obowiązek używania języka polskiego dotyczy:

*oferowania warunków gwarancji, faktur, rachunków, pokwitowań

*instrukcji obsługi

*informacji o właściwościach towarów i usługi

*obowiązek używania jeżyka polskiego o właściwościach towarów i usług dotyczy też reklam

 

-Obowiązujące opisy towarów i usług oraz obowiązujące oferty ostrzeżenia i informacje dla konsumentów wykonane na podstawie innych przepisów muszą być sporządzone w języku polskim

Zastrzeżenie:

Nie wymagają opisu w języku polskim ostrzeżenia i informacje dla konsumentów wykonane na podstawie innych przepisów instrukcje obsługi oraz informacje o właściwościach produktu jeżeli są wyrażone w powszechnie zrozumiałej formie graficznej .Jeżeli formie graficznej towarzyszy opis to musi on być sporządzony w języku polskim

 

-Przepisy nie dotyczą:

·                      nazw własnych

·                      obcojęzycznych dzienników czasopism książek oraz programów komputerowych z wyjątkiem ich opisów i instrukcji

·                      działalności dydaktycznej i naukowej szkół wyższych i klas z obcym językiem wykładowym lub obcojęzycznych nauczycielskich kolegiów języków obcych a także nauczania innych przedmiotów  zgodnie z przepisami szczególnymi.

·                      twórczości naukowej i artystycznej

·                      zwyczajowo stosowanych terminów naukowych i technicznych

·                      znaków towarowych oraz oznaczeń pochodzenia towarów i usług

·                      norm wprowadzanych w języku oryginału zgodnie z przepisami o normalizacji

 

-Prawo do reprezentacji:

*Ustawa z dnia 16 lutego 2007 o ochronie konkurencji i konsumentów

*Urząd ochrony konkurencji i konsumentów (UOKIK)

*Urząd antymonopolowy 1990ràurząd ochrony konkurencji i konsumentów 1996r

 

-Ustawa z dnia 24 lipca 1998 o zmianie niektórych ustaw określająca kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwaàod 1.01.99 ustawa o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznych i ochronie interesów konsumentów

 

-Ustawa z 16 lutego 2007 0 ochronie konkurencji i konsumentów:

*zakres działalności prezesa UOKIK :

-sprawowanie kontroli przestrzegania przez przedsiębiorców przepisów ustaw

-wydawanie decyzji w sprawach:

>praktyk ograniczających konkurencje

>koncentracji przedsiębiorców

>praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów

 

UOKIK:

-prowadzenie badań stanu konkurencji, gospodarki orz zachowań rynkowych przedsiębiorców

-przygotowanie projektów rządowych  programu rozwoju konkurencji oraz polityki konsumenckiej.

-opracowanie i przekładanie radzie  ministrów aktów prawnych  dotyczących ochrony konkurencji i konsumentów

-współpraca  z krajowymi  i międzynarodowymi organizacjami do których zakresu działań należy ochrona konkurencji i konsumentów

-opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących ochrony konkurencji i konsumentów

-przedkładanie radzie ministrów okresowych sprawozdań z realizacji rządowych programów rozwoju konkurencji i polityki konsumenckiej

-występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów

-inicjowanie badań towarów i usług wykonywanych przez organizacje konsumenckie

-opracowywanie i wydawanie publikacji oraz programów edukacyjnych popularyzujących wiedzę o ochronie konkurencji i konsumentów

-gromadzenie i upowszechnianie orzecznictwa w sprawach z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów

-wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w ustawach odrębnych

-sprawdzanie przestrzegania ustawy o języku polskim

 

*każdy może zgłosić prezesowi urzędu na piśmie zawiadomienie  dotyczące podejrzenia o stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów

 

àZadania w dziedzinie ochrony interesów konsumentów wykonują również:

-samorządy terytorialne

-organizacje konsumenckie

-inne organizacje do których statutowych lub ustawowych zadań należy ochrona konsumentów

 

*zadanie samorządu powiatowego w zakresie ochrony praw konsumentówàpowiatowy(miejski) rzecznik konsumentów

 

Do zadań rzecznika konsumentów w szczególności należy:

-zapewnianie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów

-składanie wniosków w sprawach stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów

-występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów

-współdziałanie z właściwymi miejscowymi delegaturami urzędu , organami inspekcji handlowej oraz organizacjami konsumenckimi

-wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych

-może w szczególnych wypadkach wytaczać powództwo na rzecz konsumentów oraz wstępować za ich zgodą do toczącego się postępowania  w sprawach o ochronę interesów konsumentów

-w sprawach o wykroczeniach na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym

-Przedsiębiorca do którego zwrócił się rzecznik konsumentów  jest zobowiązany udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika.

 

*Krajowa rada rzeczników konsumentów

-Stały organ opiniodawczo-doradczy prezesa UOKIK w zakresie spraw związanych z ochroną konsumentów na szczeblu samorządu powiatowego

*W skład rady wchodzą:

-9 rzeczników konsumentów

*do zadań rady należy:

-przedstawianie propozycji dotyczących zmian legislacyjnych w przepisach dotyczących ochrony praw konsumenckich

-wyrażanie opinii w przedmiocie projektów aktów prawnych lub kierunków rządowej polityki konsumenckiej.

-wyrażanie opinii w innych sprawach z zakresu ochrony konsumentów przedłożonych radzie przez prezesa urzędu

 

*Państwowa inspekcja handlowa:

-Ustawa z dnia 25.02.1958 Państwowej inspekcji handlowej

-Ustawa z dnia 24.11.1988 o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustawową państwa

àInspekcja handlowa

-celem inspekcji jest zabezpieczenie interesów konsumenckich i sprawności ich obsługi

-rozdzielnictwo towarów

-ochrona mienia

-zwalczanie spekulacji i nielegalnego handlu

-przestrzeganie ustawowych cen i marż zarobkowych

 

Inspekcja handlowa podlega prezesowi UOKIK od 31.12.2008

 

-Ustawa z dnia 15.12.2000

o inspekcji handlowej

 

Inspekcja handlowa: wyspecjalizowany organ kontroli powołany do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa .

 

OCHRONA KONSUMENTA W-D 3

 

USTAWA z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji  i konsumentów

UOKiK <-> Inspekcja Handlowa:

- Podlega Prezesowi  UOKiK

- Od 31.12.2008r

- Kieruje prezes UOKiK

 

Inspekcja Handlowa:

- Wyspecjalizowany organ kontroli  powołany do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa.

 

Przepisów ustawy nie stosuje się do:

- Przedsiębiorców działających na terenach zamkniętych, podlegających ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych,  Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Sprawiedliwości

- Przedsiębiorców prowadzących energię lub prowadzących hurtowy lub detaliczny handel energią

- Przedsiębiorców produkujących paliwa

- Banków oraz prowadzonych przez nie działalności bankowej

- Ubezpieczeń oraz działalności ubezpieczeniowej

- Usług pocztowych i telekomunikacyjnych

- Usług pośrednictwa finansowego

- Usług informatycznych

- Usług naukowo badawczych

- Usług w zakresie edukacji

- Usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej

 

Zadania inspekcji Handlowej (art.3.1)

- Kontrola legalności i rzetelności działania przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów odrębnych w zakresie produkcji, handlu i usług

- Kontrola produktów wprowadzonych do obrotu w zakresie zgodności z zasadniczymi wymaganiami określonymi w przepisach odrębnych z wyłączeniem produktów podlegających nadzorowi innych właściwych organów

- Kontrola przestrzegania przez sprzedawców detalicznych i sprzedawców hurtowych przepisów ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

- Kontrola produktów znajdujących się w obrocie handlowym lub przeznaczonych do wprowadzenia do takiego obrotu, w tym w zakresie oznakowa...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin